Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: iSpindel kalibreren  (gelezen 1979 keer)

Offline Pieter1954

• Senior lid
  • Land: nl
  • Jullie zijn mijn informatiebron
iSpindel kalibreren
« Gepost op: 17-02-2019 16:11 u »
Nadat ik uiteindelijk mijn iSpindel goed aan de praat heb ben ik nu bezig om het ding te kalibreren.

Ik heb 500 g suiker opgelost in 1 3/4 liter water en kom op een SG van 1,087 uit.
Hierbij turbogist toegevoegd die binnen 24 uur de boel moet vergisten. In de tussentijd telkens met de dobber SG meten en de tilt van de iSpindel.

Het gekke is nu nadat de gisting na 4 uurtjes op gang gekomen is het SG niet daalt maar juist stijgt naar 1,091!

Wie heeft hier een verklaring voor?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Pieter1954

• Senior lid
  • Jullie zijn mijn informatiebron
Re: iSpindel kalibreren
« Reactie #1 Gepost op: 17-02-2019 18:35 u »
Inmiddels doorgestegen naar 1,095.

Offline Scorpionrose

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 17-02-2019 19:54 u »
Nadat ik uiteindelijk mijn iSpindel goed aan de praat heb ben ik nu bezig om het ding te kalibreren.

Ik heb 500 gr suiker opgelost in 1 3/4 liter water en kom op een SG van 1,087 uit.
Hierbij turbogist toegevoegd die binnen 24 uur de boelmoet vergisten. In de tussentijd telkens met de dobber SG meten en de tilt van de iSpindel.

Het gekke is nu nadat de gisting na 4 uurtjes op gang gekomen is het SG niet daalt maar juist stijgt naar 1,091!

Wie heeft hier een verklaring voor?

Misschien de ispindel op de juiste manier kalibreren?

http://www.ispindel.de/docs/Calibration_nl.html

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #3 Gepost op: 17-02-2019 20:59 u »
IK heb mijn ispinder gekalibreerd tijdens het brouwen.

Komende aantal brouwsels elke keer dat je sg meet ook de tilt opschrijven in invullen op de spreadsheet.
Zeker als de vergisting net op gang is wat vaker meten.

hoe meer data je in je sheet verwerkt hou nauwkeuriger de uitkomst.

De eerste keer heb ik ook met suikerwater proberen te kalibreren was geen succes

Offline Brouwerij De Stichting

• Vol lid
  • In de buurt van Zoetermeer
« Reactie #4 Gepost op: 17-02-2019 21:10 u »
Klevende CO2 belletjes aan je iSpindel die de meting verstoren?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #5 Gepost op: 17-02-2019 22:31 u »
Ik denk het ook. Met kalibreren kun je de helling van een grafiek vermenigvuldigen met de juiste factor, maar als de helling gaat stijgen terwijl hij zou moeten dalen dan heeft ook kalibreren geen zin meer.

Offline jouri1995

• Boven 10 berichten
  • *
  • Als je maar plezier hebt!
« Reactie #6 Gepost op: 28-03-2020 12:23 u »
Goedemiddag,

Even een vraagje:
Onlangs heb ik 4 ispindels gebouwd. 3 heb ik goed kunnen 'offset-calibreren', maar 1 doet een beetje moeilijk. Steeds als ik de offset calibratie aanklik loopt deze vast. De software heb ik al opnieuw geflasht en ook al gedowngrade naar eerdere software versies. Ook geeft de tilt op dit moment 45.xxx aan, en als ik de ispindel compleet anders vasthoud veranderd alleen de xxx waarde; dus blijft rond de 45 graden hangen. Iemand dit eerder gehad en zo mogelijk een oplossing?

Offline McMelloW

• Super lid
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
« Reactie #7 Gepost op: 28-03-2020 20:04 u »
Goedemiddag,

Even een vraagje:
Onlangs heb ik 4 ispindels gebouwd. 3 heb ik goed kunnen 'offset-calibreren', maar 1 doet een beetje moeilijk. Steeds als ik de offset calibratie aanklik loopt deze vast. De software heb ik al opnieuw geflasht en ook al gedowngrade na. ar eerdere software versies. Ook geeft de tilt op dit moment 45.xxx aan, en als ik de ispindel compleet anders vasthoud veranderd alleen de xxx waarde; dus blijft rond de 45 graden hangen. Iemand dit eerder gehad en zo mogelijk een oplossing?
Moeilijk zo te zeggen. Kan heel veel dingen zijn.
Is de batterij vol genoeg? Bij lager dan 3.3 V zijn de resultaten van de elektronica onvoorspelbaar.  Is het tiltmeter goed? Goed gemonteerd en gesoldeerd.

