Kloonproject 2012 - Recept discussie Hobgoblin

Gestart door dennis, 19-09-2012 19:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dennis

En de winnaar is .... roffel roffel... De Hobgoblin!

Nu proberen om een basis recept op te stellen waarin we kunnen varieren met een paar parameters?

segtom


Ronald_

Ik moet het bier even in huis halen van de week, om te bepalen welke parameters ik zou willen testen..

segtom


Oscar

Citaat van: Ronald_ op 19-09-2012  19:39 uIk moet het bier even in huis halen van de week, om te bepalen welke parameters ik zou willen testen..

Uitgaande van het recept dat Adrie heeft gemaakt, ga ik een "Niet"- Engelse versie maken Qua mouten (dus Belgische pale mout..enz..). Weten we meteen of Engelse mouten essentieel zijn voor dit bier.... :)

Lorejas

Iemand tips waar het te krijgen is in de omgeving van Breda?

segtom

Ik ga het ook doen met de mouten die ik heb liggen. Ik heb wat Engelse en verder Belgische om aan te vullen.

De-Geert

Ik heb wel een paar suggesties:
- giststam
- kooktijd & hoeveelheid late hopgifit
- Britse vs continentale mout


William

Gaat nu iedereen z'n eigen gang en maar iets brouwen of gaan we proberen iets systematisch op te zetten?

De-Geert

Citaat van: Lorejas op 19-09-2012  19:52 uIemand tips waar het te krijgen is in de omgeving van Breda?
Mitra van Bergen in Eindhoven (valt dat onder "omgeving"?)

Citaat van: William op 19-09-2012  19:57 uGaat nu iedereen z'n eigen gang en maar iets brouwen of gaan we proberen iets systematisch op te zetten?
Goede vraag; ik ben voor systematiek :)

Ik ben ook van plan om ten minste een batch te splitsen of 2 brouwsels te maken, afhankelijk van de variabelen die we hopelijk gaan vastleggen.


seed7

Citaat van: segtom op 19-09-2012  19:38 uhttp://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18522.msg273176.html#msg273176

hier staat al een recept

Brew Labs heeft drie verschillende gisten onder de naam Thames Valley

Morgen ga ik serieus kijken of de Wychwood brouwerij in ons Engeland rondritje te plannen is, wie weet is er iets te bemachtigen.

s7.

janjansen

Ik zojuist even op de ONK tag geklikt maar werd daar helaas niet direkt wijzer:
Ik heb als nOOb wat vragen over ONK, zoals

- Wanneer is deze ONK te verwachten? Kan ik meerdere brouwsels aanleveren? Hoe lever ik aan? 
Kortom: wat zijn de "spelregels"?

Heeft iemand een verhelderende link?

Meer specifiek over de Hobgoblin: ik heb hem 2x gebrouwen met een recept dat op hoofdlijnen gelijk was.
De ene keer met Pils- de andere keer met Pale-Ale als basismout.
Ik was beide keren tevreden met het resultaat. Ze leken heel erg op elkaar en op de Hobgoblin.
Nu ik voor een echte "kloon" ga, zie ik als grootste uitdaging het verkrijgen van het "droge" karakter van het origineel, dus daar ga ik het maischschema wat op aanpassen.

Meteen nog maar een vraag: zijn toevoegingen als "Brewers Clarex" toegestaan op zo'n ONK?
Ja toch?



RobinB

Citaat van: seed7 op 19-09-2012  20:00 uBrew Labs heeft drie verschillende gisten onder de naam Thames Valley

Maar Wyeast heeft maar één 1275... ;)

@jan; dit staat geheel los van het ONK, die vragen zijn hier dus redelijk off-topic. :)

Oscar

Citaat van: De-Geert op 19-09-2012  19:57 uik ben voor systematiek :)

Ik ook dus wat suggesties in de groep gooien en er een paar uit pakken..

Citaat van: De-Geert op 19-09-2012  19:56 uIk heb wel een paar suggesties:
- giststam
- kooktijd & hoeveelheid late hopgifit
- Britse vs continentale mout

Dit lijkt mij een goede opzet in de te nemen variabelen. Veel meer moet je er niet nemen denk ik, anders wordt het eind oordeel weer zo lastig en is het aantal brouwsels per variabele weer kleiner. We hebben sowieso de variabele van de brouwer en zijn installatie...

janjansen

Citaat van: RobinB op 19-09-2012  20:09 uMaar Wyeast heeft maar één 1275... ;)

@jan; dit staat geheel los van het ONK, die vragen zijn huer dus redelijk off-topic. :)

Ah, ja.
Hmmm.
Foutje bedankt...

Maarre, gaan we de gebrouwen Hobgoblins ooit nog ergens vergelijken of zo?
Of brouwen we er lekker op los en dan, ja, dan eh...

drinken we ze gewoon op  :weetniet:

(ook niks mee mee hoor)

Herman

Persoonlijk houd ik niet zo van Hobgoblin, heb nog een paar flesjes staan (over datum inmiddels). Maar ik zal toch es kijken of ik er een minibrouwsel van kan maken, sommige klonen smaken immers lekkerder dan het origineel (en zijn in dat opzicht als kloon niet zo geslaagd) ;)

Mijn grootste uitdaging is het vinden van een gaatje in de agenda, de bierkeurmeesterscursus snoept ook maandelijks een zaterdag op.

BBA

Wat mij betreft moet er zeker een proeverij komen om de bieren te vergelijken! Qua opzet vergelijkbaar met de ALBV proeverij lijkt me prima. Verder inderdaad wat systematiek en waarschijnlijk gooit iedereen ook zijn eigen dosis eigenwijsheid in de strijd (ik wel in ieder geval  ;) ). Heb er zin in.

Ronald_

Citaat van: janjansen op 19-09-2012  20:08 uIk zojuist even op de ONK tag geklikt maar werd daar helaas niet direkt wijzer:
Ik heb als nOOb wat vragen over ONK, zoals

- Wanneer is deze ONK te verwachten? Kan ik meerdere brouwsels aanleveren? Hoe lever ik aan? 
Kortom: wat zijn de "spelregels"?

Meteen nog maar een vraag: zijn toevoegingen als "Brewers Clarex" toegestaan op zo'n ONK?
Ja toch?

Dit heeft niets met het ONK te maken!  :degroeten:

Caspar

Wehhhh, de ondergisters hebben verloren snif snif :'( . Ik vind de Hobgoblin ook niet echt bijzonder, maar ik ga zeker mee doen. Qua opzet moeten we dit zeker gestructureerd opppakken vind ik: Continentaal versus Brits vind ik een hele goede (uitgaande van het recept van CYBI). Ik wil net als Oscar de Continentale proberen omdat ik niet helemaal overtuigd ben van MO mout.

Gist lijkt me ook zeker een goede!

RobinB

Citaat van: De-Geert op 19-09-2012  19:56 u- giststam
- (hoeveelheid late) hopgifiten
- Britse versus continentale mout

Dit lijkt mij ook wel aardig.
Hopelijk kunnen dan meerdere componenten in meervoud uit gevoerd worden?

William

We zouden ook eens even moeten kijken of er iets te vinden is over de brouwwijze van Wychwood Brewery.

Bij de ESB kloon van Fullers zijn we naast de mout van de verkeerde producent ook de boot ingegaan doordat Fullers twee verschillende brouwsels (een hoog sg partygyle brouwsel en een laag sg brouwsel die elke verschillend werden gehopt) met elkaar werden gecombineerd tot het juiste sg.

Het zou daarom goed zijn wat meer over de brouwerij en hun werkwijze te weten.

seed7

Citaat van: William op 19-09-2012  21:57 uWe zouden ook eens even moeten kijken of er iets te vinden is over de brouwwijze van Wychwood Brewery.

in de filmpjes die ze online hebben staan wordt als ik het me goed herinner wel e.a. aan informatie gegeven.

s7.

William

Citaat van: seed7 op 19-09-2012  22:03 uin de filmpjes die ze online hebben staan wordt als ik het me goed herinner wel e.a. aan informatie gegeven.

s7.

Erg informatief en mooi!

hobbybob

OK mout en hoppen staan op het lijstje.

Gist de Wyeast?

dennis

Citaat van: De-Geert op 19-09-2012  19:56 uIk heb wel een paar suggesties:
- giststam
- kooktijd & hoeveelheid late hopgifit
- Britse vs continentale mout
Mooi. Dan kan een inventarisatie van de variabelen gedaan worden.
  • Mout: brits of continentaal
  • Gist: Wyeast 1275 of Brittish Ale of Ringwood Ale
  • Vergistingstemperatuur
  • Kooktijd: is deze belangrijk?
  • Aromahop gift: type hop + tijd

Als de bovenstaande dingen variabel zijn, wat wordt dan de basis van het recept? Wat doen we met maischschema, IBU's, EBU's, start SG's, vergeet ik nog iets. Proberen we dat op elkaar af te stemmen?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.