Waterslot

Gestart door ROELEKE, 29-01-2005 14:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ROELEKE

Hey hobbybrouwers,

Mijn biertje stond te gisten toen mijn moederke het waterslot eraf stoot, ze heeft hem er weer meteen opgedaan.
Kan dit kwaad? En nog een vraagje de rode kap van het waterslot moet er toch op blijven tijdens de gisting.

Alvast bedankt

RoelEke

Johannes

Roeleke,

Maak je geen zorgen, er zijn ook brouwers die 'open' vergisten met enkel een theedoek over het vat. Zolang ze er niks in heeft laten vallen.. Het rode dopje is tegen eventuele fruitvliegjes, noodzakelijk is het niet.

Johannes

Nico

Beste Roeleke,

Dat hangt er een beetje van af. In de hoofdvergisting wordt de eerste dagen zoveel kooldioxide gevormd dat het "onkruid" nauwelijks kans krijgt bij het gistende wort te komen. In de navergisting wordt de kans op infectie groter.
Gewoon even afwachten tot na het bottelen. Geen infectie: lekker biertje  :dansen:. Wel infectie: goede les, want dan weet je hoe geïnfecteerd bier smaakt  :'( .

Met vriendelijke groet,
Nico


ROELEKE

De vorige keer had ik wel een infectie, het moest witbier worden maar uiteindelijk een zoet zurig palm! :( , maar hij is nou 3 dagen aan het gisten dus... we shall see...

Laters RoeLekE

O ja geïnfecteerd bier smaakt op zich wel... in het begin ;)

Jacques

Citaat van: ROELEKE op 29-01-2005  18:24 uOja geïnfecteerd bier smaakt op zich wel... in het begin ;)

Dat ligt er helemaal aan waarmee het bier geïnfecteerd is.  :D :D :D  ...en hoe snel jij kunt drinken  :)

 :degroeten: Jacques


Caspar

Hey Roeleke,

Ik zou me daar niet al te druk over maken... het is bij mij een paar keer overkomen dat er gist door het waterslot heen spoot, zodat het bier wel een hele nacht werd blootgesteld aan de open lucht. In het begin had ik nog wel eens de neiging om het deksel van mijn gistvat op te tillen om te kijken of er een schuimlaag op het bier zat (ook weer die luchtinslag). Ik heb nog geen infectie gehad  :biersmile:

Groetjes Cas

Jacques

Hoi Caspar,

Als de vergisting zo snel gaat dat het waterslot leeggeblazen wordt heb je inderdaad niet zo veel te vrezen. Er is dan een grote uitwaartse stroom aan koolzuurgas dat micro-organismen gewoon worden weggeblazen bij de relatief kleine vrije uitgang van het waterslot. Het risico op infecties heb je vooral voor de vergisting stevig aan de gang is. Ook als de vergisting bijna ten einde is kunnen er infecties zich in het bier nestelen dat het gist vat niet met een waterslot (met water) is afgesloten. De kans hierop is geringer dan bij het begin van de vergisting maar als het bier zo een aantal uren staat wordt het infectiegevaar groter.

Wort is dus veel infectiegevoeliger dan bier. De redenen daarvoor zijn:
- door de vergisting ontstaat er alcohol en koolzuur die het bier beschermen;
- door de daling van de pH tijdens de vergisting ontstaat er een milieu waarin minder micro-organismen zich thuis voelen;
- door het het verbruik van aminozuren is er minder materiaal voorhanden voor het opbouwen van nieuwe cellen.

Desondanks kan bier geïnfecteerd worden door bepaalde mico-organiemen waaronder melkzuurbacteriën.

O ja, een bier dat enkel geïnfecteerd is met melkzuurbacteriën vind ik in de regel niet vies, maar smaken verschillen...

 :degroeten: Jacques

ROELEKE

Ik denk wel dat mijn bier doorgist, in mijn waterslot zie ik kleine bolletjes (koolzuur denk ik)...
Dus dan moet het wel goed zitten toch?

Ik brouw overigens 20 l in een 30 l plastic emmer.

Ciao RoelEkE


Eduard

Dat met die kleine gasbelletjes in het waterslot, die meerdere keren per minuut uit het waterslot bubbelen, dat zit wel goed. Da's je CO2. Gewoon rustig wachten tot het minder dan een belletje per minuut is en dan kun je al wel overgaan op de tweede vergisting op vat of bottelen en hergisting op de fles.

Groeten vanuit een zonovergoten Oslo

Eduard  samenvol

norbertus

Bij de biergisting is de schuimvorming van de ene gist tov van de andere zeer verschillend en zelfs verschillend naargelang te vergistingstemperatuur. Ik heb dan ook reeds verschillende malen een waterslot gevonden dat stond over te lopen zodat er kan gepoetst worden. Zelfs ooit het hoedje van het waterslot naast de gistingsfles gevonden, gewoon door de druk weggeblazen.

Ik heb hiervoor volgende oplossing bedacht. Ik steek in het geperforeerde stop een slang die hierin nauw past en steek het andere uiteinde in een fles ( 500 cl ) met water met wat sulfietpoeder. Deze werkwijze heeft mij al heel wat poetsen gespaard.

In zomer of omgeving waar azijnvliegen voorkomen is het best een prop watten in de hals van de fles aan te brengen.

Norbertus

Arie

Nu is er bij mij vannacht schuim door het waterslot naar buiten gedrukt. De rotzooi in de keuken ( waar de vergistingsemmer staat ) viel erg mee. Maar het waterslot zat wel vol met prut. Nu kan ik dit waterslot wel weggooien denk ik, want ik krijg die troep er niet meer uit.
Weet iemand van jullie misschien een oplossing ?

 :degroeten:
Arjan

Oscar

Voor dit soort gevallen heb ik altijd een reserve waterslot, dus gewoon omwisselen. Het vuile waterslot kun je nog wel wat schoner krijgen, door in het water te weken desnoods met wat agressieve schoonmaakmiddelen.

Edgar

Sjonge, wat gist uit een waterslot halen kan toch geen probleem zijn. Gewoon weken in warm water, met wat zeep of een beetje muscle, het zou me verbazen als je dat niet schoon kreeg. Intussen een doek over je vat, geen probleem.

Adrie

Probeer eens een afwasblokje (van die dingen die in de afwasmachine gaan) in heet water. Waterslot erin en binnen een paar uur is ie brandschoon.

Arie

Dank voor de tips.
Ik heb het waterslot vandaag de hele dag laten weken. Ik heb het vanmiddag dus proberen schoon te spoelen met heet water. Dat hielp dus niets.
Gelukkig had ik nog wel een reserve waterslot en heb die op de vergistingsemmer gezet.
Ik denk dat ik nu het gedeelte met de bolletjes van het waterslot afzaag zodat ik alleen het pijpje overhoudt wat door het gat in het deksel gaat. Ik heb nog een stukje siliconenslang wat weer precies om dit pijpje heen past. Zo kan ik een soort van blow-off maken en dit voortaan eerst op het gistingsvat plaatsen tot het ergste achter de rug is.

@ Adrie : Wij hebben helaas geen vaatwasser en dus ook geen blokjes  :-[ ( Trouwens het is jullie Eusebius welke ik
              gister gebrouwen heb )


Adrie

Goede keus, Arie!  ;D

Menno

Arie, je hebt je waterslot een 2e leven gegeven, goed idee!  :duimop:

Maar even laten weken in een bakje warm water met ChemiPro Caustic, even doorblazen, nogmaals weken en het is weer schoon. Werkt bij mij prima.  :weetbeter:

Hoef je ook niet bij elke bestelling nieuwe aan te schaffen!  ;)

Edgar

Chemipro Caustic inderdaad, Muscle keukenspray, Cillit Bang, verdunde natronloog, met wat prutsen, komaan Arie, je kunt het.

MO

Hoe kan het nou zo zijn dat ik een volledig met gist aangekoekt waterslot eenvoudig schoonspoel met heet water (gewoon door het waterslot heen), en dat dat jou niet lukt? Heb je het een week laten staan of zo?

bakkerman

Ik mik mijn watersloten (duplex model) na een blow off in de vaatwasser, en brandschoon.

Jos Groen

De grote watersloten zijn wat dat aangaat veel makkelijker

oranjeboombiertje

Maar de grote watersloten zijn weer onhandig bij het lageren, als er een klein beetje onderdruk ontstaat in het vat slaat zo'n waterslot dicht. Wanneer je dan het dekseltje optilt komt er een golf water in het bier terecht. Een kleine kan ook lucht naar binnen laten als het nodig is. Dus voor het lageren zou ik liever kleine gebruiken.

Ik gooi mijn watersloten altijd in een bak loog/chemipro na gebruik.

 :degroeten:
Wesley

den_organolept

Die bekerwatersloten zijn juist handig voor de hoofdgisting, mocht het schuim door het waterslot komen, dan kun je makkelijk een blow off maken door een slang over de centrale buis van het waterslot te schuiven, bovendien is zo'n bekerwaterslot makkelijker schoon te maken.

De zwanehalsjes vind ik juist fijn voor het lageren vanwege de door oranjeboombiertje al genoemde reden  ::)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.