Ik heb een spindel die nooit uit de slaap kwam. Na de ingestelde tijds interval deed deze niets en bleef in slaap. Na heel veel zoeken vond ik op internet hoe dit in elkaar zat. Uiteindelijk is het een diode die verkeerd om gemonteerd is.  Een software probleem door hardware fout veroorzaakt.
Succes met zoeken.

Offline jouri1995

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 28-03-2020 22:12 u »
Moeilijk zo te zeggen. Kan heel veel dingen zijn.
Is de batterij vol genoeg? Bij lager dan 3.3 V zijn de resultaten van de elektronica onvoorspelbaar.  Is het tiltmeter goed? Goed gemonteerd en gesoldeerd.

Ik heb een spindel die nooit uit de slaap kwam. Na de ingestelde tijds interval deed deze niets en bleef in slaap. Na heel veel zoeken vond ik op internet hoe dit in elkaar zat. Uiteindelijk is het een diode die verkeerd om gemonteerd is.  Een software probleem door hardware fout veroorzaakt.
Succes met zoeken.

Batterij is helemaal vol. Alles zit goed gemonteerd en gesoldeerd inderdaad. Kan morgen eens even proberen om de contacten van de gyro even opnieuw op  te stoken. Anders wordt het denk ik toch maar nieuwe wemos en nieuwe gyro bestellen...

Offline McMelloW

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 28-03-2020 22:36 u »
Batterij is helemaal vol. Alles zit goed gemonteerd en gesoldeerd inderdaad. Kan morgen eens even proberen om de contacten van de gyro even opnieuw op  te stoken. Anders wordt het denk ik toch maar nieuwe wemos en nieuwe gyro bestellen...
Vreemd, je krijgt contact met de website en kan kalibratie kiezen. Kijk eens of je bijv de interval kan wijzigen en saven. Daarna weer opstarten en in setup mode opnieuw controleren. Als dat lukt lijkt het de gyro en niet de wemos.

Nog een tip: Flash je wemos nieuw maar met eerst het "wipes all data"  clear memory of zo.  Zodat er geen rommel meer in zit. Gaat dit zonder error, dan is het flash memory goed, Verder zou ik gewoon de laatste versie van https://github.com/universam1/iSpindel/releases flashen.  Daar zit ook een 5 sec kalibratie in.

Veel succes.

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #10 Gepost op: 29-03-2020 10:41 u »
Als er alleen maar X en geen Y kalibratie is zou ik dat printje vervangen waar de gyro sensor opzit.

Offline jouri1995

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 29-03-2020 10:43 u »
Vreemd, je krijgt kontakt met de website en kan kalibratie kiezen. Kijk eens of je bijv de interval kan wijzigen en saven. Daarna weer opstarten en in setup mode opnieuw controleren. Als dat lukt lijkt het de gyro en niet de wemos.

Nog een tip: Flash je wemos nieuw maar met eerst het "wipes all data"  clear memory of zo.  Zodat er geen rommel meer in zit. Gaat dit zonder error, dan is het flash memory goed, Verder zou ik gewoon de laatste versie van https://github.com/universam1/iSpindel/releases flashen.  Daar zit ook een 5 sec kalibratie in.

Veel succes.

De rest van de settings slaat de wemos inderdaad wel op. Kan alles instellen maar zodra ik offset wil kalibreren houdt deze er mee op. Een wipe flash heb ik ook al gedaan. Ik vrees ook dat het de gyro is. Zal als ik tijd heb deze even wisselen, heb er nog wel 1 liggen. Bedankt voor je hulp in ieder geval!

Offline McMelloW

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 29-03-2020 12:50 u »
De rest van de settings slaat de wemos inderdaad wel op. Kan alles instellen maar zodra ik offset wil kalibreren houdt deze er mee op. Een wipe flash heb ik ook al gedaan. Ik vrees ook dat het de gyro is. Zal als ik tijd heb deze even wisselen, heb er nog wel 1 liggen. Bedankt voor je hulp in ieder geval!
Graag gedaan, succes verder met ombouwen en kalibreren.

Tags: