Probleem met kroonkurkapparaat

Gestart door citrasimcoe, 22-09-2012 16:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bert van Vliet

Citaat van: Oscar op 23-09-2012  15:31 uCorona van Brouwland. Het kost je wat, en dat ding weegt 8 kg, maar hij is het wel waard...

is bij Brouwmarkt ruim 50 euro goedkoper dan bij Brouwland!
http://www.Brouwmarkt.nl/kroonkurkapparaat-superg-met-gedraaide-koppen-29mm-p-5004822.html

129,50 is het geld wel waard denk ik als je heel veel flesjes te doen hebt :)

smaalle

Citaat van: Aart op 22-09-2012  16:46 uGisteren hebben we 20 liter bier gebotteld. We hebben wel eerder te maken gehad met enkele flesjes die braken bij het aanbrengen van de kroonkurk, maar gister was het echt een ramp:


Ook hadden we nog 6 flesjes waar we scheurtjes in de kop zagen, dus die hebben we voor de zekerheid ook maar opnieuw gebotteld (na filteren op glasscherven).

We gebruiken de 'basic' met 2 hefbomen die bij ons startpakket zat:
http://www.Brouwmarkt.nl/kroonkurkapparaat-greta-p-3173.html

We hebben deze laatst ook gekocht maar die ging bij 1e gebruik al stuk  :(
http://www.Brouwmarkt.nl/kroonkurkapparaat-tafelmodel-traploos-verstelbaar-p-3186.html

mijn vraag is: welk apparaat gebruiken jullie?
BEN VOORZICHTIG MET GLAS. ik zou zeker het risico niet nemen dat er misschien toch een glaschipje in het bier komt. ook niet na grondig filteren. dan maar een paar flesjes omgieten in de afvoer.

ik gebruik de rode capper. http://www.Brouwmarkt.nl/kroonkurkapparaat-luxe-gestanste-koppen-29mm-p-5004444.html

John

Denk toch dat de beschadiging van de flesjes aan het (soort?) apparaat ligt. In mijn vroege jaren ooit zo'n twee-armig apparaat geleend. Bij bottelen destijds zijn vele flessen kapot gegaan. Daarna zelf een goed apparaat aangeschaft (eerst zo'n twee armige en daarna ook nog een hefboomapparaat) en NOOIT meer 1 fles kapot gemaakt. En intussen een veelvoud van 1000 flessen ge(kroon)kurkt!

Weet wel dat er op die 2 armige apparaten een stelschroef zit; ik heb nooit geweten waar die voor diende; wellicht heeft dat er iets mee te maken

Cumulonimbus

Ja zo'n apparaat met 2 armen is echt verschrikkelijk! Het eerstvolgende gereedschap dat ik ga aanschaffen is een hefboom kroonkurkapparaat. Hoewel ik inmiddels redelijk bedreven ben in het zetten van de kroonkurken is het gereedschap volgens mij gewoon te scherp en snijdt het een perfect randje om vervolgens te breken. Ik gebruik nooit meer flessen die ik zelf al eerder heb gebotteld. Deze breken aanzienlijk sneller. Gewoon "nieuwe" flesjes gebruiken die je eerder gekocht en gedronken hebt scheelt een hoop frustraties omtrent deze zaak.

Peterrr

Ik heb nu zelf ook problemen, maar met een tafelmodel die ik vorige maand gekocht heb via het prikbord.

Er zat geen kop voor 26 mm bij dus bij Brouwmarkt een kop gekocht een gedraaid model.
Deze kop past. Maar in tegenstelling tot het hevelmodel die drukt onder  de Kurk de rand tegen de fles.
Drukt het tafel mode ( type max lijkt ) alleen de rand recht naar beneden.
Dus niet onder de rand van de fles.
Als ik dus een beetje ferm onder de kurk druk komt hij los van de fles...
Hebben meer mensen dit probleem?

Gr Peterr

William

Ik heb dat probleem niet.

Het wil nog wel eens verschil maken hoever je die gedraaide kop in de houder draait. In mijn geval is dit hooguit één tot anderhalve rotatie.

Peterrr

William, bedankt!

Werkt nu perfect!  :biersmile:

Grt Peterr

JayDie

...maar bij die Greta dus niet helemaal naar onderen doorduwen?

Adbrouwt

Citaat van: JayDie op 12-09-2013  13:49 u...maar bij die Greta dus niet helemaal naar onderen doorduwen?
Wel helemaal naar onderen doorduwen maar heel geleidelijk zodat het laatste stukje niet met een te grote klap gaat. Wel zorgen dat het flesje stevig en vlak staat op een niet te gladde ondergrond

luftie


mickey

Citaat van: luftie op 12-09-2013  20:39 uhttp://www.Brouwmarkt.nl/kroonkurkapparaat-lisa-met-gedraaide-koppen-29mm-p-5004732.html

En de liza, is dat wat?

Deze is een echte aanrader,wel even vast schroeven op een plank of op een tafel.

luftie

Citaat van: mickey op 12-09-2013  21:47 uDeze is een echte aanrader,wel even vast schroeven op een plank of op een tafel.
Top! Ik  was na meer dan 100 flesjes ook het gevoel in de armen wat kwijt...


Bert van Vliet

Citaat van: luftie op 12-09-2013  20:39 uhttp://www.Brouwmarkt.nl/kroonkurkapparaat-lisa-met-gedraaide-koppen-29mm-p-5004732.html

En de liza, is dat wat?

Ja en voor een apparaat met massieve kopen ook niet duur stukken beter dan met van die blikken koppen

Bert

zwahiel

Ik gebruik ook een oude boorstandaard. Daarin zit een stuk draadeinde wat weer met wat grote flenzen en wat twee bouten vast gemaakt is aan het 'gat' waar bij mijn standaard de boor doorheen ging.

En centimeter of 10 draadeinde draaide zo in het huis van de kroonkurk en klaar :) Geloof dat 't mij in totaal 7,50 gekost heeft en een uurtje werk. Hij werkt perfect moet ik zeggen. De hefboom van de boorstandaard doet 't prima.

JayDie

Als verschil in tekst-uitleg bij model GRETTA vs. EMILY lees ik dat bij de Emily "Geen beschadiging van de flessenhals mogelijk". Visueel zien de GRETTA en EMILY er best hetzelfde uit, waarom is het met de Emily niet mogelijk? Omdat die van nylon is en de Gretta meer van metaalachtig?

duonra

Citaat van: zwahiel op 15-09-2013  16:25 uIk gebruik ook een oude boorstandaard. Daarin zit een stuk draadeinde wat weer met wat grote flenzen en wat twee bouten vast gemaakt is aan het 'gat' waar bij mijn standaard de boor doorheen ging.

En centimeter of 10 draadeinde draaide zo in het huis van de kroonkurk en klaar :) Geloof dat 't mij in totaal 7,50 gekost heeft en een uurtje werk. Hij werkt perfect moet ik zeggen. De hefboom van de boorstandaard doet 't prima.

Ik wil je alternatief nabouwen. Kun je ook wat foto's posten. Uit de omschrijving kan ik niet een goed beeld krijgen.

Greggy

Ik ben ook over een alternatief aan het nadenken qua kroonkurkapparaat. Een goedkoop automatisch apparaat. Wie wil dat niet.

Kan iemand met een hefboom mij vertellen wat de maximale kracht (druk/gewicht in kilo's bedoel ik... door er een weegschaaltje onder te zetten?) is als je een kroonkurk plaatst? Dan kan ik e.e.a. berekenen.

Dan heb ik het over een hefboom met zo'n 'dop' erop:


luftie

Citaat van: Greggy op 18-12-2013  14:33 uIk ben ook over een alternatief aan het nadenken qua kroonkurkapparaat. Een goedkoop automatisch apparaat. Wie wil dat niet.

Kan iemand met een hefboom mij vertellen wat de maximale kracht (druk/gewicht in kilo's bedoel ik... door er een weegschaaltje onder te zetten?) is als je een kroonkurk plaatst? Dan kan ik e.e.a. berekenen.

Dan heb ik het over een hefboom met zo'n 'dop' erop:



Zou inderdaad goede info zijn, ik zou voorstellen dat iemand met een stevige weegschaal dit probeert, want die van mij gaat niet verder dan 15 kg.
En er gaat behoorlijke kracht op kan ik je vertellen.

JayDie

Citaat van: duonra op 13-10-2013  11:17 u
Citaat van: zwahiel op 15-09-2013  16:25 uIk gebruik ook een oude boorstandaard. Daarin zit een stuk draadeinde wat weer met wat grote flenzen en wat twee bouten vast gemaakt is aan het 'gat' waar bij mijn standaard de boor doorheen ging.

En centimeter of 10 draadeinde draaide zo in het huis van de kroonkurk en klaar :) Geloof dat 't mij in totaal 7,50 gekost heeft en een uurtje werk. Hij werkt perfect moet ik zeggen. De hefboom van de boorstandaard doet 't prima.
Ik wil je alternatief nabouwen. Kun je ook wat foto's posten. Uit de omschrijving kan ik niet een goed beeld krijgen.
Ja, dit is wat ik hier ook vraag: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,24636.msg376753.html#msg376753

JayDie

Voorbeeld instructievideo:
GRETTA:


EMILY:


Hij drukt ze dus ook tot 'vlak' door. Misschien dat ik het niet gelijktmatig verdeelde of zo...

Jeukstaardt

Hmm... het probleem bij mij blijft echter dat ik niet gelijkmatig links en rechts tegelijk 'vlak' krijg. Ik voel hem eerst links of rechts aangrijpen en vervolgens moet je de andere kant eroverheen drukken. Heb van alles geprobeerd, maar sporadisch lukt het om beide armen tegelijk vlak te hebben. Als dat dan wel lukt dan zit die kroonkurk ook super!

WillemBr

Wat houd zo'n gedraaide kop in?

Als ik het lisa model op hoogte verstel, moet ik dan ook nog aan die kop komen?

beermenke

Doe je zelf een plezier en koop een corona. Je wilt nooit meer anders. Een investering maar als je hem ooit wilt verkopen krijg je zeker nog de helft terug en heb je voor weinig altijd met plezier gebotteld.

marc0871

Citaat van: WillemBr op 04-05-2017  00:36 uWat houd zo'n gedraaide kop in?

Als ik het lisa model op hoogte verstel, moet ik dan ook nog aan die kop komen?

De koppen zijn gedraaid ipv geperst of gegoten. Productiemethode.

Jacques

Citaat van: beermenke op 04-05-2017  09:10 uDoe je zelf een plezier en koop een corona. Je wilt nooit meer anders. Een investering maar als je hem ooit wilt verkopen krijg je zeker nog de helft terug en heb je voor weinig altijd met plezier gebotteld.

Mee eens. Oerdegelijk en nooit problemen. De mijne heb ik al zeker 10 jaar in gebruik.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.