Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Twijfel bij eerste giststarter  (gelezen 8374 keer)

Offline Joost81

• Senior lid
  • Land: nl
Twijfel bij eerste giststarter
« Gepost op: 25-09-2012 08:06 u »
Beste medebrouwers,

Ik ben voor het eerst een poging aan het doen om een gist uit een commercieel bier op te kweken (uit een La Trappe Blond)

Dit is mijn werkwijze tot nu toe:
Flesje geopend, hals gedesinfecteerd met een vlam, uitgeschonken in een glas.
laatste 2 cm met zichtbaar gistdepot goed los gezwenkt. Hier 10cl appelsap aan toegevoegd en er een stop met waterslot op gezet en flink geschud.
Dit heeft 2 dagen bij zo'n 25 graden gestaan met zichtbaar een schuimlaag en lichte activiteit in het waterslot.
Daarna 100 g extractpoeder, druppel olijfolie en een gram of 3 oude korrelgist (als vervanging van gistvoeding, die heb ik op dit moment niet) met 1 liter water 5 minuten gekookt in de erlenmeyer.
Dit af laten koelen tot zo'n 25 graden. Daarna het flesje goed gezwenkt en bij de extract oplossing gedaan.
Dit staat nu zo'n 36 uur op de magneetroerder bij 25 graden (de eerste 24u tegen de 32 graden doordat mijn magneetroerder ook nogal verwarmde).

Het ziet er nu zo uit:

Meer schuim dan dit heb ik nog niet gezien. De kleur is al wel veel 'melkachtiger' dan 36 uur geleden.

zal ik het nu nog langer laten roeren op deze temperatuur? Of zou er voldoende gist opgekweekt zijn? Aluminium folie misschien vervangen door waterslot?

Graag jullie advies.

Alvast bedankt!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Twijfel bij eerste giststarter
« Reactie #1 Gepost op: 25-09-2012 08:17 u »
Dit staat nu zo'n 36 uur op de magneetroerder bij 25 graden (de eerste 24u tegen de 32 graden doordat mijn magneetroerder ook nogal verwarmde).

Mijn magneetroerder produceert ook aardig wat warmte. Daarmee heb ik de fles tegenwoordig altijd los van de bodem staan (0,5 cm)
Hij zou nog wat witter kunnen (in vergelijking met een 1 liter Wyeast starter, maar ik ken het volume niet). In principe zou 36 uur meer dan voldoende moeten zijn.

Met een waterslot erop zou je in ieder geval kunnen zien of er nog gistactiviteit is. Als hij dan snel activiteit geeft kun je nog even doorroeren.

Offline Joost81

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 25-09-2012 08:22 u »
Het is een starter van 1 l. Maar er is waarschijnlijk veel minder gist aan toegevoegd (bodempje uit een commercieel flesje) dan bij een Wyeast pack.
Ik zal er vanavond eens een waterslot op zetten om te kijken of er nog activiteit is.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #3 Gepost op: 25-09-2012 12:20 u »
Je bent snel naar een groot volume toe gegaan.

Ik doe altijd wat wort in het flesje (10 cl), laat dat 2 dagen gisten, gooi er dan het dubbele bij (2 0cl) en dan 40 cl etc. Dan kan je op een gegeven moment wel een grotere stap maken als dat nodig is en natuurlijk naar de roerplaat en erlemeyer na stap 2 als je flesje te vol raakt :)

Die oude gist die je hebt toegevoegd, heb je die wel eerst dood gekookt? Anders heb je toch kans dat die ook tot leven komt in deze starter.

Offline Joost81

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 25-09-2012 12:57 u »
Ik heb die oude gist 5 minuten mee gekookt en dacht dat deze daarmee wel helemaal dood zou zijn.
Ik zou hier graag aanstaande zaterdag mee brouwen. Zal dit nog goed komen of kan ik beter opnieuw beginnen. Ik denk niet dat ik dan voldoende gist heb voor a.s. zaterdag.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #5 Gepost op: 25-09-2012 13:21 u »
Als je het hebt meegekookt, is het prima..

Tuurlijk kan je hier mee brouwen! Mocht het te weinig gist blijken na een dag of 2, dan gooi je er een korrelgist bij die je achter de hand hebt :)

Hoeveel ga je brouwen? En ga je nog opschalen? Een enkele liter starter is niet veel..

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #6 Gepost op: 25-09-2012 13:55 u »
Een tweede flesje met appelsap bij opstarten, en zo elke 12 uur opschalen vanaf zichtbare activiteit (schuimvorming). Op de brouwdag dan de 2 starters bijeengieten.
Indien mogelijk ook beluchten, wel een grotere recipiŽnt (bijvoorbeeld dame jeanne 5 l) nemen tegen het overschuimen.

Offline Joost81

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 25-09-2012 15:20 u »
Als je het hebt meegekookt, is het prima..

Tuurlijk kan je hier mee brouwen! Mocht het te weinig gist blijken na een dag of 2, dan gooi je er een korrelgist bij die je achter de hand hebt :)

Hoeveel ga je brouwen? En ga je nog opschalen? Een enkele liter starter is niet veel..

Het wordt maar een brouwsel van 10 liter, wel een stevige met een start SG van 1090

Volgens MRMalty zou een liter genoeg moeten zijn:

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #8 Gepost op: 25-09-2012 15:23 u »
Dat is als je er een Wyeast pak gist bij doet. En zo'n Wyeast pak heeft meer vitale gist dan onderin een flesje zitten. Je moet langzamer opschalen, koelen, afgieten en dan pas naar die liter gaan!

Je doel is niet een liter giststarter te maken zo snel mogelijk, je moet zo veel mogelijk vitale gist hebben op je brouwdag!

Jij vult in dat je gist vandaag door verpakt is. Dat is niet zo, dit zit onderin je flesje bier en heeft al heel wat klappen gekregen. Dus naast het feit dat er minder cellen in zitten is de vitaliteit ook nog eens laag. tijdens het opkweken vermenigvuldigen de cellen zich en moeten ze weer vitaal worden.

Dag 1: Drink biertje behalve de laatste halve cm en voeg beetje wort (appelsap) toe (10cl of zo) en schudden maar!:
  Dag 2: Verdubbel het wort (appelsap) - Schud het lekker door elkaar
  Dag 3: Verdubbel het nogmaals en schud het nogmaals
  Dag 4: Zet 24uur in de koelkast
  Dag 5: Giet de heldere vloeistof voor de gist voor het grootste deel af. Maak 1 liter Wort met moutextract, het lieft met wat voeding er in. Zet dit op de roerplaat voor 1-2 dagen, afhankelijk van de activiteit. Als het klaar is, zet het weer in de koelkast

Brouwdag: Giet de heldere vloeistof zo veel mogelijk af en activeer de gist door er weer een half tot een litertje wort op te gooien.

Offline Joost81

• Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 25-09-2012 15:43 u »
Bedankt voor je duidelijke stappenplan. Ik heb heel wat afgezocht op het forum en het internet maar heb niet echt duidelijke beschrijvingen gevonden van het totale proces voor het opkweken van commerciŽle gist.
Hier ergens op het forum wordt beschreven dat je de gist onderin zo'n flesje actief krijgt met wat appelsap, en daarna staat er maak een starter zoals je altijd zou doen. Als ik dan zoek op gist starter wordt er eigenlijk altijd vanuit gegaan dat het voor een Wyeast pack is.

Ik ga kijken wat de opbrengst van deze poging is. Ik kan eventueel nu laten bezinken en nog een keer een liter verse wort toevoegen over een dag of 2 of zo gebruiken.

Als het echt niks wordt heb ik nog korrelgist als back-up.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #10 Gepost op: 25-09-2012 15:53 u »
Er staat zat op het forum, maar iedereen werkt anders :)

Kijk maar eens bij de tags:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=tags;tagid=149

Dan kom je bijvoorbeeld hier ;) :
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18197.0.html

Offline Joost81

• Senior lid
« Reactie #11 Gepost op: 25-09-2012 16:30 u »
Ik heb de Tags ook wel gebruikt en dat artikel gelezen en ik vond dat mijn werkwijze aardig overeenkwam met de beschrijving van Adrie. Alleen heb ik in plaats van die 250ml starter wort 10cl appelsap gebruikt. Dat had ik ergens anders als tip gevonden.

Ik zal de volgende keer in wat meer stappen gaan opschalen voor een beter resultaat (hoewel ik het huidige resultaat nog niet weet, misschien valt het mee).

Bedankt voor je hulp!

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #12 Gepost op: 25-09-2012 20:22 u »
Er staat zat op het forum, maar iedereen werkt anders :)

Dat mag wel zijn, maar niemand ontkomt aan de basis:

- voor een simpele starter een wort van 1040
- beluchten/roeren voor de aanmaak van celcomponenten (al dan niet aangevuld met olijfolie). Beide niet te lang.
- goede (complex-)voeding

Over bezinken en afgieten kan je twisten, ik raad het wel aan.
Opschalen is ook zoiets; het hoeft niet per se, maar als je het doet neem dan adequate stappen.
Starten kan met steriel appelsap, maar verderop raad ik wel aan een maltosebron te gebruiken.

Offline Joost81

• Senior lid
« Reactie #13 Gepost op: 25-09-2012 20:45 u »
Ik heb er net een waterslot op gezet om te kijken of er nog activiteit is. Hij staat nog wel op de roerder (nu zo'n 48 uur)
Zouden jullie het aandurven om met deze werkwijze 10 l met een start SG van 1090 te vergisten of zou ik nu beter eerst een lichter bier kunnen brouwen en de slurry hergebruiken voor de zwaardere?

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #14 Gepost op: 25-09-2012 20:58 u »
Ik heb er net een waterslot op gezet om te kijken of er nog activiteit is. Hij staat nog wel op de roerder (nu zo'n 48 uur)
Zouden jullie het aandurven om met deze werkwijze 10 l met een start SG van 1090 te vergisten of zou ik nu beter eerst een lichter bier kunnen brouwen en de slurry hergebruiken voor de zwaardere?

Het zag er op de foto al wel redelijk creme-gekleurd uit. Als er ook geen activiteit meer is en je hebt na het uitzakken van de gist zo'n 60-100 ml gist op de bodem dan zou ik het wel aandurven. Op de brouwdag kun je deze ook nog een keer opschalen met een half litertje koude wort.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 25-09-2012 21:49 u »
Eens met William.
Ik zou stoppen met roeren/beluchten, want doorgaan put de gist eerder uit dan dat het nog nut heeft.

Offline Joost81

• Senior lid
« Reactie #16 Gepost op: 26-09-2012 18:15 u »
Nu na zo'n 24 gestopt te zijn met roeren en de starter gekoeld te hebben (er was gisteren geen zichtbare activiteit meer) staat 'ie er nu zo bij.

Ik denk dat dat toch wel zo'n 100 ml slurry zal worden. Ik zal 'm op de brouwdag afhevelen en er een half litertje verse wort op laten lopen en dan ga ik het hiermee proberen.

Offline Joost81

• Senior lid
« Reactie #17 Gepost op: 30-09-2012 12:45 u »
Gisteren de Quadrupel gebrouwen waarvoor ik deze starter gemaakt had. 'S ochtends heb ik 'm afgegoten en een half litertje vers wort toegevoegd en weer op de roerder gezet. 's middags toegevoegd aan 13 liter met een start Sg van 1067. Na zo'n drie uur al activiteit en na 5 uur een dikke laag schuim en constante stroom bellen uit het waterslot. Volgens mij gaat dit helemaal goed komen. Als de hoofdvergisting is afgerond nog suiker er bij tot zo'n 1085/1090.

Bedankt voor alle tips.

Offline Joost81

• Senior lid
« Reactie #18 Gepost op: 09-10-2012 21:33 u »
Net overgeheveld naar een mandfles voor de navergisting. SG is nu al 1013. Dat is een vergistingsgraad van zo'n 85%. Daar ben ik erg tevreden mee.

Offline BierHenk

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 09-10-2012 21:52 u »
Knap werk :brouwen:

Offline George81

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 10-10-2012 15:11 u »
Zeker netjes!

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • ‹bung macht den Meister
    • Peels Bierbrouwersgilde
« Reactie #21 Gepost op: 10-10-2012 16:25 u »
Nice, en hoe staat het er nu voor? :brouwen:

Offline Joost81

• Senior lid
« Reactie #22 Gepost op: 10-10-2012 20:47 u »
Nice, en hoe staat het er nu voor? :brouwen:

Het zit nu zo'n 24 uur in de mandfles en er is geen enkele activiteit meer te bespeuren. Ik denk dat 'ie ver uitgegist is. Als er morgen nog geen activiteit is denk ik dat ik'm maar een weekje koud ga zetten en daarna ga bottelen.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 10-10-2012 22:17 u »
Helder wordt ie ook wel zonder koud te zetten en dan heb je nog kans dat ie eventueel doorgist.
Beter nu dan in de fles zeg ik altijd maar!

Offline Joost81

• Senior lid
« Reactie #24 Gepost op: 11-10-2012 07:44 u »
Dan laat ik 'm nog gewoon een weekje op 21 graden staan en als er niks meer gebeurd bottel ik 'm volgende week.

Tags: giststarter