Wilde hop

Gestart door ale-x, 23-09-2012 16:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ale-x

Ben vandaag op een wandeling 'wilde hop' tegen gekomen. Het stond er vol met hopplanten (meeste mannetjes, geen hopbellen?!) maar ook een aantal waar nog bellen aanhingen. sommige struiken hele kleine bellen (1 a 2 cm) andere flink grote (3 a 4 cm).

Iemand enig idee wat voor hoppen dit zouden kunnen zijn?

Ik heb totaal een gram of 60 geplukt, het meeste wat er hing was al flink bruin verkleurd. Ik heb de groenste geplukt!
Wat kan ik nu het beste er mee doen? Drogen of er meteen een biertje mee gaan brouwen? (Natuurlijk alleen gebruiken als aromahop).

dennis

Ik ben hetzelfde aan het proberen, heb het nog nooit gedaan. Ik wrijf de bellen even tussen mijn handpalmen en ruik, als het een beetje aangenaam is dan ga ik het een keer proberen.
De hop van intratuin is vaak ook wel wild te vinden, en die zou je willen vermijden. Het grasachtige aroma komt terug in je bier en dat is niet erg aangenaam.

sander_123

Vorige week in Frankrijk langs de Loire een stuk (+/- 50cm) wortel van een hopplant uit de grond getrokken en meegenomen.

De bellen aan die plant roken heerlijk sterk aromatisch/citrusachtig. Nu nog een plek vinden om die wortel in de grond te doen...

arluijen

Ik heb het een week geleden gedaan: Ik kwam 2 weken terug bij mijn schoonmoeder een grote hopplant tegen met bellen van 2-3 cm. Geroken en ik ging er voor. Kort gedroogd en bij een IPA gegooid (samen met andere hoppen moet ik bekennen) maar gewoon meegenomen als 3de hop soort. In BrouwVisie het alfa percentage laag ingezet (ik meen 3 %) en ik had sowieso maar 30 gram, dus maar zien wat er van wor(d)t

Gisteren een beetje geproefd maar ik haal het er niet echt uit (verbaast me niet aangezien de geur nu ook weer niet zo sterk was), maar voor het idee is het heel leuk.

We proberen een restant nu te stekken (de wortels van de hop zaten ergens tussen een braamstruik wildernis....daar kon ik niet bij komen).

ale-x

Ik heb geen stekken mee genomen, maar ik weet ze nu te staan, dus volgend jaar september ga ik weer die wandeling doen...

Gerb

Wilde hop heeft vaak niet de goede eigenschappen van brouwhop. De commerciële soorten zijn gekweekt op smaak en alfazuurgehalte en doen het goed bij brouwen. Wilde hop kan goed zijn, maar in mijn beperkte ervaring heeft het weinig alfazuur en kan het een groen (grassig) smaakje aan het bier geven. De beste oplossing is om volgend jaar wat stekjes te regelen bij een andere hobbybrouwer. Je kent dan in grote lijnen de eigenschappen van de hop.

Anton

Ik heb jarenlang in de tachtiger jaren van de vorige eeuw gebrouwen met "wilde" hop. In die tijd kon je bij Farma Import alleen maar pellets van onbekende hoppen kopen die vaak ook nog naar kattepis rook.
De hop hier uit de Achterhoek is heerlijk aromatisch en gras heb ik er nooit in bespeurd. Ondanks mijn hopplantage heb ik ook dit jaar nog weer wilde hop geplukt waarmee ik in oktober ga brouwen.

Anton

pincopallino

Op internet kwam het onderstaande tegen:
" De hopbellen (vrouwelijke bloemen) kunnen gedroogd en tot poeder vermalen worden gebruikt in bijvoorbeeld brood. Gebruik hierbij wel kleine hoeveelheden, want wilde hop kan behoorlijk bitter zijn, een heel klein beetje is vaak al genoeg voor een heerlijke smaaktoevoeging. De hopbellen moeten aan de plant al enigszins gedroogd zijn, en terugveren wanneer je erin knijpt. De hopbellen zijn ook een belangrijk ingrediënt voor bier, hoewel de wilde variant over het algemeen vele malen bitterder is dan de gecultiveerde variant, en het dus lastig in te schatten is in welke hoeveelheid je het dient te gebruiken.

Ik heb wel eens gebrouwen met wilde hop en inderdaad het mankeert niets aan de bitterheid behalve dan dat je via je smaak papillen moet bepalen hoeveel % gaat toevoegen. Wel is het zo dat qua aroma niet aan kan tippen met de commerciële.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.