Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Pot Barley  (gelezen 3096 keer)

Offline Erwin

• Senior lid
  • Land: ca
    • CDyWeb
Pot Barley
« Gepost op: 27-10-2012 20:30 u »
Ik hoop dat ik op dit bericht geen commentaar krijg van een zekere "Goom" over mijn basiskennis...
Anyway

Het leuke van thuis-brouwen is dat je (ik ieder geval) anders boodschappen doet. Bij ieder schap denk je niet alleen of je het deze week nodig hebt, maar ook: kan ik het gebruiken voor het brouwen. Helemaal leuk in Canadeze supermarkten, want dat is altijd nog een ontdekkingstocht.
Ik kwam vandaag een zak "Pot Barley" tegen. Een pond voor $0.99. Zonder twijfel in het wagentje gedaan, zodat ik thuis kon uitzoeken wat het is.
Dit vond ik: http://www.healthysupplies.co.uk/infinity-foods-organic-pot-barley-500g.html

Blijkbaar dus ontkafde gerst.
Het recept achterop is voor een soort pap, je kookt en suddert de graan met water en klaar.
Maar nu dus de vraag, is het bruikbaar voor het bierbrouwen?
Stel ik maal deze gerst en voeg het toe tijdens het maischen, heeft dat effect?
homebrewtalk heeft er geen antwoord op, alleen deze topic http://www.homebrewtalk.com/f12/pot-barley-instead-flaked-91997/
Ik zou het dus eerst apart moeten koken? "to gelatinize the starches"

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Erwin

• Senior lid
    • CDyWeb
Re: Pot Barley
« Reactie #1 Gepost op: 27-10-2012 20:35 u »
Hmm het voorbeeld op die site geeft aan dat "pot barley" wel kaf heeft, en "pearl barley" niet.
Het zal een landenverschil zijn, mijn zakje gerst is ontkaft, de korrels lijken op rijst.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 27-10-2012 22:14 u »
Maar nu dus de vraag, is het bruikbaar voor het bierbrouwen?

Yep, je kunt een deel mee maischen aangezien het wel een zetmeelleverancier is. % storting tot zo'n 30-40% denk ik. :)

Offline McMelloW

• Super lid
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
« Reactie #3 Gepost op: 28-10-2012 13:16 u »
Voor $0.99 kan je altijd een zak proberen.
Ik weet dat mensen dit soort graan en muŽsli met suiker en gist laten vergisten, om dit later te kunnen destilleren. Maar of er echt drinkbaar bier van gemaakt kan worden?
Anyhow: "The proof of the pudding is to eat it."

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #4 Gepost op: 28-10-2012 20:36 u »
Uiteraard kan je hiermee brouwen. :)

Het lijkt mij een vorm van ongemoute gerst, vergelijkbaar met ongemoute tarwe qua toepassing.
Omdat het gerst is, zijn de verstijfsel temperaturen hetzelfde.
Dat is dus gewoon op gangbare maischtemperatuur, dus vantevoren verstijfselen lijkt me niet nodig. :)

Offline Addopaddo

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 28-10-2012 21:50 u »
Pearl barley lijkt mij gort.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gort

En daarmee kun je brouwen. Het heeft geen kafjes meer en zal misschien het filteren bemoeilijken wanneer je veel gebruikt.

Offline Addopaddo

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 28-10-2012 21:53 u »
Hmm, nu ik het plaatje zie op die health supplies site, ziet het er toch iets anders uit dan de gort die ik bedoelde.  ???

Offline Erwin

• Senior lid
    • CDyWeb
« Reactie #7 Gepost op: 28-10-2012 22:28 u »
Ja, parelgort, dat is het precies.

Tags: