Kloonproject 2012 - Keuze bier - Finale!

Gestart door dennis, 17-09-2012 19:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kies 1 favoriet kloonbier

Hobgoblin
17 (30.4%)
Kwak
2 (3.6%)
Pilsner Urquell
13 (23.2%)
Andechser Doppelbock Dunkel
12 (21.4%)
Brugse zot
12 (21.4%)

Totaal aantal stemmen: 56

Stemmen gesloten: 19-09-2012 19:30 u

dennis

Goed dan. Ik ben niet geheel standvastig  :-\ of onredelijk >:D, heb met mijn hand over mijn hart gestreken en heb de Kwak weer toegevoegd. Eerlijk is eerlijk, die heeft nog niet meegedaan met het ONK kloonbier, gaat er nog niet aan meedoen en heeft ook nog niet in het kloonproject meegedaan.

Ik heb ons 2 dagen de tijd gegeven om te stemmen, ik wens u allen veel wijsheid!  ^-^

segtom

Stem uitgebracht :) Welk bier het ook word ik ga meedoen.

LRFokken

Haha, sinds de kritiek op Kwak durft niemand ook meer ;-)

heijligers

Citaat van: LRFokken op 17-09-2012  20:32 uHaha, sinds de kritiek op kwak durft niemand ook meer ;-)
Jawel hoor  8)

Ik heb gisteren 60 kg mout (en hop en gist) bij me naar binnen staan sjouwen voor (in ieder geval) 6 geplande brouwsels. Ik hoop wel dat het definitieve kloonbier daarmee te maken is, anders weet ik het zo net nog niet.

Mijn vrouw ziet me al aankomen  :-X

William

Goeie selectie Dennis.

Het belooft nu al een nek-aan-nek race te worden (zonder de mensen die nog niet gestemd hebben niet teveel te beïnvloeden)

Caspar

Gestemd! Ik ben benieuwd hoe deze poll gaat verlopen :biersmile: .

hansm


BierHenk


Oscar


Ronald_

Aangezien we ook nog een samenvatting zouden schrijven per bier om de keuze op te baseren, geef ik een aftrap met wat ik weet/ heb kunnen vinden.

Hobgoblin
Kleur: 30 -35 of zo, bijna bruin, maar wel roodachtig
Bitterheid: 25-35 (alhoewel ik bitterder denk)

De Hobgoblin is een Britse bitter. Op verscheidene Britse en Amerikaanse fora zijn wat recepten te vinden voor dit bier. Uiteraard wordt er gesproken over Britse hopsoorten zoals Styrian Goldings & Fuggles. Leuke variatie voor een kloon, want wat hoe ziet die hop toevoeging er nou uit? Wat mij verbaasd is dat de verschillende recepten tussen de 25 en de 35 IBU liggen.. ik herinner hem me bitterder!

Qua gist is het ook onduidelijk.. London Ale, Nothingham, English Ale (Whitelabs)

Daarnaast moeten we natuurlijk Kooy Jubbega spekken als we dit bier kiezen, zonder Marris Otter mouten is dit een lastige!


En een mooie slogan op de koop toe! :)


Pilsner Urquell
Kleur: 7-15 EBC (gewoon gele pils, misschien net wat donkerder)
Bitterheid: 35-45

Een  van de ultieme Tsjechische pilseners!

Qua aroma hop Czech Saaz, dat lijkt me buiten kijf te staan. Maar waar komt de bitterheid daar ook vandaag?

En de mout? Alleen pilsmout, of ook en handje Carpils erbij? En misschien valt er wel meer te varieren!

Deze pils moet natuurlijk zo helder mogelijk! Krijgen de beste cloners dat ook voor elkaar? Ik ben benieuwd!

De gist van dit bier is zo te koop, dus daar hoeven we niet naar te gokken!



Brugse zot
Kleur: 10 - 15 EBC
Bitterheid: 20-30 IBU

Een lekker Belgisch blond bier, ongefilterd te koop van tap bij brouwerij de halve maan in Brugge. De originele (voor zover ze al een bottelgist gebruiken) moet dus op te kweken zijn. Misschien een leuke variabele; een versie met opgekweekte bottelgist, een met opgekweekte gist van de brouwerij! :)

Erg lekker bier met 4 mouten volgens verschillende bronnen. Welke mouten en in welke hoeveelheden?

Dit bier bevat ook koriander. De versheid van de verschillende bieren bij het proeven zou dus wat kunnen verschillen (ik heb altijd het idee dat koriandersmaak afzwakt, klopt dat eigenlijk?)

Verder zijn er niet veel recepten te vinden online.. ik denk dat het niet goed verkrijgbaar is in de UK en USA. De hop is niet enorm aanwezig, ik gok eens Styrian Golding of zo.



Raymond293


Jacques

in navolging van Ronald_ geef ik een omschrijving van de Andechser Doppelbock Dunkel.

Moutig, moutig en moutig! Ik ken geen ander bier dat zo sterk moutig smaakt.
Maar er is veel meer: zoet, karamel, fruitig, alcohol, houtachtig, chocolade-achtig, dropachtig, banaan, vanille-achtig.
Het is een zeer volmondig en complex bier. Voor mij de top van de (donkere) bockbieren.

Jammer dat het niet goed verkrijgbaar is.
Degenen die afgelopen zaterdag in Bergen op Zoom waren hebben het bier kunnen proeven.


Paide

Ook gestemd. Mijn favoriet gaat aan de leiding, dus ik ben er klaar voor  :brouwen:

Raymond293


George81

De Andechser Doppelbock Dunkel klink erg goed Jacques!

RobinB

Ook gestemd!
Citaat van: George81 op 17-09-2012  22:54 uDe Andechser Doppelbock Dunkel klink erg goed Jacques!

Eens!
Is in het echt ook erg lekker! :)

Henielma

Ik heb ook op die doppelbock gestemd, lijkt me een interessant bier.

William

Ik heb ook gestemd. Een goede reden om weer een pils te brouwen!

RobinB

Citaat van: William op 18-09-2012  06:24 uEen goede reden om weer een pils te brouwen!

Yep! Als "giststarter" voor de Bock inderdaad! ;D

Caspar

Citaat van: Ronald_ op 17-09-2012  21:32 uPilsner Urquell
Kleur: 7-15 EBC (gewoon gele pils, misschien net wat donkerder)
Bitterheid: 35-45

De gist van dit bier is zo te koop, dus daar hoeven we niet naar te gokken!


Er zijn 2 gisten te krijgen die vermoedelijk uit deze brouwerij komen: Wyeast Urquell Lager en Wyeast Chech Pils.. Ik zou wel benieuwd zijn welke qua smaakprofiel het meest lijkt op de Pilsner Urquell. Beide gisten hebben een kenmerkend zwavel karakter, typerend voor dit biertype.

Ronald_

Citaat van: Caspar op 18-09-2012  08:02 uEr zijn 2 gisten te krijgen die vermoedelijk uit deze brouwerij komen: Wyeast Urquell Lager en Wyeast Chech Pils.. Ik zou wel benieuwd zijn welke qua smaakprofiel het meest lijkt op de Pilsner Urquell. Beide gisten hebben een kenmerkend zwavel karakter, typerend voor dit biertype.

Dat is dan uiteraard een hele leuke variatie!

Wij hebben net een Bock gebrouwen en 2 Urtyp Pilseners.. en nu lijkt deze poll die kant weer uit te gaan  >:D

Die DoppelBock laat mij het water al in de mond lopen zoals Jacques het schrijft!

Albertus

Gestemd. De Doppelbock natuurlijk.

Bert

De-Geert

Citaat van: Jacques op 17-09-2012  21:50 uin navolging van Ronald_ geef ik een omschrijving van de Andechser Doppelbock Dunkel.

Moutig, moutig en moutig! Ik ken geen ander bier dat zo sterk moutig smaakt.
Maar er is veel meer: zoet, karamel, fruitig, alcohol, houtachtig, chocolade-achtig, dropachtig, banaan, vanille-achtig.
Het is een zeer volmondig en complex bier. Voor mij de top van de (donkere) bockbieren.

Ik had al gestemd voor dit te lezen, maar je hebt mijn interesse wel gewekt.


Caspar

Er zijn trouwens al 41 stemmen uitgebracht... ik wist niet dat er zo veel geinteresseerden waren?? De liefhebbers voor ondergisters laten zich duidelijk horen ten minste  >:D .

Ik zie een nieuw thema ontstaan voor de kloonpoging: Het kamp ondergist versus bovengist . We kunnen natuurlijk ook 2 bieren klonen en proeven op de dag, dan is iedereen blij ;) .

Ik vermoed dat er toch veel (beginnende?) brouwers zijn die een ondergister niet aandurven, maar wel mee willen doen!

segtom

Heb nog nooit een ondergister gemaakt maar denk dat zo'n gezamenlijke kloonpoging een goede manier is om de eerste te maken.

Caspar

Ik ben in kamp "ondergist" nog wel over te halen by the way.. in navolging op Geerts reply ;) .

Adrie

Citaat van: De-Geert op 18-09-2012  12:58 uIk had al gestemd voor dit te lezen, maar je hebt mijn interesse wel gewekt.

Je kunt je stem toch veranderen?

Ronald_


Caspar

Je ziet een trend ontstaan... misschien moeten we binnenkort maar eens open kaart gaan spelen en brouwers bij naam indelen bij een bier. Ik heb het gevoel dat er ook gestemd wordt door brouwers die niet mee doen.

De-Geert

Citaat van: Adrie op 18-09-2012  14:34 uJe kunt je stem toch veranderen?

Citaat van: Ronald_ op 18-09-2012  14:34 uHoe dan?

Wat hij zegt Ronald zegt :)

Open kaart:
Ik heb Hobgoblin gestemd.

Adrie

Citaat van: Ronald_ op 18-09-2012  14:34 uHoe dan?

Oh wacht, de starter van de enquête heeft dat geblokkeerd.

hansm

Citaat van: hansm op 17-09-2012  21:09 uIk heb ook gestemd :biersmile:

Pilsener Urquell

Lorejas

Ook ik heb gestemd en wil ook nog altijd meedoen. Ik was voor de Urquell gegaan, juist omdat ik wel eens een ondergister wil proberen...

Adrie

Citaat van: Lorejas op 18-09-2012  15:27 uOok ik heb gestemd en wil ook nog altijd meedoen. Ik was voor de Urquell gegaan, juist omdat ik wel eens een ondergister wil proberen...

De Andechser Doppelbock is ook een ondergister.

Oscar

Mijn stem is gegaan naar de doppelbock.. :brouwen: Interessant qua moutstort en qua vertgisting.... :brouwen:

Oscar

Citaat van: Caspar op 18-09-2012  14:40 uIk heb het gevoel dat er ook gestemd wordt door brouwers die niet mee doen.

Dat zou ik jammer vinden...stemmen = meedoen!  :)

Caspar

Ik heb Pilsner Urquell gestemd, maar ik ben ook wel te porren voor de Doppelbock.

Moet alleen wel voor het weekend weten wat het wordt, aangezien ik voor zaterdag al een Doppelbock gepland heb staan... Mocht het deze worden, dan ga ik zaterdag iets anders brouwen ;) .

William

Mijn stem is naar Urquell gegaan en heeft mijn voorkeur gezien de samenstelling van mijn biervoorraad.

Moch het een bock worden, dan moet ik die Urquell snel maken.

YOz

De doppel bock, maar zou ook kunnen leven met Urquell (ben ook van plan mee te doen).

dennis

Citaat van: Oscar op 18-09-2012  15:36 uDat zou ik jammer vinden...stemmen = meedoen!  :)
Of in ieder geval serieus overwegen om mee te doen!

41 deelnemers. Sommigen zullen 2 brouwsels maken, dan zou tegen de 50 bieren zijn die we gaan proeven!

BierHenk

Citaat van: Caspar op 18-09-2012  14:40 uJe ziet een trend ontstaan... misschien moeten we binnenkort maar eens open kaart gaan spelen en brouwers bij naam indelen bij een bier. Ik heb het gevoel dat er ook gestemd wordt door brouwers die niet mee doen.
Hoe weet jij dat!

Hopmans

Citaat van: De-Geert op 18-09-2012  15:11 uIk heb Hobgoblin gestemd.

Ik ook.

 :proost2:

Robin K

Ik probeer net te stemmen maar krijg onderstaande fout melding  :weetniet:

Sessie-check fout. Probeer het nog een keer.

Iemand een idee

hansm

Citaat van: Robin K op 18-09-2012  17:54 uIk probeer net te stemmen maar krijg onderstaande fout melding  :weetniet:

Sessie-check fout. Probeer het nog een keer.

Iemand een idee

Probeer eens een Pilsener Urquell  >:D

hansm

Misschien even je cookie weggooien en opnieuw proberen.

BBA


Zei er iemand open kaart? :brouwen:  HOBGOBLIN!!  :brouwen:


Einde van deze verder inhoudsloze campagne  ;)

RobinB

Ik heb gekozen voor de dubbelbock, maar heb vooralsnog wel de intentie om sowieso mee te doen?

Vooral de brugse zot verbaasd me een beetje, vooral tov de kwak?
Voor de hobgoblin kan beschikbaarheid een probleem zijn.

janjansen

Citaat van: RobinB op 18-09-2012  18:32 uVoor de hobgoblin kan beschikbaarheid een probleem zijn.

Ik heb nog wat van mijn laatste Hobgoblin-brouwsel staan.
Mag je wel wat van proeven.
Sterker nog:
Zullen we die gewoon maar als referentie nemen? ::)

RobinB

Tuurlijk, als je ook het recept en uitvoering hiervan geeft. ;D

BBA

De C1000 in Wageningen heeft Hobgoblin regelmatig (altijd?) op voorraad. Misschien alvast maar eens een paar van inslaan  ;)

Albertus

Citaat van: dennis op 18-09-2012  17:34 u41 deelnemers.

En al 44 stemmen  :weetniet:

Bert

davadox


dennis

Citaat van: Robin K op 18-09-2012  17:54 uIk probeer net te stemmen maar krijg onderstaande fout melding  :weetniet:

Sessie-check fout. Probeer het nog een keer.

Iemand een idee
F5 pushen en dan nog een keer.

Robin K

Dennis het is gelukt (na 2 keer :nut:)

Ik heb trouwens voor de Hobgoblin gestemd want het leek me een leuk en ook niet al te complex recept.

Anton

Mij lukte het in één keer.
Twijfelde, kon niet kiezen tussen Hobgoblin en Brugse Zotte. Het werd de laatste.

RobinB

Citaat van: Robin K op 18-09-2012  18:58 uhet leek me een leuk en ook niet al te complex recept.

Dat weet je nu al? ::)

Robin K

Een paar recepten op internet bekeken  ;)

RobinB

Eigenlijk zijn alle goede recepten vaak simpel... ;)

segtom

Het ziet er naar uit dat er al bijna een winnaar bekend is.

Robin K

Voor mij is het opdoen van brouwervaring belangrijk en uiteraard hopen dat het een lekker bier gaat worden  :proost:

 

Etn82

Ik had al eerder gestemd op Hobgoblin.

Vindt Urquel wel lekker, maar drink liever een hoppige bovengister. Daarbij komt dat de moeilijkheidsgraad bij een pils meteen een stuk hoger ligt.

NewLine

Ik heb op de zot gestemd, vooral omwille van de verkrijgbaarheid. Het lijkt me minder leuk een bier te klonen dat je niet kan proeven.

Raymond293

Hobgoblin wordt het dus waarschijnlijk. Nog nooit gedronken, het gaat al een uitdaging worden om aan een flesje te komen ;D

Iemand een adresje in de buurt van Rotterdam toevallig?

Ronald_

Dit is een goed verkrijgbaar bier!

janjansen

Citaat van: Raymond293 op 18-09-2012  21:08 uHobgoblin wordt het dus waarschijnlijk. Nog nooit gedronken, het gaat al een uitdaging worden om aan een flesje te komen ;D

Iemand een adresje in de buurt van Rotterdam toevallig?

De Man van Drank, Ray.
Op de Hooghstraat dacht ik...

Raymond293

Citaat van: Ronald_ op 18-09-2012  21:18 uDit is een goed verkrijgbaar bier!

Niet in mijn contreien, iets meer bijzonder dan Leffe is hier amper te vinden  :nut:

Jan, kloon je mee? Samen een poging wagen?
En de Man van Drank, daar moet ik binnenkort toch heen met mijn eigen bier...neem ik meteen een Hobgoblin mee!

janjansen

Citaat van: Raymond293 op 18-09-2012  21:37 uJan, kloon je mee? Samen een poging wagen?
En de Man van Drank, daar moet ik binnenkort toch heen met mijn eigen bier...neem ik meteen een Hobgoblin mee!

Jeez Raymond, je bent goed bezig man! Hoog tijd dat ik weer eens wat van je bieren proef!
Samen een poging wagen lijkt me leuk, enne, we hebben mazzel want ik heb het Gouden Hob Recept al.
maarre, eerst maar eens afwachten of het inderdaad. de Hobgoblin wordt.

Raymond293

Citaat van: janjansen op 18-09-2012  21:45 uJeez Raymond, je bent goed bezig man! Hoog tijd dat ik weer eens wat van je bieren proef!
Samen een poging wagen lijkt me leuk, enne, we hebben mazzel want ik heb het Gouden Hob Recept al.
maarre, eerst maar eens afwachten of het inderdaad. de Hobgoblin wordt.

Ja joh, lekker aan de weg aan het timmeren :)

Jij hebt al een poging gewaagd? Super...dan hebben we een goede opstap.
Welk bier het ook wordt, we klonen hem samen...gezellig :)

Etn82

Citaat van: janjansen op 18-09-2012  21:19 uDe Man van Drank, Ray.
Op de Hooghstraat dacht ik...

Je was me net voor. De Aldi of Lidl heeft het ook regelmatig in de aanbieding. Maar Ben (De man van Drank) heeft hem soweiso in het arsortiment.

Het haasje

Eerder had ik op Kwak gestemd, maar klaarblijkelijk ben ik nu meer in de stemming voor Andechser Doppelbock. Zo af en toe haal ik die in Kleve bij de Trinkgut...
Ik ben wel van plan een poging te wagen, maar weet nog niet wanneer. Wegens een verhuizing heeft het brouwen enige tijd stil gelegen en moet ik het brouwen nu weer oppakken. Als het mee zit brouw ik in het komende half jaar 4 of 5 keer. Ik zal de discussie wel blijven bijhouden...

groet,
Richard

Caspar

Pfoei, we zitten al op 52 stemmers (20120919 10:13)... dat wordt een volle bak!

Adrie

Reken er maar op dat als puntje bij paaltje komt er nog een hoop mensen afvallen.

segtom

Het einde komt in zicht. Ik vrees dat de winnaar al zo goed als vast staat tenzij er nog een grote wending komt :D

De-Geert

Citaat van: Caspar op 19-09-2012  10:14 uPfoei, we zitten al op 52 stemmers (20120919 10:13)... dat wordt een volle bak!
Citaat van: Adrie op 19-09-2012  10:17 uReken er maar op dat als puntje bij paaltje komt er nog een hoop mensen afvallen.
Dat denk ik ook, maar is ook niet zo gek. Mezelf als voorbeeld: ik ben absoluut van plan mee te doen, maar als Kwak het zou worden (niet zo waarschijnlijk) haak ik af. Ik denk dat dat ook geldt voor sommigen als een van de andere bieren het zou worden.
Wat dat betreft ga ik uit van tenminste 16 potentiële deelnemers.

dennis

Citaat van: De-Geert op 19-09-2012  10:26 uWat dat betreft ga ik uit van tenminste 16 potentiële deelnemers.
Waarom 16? Zo'n getal suggereert een bepaalde nauwkeurigheid ;)

Ik denk ook niet dat het er 52 worden, er zullen ook mensen zijn die het uiteindelijk niet kunnen inplannen, mijn eigen brouwplanning heeft nog nooit zo vastgestaan als nu:
 - aankomende Megablend activiteit
 - Kloonbier
 - Brand wedstrijd?

Maar, ik ben wel benieuwd naar de uiteindelijke hoeveelheid deelnemers. Er zijn nu wel aanzienlijk meer mensen dan in voorgaande jaren die interesse tonen!

Caspar

Denk ook niet dat het er 52 worden, maar minstens 25 deelnemers is wel aannemelijk. Hoeveel waren het er vorige keer?

heijligers

Mag ik mijn stem voor de Kwak nog omwisselen voor een tegenstem voor de Goblin?  >:D

Zoals je in mijn onderschrift kunt zien heb ik al een vrij volle planning... waarvoor de grondstoffen al in huis zijn en waar niet alle kloonvoorstellen in passen.

Ronald_

Citaat van: heijligers op 19-09-2012  11:46 uWaarvoor de grondstoffen al in huis zijn en waar niet alle kloonvoorstellen in passen.

Als ik ze toch aanschaf, mag je best precies op de gram nauwkeurig bij mij kopen wat je nodig hebt ;)

Citaat van: heijligers op 19-09-2012  11:46 uMag ik mijn stem voor de Kwak nog omwisselen voor een tegenstem voor de Goblin?  >:D

Dan wissel ik mijn Brugse Zot stem om vóór de Hobgoblin  >:D2

hobbybob

Had ook gestemd voor de Brugse zot maar misschien doe ik ook wel mee met de Goblin (inkoop moet toch nog gedaan worden).

Caspar

Qua grondstoffen moet je voor de Hobgoblin bij Van der Kooy zijn... De brouwer heeft zijn recept prijs gegeven bij "Can You Brew It"... Engelse mouten zijn essentieel denk ik.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18522.msg273176.html#msg273176

 

Ronald_

Eigenlijk moeten we natuurlijk wachten tot 19:30 met speculaties en enthousiasme, maar ik had hem vanmorgen ook al beluisterd die Podcast! :)

Citaat van: Caspar op 19-09-2012  15:11 uQua grondstoffen moet je voor de Hobgoblin bij Van der Kooy zijn...

De brouwer heeft het voor de speciale mouten specifiek over 'