Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Trafo 24 V klein  (gelezen 4188 keer)

Offline 12345

• Super lid
  • Land: nl
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
Trafo 24 V klein
« Gepost op: 21-09-2012 17:54 u »
Gezocht: kleine trafo 24 Volt. Ca 100 mA is ruim voldoende. Dus: 2,5 Watt. Graag een klein trafootje.

Of heeft er iemand een idee hoe je aan zo'n ding kunt komen?

Heb nu een groot geval dat ooit voor een printer was. Veel te groot en te zwaar.

Alvast bedankt.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline weed

• Super lid
Re: Trafo 24 V klein
« Reactie #1 Gepost op: 21-09-2012 20:03 u »

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 21-09-2012 21:56 u »
Hey bedankt! Maar Henielma mailde me net dat hij dacht dat ik toch wel 1 A nodig zou hebben om de klep van mijn gasblok aan te sturen. Dus hou ik het maar bij dat lompe ding dat ik uit de voeding van een ouwe printer heb gesloopt. Toch bedankt!

Offline Gerlachus

• Senior lid
  • www.gerlachusbier.nl
    • Gerlachus Bier
« Reactie #3 Gepost op: 23-09-2012 09:38 u »
Zo'n selenoid/klep trekt nogal veel stroom afhankelijk van het formaat natuurlijk. Zo'n printervoeding zou daar inderdaad zeer geschikt voor kunnen zijn. Beter te groot dan te klein; de voeding wordt dan minder warm en de kans op defect is dus kleiner.

Die trafo's van Dick Best zijn beperkt qua vermogen en je hebt er nog een gelijkrichter bij nodig en je kunt ook beter de spanning nog afvlakken met een condensator. Kom je nog eens te zitten met een zekering, netsnoer, behuizing etc. om het een beetje veilig te houden en dan kom je in de buurt van kant en klare voedingen.

Printers en andere forse elektrische apparaten hebben vaak ook externe voedingen met een behoorlijk vermogen. Kocht laatst een fotoprinter voor 10 euro (nieuw!) met een voeding van 1,5 A bij 12 V. Ideaal voor hobbyprojecten natuurlijk. Dus soms kun je daar behoorlijk voordeel mee doen!

Succes dus met je knutselen. Kijk wel uit voor kortsluiting he, die voedingen zijn doorgaans niet te repareren door een leek.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #4 Gepost op: 23-09-2012 11:31 u »
en je hebt er nog een gelijkrichter bij nodig en je kunt ook beter de spanning nog afvlakken met een condensator.

Gasblokken werken op 24 V wisselstroom.

Bert

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 23-09-2012 16:42 u »
Gasblokken werken op 24 V wisselstroom.

Bert

Inderdaad. En ik heb maar gewoon weer de trafo uit mijn printervoeding gebruikt. 28V~ (daalt in de schakeling naar iets van 26 V~) en met gemak 1 Ampère zonder warm te worden. Ik ben hier dus eigenlijk gewoon klaar mee. Heb er al een mooi vogelhuisje omheen gebouwd en kan het ding zo bevestigen aan mijn brander en dan de stekker ofwel in het stopcontact steken (voor het koken) ofwel in de TC-10 (tijdens het maischen).

Iedereen bedankt voor de moeite.  :biersmile:

Foto volgt over een paar dagen.

Offline weed

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 23-09-2012 16:45 u »
Die trafo's van Dick Best zijn beperkt qua vermogen en je hebt er nog een gelijkrichter bij nodig en je kunt ook beter de spanning nog afvlakken met een condensator. Kom je nog eens te zitten met een zekering, netsnoer, behuizing etc. om het een beetje veilig te houden en dan kom je in de buurt van kant en klare voedingen.

Er wordt gevraagd naar een bepaald soort trafo en die worden geleverd door Dick Best voor een goede prijs.
Verder is de klanten service enorm goed.
De bovenstaande reactie is ongepast er is met de trafo's van Dick Best helemaal niets mis.

Anyway 12345 was correct in zijn reactie.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 25-09-2012 18:52 u »
Tadaaa, hier istie dan.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #8 Gepost op: 25-09-2012 19:18 u »
Ziet er goed uit. Nog wat schilderen en het is klaar.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 25-09-2012 19:46 u »
AHUM! Het trafokastje IS al geschilderd maar de foto is hier op een hoog contrast getoond en dan ziet het er al snel allemaal soeperig uit. Probeer RVS maar eens te fotograferen. Krijg je meteen Hopmans op je stoep met de vraag of het wel pik en spam bij jou is ...  >:D

PS de 3 rekken moeten inderdaad nog geschilderd worden. Ik heb de spuitbussen hittebestendige lak al maar ik wil eerst belangrijkere dingen doen. De maischketel en de spoelwaterketel automatiseren. Dan nog wat kleinigheden en dan.. schuren en schilderen. Bezigheidstherapie van de bovenste plank.  >:D

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #10 Gepost op: 25-09-2012 19:51 u »
Okay, dat heb ik op de foto dan niet goed kunnen zien. Ik zal toch maar eens aan een betere bril gaan.  ;)

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #11 Gepost op: 25-09-2012 21:30 u »
Hee Ed,

ik herken de brander helemaal niet eens meer; kun je nog enkele foto's naar me PM-men vanuit een andere positie?

Grt. John

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 27-09-2012 19:01 u »
Hee Ed,

ik herken de brander helemaal niet eens meer; kun je nog enkele foto's naar me PM-men vanuit een andere positie?

Grt. John

John. De brander herkent jou ook niet meer. Ik weet dat jij de biologische vader bent maar je zult hem nu moeten loslaten. Er komt ook nog een Chinese TC-10 aan vast met de taster via een zakbuis in de maischketel. De tijdslijn moet ik handmatig blijven doen en voor de regeling van het vermogen heb ik die kraan met de gele knop ertussen gezet. Laat hem nu maar los, John, maar je mag een keer op bezoek komen om te zien hoe hij het nu doet ...

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 27-09-2012 19:38 u »
Hier wat ik bedoel met de tijdslijn en de vermogensregeling. Dat blijf ik dus handmatig doen. Henielma kan dit stellig ook automatiseren maar helaas begrijp ik er dan niet veel meer van ... 

Tags: