Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Probleem met kroonkurkapparaat  (gelezen 34148 keer)

Offline heijligers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
Re: Probleem met kroonkurkapparaat
« Reactie #25 Gepost op: 23-09-2012 22:25 u »
GRetha is a bitch  >:D

Ik ben blij met mijn antieke voorloper van greta, met zachte flesbeschermdingetjes waar Gretha de flessenhalzen doorbijt  >:D

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Slim3

• Junior lid
  • **
  • Land: be
    • SLIM3 | Belgisch Bier
« Reactie #26 Gepost op: 24-09-2012 09:28 u »
Ik heb de indruk dat het ook met de flesjes te maken heeft.
Na honderden felsjes van het Steinie/'Duvel-model' (bij ons in België meer gebruikelijk dan in Nederland, heb ik de indruk) met het EMILY en GRETA model te hebben gesloten, géén één flesje gebroken gehad. het heeft dus te maken met de onderste 2 halve ringen die de fles moeten tegenhouden. Ik denk dat de lange 33cl flesjes een dikkere hals hebben dan de duvel-flesjes.

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
    • Stadsbrouwerij Wageningen
« Reactie #27 Gepost op: 24-09-2012 09:42 u »
Zijn die dikke bertha modellen dan niet eigenlijk super gevaarlijk en zouden ze eigenlijk niet meer verkocht mogen worden? Het is super link, een risico van glas splinters in je bier. Nog een geluk dat 99% van deze bieren hergist zijn op de fles en dat daarvan 80% het bier voorzichtig uitschenkt zonder het depot mee te schenken.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #28 Gepost op: 24-09-2012 10:48 u »
Wij gebruiken de GRETA al 44 brouwsels van 25 liter en hebben slechts 1 keer eens gehad dat er 3 flesjes op een 1 dag braken (verder breekt er nooit iets). Toen hebben we een nieuwe gekocht en alles werkt tot op de dag van vandaag perfect.Je moet niet te veel kracht uitoefenen op je flesje. Die oude gebruiken we nu voor flesjes met zo'n extra verdikking onder de kroonkurk (Duvel flesjes, maar ook flesje van Emelisse, Jopen of Brewdog (of de Natte Gijt :)) De nieuwe is alleen voor Euro flesjes!

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
« Reactie #29 Gepost op: 24-09-2012 11:27 u »
Nou ik vind het onduidelijk, welk apparaat voor welke flesjes geschikt is. Ik heb zelf jaren geleden best wat flesjes kapot gedrukt en vind dat best link.

Offline Aart

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 24-09-2012 11:33 u »
Nou ik vind het onduidelijk, welk apparaat voor welke flesjes geschikt is. Ik heb zelf jaren geleden best wat flesjes kapot gedrukt en vind dat best link.
Ja het is ook wel link. Wat gebruik jij dan?

Het lijkt erop dat toch wel veel mensen tevreden deze gebruiken:
http://www.Brouwmarkt.nl/kroonkurkapparaat-met-vaste-verstelbaarheid-tafelmodel-p-741.html
Dus ik denk dat wij die ook maar gaan aanschaffen.

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
« Reactie #31 Gepost op: 24-09-2012 11:46 u »
Ja het is ook wel link. Wat gebruik jij dan?
Degene waar jij naar toe linkt. Sindsdien geen gebroken flessenhalsen meer gehad.

Offline hobbybob

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #32 Gepost op: 24-09-2012 12:49 u »

Ik ben blij met mijn antieke voorloper van greta, met zachte flesbeschermdingetjes waar Gretha de flessenhalzen doorbijt  >:D

Oeps ja vergeten te melden ik heb ook éen (vooroorlogs) greta model (met zachte "flesbeschermdingetjes" inderdaad)

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 24-09-2012 12:57 u »
Het lijkt erop dat toch wel veel mensen tevreden deze gebruiken:
http://www.Brouwmarkt.nl/kroonkurkapparaat-met-vaste-verstelbaarheid-tafelmodel-p-741.html
Dus ik denk dat wij die ook maar gaan aanschaffen.

Die heb ik al bijna 15 jaar. Nog nooit een flesje gebroken :)

Offline Brouwer Luk

• Junior lid
  • **
« Reactie #34 Gepost op: 24-09-2012 13:27 u »
Ik gebruik al jaren het EMILY model (2 hefbomen) dat mij ongeveer 14 euro kostte bij Brouwland. Nog nooit een gebroken flesje gehad.
Wat ik wel had, was dat de 29 mm kurken niet goed afgesloten werden met dit apparaat. Sindsdien neem ik gewoon de 29 mm dop en sla ik de kurk er met een hamer op. Maar 29 mm kurken gebruik ik zeer zelden.

Offline Dorstige Alexander

• Senior lid
  • op één been kan je niet staan
« Reactie #35 Gepost op: 24-09-2012 15:45 u »
http://www.bmswijndepot.com/cms_pictures/20126617722375_%7B4a64f7f9-2ea2-4f93-afce-57748ea99eaf%7D_max.jpg_big.jpg

Ik heb deze, 39 euro en inclusief de twee maten van doppen. Zeer tevreden over

Offline kk107

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #36 Gepost op: 28-09-2012 21:40 u »
Gisteren hebben we 20 liter bier gebotteld. We hebben wel eerder te maken gehad met enkele flesjes die braken bij het aanbrengen van de kroonkurk, maar gister was het echt een ramp:

Ook hadden we nog 6 flesjes waar we scheurtjes in de kop zagen, dus die hebben we voor de zekerheid ook maar opnieuw gebotteld (na filteren op glasscherven).

We gebruiken de 'basic' met 2 hefbomen die bij ons startpakket zat:
http://www.Brouwmarkt.nl/kroonkurkapparaat-greta-p-3173.html

We hebben deze laatst ook gekocht maar die ging bij 1e gebruik al stuk  :(
http://www.Brouwmarkt.nl/kroonkurkapparaat-tafelmodel-traploos-verstelbaar-p-3186.html

mijn vraag is: welk apparaat gebruiken jullie?
Dat hadden mijn flessen wel kunnen zijn. Na zo'n 150 flessen met de 'basic' uit hetzelfde startpakket ging het in eens bij 1 op de 2 flessen helemaal verkeerd. Nu heb ik vervolgens het zelfde tafelmodel bij de Brouwmarkt aangeschaft. Ik heb het apparaat inmiddels een beetje getest maar ben er toch niet echt tevreden over. De flessen komen namelijk wel heel moeilijk los en na zo veel kapotte flessen ben ik wel wat voorzichtiger geworden. De echte test komt ongeveer over een week dan moet mijn laatste brouwsel op fles gezet worden.

Online Tsjerk

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 28-09-2012 22:26 u »
Beetje vaseline in de kop van het apparaat en hij gaat als een speer.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #38 Gepost op: 29-09-2012 00:53 u »
Nu heb ik vervolgens het zelfde tafelmodel bij de Brouwmarkt aangeschaft. Ik heb het apparaat inmiddels een beetje getest maar ben er toch niet echt tevreden over. De flessen komen namelijk wel heel moeilijk los

Dat heb ik laatst ook ervaren. Ze hebben die koppen veranderd, zijn nu wat rechter. Echter ik vind dat geen verbetering...

Offline Aart

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 29-09-2012 13:53 u »

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 29-09-2012 13:59 u »
Ik wil snel een nieuwe aanschaffen maar twijfel nu tussen deze twee:

http://www.bmswijndepot.com/nl/Catalogus/Details/28550/kroonkurkapparaat-max

Wat denken jullie?

Weet je zeker dat die 2e ook voor 26 mm kroonkurken is?

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
  • Übung macht den Meister
« Reactie #41 Gepost op: 29-09-2012 14:00 u »
Ze lijken mij beide even goed. Het systeem van de onderste lijkt me wat duurzamer. Daar zitten ook geen plastic onderdelen aan of wel?
Hoe dan ook denk ik dat ze beiden lang mee kunnen. (Met de tweede zelf geen ervaring)

Offline Dorstige Alexander

• Senior lid
  • op één been kan je niet staan
« Reactie #42 Gepost op: 29-09-2012 20:01 u »
Ik heb die tweede, zoals gezegd. Beide doppen zijn in de prijs in begrepen. Goed, stevig en goedkoop.

Online Hai

• Super lid
  • Brouwerij Wijchense schóne en HOP'n AROUND
« Reactie #43 Gepost op: 29-09-2012 21:25 u »
Ik heb de eerste werkt prima

Offline Christian1990

• Vol lid
  • Wie bier zaait, zal whisky oogsten.
« Reactie #44 Gepost op: 01-10-2012 12:59 u »
Ik heb ook de eerste, moet ook toegeven dat soms de flesjes niet makkelijk loskomen van de dop, maar er is bij mij nog niks gebroken en het gaat vrij snel. Ik heb verder geen ervaring met andere apparaten, maar de tweede ziet er iets degelijker uit. ;)

Offline Aart

• Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 01-10-2012 13:09 u »
Ik heb die eerste besteld (van Brouwmarkt). Nu maar hopen dat we geen flesjes meer slopen! :)

Offline JayDie

• Vol lid
    • Glas gezocht?
« Reactie #46 Gepost op: 06-09-2013 11:13 u »
Gisteren mijn eerste blikbrouwsel gebotteld, gekurkt met de "GRETA" en idem... bij 5 (van de bijna 30) flesjes een barst in de kop van de fles. 3 Goed kunnen heropenen zonder glas, bij 2 was het een grote bende. Bier weg laten lopen uit die flesjes om geen risico met glas te lopen  :'(

Ik gebruik ook gewoon een "Gretha" model.
De eerste keer ging het inderdaad bij een paar flesjes mis en dus gebroken halsjes.

Tot ik in de gaten kreeg dat kracht niet nodig is/was, het is gewoon een gevoel dat je moet krijgen en zeker niet doordrukken.
Ah, dat zal het zijn... ik dacht dat je hem door moest drukken... Ik had geen handleiding.

ThomasM

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 07-09-2013 09:35 u »
Ik heb altijd de Greta gebruikt. Iemand die dit topic leest moet niet denken dat het een slecht apparaat is en dat je per se voor de duurdere varianten moet gaan. Zoals al is gezegd moet je gewoon even wat gevoel krijgen. Het ding werkt prima.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #48 Gepost op: 07-09-2013 11:33 u »
Greta gaat goed met euro flesjes en met duivel flesjes. Andere flessen gaat ook maar dan moet je voorzichtig zijn met te veel druk geven. In het begin heb ik 1 a 2 flesjes kapot gemaakt maar tegenwoordig geen problemen meer. Prima apparaatje maar het kan natuurlijk altijd beter. Als je het met auto's vergelijkt de greta is als een Trabant en de lisa als een BMW. Beide zullen je brengen waar je wil alleen zal er verschil in comfort zijn. ;)

Offline Bert van Vliet

• Junior lid
  • **
« Reactie #49 Gepost op: 07-09-2013 17:42 u »

Bedoel je deze?
http://www.Brouwmarkt.nl/kroonkurkapparaat-manni-vaste-kop-van-26mm-p-5004823.html

Ik begreep bij Brouwmarkt dat die manni nu ook in alle startsets zit ipv de Greta door alle problemen en ik heb MIJN Greta kosteloos kunnen ruilen na 1 telefoontje dat hij niet goed werkte even langs geweest en omgeruild.