Mijn ervaring met blikextracten als beginnende brouwer

Gestart door wilwi, 21-09-2012 10:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wilwi


Mijn ervaring met blikextracten als beginnende brouwer

Bericht door wilwi » 21 sep 2012, 10:54
Brewferm abdijbier
- extra info gevraagd bij leverancier daar op het bijgevoegd etiket niet staat dat je best lagert en op internet, hun promo filmke wel.
Blijkt dat die mannen uit ervaring nu weten dat lageren beter is.
- 7 dagen in gistvat op 25 ºC.
- 10 dagen gelagerd van 2 ºC naar 7 ºC.
- Gebotteld
Resultaat: Na 7 dagen een test gedaan en bier was goed, na 14 dagen nog een flesje, bier zuur.
Had 4 bakken Duvel leeggoed gehaald bij brouwer en deze 2 uur in soda geweekt, uitgespoeld en ontsmet + 4 parkflesjes (gratis leeggoed aldi).
Alle parkflesjes waren goed, alle duvel van zeer slecht tot slecht. (zuur, geen schuim, enz...)
Na vragen aan producent en dit forum bleek dat niet goed reinigen van de huurflesjes de oorzaak was.
DUS MISLUKT.

Breferm diabolo
- systeem gemaakt om de flesjes met perslucht + toevoeging water uit te spoelen na 2 dagen in sado geweekt.
- alles terug zeer goed ontsmet
- 7 dagen in gistvat met gewone suiker) op 23 ºC
- 7 dagen gelagerd in jerrycan van 10 liter (1 klontje suiker toegevoegd) tot 7 ºC en dan gebotteld.
- na 1 week testje, bier goed, na 14 dagen testje, bier goed, na 4 weken regelmatig ééntje gedronken.
Resultaat: Voor mij zeer goed, lekker sterk bier, mooie schuimkraag.

Brewferm tarwebier
- nu flesjes na gebruik onmiddellijk gespoeld en afgesloten woredn met gebruikt kroonkurkje, alleen nog ontsmetten.
- 9 liter gewoon zoals door leverancier voorzien (jerry 10 liter), 3 liter + 400 ml appelsap (Aldi) (jerry 5 liter) en 3 liter + 400 ml fruitsap citroen-druif uit Aldi (jerry 5 liter)
- 7 dagen in koelkast met sturing op 22 ºC.
- 5 dagen gelagerd op 7 ºC, in jerry zoals ze bij gisting gevuld waren, dus niet overgeheveld met het idee dat tarwebier troebel mag zijn.
- na 4 weken (3 weken bewaard op kamertemperatuur) en dan één week in ijskast op 5 ºC beginnen proeven (doe ook altijd één flesje na één week).
Resultaat: Basis: licht zurig bier, niet zo sterk als diabolo maar toch sterk genoeg en lekker, 3 liter met appelsap geen uitgesproken smaakverschil daarentegen dat met citroen druif duidelijk een citroentintje en zeker dorstlessend.

Muntons midland mild
- 22 liter gemaakt zoals op handleiding.
- 9 dagen in gistvat
- 7 dagen in jerrycan (resp 20 liter en 5 liter) op 7 ºC.
- na één week gebotteld proefflesje, nogal flets bier.
- Is nog maar 14 dagen oud, vrouw gebruikt het in de keuken voor konijn en stoofvlees klaar te maken, ik wacht af tot het een maand gebotteld is op resultaat.

Intussen in productie (lol):
Brewferm ambiorix (15 liter) en 2 blikken diabolo (18 liter) pas gebotteld.
Brewferm gallia (12 l) en grand cru (9 l) aan het lageren
Brewferm tarwebier in gistvat en één jerry van 5 liter, 11 liter basis en 4 liter aangelengd met bokaal gemixte en gezeefde (grof) krieken + sap ervan.

Van elke botteling zet ik één flesje apart om na één jaar eens te proeven.

Aloys

Erg leuke post! Ik ben zelf ook beginnend brouwer en ik miste posts met ervaringen van de blikbieren, het zou leuk zijn als je zo een totaal overzicht krijgt van de gangbare blikbieren.

wilwi

Ambiorix, gallia, grand cru en diabolo intussen gebotteld, tarwebier aan het lageren.
Muntons intussen nog eens geproefd, al beter, ga het minimum 2 maand laten rijpen, vermoed dat elk bier met lager alcoholgehalte minimum 2 maand nodig heeft.

Intussen 2 blikken Brewferm oranje-bock in gistvat, voor totaal 24 liter, 500 gram rietsuiker en 500 gram wit kandijsuiker i.p.v. kristalsuiker + suppl. 100 gram honing. Al 5 dagen aan het pruttelen.

Heb metalen beugel-lamellen en beugels aangeschaft. Deze passen op elke fles en ben van plan 50% van elk brouwsel in 75 cl flessen met beugels te doen.
Al een 10-tal donkere flessen van pastis gereinigd en van beugel voorzien.
Een vraagje, die rubbertjes van de beugels, als je die proper wegzet na gebruik, kan je die meerdere keren gebruiken?

Jacques

Citaat van: wilwi op 02-10-2012  11:13 uEen vraagje, die rubbertjes van de beugels, als je die proper wegzet na gebruik, kan je die meerdere keren gebruiken?

Zeker! Controleer ze wel iedere keer of ze geen scheurtjes vertonen. Indien dit het geval is moet je het rubbertje vervangen.

McMelloW

Citaat van: wilwi op 02-10-2012  11:13 uIntussen 2 blikken Brewferm oranje-bock in gistvat, voor totaal 24 liter, 500 gram rietsuiker en 500 gram wit kandijsuiker i.p.v. kristalsuiker + suppl. 100 gram honing. Al 5 dagen aan het pruttelen.
Net hetzelfde in het gistvat gezet met gewone kristalsuiker. Nog even bedenken of na de hoofdgisting  :gistsmile: ook wat honig toevoeg.

wilwi

Deze morgen een blik Brewferm tripel opgestart met 500 gram rietsuiker en zoals op aanraden van Brouwmarkt 350 gram vloeibare honing.
Dit zou een hoger alcoholgehalte geven, even afwachten dus.
Deze avond een flesje Gallia en grand cru als test openen. Zijn nu een week gebotteld en met mijn eerste brouwsel heb ik geleerd dat je het al ziet en smaakt of het bier slecht of goed is. Daarna blijven ze toch een maandje rusten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.