Temperatuur koelkast omhoog tijdens lageren

Gestart door wilwi, 26-09-2012 10:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wilwi

Als het gisten beëindigd is plaats ik de kannen na overhevelen in de koelkast.
Stel deze in op 7 °C, maar als er meer dan 20 liter instaat haal ik dit niet.
is het mogelijk dat het bier tijdens het lageren nog zoveel nagist dat het de warmte in de ijskast hoog houd?
Is wel een simpel oud tafelmodel koelkastje, maar leeg haalt hij gemakkelijk 5 °C.

ciesvandekwis

ik reken 2 weken voor het lageren, eerste week rond de 15° (afgedekt buitenzetten of in tuinhok?), 2e week geleidelijk afkoelen tot 5°. (Of inderdaad in je koelkast).

12345

Citaat van: wilwi op 26-09-2012  10:19 uAls het gisten beëindigd is plaats ik de kannen na overhevelen in de koelkast.
Stel deze in op 7 °C, maar als er meer dan 20 liter instaat haal ik dit niet.
is het mogelijk dat het bier tijdens het lageren nog zoveel nagist dat het de warmte in de ijskast hoog houd?
Is wel een simpel oud tafelmodel koelkastje, maar leeg haalt hij gemakkelijk 5 °C.

Dat is inderdaad een vreemd verhaal. Als hij leeg 5 ºC haalt, dan zou hij theoretisch de warmte uit je bier afvoeren en ook op 5 ºC moeten uitkomen. Het volgende kan het geval zijn:
- je veroorzaakt op de een of andere manier een thermisch lek als er bier in zit, bijvoorbeeld. door een dikke draad in te voeren die de afsluitrubber teveel laat opbollen.
- je koelkast heeft een dermate klein vermogen dat hij de warmte in je bier nooit af kan voeren want hij moet tegelijkertijd opboksen tegen alle onvermijdelijke verliezen. Met alleen lucht erin lukt dat wel maar als hij tegelijkertijd veel warmte moet afvoeren, niet. De koelkast zou dan heel de tijd 'aan' staan en het niet 'redden'.  Tijd voor een betere koelkast?

Henielma

Afhankelijk van de koelkast kan het best een paar dagen duren voordat de hele massa afgekoeld is. Bij mij is er veel verschil tussen een hoog model Indesit (Koelt binnen een dag een gistvat naar 7 ºC) en een tafelmodel Bosch. Bij de Bosch is die temperatuur na dagen nog niet bereikt. De Bosch heeft een temperatuurregeling aan boord maar daar wordt het slechter van. Een simpele koelkast met alleen een draaiknop als thermostaat werkt in de praktijk voor ons beter.


12345

Citaat van: Henielma op 26-09-2012  12:30 uAfhankelijk van de koelkast kan het best een paar dagen duren voordat de hele massa afgekoeld is. Bij mij is er veel verschil tussen een hoog model Indesit (Koelt binnen een dag een gistvat naar 7 ºC) en een tafelmodel Bosch. Bij de Bosch is die temperatuur na dagen nog niet bereikt. De Bosch heeft een temperatuurregeling aan boord maar daar wordt het slechter van. Een simpele koelkast met alleen een draaiknop als thermostaat werkt in de praktijk voor ons beter.

Moderne koelkasten hebben ze vaak expres een minimaal vermogen gegeven omdat ze dan 'milieuvriendelijk' zouden zijn. Ja, zo kan ik het ook. Koelen doen echter ze niet graag. Heel wat moderne koelkasten (zoals die van Miele) maken niet eens je bier goed koud (halen de 5 ºC niet).  En áls ze het al doen, doen ze er meer dan 6 uur over. Gewoon een kwestie van een te klein vermogen. Ik heb hier twee tweedehandse Liebherrs staan (elk 100 Euro). Een grote en een erg grote. Die koelen zonder problemen door naar 0  ºC. 

Maar ik denk dat het bij Wilwi gaat om een oude koelkast die gewoon het vermogen niet meer heeft om én een grote massa af te koelen én tegelijkertijd de (altijd aanwezige) verliezen te compenseren.  Compressor op het einde van zijn leven aangeland oid. Helaas ...hopelijk niet teveel voor betaald. Mijn eerste koelkast kon ik ook meteen afvoeren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.