Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Koken met dompelaar  (gelezen 11263 keer)

Offline Raymond293

• Super lid
  • Land: nl
Koken met dompelaar
« Gepost op: 26-09-2012 14:54 u »
Heeft er iemand ervaring met een dompelkoker?
Ik kan niet op al mijn cursuslocaties op gas koken, voor die situaties heb ik een alternatief nodig om wort te koken.

Het vermogen moet genoeg zijn om 20 liter te koken.
Ik heb hiervoor een dompelkoker op het oog, maar géén idéé of dit überhaupt kan werken :)

http://www.fiers.be/nl/laboratoriumbenodigdheden/laboratoriumapparatuur/dompelkoker/veiligheids-laboratoriumdompelkoker

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
Re: Koken met dompelkoker
« Reactie #1 Gepost op: 26-09-2012 15:10 u »
In mijn vorige brouwclub hadden we een kookketel waarin we 100 liter met 2 dompelaars (wat jij bedoelt) kookten (en thermische olie) Zeker bij het opwarmen moet je wel roeren, maar als het eenmaal kookt, zal  het wort flink bewegen. Verwacht wel dat de dompelaar niet mooi glimmend er uit komt.

Zorg dat ze niet in de vloeistof kunnen vallen, ze lijken waterdicht maar zijn het echt niet.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #2 Gepost op: 26-09-2012 15:22 u »
Dan krijg je Electrocuteab-ale of zo ;)

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 26-09-2012 15:38 u »
In mijn vorige brouwclub hadden we een kookketel waarin we 100 liter met 2 dompelaars (wat jij bedoelt) kookten (en thermische olie) Zeker bij het opwarmen moet je wel roeren, maar als het eenmaal kookt, zal  het wort flink bewegen. Verwacht wel dat de dompelaar niet mooi glimmend er uit komt.

Zorg dat ze niet in de vloeistof kunnen vallen, ze lijken waterdicht maar zijn het echt niet.

Weet je toevallig wat voor wattages deze dompelaars hadden?
En wat betreft het glimmende stuk, dat vind ik niet zo boeiend, als het maar werkt :)

Niet in de vloeistof vallen, ja...das wel een goeie. Kortsluitingsbier wil ik niet ;D

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 26-09-2012 15:49 u »
Kwam in een ander draadje deze tegen:

http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/koeien/kalveremmers/melkverwarmers/product/1520010/304#tabanchor

Dat ziet er wel erg superstrak uit :)

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #5 Gepost op: 26-09-2012 15:52 u »
Wij hadden 2 keer 2000 Watt (en een dikke zekering). We hadden ook nog meters koper met thermische olie en isolatie er omheen.

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 26-09-2012 15:58 u »
Als je 100 liter kan koken met 2x 2000 Watt en extra isolatie, dan zou 20 liter met één x 2000 Watt geen probleem moet zijn :)

Thanks Gerb!

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien

Offline McMelloW

• Super lid
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
« Reactie #8 Gepost op: 26-09-2012 17:00 u »
Waarom dan geen inductieplaat? Moet je pan(netje) wel de goede bodem hebben.

s7.
Er was pas een topic met een iductieplaat bij de Lidl of Aldi voor maar 29,95

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #9 Gepost op: 26-09-2012 18:04 u »
Er was pas een topic met een iductieplaat bij de Lidl of Aldi voor maar 29,95

Heb'm in handen gehad... en weer terug gelegd. Leek me niet echt geschikt voor onze toepassing. Het ding in de link die ik hierboven plaatste wordt o.a. bij onze oosterbrouwburen veel gebruikt voor heel wat grotere dan 20 L pannen.

s7.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #10 Gepost op: 26-09-2012 19:04 u »
Geert doet niet anders!
Heeft er ook een topic inclusief foto's van gemaakt.

Ff de zoekfunctie gebruiken!

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 26-09-2012 21:20 u »
Geert doet niet anders!
Heeft er ook een topic inclusief foto's van gemaakt.

Ff de zoekfunctie gebruiken!

Ik heb ze uiteindelijk gevonden. Vond in den beginne niks omdat ik zocht op dompelkoker ipv dompelaars ;D

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 27-10-2012 13:17 u »
Even dit topic weer nieuw leven in blazen.

Al sinds jaar en dag verwarm ik met een grote gasbrander die uit een oude badgeiser komt. Capaciteit geen enkel probleem. Naar aanleiding van de laatste Brew your own kwam ik op het idee om elektrisch te gaan verwarmen met mijn onlangs aangeschafte dompelaar met een capaciteit van 2000 W. Het voordeel daarvan is dat ik met een STC-1000 de temperatuur heel precies kan regelen. Voorwaarde is natuurlijk wel het beslag continu geroerd wordt met een roerder (maar daar gaat dit topic niet over).

Weet iemand hoeveel wort je aan de kook kunt brengen met een dompelaar van 2000 W? Want als je die hoeveelheid aan de kook kunt brengen is de capaciteit ook voldoende om te maischen.
De omstandigheden zijn natuurlijk ook van belang. Voor de duidelijkheid vermeld ik er hier bij dat het gaat om het binnenhuis verwarmen.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #13 Gepost op: 27-10-2012 13:32 u »
Ik denkt dat je er binnen een liter of 20 mee aan de kook kan brengen en houden. Mijn gasbrander geeft 3600 Watt af aan het wort in de ketel. Hiermee in huis een gamel met 35 liter aan de kook brengen en houden gaat goed.

Voor het maischen haal ik met 3600 Watt en 35 liter in de ketel 0,8 ºC/min temperatuursstijging bij een wort temperatuur rond de 70 ºC.  Hierbij gebruik ik een roermotor. Met 2 kW zal je dit halen met ongeveer 20 liter beslag.

Misschien toch tijd voor Tcontrol, dan kan je het hele maischschema erin zetten en koffie gaan drinken.
Geautomatiseerd maischen is zo gek nog niet.  ;)

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #14 Gepost op: 27-10-2012 14:06 u »
Ik brouw (ook) met een elecktrische weckketel van 1800 Watt. Hiermee kook ik 27 liter wort voor een batch van 20/21 liter.
Wel is mijn ketel dubbel geïsoleerd met aluminium bubbelfolie.
 :degroeten:

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 27-10-2012 15:42 u »
Ik heb nog even zitten nadenken maar wat ik wil moet makkelijk realiseerbaar zijn. Wat ik wil is dat de temperatuur steeds constant is tijdens het maischen. Opwarmen kan ik met mijn gasbrander. Voor het constant houden van de temperatuur heeft de dompelaar meer dan genoeg capaciteit.

Na een tijdje zoeken vond ik op het internet het volgende:
Citaat
Met 2000 W moet 50 l water elke tien minuten ongeveer 5,7 °C in temperatuur stijgen.

Misschien is dat wel handig voor degenen die elektrisch verwarmen.

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #16 Gepost op: 27-10-2012 16:29 u »
Hang het element in een 20 liter biervat en pomp het rond door je filterbed. Maarja dan heb je weer een rims. :weetniet:

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 27-10-2012 16:44 u »
Hang het element in een 20 liter biervat en pomp het rond door je filterbed. Maarja dan heb je weer een rims. :weetniet:

Ja dat kan ook. Voor mij is dit eenvoudiger te realiseren omdat ik alle spullen daarvoor al in huis heb. Op dit moment pomp ik namelijk al mijn wort rond tijdens het filteren.

Offline PP

• Senior lid
« Reactie #18 Gepost op: 28-10-2012 09:41 u »
Verwacht wel dat de dompelaar niet mooi glimmend er uit komt.

Bovenstaande is een belangrijke opmerking.
Ik heb jaren geleden ook een grote elektrische dompelaar gebruikt om het spoelwater op te warmen. De capaciteit was voldoende om 33 L mee op te warmen.
Echter na verloop van tijd "verdween" de nikkelen beschermlaag; de dompelaar kreeg een bruine / koperachtige kleur.
Oorzaak ?
Ik pas de pH van mijn spoelwater aan. Waarschijnlijk is de toplaag niet bestand tegen licht zure omstandigheden bij hoge temperaturen.

Ik denk dat dompelaars alleen geschikt zijn om water (pH 7-8) op te warmen / koken en niet / minder geschikt om licht zure wort mee te koken.
De teflon gecoate variant die in deze draad wordt genoemd lijkt mij veel geschikter.

PS: dit punt is een een andere draad reeds besproken; ik vond het belangrijk om het in deze draad nogmaals aan te halen.

Groet, Paul

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 28-10-2012 09:54 u »
Ik heb nog even zitten nadenken maar wat ik wil moet makkelijk realiseerbaar zijn. Wat ik wil is dat de temperatuur steeds constant is tijdens het maischen. Opwarmen kan ik met mijn gasbrander. Voor het constant houden van de temperatuur heeft de dompelaar meer dan genoeg capaciteit.

Na een tijdje zoeken vond ik op het internet het volgende:
Citaat
Met 2000 W moet 50 l water elke tien minuten ongeveer 5,7 °C in temperatuur stijgen.

Dat is wel een erg theoretische benadering.
Er is ca. 4.2 Joule nodig om 1 ml water 1 graad in temperatuur te laten stijgen. 1 Watt is 1 Joule per seconde. Met een beetje rekenwerk kom je dan uit op:

((2000 W / 4,2) / 50000 ml) * 10 * 60 sec = ca. 5,7 ºC

Maar dan laat je wel het een en ander buiten beschouwing:
  • warmteverliezen worden niet meegerekend
  • wat is het afgegeven vermogen van de dompelaar? Is die 2000 W het maximaal opgenomen vermogen? Wat is het gemiddeld opgenomen vermogen en wat is het rendement?

Ik hen een keer een testje uitgevoerd met een 2400 W element. Het afgegeven vermogen bleek ongeveer 1800 W te zijn.

Offline LeonM

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: 00
« Reactie #20 Gepost op: 25-11-2012 16:35 u »

Dat is wel een erg theoretische benadering.
Er is ca. 4.2 Joule nodig om 1 ml water 1 graad in temperatuur te laten stijgen. 1 Watt is 1 Joule per seconde. Met een beetje rekenwerk kom je dan uit op:

((2000 W / 4,2) / 50000 ml) * 10 * 60 sec = ca. 5,7 ºC

Maar dan laat je wel het een en ander buiten beschouwing:
  • warmteverliezen worden niet meegerekend
  • wat is het afgegeven vermogen van de dompelaar? Is die 2000 W het maximaal opgenomen vermogen? Wat is het gemiddeld opgenomen vermogen en wat is het rendement?

Ik hen een keer een testje uitgevoerd met een 2400 W element. Het afgegeven vermogen bleek ongeveer 1800 W te zijn.

Ik wil toch dit draadje even omhoog schoppen. Ik ben beginnend hobbybrouwer en ben aan het onderzoeken over elektrisch brouwen.

Ik wil je bevinding toch even toelichten. Naar mijn kennis heeft een dompelaar altijd een rendement van 100%, het is feitelijk gewoon een weerstand die zijn vermogen verstookt.

Het vermogen wat de fabrikant opgeeft is inderdaad het maximale vermogen wat de dompelaar onder 'worst case' scenarios uit het lichtnet kan onttrekken. Omdat de weerstand van het materiaal een temperatuur coefficient heeft heeft de dompelaar dus minder weerstand wanneer deze koud is en zal hij tijdens het opwarmen meer vermogen ontrekken van het lichtnet (en dus ook meer warmte afgeven) dan wanneer het eenmaal op temperatuur is. Het kan natuurlijk ook nog zijn dat fabrikanten de specificaties wat in hun voordeel 'afronden' (met name fabrikanten van audio apparatuur zijn daar erg goed in).

Hoe dan ook wil ik binnenkort gaan experimenteren met een verwarmingselement in de bodem van mij ketel, met als doel een goede spreiding van de warmte aan de inhoud, zodat het constant roeren niet meer nodig is. In combinatie met een regelaar lijkt het mij namelijk een best elegant idee dat je je maischschema automatisch kan laten verlopen. Liever lui dan moe zeggen ze maar  :proost:

Tags: koken dompelaar