Probleem met kroonkurkapparaat

Gestart door citrasimcoe, 22-09-2012 16:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

citrasimcoe

Gisteren hebben we 20 liter bier gebotteld. We hebben wel eerder te maken gehad met enkele flesjes die braken bij het aanbrengen van de kroonkurk, maar gister was het echt een ramp:


Ook hadden we nog 6 flesjes waar we scheurtjes in de kop zagen, dus die hebben we voor de zekerheid ook maar opnieuw gebotteld (na filteren op glasscherven).

We gebruiken de 'basic' met 2 hefbomen die bij ons startpakket zat:
http://www.Brouwmarkt.nl/kroonkurkapparaat-greta-p-3173.html

We hebben deze laatst ook gekocht maar die ging bij 1e gebruik al stuk  :(
http://www.Brouwmarkt.nl/kroonkurkapparaat-tafelmodel-traploos-verstelbaar-p-3186.html

mijn vraag is: welk apparaat gebruiken jullie?

redox

Citaat van: Aart op 22-09-2012  16:46 umijn vraag is: welk apparaat gebruiken jullie?

In het begin dezelfde basic dopper. Weet niet hoeveel kracht jij erop zet maar gebroken en splinter flessen heb ik zelf nooit gehad. Wel een lichte ronde afdruk op het dopje zelf.

wat ging er precies kapot bij het andere kroonkurk apparaat?

Raymond293

Ik heb precies hetzelfde gehad met dat onding. Raad je aa nom een bottel apparaat te kopen met hefboom.
Uit mijn hoofd zijn er twee varianten bij Brouwland te koop. 1 wat duurder dan de andere.

Sinds ik mijn Corona hefboompje gebruik is er geen fles meer kapot gegaan en alles zit perfect vast.
Het is even investeren, maar dat is de moeite!

BierHenk

Die met die hefboom mag normaal gesproken echt niet stuk gaan. Terug ermee!
Het andere model is niks.

Robert S

Bijna 200 flesjes van een kroonkurk voorzien met de basic en nooit een gebroken flesjes gehad. Onder dat apparaat zit een klem dat de kurk om de rand van de fles buigt. Misschien is die een beetje vervormd, waardoor er meer druk op de fles komt te staan?

Alard

Ook altijd ellende gehad met "Greta", altijd zo'n 10% van de flesjes met een gebroken hals... sinds ik het "staande" model heb nooit meer problemen gehad.

George81

Ik heb af en toe een gebroken flesje met de basic, laatste tijd iets meer maar nog steeds 1 op een kratje of minder.

Pim

Heb ooit bij Brouwland een kroonkurk-hulpstuk (lijkt op deze  http://www.Brouwland.com/shop/product.asp?cfid=4&id=879&cat=1013&dt=24 ) gekocht en die op een oude Wolfkraft boorstandaard gemaakt. Nog nooit een kapot flesje gehad ! En ook geen "lekkende" flesjes doordat bv de kroonkurk niet goed zou afsluiten.

Dit hulpstuk is eigenlijk niet meer dan een "huls" die over de kroonkurk geperst wordt. Door de vorming van de kroonkurk wordt deze vanzelf strak over het kraagje van de fles getrokken. Er is dus geen mechanisme wat probeert die kroonkurk om die kraag heen te krullen/persen. Daar lijkt het me mis te gaan wanneer ik die zogenaamde intelligente apparaten bekijk en jullie problemen aanhoor.

Een professionel kroonkurkmachine doet volgens mij ook niets anders dan een huls over de kroonkurk drukken. Die kracht kan de fles makkelijk verdragen. Dus waarom zou je het thuis anders willen doen !

redox

Dan heb je inderdaad een stevige dopper. Probleem is dat losse boorstandaarden (bij ons thuis noemde we zo'n ding een boorstelt :nut:) niet meer te krijgen zijn, als je geluk hebt zie je ze nog wel eens op de rommelmarkt.

Maar heb zelf veel plezier van het tafelmodel dopper.

George81

Ik heb ook nagedacht over een oude kolomboormachine maar die standaard is loeizwaar, daar ga ik niet aan beginnen.

seed7

Citaat van: redox op 22-09-2012  19:42 uProbleem is dat losse boorstandaarden [...] niet meer te krijgen zijn, [...]

boorstandaarden in alle soorten en maten

McMelloW

Gebruik deze http://www.Brouwmarkt.nl/kroonkurkapparaat-luxe-hefbomen-p-740.html Ongeveer 150 flesjes gedaan. Af en toe een scheve losse kroonkurk omdat ik het apparaat niet goed recht over de fles zet. Voor de rest geen problemen.

Henry

Deze heeft me nog geen enkel flesje gemold, ondanks de kracht van de cilinder,



Als de kracht zuiver naar beneden is kan je de flessjes niet kapot breken.
met de goedkope dinge gaan de krachten alle kanten op,en breken de halzen eraf.

Addopaddo

Ik gebruik deze: http://www.Brouwmarkt.nl/kroonkurkapparaat-met-vaste-verstelbaarheid-tafelmodel-p-741.html.

Is dus die ene die niet traploos is maar getrapt instelbaar. Is prima. Deze was mij aanbevolen, omdat het getrapt instellen wat steviger is. Nog nooit een flesje gehad die stuk ging of over moest. Wel klemt de dop vast in het apparaat wanneer hij op de fles zit. Met een beetje wrikken komt ie dan los.

Groetjes,
Addo

Rickb

Citaat van: Aart op 22-09-2012  16:46 uWe hebben deze laatst ook gekocht maar die ging bij 1e gebruik al stuk  :(
http://www.Brouwmarkt.nl/kroonkurkapparaat-tafelmodel-traploos-verstelbaar-p-3186.html

Dat had ik ook. Het metalen gedeelte schoot na elk flesje van de plastiek bovenkant.
Voordat ik contact met de leverancier op wou nemen heb ik het eerst zelf proberen te lijmen met zo'n klein tubetje pattex classic seconde lijm.
De schroef kop er eerst afgeschroefd. Toen gelijmd en een volledige dag gewacht.
Daarna ging het prima.
Na een half kratje gedopt te hebben kwamen de flesjes al een stuk gemakkelijker los uit de kop.

Pim

Citaat van: George81 op 22-09-2012  19:49 uIk heb ook nagedacht over een oude kolomboormachine maar die standaard is loeizwaar, daar ga ik niet aan beginnen.

Valt reuze mee. Ik heb deze. Weegt een kilo of 5.


Er wordt er zelfs een aangeboden op marktplaats...  http://link.marktplaats.nl/596161382

Carlos

Het kroonkurkapparaat van Henry vind ik een leuk onderwerp voor deze winter. Henry, wat is de diameter van de cilinder en heb je een tekening van de dop die over de kroonkurk gaat?

Groet,

Carlos

PietO

Misschien een idee:

1.om de stabiliteit van goedkope apparaten enorm te verhogen: gebruik tuidraden (staaldraad van remkabel gemaakt).

2. maak vaste instelling en gebruik een passend plankje om tussen euro-flesjes / abdijbierflesjes / .. te wisselen. Veel sneller om te wisselen in 1 batch (b.v. een paar wedstrijdflesjes / rest Abdijbierflesjes).

Zie foto.



Hai

Citaat van: Addopaddo op 22-09-2012  21:43 uIk gebruik deze: http://www.Brouwmarkt.nl/kroonkurkapparaat-met-vaste-verstelbaarheid-tafelmodel-p-741.html.

Is dus die ene die niet traploos is maar getrapt instelbaar. Is prima. Deze was mij aanbevolen, omdat het getrapt instellen wat steviger is. Nog nooit een flesje gehad die stuk ging of over moest. Wel klemt de dop vast in het apparaat wanneer hij op de fles zit. Met een beetje wrikken komt ie dan los.

