Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Problemen met schroten  (gelezen 6094 keer)

Offline strokkie

• Vol lid
  • Land: nl
  • PINT lid
Problemen met schroten
« Gepost op: 24-11-2012 17:44 u »
Ik ben in het bezit van een Barley Crusher van MaltMill.
Een erg mooi apparaat, maar toch wat problemen. Graag jullie hulp / advies.
Probleem 1 is dat het mij niet lukt om met een boormachine te schroten. De boormachine kan het simpelweg niet aan. (Een 650watt black&dekker).
Probleem 2. Met de hand schroten gaat erg moeizaam, omdat de hendel "doordraait". De stang waar de molen mee draait is rond. Het gat in de hendel (dus) ook. Met een schroef wordt de hendel vastgezet. Probleem is dat bij zwaarder draaien dit rond-in-rond systeem niet stevig genoeg is.

Beide problemen kunnen te maken hebben met een te fijne afstelling, maar het geschrote mout ziet er goed uit. Ik heb niet echt het idee dat de walsen te dicht op elkaar staan. De ruimte tussen de walsen is aan te passen. Deze staat nu op 2mm.

Iemand (vergelijkbare) ervaring met deze molen?
Martijn

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Problemen met schroten
« Reactie #1 Gepost op: 24-11-2012 17:52 u »
Probleem 1 is misschien op te lossen door eerst de boormachine te laten draaien (zo nodig een kleine opstelling maken dat je de boormachine niet hoeft vast te houden). Pas als er een wals van de molen draait de mout in de trechter storten.
Probleem 2 is op te lossen door een platte kant te vijlen aan de as. Draai de schroef vast terwijl deze op de platte kant gericht is.

Zie ook deze pagina van de wiki.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #2 Gepost op: 24-11-2012 17:53 u »
Ik ben in het bezit van een Barley Crusher van MaltMill.

Dat klopt niet. ;)

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 24-11-2012 18:03 u »
Als de afstand tussen de rollen 2 mm is, zou de mout er zo doorheen kunnen vallen. Lijkt me wat te groot.
Er is denk ik iets anders aan de hand. Kan je de rollen zonder mout wel draaien? Is er dan al (veel) weerstand?

Heb je een Barley Crusher of een Maltmill?

Offline strokkie

• Vol lid
  • PINT lid
« Reactie #4 Gepost op: 24-11-2012 19:15 u »
Als de afstand tussen de rollen 2 mm is, zou de mout er zo doorheen kunnen vallen. Lijkt me wat te groot.
Er is denk ik iets anders aan de hand. Kan je de rollen zonder mout wel draaien?

Geen weerstand zonder mout. Draait als een tierelier.
Afstand heb ik overigens iets te ruim gemeten maar zit op zeker 1.5 mm.
Ik had hem namelijk al iets ruimer gezet omdat ik dacht dat daar het probleem door werd veroorzaakt...
Tot dusver geen probleem met doorheen vallend mout... maar met mout draait hij wel zwaar.

Ik heb ook geprobeerd om eerst de boor aan te zetten, dan mout erin. Ging ook niet. Misschien toch teveel toeren? Het recht afvijlen van de stang had ik ook aan gedacht, maar nog niet gedaan, want ik vind het wat jammer om aan een best duur nieuw apparaat te moeten vijlen en schaven.

Overigens... het is een barley crusher  :stom:

Offline krek zat

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 24-11-2012 20:14 u »
Ik heb onlangs exact hetzelfde probleem gehad (zie link) , maar bij schroten heb ik met een plantenspuit mout eerst bevochtigd en ik bleek te veel vocht toegevoegd te hebben.
Ik moet zeggen ik heb daarna mijn barley crusher niet meer geprobeerd, dus ik ben benieuwd of het droog beter gaat nu ik dit verhaal lees. Binnenkort weet ik meer als ik weer ga brouwen.

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 24-11-2012 22:03 u »
Een Barley Crusher met een normale boormachine, zeker als je klam schroot, kan een flinke uitdaging zijn voor de boor... hij is niet sterk genoeg.
Ik heb dit ondervangen door te schroten met  een cementmixer boor... die heeft een laag toerental en meer dan genoeg power om te boel te laten draaien. :)

Offline hobbybob

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #7 Gepost op: 24-11-2012 23:27 u »
Zwaardere boormachine, 650 Watt is geen boormachine maar een goedkope bouwmarkt (action) uitvoering.

Offline strokkie

• Vol lid
  • PINT lid
« Reactie #8 Gepost op: 24-11-2012 23:52 u »
Zwaardere boormachine, 650 Watt is geen boormachine maar een goedkope bouwmarkt (action) uitvoering
Goeie toevoeging...  zucht. Volgens mij is dit forum niet bedoeld om een waardeoordeel te geven over apparatuur van anderen. Ik hoop dat er andere forumgebruikers zijn die iets weten melden waar ik wel iets aan heb.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #9 Gepost op: 24-11-2012 23:56 u »
Misschien ongelukkig geformuleerd, maar je wou tips. Ik gebruik een boorhamer om te schroten. Dus een zwaardere machine, die hoeven niet duur te zijn. Goedkoop merk van Aldi, bouwmarkt etc. voldoet prima.

Om je anderszins op weg te helpen, start eerst de boormachine en voeg daarna pas de mout toe. Eerst wat korrels en meteen daarna steeds meer. Je zult waarschijnlijk zien dat het dan wel door draait.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 25-11-2012 00:23 u »
650 W moet toch zeker genoeg zijn, me dunkt?
Mijn Gefeg motor is dacht ik 180 W en doet het op z'n gemak!

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #11 Gepost op: 25-11-2012 00:42 u »
Watt en koppel?

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #12 Gepost op: 25-11-2012 09:30 u »
Het mooie van die Gefeg motor is dat die een flinke mechanische vertraging heeft waardoor die heel sterk wordt. Het toerental aan de uitgaande as is iets van 120 rpm. Helaas zijn ze niet meer te koop volgens mij.

Zoek dus iets wat op vol vermogen toch nog een laag toerental heeft. Een boorhamer zoals hiervoor al geadviseerd heeft vaak ook een laag toerental aan de uitgaande as.

Als je vochtig geschroot hebt dan zou ik de volgende keer dat eens achterwege laten.

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 25-11-2012 09:47 u »
Goeie toevoeging...  zucht. Volgens mij is dit forum niet bedoeld om een waardeoordeel te geven over apparatuur van anderen. Ik hoop dat er andere forumgebruikers zijn die iets weten melden waar ik wel iets aan heb.

Ik twijfel of het wel aan het vermogen van de boormachine ligt. Mijn bouwmarkt-action-model-prutboormachientje draait mijn Maltmill makkelijk rond. Ook vanuit rust. Als je echt zoveel kracht nodig hebt is er iets anders aan de hand.

Draait de 2e rol (de niet aangedreven rol) ook vrij rond zonder mout, dus zonder of met heel weinig weerstand?

Erick

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 25-11-2012 09:57 u »
Ik heb eenzelfde molen, zonder problemen.
Je zegt dat het ook met de hand moeizaam gaat omdat de handel doordraait.

Ik heb mijn molen op de standaard ingestelde afstelling staan (streepje op knop op streepje op molen zelf) en schroot droog.
Heb je dat al eens geprobeerd? Bij mij slipt er niets door en het gaat ook niet moeizaam (al heb ik wel spreekwoordelijke spierkracht natuurlijk)  ;)

Offline de sleutel

• Junior lid
  • **
  • De Sleutel tot goed bier
« Reactie #15 Gepost op: 25-11-2012 10:40 u »
Maak de doorstroming vanuit de trechter naar de walsen toe, kleiner.
Je krijgt dan minder mout op de walsen, waardoor je minder kracht nodig hebt om te schroten.
Als je de doorstroom maat verstelbaar maakt, kun je het aanpassen aan de kracht van je boormachine
succes

Groet Hans A

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 25-11-2012 11:27 u »
Dat van de doorslippende handhendel is ook een teken aan de wand.
Dat klopt gewoon niet.

Offline strokkie

• Vol lid
  • PINT lid
« Reactie #17 Gepost op: 25-11-2012 12:18 u »
Watt en koppel?
650 Watt. Specs kwijt, maar op internet zag ik 64 Nm (weet niet of dat helemaal klopt...)

Maak de doorstroming vanuit de trechter naar de walsen toe, kleiner.

Dat ga ik proberen. De toevoer is vrij groot inderdaad. Overigens schroot ik droog.
Ik ga vanmiddag eens kijken of ik een sterkere boor kan vinden. Wordt vervolgd.

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #18 Gepost op: 25-11-2012 20:38 u »
Probleem 1 is misschien op te lossen door eerst de boormachine te laten draaien (zo nodig een kleine opstelling maken dat je de boormachine niet hoeft vast te houden). Pas als er een wals van de molen draait de mout in de trechter storten.

Ik denk dat dit voorstel van Jacques een hele goede is. Ik pas deze ook toe en dat gaat heel goed.

Tags: schroten