RIMS/HERMS: flux door moutbed

Gestart door Nico, 28-01-2005 14:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nico

Beste medeforumleden,

Naast een aantal andere variabelen is o.a. de flux door het moutbed medebepalend voor de eigenschappen (tortualiteit, porositeit ed.) van dat bed.
Zijn er RIMS'sers/HERM'sers/WURM(s)ers/Bierpercolaters e.a., die mij een indruk kunnen geven van de grootte van de flux in hun opstelling?

Met vrienelijke groeten,
Nico

norbertus

Beste,

Ik neem aan dat u bedoeld met flux de doorlaatbaarheid van het moutbed. Naar mijn ervaring zijn er zoveel factoren die meespelen in deze doorlaatbaarheid dat men steeds aangewezen is op de proef. In de brouwerij gaat het ook zo dat de brouwer via de fontijnen kan nagaan hoever het wort is uitgeklaard. Zo doen wij het ook op onze manier. We spoelen tot klare wort en laten deze dan pas toe tot de kookketel. De troebele wort wordt terug op het filterbed gegoten.

Groeten,

Norbertus.

Nico

Dag Norbertus,

Bedankt voor je reactie.
Met flux bedoel ik het debiet (flow) per m2 moutbed. Het gebruik van de flux i.p.v. het debiet heeft het voordeel dat je de debieten van verschillende brouwer met elkaar kunt vergelijken ongeacht de diameter van hun ketels.
Ik ben het met je eens dat ook andere variabelen een rol spelen bij de doorstroming van het bed, vandaar dat ik mijn vraag daarmee inleidde.
De procesvoering van een industriele brouwerij zoals jij die beschrijft is in zoverre met een RIMS/HERMS/WURMS te vergelijken dat bij dit laatste proces het wort voortdurend door het bed geleid wordt. Pas bij het aflaten naar de kookketel wordt er spoelwater toegevoegd.
Bij mij eerste brouwsel raakte het bed verstopt doordat ik de te weinig ruimte had gelaten tussen de bovenkant van het moutbed en de onderkant van de sparge. Na enige tijd begon het bed te zwellen en werd in deze activiteit letterlijk gedwarsboomd door de de buizen van het "welapparaat", de sparge, die het bed daardoor dichtdrukte.
Al doende leert men.

Met vriendelijke groet,
Nico

Cisdevésser


Hallo,

om deze flux te kunnen bepalen zul je toch een flow-meter in je systeem op moeten nemen.
heeft iemand al zoiets in zijn systeem ingebouwd ?

groetjes.....Cis

Nico

Dag Cis,

Wat dacht je van een maatkannetje en een stopwatch.

Met vriendelijke groet,
Nico

Brewzilla

Beste RIMSionisten,

In een enthousiaste bui heb ik vorig jaar een watermeter gekocht bij Brau-Partner:



Het idee is om hem in mijn brouwinstallatie http://www.barleys.nl/?brewzilla in te bouwen om zo de benodigde hoeveelheid brouwwater af te meten. Samen met een stopwatch zou je hem ook als flowmeter kunnen gebruiken.

Hij kost € 29,80, maar is waarschijnlijk in Nederland ook wel ergens te koop. Het merk is Schütz Solingen, type-aanduiding zou kunen zijn: D83, 6.331.23; of: 2003 SZ 515675.

- surf naar http://www.braupartner.de/webshop
- kies rubriek: 'Für Haus- und...'
- kies sub-rubriek: 'Kleinstanlagen...'
- scroll naar onderen; hij staat in de rechterkolom

De meterstand is in kubieke meters met 5 cijfers vóór en 3 cijfers ná de komma. Een kubieke meter is 1000 liter dus de meterstand geeft liters aan. Bovendien zit er een rond metertje op met 'x 0,0001' waarmee je dus deciliters en zelfs halve deciliters kunt aflezen. De watermeter is geijkt, maar ik weet niet wat dat zegt over de nauwkeurigheid.

Voor een flowmeting zou ik de deciliter-wijzer gebruiken: wachten tot hij op '0' staat; de stopwatch indrukken en b.v. 10 rondjes laten maken (= 10 liter) en dan de stopwatch weer indrukken.

Het metalen huis is uit één stuk dus schoonmaken kan alleen door er iets doorheen te spoelen. Hij is geschikt voor temperaturen tot 90 °C.

Al schrijvende krijg ik gelijk zin om hem te gaan inbouwen, maar echte meetresultaten zullen nog even op zich laten wachten.

Grtz, JW

Nico

Hoi Jan-Willem,

Da's een goede tip. Want voor de gerenommeerde rotameters die ik ken betaal je penning zestien. En al lezende krijg ik gelijk zin hem al te bestellen.
Heb jij overigens ook het probleem gehad van de dichtgedrukte filterkoek, zoals in een berichtje iets hoger, bij je eerste opstelling? Die opstelling is eigenlijk het lichtende voorbeeld voor de mijne.
De aan-uit regeling in de pan ga ik vervangen door een andere (PID-regelaar). Overigens is die 2000 watt eigenlijk te weinig voor het hopkoken, ik haal de kooktemperatuur net niet. Met de deksel erop zou ik misschien de condensatiewarmte nog terug kunnen winnen, want het verdampen van water vergt slokken joultjes.

