Probleem met kroonkurkapparaat

Gestart door citrasimcoe, 22-09-2012 16:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WillemBr

Citaat van: beermenke op 04-05-2017  09:10 uDoe je zelf een plezier en koop een Corona. Je wilt nooit meer anders. Een investering maar als je hem ooit wilt verkopen krijg je zeker nog de helft terug en heb je voor weinig altijd met plezier gebotteld.

Wat is er zo anders aan Corona t.o.v. Lisa?

Jacques

Citaat van: WillemBr op 05-05-2017  00:26 uWat is er zo anders aan Corona t.o.v. Lisa?

In één woord: degelijkheid.

De kop verbuigt niet. Zo'n kroonkurkapparaat koop je voor levenslang gebruik. En daarna kunnen je erfgenamen hem verkopen. Onverslijtbaar.

P3SM

CiteerOnverslijtbaar.

Klopt! Ik heb de mijne 2dehands gekocht en die heeft duidelijk al een zwaar leven achter de rug maar doet het nog net zo goed als een nieuwe in de winkel!  :brouwen:

Ik moet overigens eens op zoek naar een 29 mm kop want die zat er niet meer bij! Iemand een idee waar je die los kunt krijgen? Ik zie ze op de sites van Brouwland/markt niet staan!

beermenke

Ze staan inderdaad niet op de site maar ze hebben ze wel.
Ik heb er laatst een gekocht. Even bellen met hun.

Duuuf

Citaat van: luftie op 12-09-2013  20:39 uhttp://www.Brouwmarkt.nl/kroonkurkapparaat-lisa-met-gedraaide-koppen-29mm-p-5004732.html

En de liza, is dat wat?

Prul. Een aantal mensen waren erg negatief over het knijpertje dat bij de startpakketten zit dus gelijk maar "wat beters" besteld. Deze dus. Helaas, het knijpertje werkt echt veel beter.

Met dit ding krijg je de kroonkurken er gewoon niet goed op, blijven te ver open staan.

(Kortom, ik red me nu nog even met die simpele van het startpakket maar ben wel in de markt voor iets echt goeds. dus als iemand een tip heeft...)

g.bakker

Je kunt de stand aanpassen voor long neck en BNR flessen.  Bij de normale fles is de bovenste rand dikker..

henkg

Over het Lisa tafelmodel: Wel stevig genoeg aangedrukt? Je zou eerst een forse weerstand moeten voelen, pas na doordrukken wordt dat veel minder. Dan pas zit de kurk er goed op.
Zie ook: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37864.msg574142.html#msg574142

Scorpionrose

Citaat van: Duuuf op 06-04-2019  01:04 uPrul. Een aantal mensen waren erg negatief over het knijpertje dat bij de startpakketten zit dus gelijk maar "wat beters" besteld. Deze dus. Helaas, het knijpertje werkt echt veel beter.

Met dit ding krijg je de kroonkurken er gewoon niet goed op, blijven te ver open staan.

(Kortom, ik red me nu nog even met die simpele van het startpakket maar ben wel in de markt voor iets echt goeds. dus als iemand een tip heeft...)

Zal dan wel aan mij liggen en niet aan jou maar met deze "prul" lisa bottel ik al vanaf het eerste flesje en nog nooit problemen gehad.
Maar moet er wel bij zeggen dat ik linkshandig ben.... ;D ;D

CeesM

Citaat van: Scorpionrose op 06-04-2019  11:19 uZal dan wel aan mij liggen en niet aan jou maar met deze "prul" lisa bottel ik al vanaf het eerste flesje en nog nooit problemen gehad.
Maar moet er wel bij zeggen dat ik linkshandig ben.... ;D ;D
Ahh, dat moet het zijn. Ik ben ook linkshandig en ook nooit problemen met Lisa gehad. ;)
Misschien heb je de 29mm tool er op gezet i.p.v. de 26mm.

Duuuf

Citaat van: CeesM op 06-04-2019  12:32 uAhh, dat moet het zijn. Ik ben ook linkshandig en ook nooit problemen met Lisa gehad. ;)
Misschien heb je de 29mm tool er op gezet i.p.v. de 26mm.

Zou het dat zijn? Ik ben ook linkshandig....  :degroeten:

Misschien is het exemplarisch. De dop heeft dezelfde afmetingen als die van de knijper uit het startpakket. (Met die knijper net ca 35 flesjes probleemloos van een dopje voorzien. Ding is dus best bruikbaar)

CeesM

Citaat van: Duuuf op 06-04-2019  14:37 uZou het dat zijn? Ik ben ook linkshandig....  :degroeten:

Misschien is het exemplarisch. De dop heeft dezelfde afmetingen als die van de knijper uit het startpakket. (Met die knijper net ca 35 flesjes probleemloos van een dopje voorzien. Ding is dus best bruikbaar)
Dan heb je de Lisa iets te hoog ingesteld en kan je de hendel niet verder naar beneden drukken/trekken.
Het hoeft maar zo ingesteld te zijn dat je het flesje met kroonkurk er net onder krijgt.

Jan iets Grunn

Ik heb net een corona kroonkurk apparaat gekocht. Werkt uitstekend! Ik heb wel twee vragen er over:
Is het inderdaad nodig hem na 30 keer een kroonkurk te hebben geplaatst te smeren?
En hoe doe je dat dan?

Snelbier

Druppel sla-olie in de kop smeren, dan glijden de doppen weer soepel.

Duuuf

Citaat van: WillemBr op 05-05-2017  00:26 uWat is er zo anders aan Corona t.o.v. Lisa?

Aangezien het er helemaal de tijd voor is heb ik recent ook een Corona aangeschaft.

De Lisa had ik al en heb ik nooit gebruikt. Een paar keer geprobeerd maar de simpele knijper uit het startpakket werkte beter. De Corona is echter echt een genot om mee te werken. Enige minpuntje is dat de voet net iets te smal is. Er zitten schroefgaten in (waarschijnlijk bedoeld om hem op een werkbank vast te zetten) dus ik ga er een stevige plank onder zetten. Staat hij stabieler en hoef ik ook niet bang te zijn voor krassen op de tafel.

En wat het verschil is.... De Corona is veel en veel stijver. Kost amper kracht om de kroonkurk goed te sluiten. Bij de Lisa krijg je het kroonkurkje er niet fatsoenlijk op.

HuygenMeester

Citaat van: Jan iets Grunn op 23-09-2019  10:43 uIk heb net een corona kroonkurk apparaat gekocht. Werkt uitstekend! Ik heb wel twee vragen er over:
Is het inderdaad nodig hem na 30 keer een kroonkurk te hebben geplaatst te smeren?
En hoe doe je dat dan?
Heb al jaren de Corona maar nog nooit gesmeerd. Werkt als een trein.
 :degroeten:
Huygenmeester

middelaersch

Citaat van: Duuuf op 26-03-2020  18:52 uDe Lisa had ik al en heb ik nooit gebruikt. Een paar keer geprobeerd maar de simpele knijper uit het startpakket werkte beter. De Corona is echter echt een genot om mee te werken. Enige minpuntje is dat de voet net iets te smal is. Er zitten schroefgaten in (waarschijnlijk bedoeld om hem op een werkbank vast te zetten) dus ik ga er een stevige plank onder zetten. Staat hij stabieler en hoef ik ook niet bang te zijn voor krassen op de tafel.

En wat het verschil is.... De Corona is veel en veel stijver. Kost amper kracht om de kroonkurk goed te sluiten. Bij de Lisa krijg je het kroonkurkje er niet fatsoenlijk op.

Ik kan dit helemaal onderschrijven. Tijdens een cursus/workshop bij Braumarkt heb ik met beide apparaten gewerkt.
Wat een verschil!


PDGRRR

Citaat van: Duuuf op 26-03-2020  18:52 u[...]De Corona is echter echt een genot om mee te werken.

[...]

En wat het verschil is.... De Corona is veel en veel stijver. Kost amper kracht om de kroonkurk goed te sluiten. Bij de Lisa krijg je het kroonkurkje er niet fatsoenlijk op.

Ik heb ook jaren met de Lisa gewerkt, die doet het werk wel, maar de Corona is écht een verbetering. Ik zou iedereen die een tafelmodel zoekt aanraden gelijk voor de Corona te gaan.

*snel aandelen fabrikant Corona kopen doet*

[edit]

Ik heb bij nader inzien het model "Chroma" van Grifo uit onderstaande link. Volgens mij mechanisch identiek aan de Corona.

Citaat van: josstegman op 28-03-2020  13:01 uEn deze dan, wat zijn de ervaringen hiermee? https://www.grifomarchetti.eu/product/corker-for-crown-caps-super-grifo-with-chromium-plated-plint/

[/edit]

Raymond W

Hier ook de overstap van Lisa naar Corona gemaakt. Wat een verschil.

josstegman


lier

Citaat van: josstegman op 28-03-2020  13:01 uEn deze dan, wat zijn de ervaringen hiermee? https://www.grifomarchetti.eu/product/corker-for-crown-caps-super-grifo-with-chromium-plated-plint/

Ik heb een Grifo, prima ding zelfs mijn dochter van 6 krijgt de dopjes er mer gemak op.

En mochten mijn achter achter achter achterkleinkinderen over 300 jaar nog brouwen kunnen ze hem nog wel gebruiken denk ik

middelaersch

Citaat van: josstegman op 28-03-2020  13:01 uEn deze dan, wat zijn de ervaringen hiermee? https://www.grifomarchetti.eu/product/corker-for-crown-caps-super-grifo-with-chromium-plated-plint/

Als ik het  zo bekijk lijkt het erop dat dit hetzelfde mechaniek is als de Corona, maar een andere standaard.
Is in ieder geval hetzelfde merk (Grifo).

josstegman

Citaat van: middelaersch op 28-03-2020  14:20 uAls ik het  zo bekijk lijkt het erop dat dit hetzelfde mechaniek is als de Corona, maar een andere standaard.
Is in ieder geval hetzelfde merk (Grifo).
Ben benieuwd. Ik heb hem laatst gekocht maar nog niet gebruikt.

beermenke

Citaat van: lier op 28-03-2020  13:23 uIk heb een Grifo, prima ding zelfs mijn dochter van 6 krijgt de dopjes er mer gemak op.

En mochten mijn achter achter achter achterkleinkinderen over 300 jaar nog brouwen kunnen ze hem nog wel gebruiken denk ik
Denk het niet, heeft geen wifi 😏
Verder inderdaad oerdegelijk, geweldig in gebruik, beste koop ooit.

PDGRRR

Citaat van: middelaersch op 28-03-2020  14:20 uAls ik het  zo bekijk lijkt het erop dat dit hetzelfde mechaniek is als de Corona, maar een andere standaard.
Is in ieder geval hetzelfde merk (Grifo).

Ik heb die Grifo ook, had bij Van der Kooy de Corona besteld en kreeg deze. Bij Van der Kooy heet deze de Chroma en is ongeveer € 10 duurder dan de Corona. Volgens mij zijn ze mechanisch identiek en is alleen de voet van de Grifo "luxer" (hij is in ieder geval goed zwaar).

De Corona heet bij Grifo TCSG en de Chroma heet TCSGC.

Quote website Grifo: "The TCSGC has the same structure of the TCSG and TCA models and..."

Arelse Krijs

Mocht je budget niet toereikend zijn voor de duurdere variant, dan kan ik de TCCR2T van grifo aanraden, deze zit op 1/3 van de prijs van een corona en maar 10,- boven een lisa.
Een degelijk apparaat, echter is het een tandheugel mechanisme, dit heeft voor en nadelen.
Voordeel is dat je alle maten flessen makkelijk kan aanpassen door de hevel te verdraaien.
Nadeel is dat je wat meer kracht moet zetten, de hevel is relatief kort en kan afhankelijk van de hoogte van de fles net (niet) in de optimale hoek staan om de maximale krachtoverbrenging te leveren.
Ik heb de corona nooit gebruikt maar, dit lijkt me natuurlijk wel het ultieme (hand) apparaat.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.