Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Koelen tot 35 graden  (gelezen 14518 keer)

Offline gijzelaerr

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
    • Brouwerij de pomp
Koelen tot 35 graden
« Gepost op: 24-09-2012 10:55 u »
Wij hebben nu een stuk of 12 keer gebrouwen, 40 l elke keer. Na het brouwen koel ik het wort af met een dompelkoeler. Het koelen gaat in het begin vrij snel, maar gaat steeds langzamer naarmate de kraanwatertemperatuur wordt benaderd. Ik ben de laatste 2 keer eerder opgehouden met koelen, toen het nog rond de 35 graden was waarna ik gelijk het gist er bij heb gedaan. Dit zijn uiteindelijk prima biertjes geworden.

Nu is mijn vraag, is dit nou een verschrikkelijke zonde om te doen? Het bespaard aardig wat water en tijd. Mijn idee erachter is dat gistcellen prima dit soort temperaturen aankunnen, misschien dat ze in het begin zelfs beter op gang komen. Het nadeel is dat het gist anders reageert en ongewenste stoffen gaat produceren. Maar na een paar uur zal het wort vanzelf afgekoeld zijn tot kamertemperatuur en  is de temperatuur dus relatief kort te hoog geweest.

Wat denken jullie?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
Re: koelen tot 35 graden
« Reactie #1 Gepost op: 24-09-2012 11:06 u »
Met alles wat ik de laatste jaren gelezen heb, zou ik echt wat langer wachten met toevoegen van gist; 35 C is wel ERG hoog! Ik voeg mijn gist nooit toe aan wort van meer dan 23 graden...

Offline BierHenk

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 24-09-2012 11:07 u »
Roeren, roeren, roeren!

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 24-09-2012 11:10 u »
35 graden is inderdaad aan de hoge kant.
Als je je gist ent op een temperatuur tussen de 25 en 30 graden is er niet veel aan de hand. Als je vervolgens maar wel naar de 20 graden afzakt.
Voor ondergisters zou ik niet enten op 30 graden, maar op 18-20 graden en vervolgens afzakken naar 10-12.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #4 Gepost op: 24-09-2012 11:10 u »
Het kan wel, maar je zal een ander bier krijgen als je het kouder toevoegt..

In de eerste periode worden veel smaakstoffen (esters) aangemaakt. Zeker als je een droger bier wil zou ik deze methode dus niet toepassen.

Daarnaast is veel de meeste gist 35 wel nt te veel van het goede hoor! Je gist komt niet vitaler uit de strijd zal ik maar zeggen..

Algemeen advies; Koel het gewoon terug naar je vergistingstemperatuur, misschien 2-5 graden warmen maar that's it!

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #5 Gepost op: 24-09-2012 12:14 u »
Ik koel met regenwater, zelfs in de zomer stukken koeler dan wat er uit de kraan komt.
Ik heb een regenput van zo'n 3000 liter die onder ons terras zit.

Ik brouw meestal 20 liter per keer. De eerste 40 liter uit de spiraalkoeler is warm en laat ik in een tuinkuip lopen. Die gebruikt ik dan om mijn materiaal schoon te maken, gaat vlotter met warm water.
De volgende 20 liter in emmers voor de tuin. De rest laat ik gewoon terug in de regenput lopen, deksel op een kier.

Op 20, max. 30 minuten ga ik van 80 naar 20-22 graden. (2 weken geleden).

Offline Brouwer Luk

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 24-09-2012 12:45 u »
35 graden is vrij hoog voor de meeste gisten. Probeer ook na te gaan of je thermometer steeds de correcte temperatuur weergeeft.
Ikzelf koel met een platenkoeler. Dat gaat ontzettend snel. Maar uiteraard afhankelijk van de temperatuur van het koelwater en snelheid dat het koelwater en het wort erdoor stromen.
Meestal koel ik tot 19 20 graden.

Offline Hai

• Super lid
  • Brouwerij Wijchense schne en HOP'n AROUND
« Reactie #7 Gepost op: 24-09-2012 12:45 u »
Ik koel met grondwater (pomp) koel het naar 15 graden als het moet met een simpele platenkoeler

Offline Gerlachus

• Senior lid
  • www.gerlachusbier.nl
    • Gerlachus Bier
« Reactie #8 Gepost op: 24-09-2012 14:43 u »
De warmte-overdracht is het grootst bij een groot temperatuurverschil; naarmate je de temperatuur van het kraanwater nadert, gaat het koelen steeds langzamer.

Het scheelt veel als je roert. Niet te fors, dan krijg je weer zuurstof in je prut. Je kunt ook, afhankelijk van de ruimte in de ketel en de vorm van je koeler, met de koelspiraal bewegen. Er vormt zich namelijk een koudere laag rondom de spiraal die voorkomt dat de rest van de vleoistof ook af kan koelen, een beetje het effect van een wetsuit. Door het wort dus te laten bewegen, voorkom je dit en is de warmte-overdracht beter.

Koud water werkt natuurlijk prima, zeker in de winter is je kraanwater meer geschikt om mee te koelen, al is het water uit je regenton dan nog veel kouder. Succes ermee dus!

Offline Addopaddo

• Junior lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 24-09-2012 15:27 u »
Ik brouw eerst een bier met een wat hoger SG dan gewenst. Daarna verdun ik het tot het gewenste SG met koud water wat ik van tevoren in de koelkast heb gezet. Ik koel tot een graad of 25 a 27 en kan op die manier terug naar onder de 20 graden zonder veel te koelen met mijn dompelkoeler.

Groetjes,
Addo

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #10 Gepost op: 24-09-2012 15:35 u »
Link  :brouwen:

Offline bertarna

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #11 Gepost op: 24-09-2012 16:14 u »
Zoiets goed als koeler?
Versta geen woord van wat er geschreven staat :P

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Koelen tot 35 graden
« Reactie #12 Gepost op: 24-09-2012 20:58 u »
Snel koelen tot de temperatuur waarop je vergisting uitvoert is n van de belangrijkste dingen van het brouwproces. Het zorgt voor een hele grote kwaliteitsverbetering.

Het klopt dat starten de gist bij 35 C het aan kan maar je krijgt veel te veel esters en hoger alcoholen. Naast een zeer 'zware' smaak is een slechte schuimhoudbaarheid het gevolg. De smaak van de mout en hop wordt overheerst door die van de vergistingsproducten. Als je dat lekker vindt is er niets aan de hand. De meesten hier op het forum vinden een dergelijke smaak niet ok.

Offline bertarna

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 25-09-2012 16:19 u »

Offline bertarna

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 26-09-2012 16:39 u »
Nog een vraagje, een platenkoeler heeft 4 aansluitingen maar waar sluit je nu het water op aan ? En hoe laat je dan het wort door dat ding lopen?
Of misschien nog beter, kan iemand me uitleggen hoe zo'n ding werkt ?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 26-09-2012 20:49 u »
Nog een vraagje, een platenkoeler heeft 4 aansluitingen maar waar sluit je nu het water op aan ? En hoe laat je dan het wort door dat ding lopen?
Of misschien nog beter, kan iemand me uitleggen hoe zo'n ding werkt ?

Deze vraag is behoorlijk offtopic...

Maar hier vind je het antwoord (door mij gevonden met de zoekfunctie, ik heb het topic meteen getagd).

Offline 12345

• Super lid
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
« Reactie #16 Gepost op: 26-09-2012 21:11 u »
De warmte-overdracht is het grootst bij een groot temperatuurverschil; naarmate je de temperatuur van het kraanwater nadert, gaat het koelen steeds langzamer.

Het scheelt veel als je roert. Niet te fors, dan krijg je weer zuurstof in je prut. Je kunt ook, afhankelijk van de ruimte in de ketel en de vorm van je koeler, met de koelspiraal bewegen. Er vormt zich namelijk een koudere laag rondom de spiraal die voorkomt dat de rest van de vleoistof ook af kan koelen, een beetje het effect van een wetsuit. Door het wort dus te laten bewegen, voorkom je dit en is de warmte-overdracht beter.

Koud water werkt natuurlijk prima, zeker in de winter is je kraanwater meer geschikt om mee te koelen, al is het water uit je regenton dan nog veel kouder. Succes ermee dus!

Klopt 100%. De warmtestroom is een kwadratische functie van het temperatuurverschil (tussen wort en koeler). Als het T verschil 10 C heb je een 4x grotere warmtestroom dan bij een verschil van 5 C. Zo ligt het nu eenmaal. Maar het roeren in de vloeistof of het bewegen van de koeler in de vloeistof scheelt aanmerkelijk. Overigens denk ik dat je de gist er gerust bij 25 C bij kunt doen. Het duurt meestal uren voordat de vergisting echt start en zolang dat niet het geval is, geloof ik niet dat er esters gevormd kunnen worden. En bij 25 - zelfs 28  C start de vergisting eerder dan bij 20 - 22  C. Je moet het we;l zo uitmikken dat je bij de start van de vergisting op iets van 21 - 22  C zit (bij een bovengister). Maar 35 C lijkt me wel weer erg hoog...  Is volgens mij niet goed voor de gist.   

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 26-09-2012 23:20 u »
Maar 35 C lijkt me wel weer erg hoog...  Is volgens mij niet goed voor de gist.   

Een bovengist kan daar heel goed tegen. Het is vooral vanwege de gistingsproducten dat dit absoluut niet aan te bevelen is.

Offline 12345

• Super lid
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
« Reactie #18 Gepost op: 27-09-2012 10:17 u »
Een bovengist kan daar heel goed tegen. Het is vooral vanwege de gistingsproducten dat dit absoluut niet aan te bevelen is.

Jamaar Jacques, die producten ontstaan toch pas tijdens de vergisting? Dus als ik de gist erbij doe, op zeg 28 C en ik koel gedurende 4 uur langzaam terug naar zeg 21 C, heb ik dan niet 2 voordelen?

1) ik hoef minder ver terug te koelen, wat 's zomers met een dompelkoeler echt minstens een kwartier scheelt
2) de vergisting start sneller.

Het likt me dat je op deze manier het risico van infectie verkleint?

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 27-09-2012 10:43 u »
Ik denk dat Jacques toch gelijk heeft. Er zullen ongewilde smaakeffecten ontstaan.
Daarnaast zijn er nog wat zaken om te overwegen.

• Zuurstof toevoegen / beluchten wil je absoluut niet bij 35 graden. De gist zal het dus zonder extra zuurstof moeten doen
  • Niet alleen gist werkt sneller bij 35 graden, maar bacterin ook. Het effect zou wel eens kunnen zijn dat het infectiegevaar juist groter wordt ipv kleiner
  • Je hebt kans dat een deel van de gist het niet overleeft. In een keer zo vanuit rust in een warm suikerbad geeft wellicht nogal wat stress

Je bent volgens mij dus bij deze methode beperkt tot het gebruik van (niet gehydrateerde) korrelgist, en dan nog heb je een aantal nadelen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #20 Gepost op: 27-09-2012 14:20 u »
1) ik hoef minder ver terug te koelen, wat 's zomers met een dompelkoeler echt minstens een kwartier scheelt

Dit "voordeel" weegt niet op tegen de nadelen.  Gewoon iets langer koelen tot minimaal 25C.

2) de vergisting start sneller.

Het likt me dat je op deze manier het risico van infectie verkleint???

Je vergisting zal niet significant veel sneller starten. Als je wilt dat deze snel start kun je veel beter meer gist toevoegen en enten bij 20C. V.w.b. het infectie gevaar ben ik het eens met HansM.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #21 Gepost op: 27-09-2012 14:34 u »
Bovengist overleeft het wel, maar de redenen waarom het is af te raden zijn al aangegeven en duidelijk.
Vergeet niet dat wanneer je zo warm ent en het slaat snel aan, dat de vergisting veel heftiger verloopt.
Dit zit het koelen dan weer in de weg door de warmteontwikkeling.

Daardoor is de kans redelijk aanwezig dat je een zeer groot deel van (zo niet geheel) de hoofdgisting op een ongecontroleerde en te hoge temperatuur laat verlopen. Dit mede doordat de hoofdgisting korter zal zijn.

Offline weed

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 27-09-2012 20:18 u »
Nog een link

Offline brouwjoh.

• Junior lid
  • **
« Reactie #23 Gepost op: 05-05-2015 20:11 u »
Heb vanmiddag een pils (Tsjerk Dijkstra onk 2008) gebrouwen.
Gist op 25 graden toegevoegd.  (was iets te snel met toevoegen  :huilen:)
Vraagje:  kan de temperatuur hierdoor oplopen tot 33 C en wat heeft dit tot gevolg?

Gist is S 23.      2 zakjes op 21 liter.
Gistkast is ingesteld op 13.5 C.

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
  • Goed bier is een eerste levensbehoefte.
« Reactie #24 Gepost op: 05-05-2015 20:35 u »
Heb vanmiddag een pils (Tsjerk Dijkstra onk 2008) gebrouwen.
Gist op 25 graden toegevoegd.  (was iets te snel met toevoegen  :huilen:)
Vraagje:  kan de temperatuur hierdoor oplopen tot 33 C en wat heeft dit tot gevolg?

Gist is S 23.      2 zakjes op 21 liter.
Gistkast is ingesteld op 13.5 C.

De temperatuur loopt door gisting op. Hoe sneller er vergist wordt, hoe sneller de temperatuur oploopt.
25 graden is erg warm voor een een ondergister. De fabrikant beveelt aan tot maximaal 22 graden.
Bij 25 graden gaat de gist kortstondig als een idioot tekeer en legt daarna het loodje.
Als het waterslot stil valt zou ik de SG meten, als ie te hoog is kan je een andere gist toevoegen (Belle Saison / US-05) om volledig te laten uitvergisten.
Verdient waarschijnlijk wel de aanbeveling om tussentijds (voor het toevoegen van de nieuwe gist) over te hevelen om de dode gist uit je bier te krijgen.
Of alles lekker wordt weet ik niet, leerzaam is het wel.
 :biersmile:

Tags: koelen