Wanneer starten?

Gestart door Nico v.L., 07-03-2007 20:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Ik doe het volgende:
- eerst hevel ik het bier uit het vat, waarna een laag gist met hop- en eiwitresten overblijft in het vat.
- vervolgens giet ik een halve liter kraanwater in het vat en draai het vat rond totdat de gist grotendeels losgekomen is van de bodem
- het water/gistmengsel giet ik in een ontsmette 1,5 of 1 literfles. Aanvullen tot de fles bijna vol is met kraanwater en flink schudden
- de hop- en eiwitresten bezinken vrij snel, de gist blijft langer in suspensie. Nadat de hop- en eiwitten bezonken zijn, giet ik de gist over in een andere, ontsmette fles.
- het op deze wijze wassen van de gist doe ik twee of drie keer afhankelijk van  de hoeveelheid hop- en eiwitresten.

De gewassen gist bewaar ik in de koelkast. Na een paar dagen is de gist allemaal bezonken. Voordat ik de gist in een nieuwe starter giet, hevel ik de vloeistof boven de gist af.

Soms bevat de vloeistof nog aardig wat vergistbare suikers, met name als de gist uit een zwaar bier afkomstig is. Het is dan nodig om de eerste dagen de fles even te ontluchten om de overdruk van koolzuurgas te verwijderen.

MO

Gebruik je hiervoor gekookt kraanwater?

Adrie

Dat zou wel moeten, maar dat doe ik nooit. Te lui. Nooit problemen mee gehad.  ;)

Oscar

Kraanwater zou in feite "steriel" moeten zijn.

Herman

Ik werk uit luiheid iets anders dan A3, ik giet de zooi in een plastic zak met aandruksluiting (door de productiewijze m.i. zo goed als steriel) en bewaar deze gewoon in de koelkast. Daarna een starter maken met een deel van de zak, of als ik snel weer brouw (1-2 weken) gewoon de inhoud van de zak in het wort dumpen.

William

Citaat van: Herman op 22-06-2007  23:35 u..... gewoon de inhoud van de zak in het wort dumpen.

Kijk, daar hou ik nou van. Niet moeilijk doen, gewoon een klein beetje hygiëne in acht nemen maar dit vooral niet te ver doorvoeren zodat we paranoia worden. Het moet leuk blijven  ;D

Oscar

Citaat van: William op 22-06-2007  23:54 uHet moet leuk blijven  ;D

En lekker !!!! :proost2:

William

Citaat van: Oscar op 22-06-2007  23:55 uEn lekker !!!! :proost2:

Zei hij die van gecontroleerde ??? infectie houdt.

Henielma

Citaat van: Herman op 22-06-2007  23:35 uIk werk uit luiheid iets anders dan A3, ik giet de zooi in een plastic zak met aandruksluiting (door de productiewijze m.i. zo goed als steriel) en bewaar deze gewoon in de koelkast. Daarna een starter maken met een deel van de zak, of als ik snel weer brouw (1-2 weken) gewoon de inhoud van de zak in het wort dumpen.

Herman,
Dit klinkt mij als een mooie praktische oplossing. Maar vertel eens wat meer. Wat bedoel je met "de zooi"? Was je net als Adrie de gist op de bodem van het vat met een halve liter water en die je dat in je plastic zak of doe je het restant van het vat onverdund in je plastic zak?

Hoe lang bewaar je het zo in de koelkast maximaal?

Johannes

Ik heb het kunstje van de ziplock zakjes van Herman overgenomen, echt ideaal. Je giet het zo uit het gistvat (of lagerfles) in een zakje. Je hoeft niks steriel te maken, en weggooien kan altijd nog.

Herman

Citaat van: Henielma op 23-06-2007  10:05 uWat bedoel je met "de zooi"? Was je net als Adrie de gist op de bodem van het vat met een halve liter water en die je dat in je plastic zak of doe je het restant van het vat onverdund in je plastic zak?

Hoe lang bewaar je het zo in de koelkast maximaal?
Met zooi bedoel ik inderdaad verdunde gistkoek, al gaat er bij mij eerder ca 2dl bij om de gist los te krijgen van de bodem en makkelijk schenkbaar te maken. De oudste koek waar ik direct mee heb gebrouwen was 2 maand oud. Ik heb met oudere gistkoek gebrouwen (tot ca 4/5 maanden oud), maar daarbij wel een giststarter gemaakt. Persoonlijk gebruik ik de 'dumpmethode' nu alleen nog als de koek max 1 maand oud is.

Hans (Lagos)

Wanneer starten heeft ook alles met de temperatuur van de starter te maken merkte ik dezer dagen op.

Ik had een 3 Liter starter gemaakt met de Wyeast 1010 Activator (125 ml), pak van 6 maanden oud gekocht in de USA dus misschien wat van de reis op zijn donder gehad, na 3 dagen nog niet noemenswaardig bol en volgens de gebruiksaanwijzing ook niet echt noodzakelijk dus toch maar bij de 3 L gevoegd.
Het is hier in huis constant ongeveer 26 a 27  ºC maar toch pas na 24 uur activiteit en dus gelijk de roerder en lucht pomp snel constant aangezet, na een uurtje of 5 was het al gebeurt en vervolgens koud weggezet (eigenlijk te laat dus).
Starter getest op pH (4,2) en smaak, was prima dus gaan met die banaan.

Het leek toch mij bij deze temperatuur niet echt een ideale starter en dus heb ik hem vandaag afgegoten en opnieuw aangevuld met totaal 3,5 Liter, deze keer de zaak wat professioneler aangepakt wat de koeling betreft.

20 a 21  ºC en ik ga hem nu rustig afkoelen naar ongeveer 8 ºC, maandag brouwdag dus dat komt wel goed.

De brouwsessie wordt 70 liter en 4 a 5 dagen later nog eens 70 liter op de gistkoek.




Oscar

Mooi gistkastje trouwens... :duimop: zit daar een glazen deurtje voor ?

Hans (Lagos)

Laat thuis (Of misschien erg vroeg  ;D) en nog even het waterslot schoon moeten maken.

Nee geen glazen deur maar Ik kocht 3 van deze kasten hier bij de Makro voor € 100 omdat alle compressoren stuk zouden zijn, ik heb er nu van drie twee gemaakt, uiteindelijk kosten deze twee mij nu € 160, dus geen foute deal.  :)

De andere zit vol met mijn "Brugge Tripel" maar het blijft schipperen met deze hete zomer.



Oscar

Hans,

Volgens mij wordt het een keer tijd dat we met het forum een keer een weekend naar Spanje komen  :proost2:

Menno

Citaat van: Oscar op 29-07-2007  13:50 uHans,

Volgens mij word het een keer tijd dat we met het forum een keer een weekend naar spanje komen  :proost2:

Mijn auto rijdt niet zo snel, Oscar... ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.