Groetjes,
Addo
Gebruik het al jaren nooit problemen gehad.

citrasimcoe

Bedankt voor alle reacties! We gaan nu even bekijken wat voor ons de beste oplossing is.

 :biersmile:

12345

Die dingen met die twee armen, daar moet je echt mee overweg kunnen, geloof ik. Maar soms gaat het mis en dan is er een flesjes kapot. En als dat eenmaal begint, durf je niet meer zo goed: je wordt voorzichtig en dan gaat het nog vaker fout. Ook de goedkope versie van Brouwland/Brouwmarkt moet het feitelijk gewoon doen. Ik heb hem al vele malen gebruikt. Dus probeer maar te retourneren. Succes!

Oscar

Citaat van: 12345 op 23-09-2012  15:28 uDie dingen met die twee armen, daar moet je echt mee overweg kunnen, geloof ik. Maar soms gaat het mis en dan is er een flesjes kapot.

Ik heb er ook zo een (maar ik gebruik 'm al jaren niet meer) Maar volgens mij moet je behoorlijk bruut er mee overweg gaan wil je een flesje breken. Als je een kroonkurkapparaat ziet als een diepte investering is dit de beste:



Corona van Brouwland. Het kost je wat, en dat ding weegt 8 kg, maar hij is het wel waard...

John

Citaat van: PietO op 23-09-2012  13:28 uMisschien een idee:

1.om de stabiliteit van goedkope apparaten enorm te verhogen: gebruik tuidraden (staaldraad van remkabel gemaakt).

2. maak vaste instelling en gebruik een passend plankje om tussen euro-flesjes / abdijbierflesjes / .. te wisselen. Veel sneller om te wisselen in 1 batch (b.v. een paar wedstrijdflesjes / rest Abdijbierflesjes).

Zie foto.



Ik heb geen problemen met de stabiliteit van dit model: http://www.Brouwmarkt.nl/kroonkurkapparaat-met-vaste-verstelbaarheid-tafelmodel-p-741.html..
Heb je met die tuidraden geen last van het plaatsen van het flesje? Ik werk meestel van rechts naar links. Het instellen van de hoogte van het apparaat is bij genoemd model een hele kleine moeite en levert vrijwel geen tijdverlies op. Ik ben dik tevreden met dit apparaat. En nog nooit 1 flesje kapot gegaan.

PietO

Citaat van: John op 23-09-2012  20:53 uHeb je met die tuidraden geen last van het plaatsen van het flesje?

Nee natuurlijk heb ik geen problemen ermee, anders had ik die niet aangebracht (werk er al jaren mee). Als jij geen problemen hebt met de stabiliteit en bevestiging buis in de bodemplaat: niets veranderen natuurlijk. Ik zei ook duidelijk: iets voor goedkope -lees vaak instabiele- apparaten waarbij de buis naar achteren buigt bij het doppen.

hobbybob

Ik gebruik ook gewoon een "Gretha" model.
De eerste keer ging het inderdaad bij een paar flesjes mis en dus gebroken halsjes.

Tot ik in de gaten kreeg dat kracht niet nodig is/was, het is gewoon een gevoel dat je moet krijgen en zeker niet doordrukken.
Tevens is het van belang dat het flesjes op een goede ondergrond staan.

Vandaag nog 56 flesjes gedaan en geen problemen gehad, niet 1 gebroken ( 4 opnieuw gedaan omdat de kroonkurk niet voldoende afsloot )

Ik schud de flesjes altijd direct nadat de kroonkurk erop zit om ter kijken of deze goed geplaatst is, als ze niet goed afsluiten hoor/zie je dat direct.
Deze modellen werken even snel als een zogenaamde kolomopstelling het is alleen ff het "gevoel" ervoor krijgen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.