Met vriendelijke groeten,
Nico


Brewzilla

Hoi Nico,

Met de Brewzilla 1.4 heb ik maar één keer een dichtgeslagen filterbed gehad. Volgens mijn brouwlog was dat tijdens een gezamenlijke brouwdag van 't Wort Wat op 22 november 2003. We hebben toen een Weizen gebrouwen met 55% tarwemout. Bovendien had ik mijn schrootmolen (PhilMill 2) wat te fijn afgesteld staan. Over het algemeen knijp ik de doorstroming af met een kraan áchter de pomp. Na het inmaischen wacht ik ca. 10 minuten (is meestal de 52 °C rust) en zet dan pas de pomp aan.

Heel kort over het koken (anders moeten we een nieuwe thread starten ;-): de kookketel van mijn Brewzilla 1.4 was maar 1800 Watt (Westfalia) maar een 'rolling boil' was toch goed mogelijk. De kunststof deksel heeft in het midden een verhoging als handvat. Die heb ik er af gesneden/gezaagd. De deksel-met-gat zorgt ervoor dat er niet teveel warmte verdwijnt maar dat er wel damp en ongewenste vluchtige stoffen kunnen ontsnappen. Voila!

Grtz, JW

Nico

Hoi Jan-Willem,

Jij bent niet voor één gat te vangen merk ik wel. Vernuftig idee om de deksel zo aan te passen, mijn Weckketel heeft waarschijnlijk het zelfde kunststoffendeksel. Althans vandaag nog  ;) .  Raak ik ook DMS en tannine-eiwitverbindingen kwijt zonder al te veel warmteverlies.

Gevolg is wel dat je minder spoelwater gebruikt of dat je de verhouding mout-brouwwater hebt aangepast. Heb je hiervoor ook nog een advies? Volgens mij ben ik nu aan het RIMSen omdat ik voortdurend kennis bij je aan het extraheren ben  :pan: . Chapeau.
 
Dat hoekse afsluitertje meen ik op de foto gezien te hebben. Tot nu toe gebruik ik nog een slangenklem om het debiet te knijpen.

Zal morgen nog eens kijken naar de prijs van een rotametertje in een catalogus van Fischer en Porter of zo.

Met vriendelijke groet,
Nico

Adrie

Ha Nico,

Ik heb geen idee van het debiet van  mijn pomp, maar net als Jan Willem heb ik nog nooit last gehad van een dichtgeslagen filterbed. Ik heb geen filterplaat, maar een hevelfilter in mijn maisch/filterkuip. De pomp kan zonder problemen voluit draaien en ik let goed op bij het schroten dat er net geen hele korrels door het apparaat komen. Bij het spoelen (ik pomp heet water naar de maisch/kookketel terwijl het heldere wort onder vrij verval naar de kookketel loopt) blijkt dat als de pomp voluit draait, het uitstroomdebiet uit het filter net zo groot is als het pompdebiet. Blijkbaar is de filtersnelheid dus gelijk aan de pompsnelheid, waardoor het filterbed niet dichtslaat.

Groeten,

A3

Nico

Hoi Adrie,

Inmiddels heb ik ook geen problemen meer met een dichtgeslagen filterbed, het deed probleem zich alleen voor bij het eerste brouwsel. In feite was het geen dichtgeslagen, maar een dichtgedrukt bed doordat de sparge te laag stond afgesteld en daardoor het opzwellende moutbed samenperste.
De korrelgrootteverdeling van het onopgeloste mout bepaalt inderdaad zaken zoals porositeit, tortualiteit ed, en daarmee dus de doorstroming van het bed.
Een voldoende snelle (lees turbulente) doorstroming lijkt me gewenst, omdat te dikke grenslaagjes om de deeltjes remmend werken voor de stofoverdracht, maar mag ook weer niet zo groot zijn dat daardoor het bed dicht slaat.

Met vriendelijke groet,
Nico

 

Nico

Ik heb nog eens gekeken naar de prijs van rotameters: veel te duur!
De relatief goedkope PVC-rotameterjes beginnen bij een prijs van circa € 100, hebben een debiet van 25 liter/uur en zijn slechts bestand tegen temperaturen van circa 60 graden celsius en vanaf dit debiet loopt de prijs alleen maar op.
De rotameters van Fisher & Porter zijn vele malen duurder en vallen daardoor al buiten ons gezichtsveld (lees portemonnee).
De watermeter van Jan-Willem lijkt mij daarom dan ook een zeer goed en betaalbaar alternatief.

Met vriendelijke groet,
Nico van Leeuwen

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.