Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: 2e brouwsel, toch nog een paar vraagjes  (gelezen 4380 keer)

Offline Broekenbrouw

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
2e brouwsel, toch nog een paar vraagjes
« Gepost op: 24-09-2012 16:56 u »
Hoi Allemaal,

Sommige van jullie hebben al gereageerd op onze post over ons eerste brouwsel. Hier zat voor het bottelen een zure smaak aan. Ik vrees dat we kunnen zeggen dat dat brouwsel mislukt is. De zure smaak zit nog steeds in het bier en lijkt nu na 3/4 weken iets minder te zijn geworden, maar het is niet goed in ieder geval.

Dus dan maar een tweede brouwsel maken: we hebben gekozen voor een Tripel. De Gouden Beverius van Brouwland. Een kant en klaar pakket met daarin de gerst, hop en gist. Hieronder een kort brouwverslagje en een aantal vragen die ik vet gedrukt heb....

Het brouwen zelf ging zoals de vorige keer goed. (Denken we tenminste). En we hebben nog een heel stuk beter op hygiŽne gelet. Zo hebben we het gist opgelost in uitgekookt water in een met Oxiaction gereinigde beslagkom. Vorige keer gebruikte we gewoon lauw kraanwater in een glas uit de kast. Kan daar het probleem hebben gelegen voor het zure bier?

Onze redenatie was dat voor dat je het wort gaat koken het niet heel erg veel uitmaakt op bacterieel niveau, je gerst is ook verre van steriel. Dus hebben we de pannen met een gewoon sopje uitgedaan en goed nagespoeld met ruim kraanwater. Het filter op de zelfde manier. Maar deze wel helemaal uit elkaar gehaald en na het wassen nog in de Oxiaction. 

Door aanschaf van een tweede grote pan (40 l) konden we het gefilterde wort rechtstreeks in de tweede pan laten stromen en deze meteen weer aan de kook brengen. Dit ging goed, ook het toevoegen van hop ed ging volgens schema.

Na het koken wordt het toch opletten met bacterie? We hebben daarom ook een nieuwe koeler gemaakt van uitgegloeid koper zodat we zeker weten dat deze geen kraanwater lekt in het brouwsel. En ook dat de slangenklemmen buiten de pan vallen (dit was vorige brouwsel wel gebeurt). Toen het wort was terug gekoeld hebben we het vorige keer aangezogen met een slang en verdeeld over de 2 gistbokalen. Dit aanzuigen betekent met je (vieze) mond aan de slang, en dus bacteriŽn. We hebben dus dit maal gekozen om een trechter te dompelen in de Oxiaction en het afgekoeld wort via het trechter in de gistbokalen te gieten...  Wat is hiervoor de makkelijkste/beste manier? ??? De dichtheid lag hier op 1060. Volgens het recept moest dit 1050 tot 1100 zijn. Netjes dus

De watersloten zijn gevuld met uitgekookt water en er is helaas 1 druppel uit het slot in het wort gevallen, kan dit kwaad?

Als laatste kwamen we erachter het brouwsel niet op de brouwlocatie kon blijven ivm een verbouwing daar. We hebben de gistbokalen daarom (met waterslot en alles erop) zo voorzichtig mogelijk vervoer naar een andere locatie 2 straten verder op. Niet ideaal, maar is dit per definitie slecht? Het klotst natuurlijk wel, maar er is volgens ons verder geen water terug uit het slot gekomen in het wort.

Dit was allemaal afgelopen vrijdag avond/nacht. Zaterdagmiddag borrelde de watersloten vollop! 1 bokaal had een constante stroom van koolzuur, de andere fles deed dit veel rustiger. Hoe kan dit komen, ze zaten allebei ongeveer even vol? En op zondag was de snelheid er bij beide flessen al heel erg uit... laten we zeggen een belletje in de 10/15 sec...

Zodra we bottelen weten we weer meer!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline toon van den broek

• Super lid
  • Land: nl
Re: 2e brouwsel, toch nog een paar vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: 24-09-2012 19:07 u »
Hallo,
Eigenlijk kan ik niet zo heel veel commentaar leveren op jullie werkwijze.
Je hebt gelijk dat je vooral na het koken echt voorzichtig moet worden.
Zelf heb ik nooit zoveel hinder gehad met het aanzuigen mbt het hevelen.
Wel moet de slang echt 100% schoon en steriel zijn, dus spoel ik die eerst door met heel heet water (75 ļC ) en dan zet ik er een minuut of 10 chloorwater in, waarna ik weer enkele minuten spoel met heet water.
Dat geldt natuurlijk ook voor je gistbokalen. Ik begrijp dat die een nauwe opening hebben, dus daar kan je niet met je hand in.
Speciale borstel heb je dan nodig die je soms in de vorm van het glas moet buigen. Ook hier: eerst ruimschoots desinfecteren, waarna net voor het gebruik pas naspoelen.
Die ene druppel uit het waterslot kan geen kwaad, mits dat slot natuurlijk ook goed gedesinfecteerd was.
Vervoer kan zeker niet slecht zijn. Wat geschud is zelfs wel goed om bv extra zuurstof op te nemen, maar omdat je het d.m.v. een trechter erin hebt laten kletteren is dat wel okť.
Bijzonder is wel dat er duidelijk een verschil in gisting is tussen de twee flessen. Misschien heeft elke fles niet dezelfde hoeveelheid gist gekregen? Is de samenstelling van het wort bij beide flessen gelijk? Volgende keer misschien om en om steeds vullen?
Ook is de gistingsactiviteit vrij snel aan het verminderen. Hoe warm staan de flessen, en zijn ze even warm? Ook de vorm van de fles kan van invloed zijn, of misschien sluit ťťn stop niet 100% af?

Geduld dus, en ik vermoed dat het wel goed komt deze keer.

Groetjes, Toon.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #2 Gepost op: 24-09-2012 20:37 u »
Gist hoef je niet op te lossen, volgende keer gewoon meteen in de mandfles.

Dit aanzuigen betekent met je (vieze) mond aan de slang, en dus bacteriŽn. We hebben dus dit maal gekozen om een trechter te dompelen in de Oxiaction en het afgekoeld wort via het trechter in de gistbokalen te gieten...  Wat is hiervoor de makkelijkste/beste manier? ???

Als je een stukje zilverfolie om de slang doet, kun je aanzuigen zonder met de slang in contact te komen. Zodra het wort bij je kraantje komt, kraan dicht, zilverfolie er af en hevelen maar.

Wat bedoel je met OxiAction? De vlekkenverwijderaar?

Offline Broekenbrouw

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 25-09-2012 13:00 u »
Gist hoef je niet op te lossen, volgende keer gewoon meteen in de mandfles.

Als je een stukje zilverfolie om de slang doet, kun je aanzuigen zonder met de slang in contact te komen. Zodra het wort bij je kraantje komt, kraan dicht, zilverfolie er af en hevelen maar.

Wat bedoel je met OxiAction? De vlekkenverwijderaar?

Haha, nee sorry, had die inderdaad door elkaar gehaald...

Het is : CHEMIPRO OXI
DE nieuwe milieuvriendelijke reiniger voor alle licht vervuilde materialen en flessen. Behoeft gťťn naspoeling! Dankzij de actieve zuurstof is een hygiŽnische reiniging mogelijk in ťťn behandeling met een korte contacttijd.
Dosis : 4 g / liter warm tot heet water. Contacttijd : 2 - 5 minuten.

Van Brouwland...

Volgende keer gaat het gist er meteen in! Goede tip :) tnx!

Verder: Het gist is toegevoegd toen het wort nog in de pan zat, dus voor het verdeeld werd over de twee bokalen. Dit zou in  beide bokalen evenveel moeten zijn. In het trechter zat wel een filter dat op den duur verstopt raakte (ik denk door eiwitten?) kan het zijn dat dit er ook gist mee uit heeft gefilterd.

De  bokalen staan even warm, naast elkaar, in de huiskamer uit de zon met een deken eromheen tegen het licht.

Verder hebben we nog een vraag over "lageren". Hier kwamen we niet helemaal aan uit aan de hand van de brouwbeschrijving. wij waren van mening dat lageren het nagisten op de fles was. Hier wordt een onderscheid in gemaakt in de brouwbeschrijving... Deze zegt dat je na 10 dagen gisting in de gistbokaal eerst moet lageren en daarna bottelen. bij het lageren zou dan het bier uit de gistbokalen gehaald worden en in een vat gaan, hierbij wordt het dan al van de gistdrap gescheiden... Alleen is de functie van het lageren ons een beetje onduidelijk... blijft het bier dan nog 10/14 (volgens beschrijving) dagen in dat vat zitten? Dat wordt bij ons dan wederom een gistbokaal denk ik net waterslot?? Of moet dat dus in een afgesloten systeem? Dat zich druk opbouwt?

Is dit de moeite allemaal waard, of gewoon na het gisten in de bokalen bottelen?

Alvast bedankt!
Hopelijk is deze brouwdag beter geslaagd!

Bart en Daan

Offline aldo

• Super lid
  • op reis door smaakland
    • mijn feestboek
« Reactie #4 Gepost op: 25-09-2012 13:14 u »

Verder: Het gist is toegevoegd toen het wort nog in de pan zat, dus voor het verdeeld werd over de twee bokalen. Dit zou in  beide bokalen evenveel moeten zijn. In het trechter zat wel een filter dat op den duur verstopt raakte (ik denk door eiwitten?) kan het zijn dat dit er ook gist mee uit heeft gefilterd.

Gist toevoegen in het gistvat nadat je het wort er in hebt gegoten/geheveld is wel het meest gangbaar.
Hadden jullie een speciale reden om het al in de pan toe te voegen?

Offline Broekenbrouw

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 25-09-2012 18:20 u »
Ja, zodat de verdeling voor allebei de gistbokalen gelijk is...

Offline toon van den broek

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 25-09-2012 20:14 u »
Grappig: zelf voeg ik in de afgekoelde kookpan/brouwketel ook altijd de gist toe en ga pas na 14-20u overhevelen in het gistvat. Is niet gebruikelijk, maar kan wel vertellen dat dit geen nadeel heeft op de gisting.
Wat betreft jullie vraag over lageren... gebruikelijk is dat er, nadat de gisting flink terugloopt -en dat is vaak tussen de 3e en de 5e dag (soms de 6e/7e dag bij bepaalde type gist)- er overgeheveld wordt in een schone (gedesinfecteerde) fles.
Na enkele dagen kan je de fles langzaamaan wat kouder wegzetten, tenminste als je weet dat de gisting ver genoeg gegaan is.
En dat is vaak net het probleem, want als je een nieuw bier brouwt met een nog onbekende gist en er tegelijkertijd nog 100 verschillende dingen meespelen is daar niet veel over te zeggen... Je enige houvast is je SG-meting. Als je SG nauwelijks meer zakt mag je concluderen dat de vergisting beŽindigd is.
Je kan dan overhevelen, maar als je dat omdat het pas het tweede brouwsel is teveel werk vind kan je ook gewoon de boel laten staan en pas gaan hevelen als je ook gaat bottelen.
Ik zou dat doen twee tot drie weken na brouwdatum.

Groet, Toon.

Offline Broekenbrouw

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 25-09-2012 21:58 u »
Grappig: zelf voeg ik in de afgekoelde kookpan/brouwketel ook altijd de gist toe en ga pas na 14-20u overhevelen in het gistvat. Is niet gebruikelijk, maar kan wel vertellen dat dit geen nadeel heeft op de gisting.
Wat betreft jullie vraag over lageren... gebruikelijk is dat er, nadat de gisting flink terugloopt -en dat is vaak tussen de 3e en de 5e dag (soms de 6e/7e dag bij bepaalde type gist)- er overgeheveld wordt in een schone (gedesinfecteerde) fles.
Na enkele dagen kan je de fles langzaamaan wat kouder wegzetten, tenminste als je weet dat de gisting ver genoeg gegaan is.
En dat is vaak net het probleem, want als je een nieuw bier brouwt met een nog onbekende gist en er tegelijkertijd nog 100 verschillende dingen meespelen is daar niet veel over te zeggen... Je enige houvast is je SG-meting. Als je SG nauwelijks meer zakt mag je concluderen dat de vergisting beŽindigd is.
Je kan dan overhevelen, maar als je dat omdat het pas het tweede brouwsel is teveel werk vind kan je ook gewoon de boel laten staan en pas gaan hevelen als je ook gaat bottelen.
Ik zou dat doen twee tot drie weken na brouwdatum.

Groet, Toon.

Dus zonder het lageren toch nog 2/3 weken wachten? Brouwinstructies zeggen 10 dagen. En ik kan aan de watersloten zijn wanneer de vergisting rustiger wordt. Als dit al na 10 dagen is toch nog wachten?

Het verhaal over het lageren is helder nu, rest mij alleen de vraag: waarom? Het is erg veel werk, en het enige wat je eigenlijk doet is zorgen dat de al bezonken gist uit het jongbier gehaald wordt toch? Opzich vinden we dit allemaal wel leuk om te doen... maar ik denk dat we dit nog even laten wachten. Mochten we straks weer zuur bier hebben kunnen we nog niet vaststellen of het brouwproces zelf goed ging, zul je zien dat het dan door het lageren komt...

Groetjes Bart

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 25-09-2012 22:28 u »
Dus zonder het lageren toch nog 2/3 weken wachten? Brouwinstructies zeggen 10 dagen. En ik kan aan de watersloten zijn wanneer de vergisting rustiger wordt. Als dit al na 10 dagen is toch nog wachten?

Het verhaal over het lageren is helder nu, rest mij alleen de vraag: waarom? Het is erg veel werk, en het enige wat je eigenlijk doet is zorgen dat de al bezonken gist uit het jongbier gehaald wordt toch? Opzich vinden we dit allemaal wel leuk om te doen... maar ik denk dat we dit nog even laten wachten. Mochten we straks weer zuur bier hebben kunnen we nog niet vaststellen of het brouwproces zelf goed ging, zul je zien dat het dan door het lageren komt...

Door het lageren krijg je geen zuur bier! Als je zuur krijgt is er ergens iets mis met je hygiŽne.

De zin van het lageren is het laten uitgisten van je bier. Daarmee voorkom je dat je veel koolzuur en gist in je bier krijgt. Ook worden bepaalde ongewenste smaakstoffen afgebroken en andere uitgestoten. Lageren zorgt dus voor een verbetering van de kwaliteit van je bier. Maar je mag het lageren niet overdrijven. Te lang lageren is ook weer niet goed. Het bier blijft dan te lang op de gist en dat kan weer voor smaakafwijkingen zorgen en voor een minder schuimhoudbarheid. Een lagering van 2 tot 3 weken is meestal prima.

En verder kan ik je aanraden om de cursus blikbrouwen op de wiki te lezen.

Offline Broekenbrouw

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 02-10-2012 18:11 u »
Hoi allemaal,

Bedankt voor de tips, ik heb de cursus gelezen. Erg leerzaam.

Het is nu zo dat we vrijdag willen lageren, maar het bier staat dan al 2 weken in de gistbokalen. Heeft dit dan nog zin? Of kunnen we beter meteen bottelen? En als we lageren dan denk ik dat dat nog 2 weken zou moeten?

Hoor het graag!

Bart

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 02-10-2012 21:56 u »
Lageren/nagisten is niet afhankelijk van het wel of niet overhevelen. Ook als je niet overhevelt ondergaat het bier een lagering/nagisting.
Met nagisting wordt het uitgisten van het bier bedoeld direct na de hoofdgisting. Dat is wat anders dan de gisting in de fles na het bottelen. Verwarrend genoeg wordt dat ook vaak nagisting genoemd. Hier op het forum gebruiken we de term hergisting op de fles voor. Een term die van oudsher gebruikt wordt voor de gisting op fles.

Offline Broekenbrouw

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 03-10-2012 16:15 u »
Dus niet meer over hevelen en dan nog 2 weken laten staan?

Het heeft nu twee weken gestaan vanaf brouwdag.

Is erg verwarrend. In de beschrijven staat dus: eerst nagisten in bokalen. Dan lageren in een vat. Dan bottelen. Vorige keer hebben we na het nagisten meteen gebotteld. Nu wilde we de stap van lageren erbij pakken. Heeft dat nog zin dan nu na twee weken?

Het gistingsproces is klaar. Het waterslot beweegt niet meer

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 03-10-2012 21:04 u »
Er wordt wel eens onderscheid gemaakt tussen nagisten en lageren. Indien dat onderscheid wordt gemaakt dan wordt onder lageren het laten staan van het bier bij een temperatuur onder de 10 ļC bedoeld. CommerciŽle brouwerijen willen vaak een lagering uitvoeren bij -1 tot + 1 ļC. Ze doen dat om het bier beter te laten uitklaren. Door hun wordt het bier koud gelagerd. Hobbybrouwer filteren hun bier niet. Om die reden zijn er hobbybrouwers die koud lageren weinig zinvol achten.
Mijn ervaring dat het bier wat helderder is als je een paar dagen koud gelagerd hebt en op de lager temperatuur bottelt.

Dat lageren kan in het vat waarin je de hoofdgisting hebt uitgevoerd. Overhevelen is niet noodzakelijk. Vaak wordt overgeheveld in glazen flessen omdat die minder/nagenoeg geen zuurstof doorlaten, iets wat plastic vaten wel doen. In dit licht bezien is aanwijzing van de handleiding toch wel heel bijzonder...

Offline Broekenbrouw

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 04-10-2012 00:36 u »
Maar. Wat is het advies?

Is het verstandig om het bier nog over te hevelen naar amdere flessen zonder gistdrap? Of beter bottelen?

En dan over het bottelen? Het bier zit in twee gistbokalen nu. Die eerst samen voegen in n pan en dan suiker erbij en vanuit daar bottelen? Of elke bokaal afzonderlijk in een pan?

Hoor het graag!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 04-10-2012 20:04 u »
Overhevelen na een nagisting om te gaan koud lageren is niet nodig. Koud lageren is sowieso niet noodzakelijk. Je kunt iets minder rommel in je flesje krijgen als je koud lagert. Qua smaak maakt het allemaal niet zo heel veel uit.
Om risico's op infecties en oxidatie uit te sluiten kun je beter niet een keertje extra overhevelen.
Een infectie zul je niet zo snel krijgen omdat bier veel minder gevoelig is voor infecties dan wort. De pH is lager, er is koolzuur en alcohol en weinig aminozuren.
De kans op oxidatie is veel groter. Het bier is al helemaal uitgegist en er wordt dus geen koolzuur meer gevormd die het bier kan beschermen.

Extra overhevelen voor het bottelen is handig als je de bottelsuiker aan het gehele brouwsel wilt toevoegen. Als je de suiker met een schepje suiker toevoegt dan zou je rechtstreeks kunnen bottelen uit de flessen. Je moet dan wel opletten dat je per ongeluk niet te veel gist meeneemt.

Het beste advies in deze? Probeer beide methoden en bekijkt wat jou het beste bevalt. Wat het beste voor jou werkt bepaal je zelf.

Tags: beginner