Probleem met kroonkurkapparaat

Gestart door citrasimcoe, 22-09-2012 16:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

heijligers

GRetha is a bitch  >:D

Ik ben blij met mijn antieke voorloper van greta, met zachte flesbeschermdingetjes waar Gretha de flessenhalzen doorbijt  >:D

Slim3

Ik heb de indruk dat het ook met de flesjes te maken heeft.
Na honderden felsjes van het Steinie/'Duvel-model' (bij ons in België meer gebruikelijk dan in Nederland, heb ik de indruk) met het EMILY en GRETA model te hebben gesloten, géén één flesje gebroken gehad. het heeft dus te maken met de onderste 2 halve ringen die de fles moeten tegenhouden. Ik denk dat de lange 33cl flesjes een dikkere hals hebben dan de duvel-flesjes.

dennis

Zijn die dikke bertha modellen dan niet eigenlijk super gevaarlijk en zouden ze eigenlijk niet meer verkocht mogen worden? Het is super link, een risico van glas splinters in je bier. Nog een geluk dat 99% van deze bieren hergist zijn op de fles en dat daarvan 80% het bier voorzichtig uitschenkt zonder het depot mee te schenken.

Ronald_

Wij gebruiken de GRETA al 44 brouwsels van 25 liter en hebben slechts 1 keer eens gehad dat er 3 flesjes op een 1 dag braken (verder breekt er nooit iets). Toen hebben we een nieuwe gekocht en alles werkt tot op de dag van vandaag perfect.Je moet niet te veel kracht uitoefenen op je flesje. Die oude gebruiken we nu voor flesjes met zo'n extra verdikking onder de kroonkurk (Duvel flesjes, maar ook flesje van Emelisse, Jopen of Brewdog (of de Natte Gijt :)) De nieuwe is alleen voor Euro flesjes!

dennis

Nou ik vind het onduidelijk, welk apparaat voor welke flesjes geschikt is. Ik heb zelf jaren geleden best wat flesjes kapot gedrukt en vind dat best link.

citrasimcoe

Citaat van: dennis op 24-09-2012  11:27 uNou ik vind het onduidelijk, welk apparaat voor welke flesjes geschikt is. Ik heb zelf jaren geleden best wat flesjes kapot gedrukt en vind dat best link.
Ja het is ook wel link. Wat gebruik jij dan?

Het lijkt erop dat toch wel veel mensen tevreden deze gebruiken:
http://www.Brouwmarkt.nl/kroonkurkapparaat-met-vaste-verstelbaarheid-tafelmodel-p-741.html
Dus ik denk dat wij die ook maar gaan aanschaffen.

dennis

Citaat van: Aart op 24-09-2012  11:33 uJa het is ook wel link. Wat gebruik jij dan?
Degene waar jij naar toe linkt. Sindsdien geen gebroken flessenhalsen meer gehad.

hobbybob

Citaat van: heijligers op 23-09-2012  22:25 uGRetha is a bitch  >:D

Ik ben blij met mijn antieke voorloper van greta, met zachte flesbeschermdingetjes waar Gretha de flessenhalzen doorbijt  >:D

Oeps ja vergeten te melden ik heb ook éen (vooroorlogs) greta model (met zachte "flesbeschermdingetjes" inderdaad)

hansm

Citaat van: Aart op 24-09-2012  11:33 uHet lijkt erop dat toch wel veel mensen tevreden deze gebruiken:
http://www.Brouwmarkt.nl/kroonkurkapparaat-met-vaste-verstelbaarheid-tafelmodel-p-741.html
Dus ik denk dat wij die ook maar gaan aanschaffen.

Die heb ik al bijna 15 jaar. Nog nooit een flesje gebroken :)

Brouwer Luk

Ik gebruik al jaren het EMILY model (2 hefbomen) dat mij ongeveer 14 euro kostte bij Brouwland. Nog nooit een gebroken flesje gehad.
Wat ik wel had, was dat de 29 mm kurken niet goed afgesloten werden met dit apparaat. Sindsdien neem ik gewoon de 29 mm dop en sla ik de kurk er met een hamer op. Maar 29 mm kurken gebruik ik zeer zelden.

Dorstige Alexander


kk107

Citaat van: Aart op 22-09-2012  16:46 uGisteren hebben we 20 liter bier gebotteld. We hebben wel eerder te maken gehad met enkele flesjes die braken bij het aanbrengen van de kroonkurk, maar gister was het echt een ramp:


Ook hadden we nog 6 flesjes waar we scheurtjes in de kop zagen, dus die hebben we voor de zekerheid ook maar opnieuw gebotteld (na filteren op glasscherven).

We gebruiken de 'basic' met 2 hefbomen die bij ons startpakket zat:
http://www.Brouwmarkt.nl/kroonkurkapparaat-greta-p-3173.html

We hebben deze laatst ook gekocht maar die ging bij 1e gebruik al stuk  :(
http://www.Brouwmarkt.nl/kroonkurkapparaat-tafelmodel-traploos-verstelbaar-p-3186.html

mijn vraag is: welk apparaat gebruiken jullie?
Dat hadden mijn flessen wel kunnen zijn. Na zo'n 150 flessen met de 'basic' uit hetzelfde startpakket ging het in eens bij 1 op de 2 flessen helemaal verkeerd. Nu heb ik vervolgens het zelfde tafelmodel bij de Brouwmarkt aangeschaft. Ik heb het apparaat inmiddels een beetje getest maar ben er toch niet echt tevreden over. De flessen komen namelijk wel heel moeilijk los en na zo veel kapotte flessen ben ik wel wat voorzichtiger geworden. De echte test komt ongeveer over een week dan moet mijn laatste brouwsel op fles gezet worden.

Tsjerk

Beetje vaseline in de kop van het apparaat en hij gaat als een speer.

Oscar

Citaat van: kk107 op 28-09-2012  21:40 uNu heb ik vervolgens het zelfde tafelmodel bij de Brouwmarkt aangeschaft. Ik heb het apparaat inmiddels een beetje getest maar ben er toch niet echt tevreden over. De flessen komen namelijk wel heel moeilijk los

Dat heb ik laatst ook ervaren. Ze hebben die koppen veranderd, zijn nu wat rechter. Echter ik vind dat geen verbetering...


hansm

Citaat van: Aart op 29-09-2012  13:53 uIk wil snel een nieuwe aanschaffen maar twijfel nu tussen deze twee:

http://www.Brouwmarkt.nl/kroonkurkapparaat-met-vaste-verstelbaarheid-tafelmodel-p-741.html

http://www.bmswijndepot.com/nl/Catalogus/Details/28550/kroonkurkapparaat-max

Wat denken jullie?

Weet je zeker dat die 2e ook voor 26 mm kroonkurken is?

Hoppenbrouwers

Ze lijken mij beide even goed. Het systeem van de onderste lijkt me wat duurzamer. Daar zitten ook geen plastic onderdelen aan of wel?
Hoe dan ook denk ik dat ze beiden lang mee kunnen. (Met de tweede zelf geen ervaring)

Dorstige Alexander

Ik heb die tweede, zoals gezegd. Beide doppen zijn in de prijs in begrepen. Goed, stevig en goedkoop.

Hai

Ik heb de eerste werkt prima

Christian1990

Ik heb ook de eerste, moet ook toegeven dat soms de flesjes niet makkelijk loskomen van de dop, maar er is bij mij nog niks gebroken en het gaat vrij snel. Ik heb verder geen ervaring met andere apparaten, maar de tweede ziet er iets degelijker uit. ;)

citrasimcoe

Ik heb die eerste besteld (van Brouwmarkt). Nu maar hopen dat we geen flesjes meer slopen! :)

JayDie

Gisteren mijn eerste blikbrouwsel gebotteld, gekurkt met de "GRETA" en idem... bij 5 (van de bijna 30) flesjes een barst in de kop van de fles. 3 Goed kunnen heropenen zonder glas, bij 2 was het een grote bende. Bier weg laten lopen uit die flesjes om geen risico met glas te lopen  :'(

Citaat van: hobbybob op 23-09-2012  21:58 uIk gebruik ook gewoon een "Gretha" model.
De eerste keer ging het inderdaad bij een paar flesjes mis en dus gebroken halsjes.

Tot ik in de gaten kreeg dat kracht niet nodig is/was, het is gewoon een gevoel dat je moet krijgen en zeker niet doordrukken.
Ah, dat zal het zijn... ik dacht dat je hem door moest drukken... Ik had geen handleiding.

ThomasM

Ik heb altijd de Greta gebruikt. Iemand die dit topic leest moet niet denken dat het een slecht apparaat is en dat je per se voor de duurdere varianten moet gaan. Zoals al is gezegd moet je gewoon even wat gevoel krijgen. Het ding werkt prima.

Adbrouwt

Greta gaat goed met euro flesjes en met duivel flesjes. Andere flessen gaat ook maar dan moet je voorzichtig zijn met te veel druk geven. In het begin heb ik 1 a 2 flesjes kapot gemaakt maar tegenwoordig geen problemen meer. Prima apparaatje maar het kan natuurlijk altijd beter. Als je het met auto's vergelijkt de greta is als een Trabant en de lisa als een BMW. Beide zullen je brengen waar je wil alleen zal er verschil in comfort zijn. ;)

Bert van Vliet

Citaat van: heijligers op 23-09-2012  22:25 uGRetha is a bitch  >:D

Ik ben blij met mijn antieke voorloper van greta, met zachte flesbeschermdingetjes waar Gretha de flessenhalzen doorbijt  >:D

Bedoel je deze?
http://www.Brouwmarkt.nl/kroonkurkapparaat-manni-vaste-kop-van-26mm-p-5004823.html



Ik begreep bij Brouwmarkt dat die manni nu ook in alle startsets zit ipv de Greta door alle problemen en ik heb MIJN Greta kosteloos kunnen ruilen na 1 telefoontje dat hij niet goed werkte even langs geweest en omgeruild.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.