Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Foutje bedankt ...  (gelezen 5239 keer)

Offline 12345

• Super lid
  • Land: nl
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
Foutje bedankt ...
« Gepost op: 19-09-2012 15:41 u »
Vandaag een Blonde gebrouwen. Helaas heb ik het proces dus nog steeds niet in de hand want, waar het Start SG = 1056 moest zijn, was het maar 1051. Het rendement is dus lager geweest dan waar ik op gehoopt had. Ik heb berekend dat ik er ongeveer 400 gr suiker bij moet doen na de hoofdvergisting. Blij ben ik daar niet mee, maar dan kom ik weer zo'n beetje op 6%.

Toch raar, vorige keer kwam ik op 78% en nu doe ik alles hetzelfde en is het fors lager?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Raymond293

• Super lid
Re: Foutje bedankt ...
« Reactie #1 Gepost op: 19-09-2012 15:49 u »
Tsja, waar ligt dat aan... kan van alles zijn. Andere mout, manier van schroten, rekenfout, niet goed afgelezen, niet goed afgemeten.

Persoonlijk zou ik me niet al teveel zorgen maken over 5 punten SG. Tuurlijk heb je wel wat minder alcohol... maar dat is ongeveer 0,4 % :)
Volgende keer even de puntjes op de i wat betreft eventuele fouten en de boel goed nameten.

Overigens hou ik zelf niet van bijsturen met (veel) suiker, ik heb de ervaring dat je een bier kunt krijgen waar de smaak snel verdwijnt. Zeker met de lichtere bieren zoals jou blonde

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 19-09-2012 15:51 u »
Een van de oorzaken van het te lage SG is, dat ik 2 liter teveel had op het einde: 27 liter ipv 25. (ik raak steeds minder water kwijt) Dat verklaart het te lage SG gedeeltelijk, zo op mijn boerejanfluitjes had ik dan een SG =1052 moeten hebben. Is er hier iemand die kan narekenen of dat klopt ??? ? *

Als dat klopt, zit ik er qua rendement nl niet zo erg ver naast.

* 25/27 x 56 = 51,85

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 19-09-2012 15:54 u »
Teveel gespoeld misschien?

Offline BierHenk

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 19-09-2012 15:56 u »
Gewoon een poosje langer koken.

Offline KC

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 19-09-2012 16:24 u »
Ik had laatst ook 2 x verschil. De ene keer had ik iets in mijn recept in BrouwVisie gewijzigd, maar dat rekende niet goed door, toen ik het in een nieuw recept deed kwamen er andere hoeveelheden mout uit :)
De tweede keer had ik aluminiumfolie rond mijn gaspitten gelegd omdat ik soms mors en dat brand in. Dit resulteerde in een lagere verdamping.
Dus zo zie je, er kan vanalles misgaan.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 19-09-2012 18:02 u »
Als je overvloedig spoelwater neemt en spoelt tot een vast volume heb je dit soort problemen niet.
Zo spoel ik altijd tot 23,5 l voor een 20 l batch. Ik heb zelden een afwijking van meer dan 1 SG punt.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 19-09-2012 18:21 u »
Als je overvloedig spoelwater neemt en spoelt tot een vast volume heb je dit soort problemen niet.
Zo spoel ik altijd tot 23,5 l voor een 20 l batch. Ik heb zelden een afwijking van meer dan 1 SG punt.

Goeie, ik zal eens een streepje op mijn pan slijpen met de dompelkoeler en het hopfilter erin. Eens kijken, bij 30 liter en dan ook maar een bij 26 liter. Weet ik hoe lang ik koken moet. (PS er blijft altijd wel een liter hangen aan de hopbloemen)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 19-09-2012 20:18 u »

Juist! En zo hoort het... :brouwen: :)

Offline Robin K

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 19-09-2012 20:48 u »

Krijg je dan geen probleem met een te lage SG aan het einde van het spoelen of maakt dat niet uit?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #10 Gepost op: 19-09-2012 20:52 u »
Krijg je dan geen probleem met een te lage SG aan het einde van het spoelen of maakt dat niet uit?

Nee, niet als je weet hoeveel je verdampt tijden koken, dan weet je ook wat je SG voor koken moet zijn. In de software wordt dit allemaal aan je voorgeschoteld... :)

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #11 Gepost op: 19-09-2012 20:56 u »
Een van de oorzaken van het te lage SG is, dat ik 2 liter teveel had op het einde: 27 liter ipv 25. (ik raak steeds minder water kwijt) Dat verklaart het te lage SG gedeeltelijk, zo op mijn boerejanfluitjes had ik dan een SG =1052 moeten hebben. Is er hier iemand die kan narekenen of dat klopt ??? ? *

Als dat klopt, zit ik er qua rendement nl niet zo erg ver naast.

* 25/27 x 56 = 51,85
Klopt niet helemaal, door de factor 25/27 houd je geen rekening met de suiker die niet verdampt.

Je had 27 liter van 1.051. M.a.w. een extract van 27*1,051 = 28,377
Je trekt hier 2*1 af ivm te veel liters. Je komt dan uit op (28,377-2)/25=1.055 bij 25 liter.

Ook uit te rekenen met software, maar dit is sneller en met de rekenmachine goed te doen.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 19-09-2012 22:13 u »
Klopt niet helemaal, door de factor 25/27 houd je geen rekening met de suiker die niet verdampt.

Je had 27 liter van 1.051. M.a.w. een extract van 27*1,051 = 28,377
Je trekt hier 2*1 af ivm te veel liters. Je komt dan uit op (28,377-2)/25=1.055 bij 25 liter.

Ook uit te rekenen met software, maar dit is sneller en met de rekenmachine goed te doen.

Herman, heel hartelijk bedankt. En het lucht me behoorlijk op. Dan is mijn rendement=78% er namelijk niet te ver naast. Volgende keer proberer ik eens 77%

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 19-09-2012 22:15 u »
Nee, niet als je weet hoeveel je verdampt tijden koken, dan weet je ook wat je SG voor koken moet zijn. In de software wordt dit allemaal aan je voorgeschoteld... :)

Righto. Nu nog even nameten hoeveel ik verdamp. Ik heb een CV brander met een (meer dan) royaal vermogen en ook in zijn "laagste stand" (geregeld met een gaskraan zodat de waakvlam net niet uitwaait) is de kook wel heel stevig rollend. Dus ik denk dat ik wel meer verdamp dan in de software staat ... Maar ik ga de volgende keer goed meten en streepjes zetten. Weer een doel in het leven ... ^-^

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 20-09-2012 14:40 u »
Dat ligt aan hoeveel je spoelt ten opzichte van je hoeveelheid mout e.d. en hoe efficiënt je uitspoelt. Dat zul je dus moeten checken. In tegenstelling tot velen spoel ik in hetzelfde tempo als de afloop, met andere woorden ik wacht niet tot de maisch bijna droog ligt / voor iedere liter die er uit gaat vul ik een liter aan.
Mocht je toch onder een "kritische waarde" komen (<1016 in mijn geval), kan je stoppen met spoelen en aanvullen met water tot je vaste volume. Verder doorspoelen levert dan toch weinig op.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 22-09-2012 11:08 u »

Bedankt De Geert (en Oscar), zo ga ik het doen.

-Ik heb batches van 25 liter.
-Ik verdamp ergens tussen de 4 en 4,5 liter (dat heb ik in één keer brouwen uitgezocht)
-De vloeistof krimpt 0,4 l van 100 ºC - 21 ºC
-Verder heb ik ca 1 liter verlies qua aanhangvocht aan de hopbloemen.
-(en de dompelkoeler is slechts 0,1 l).

Dus graveer ik streepjes op de pan  en spoel elke keer door tot er tussen de 30,5 en 31 liter hete vloeistof (ik verwarm al tijdens het vullen van de kookketel) in de pan staat.

Bedankt voor de tip.

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #16 Gepost op: 22-09-2012 13:06 u »
Je zou ook een kerfje in je roerstok kunnen maken op de juiste hoogte. Of een duimstok gebruiken als je de inhoud/hoogte verhouding uitrekent.
 :degroeten:

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 22-09-2012 18:25 u »
Je zou ook een kerfje in je roerstok kunnen maken op de juiste hoogte. Of een duimstok gebruiken als je de inhoud/hoogte verhouding uitrekent.
 :degroeten:

Dat idee had ik ook al. Maar ik ga toch liever een streepje in de pan zetten.  :proost: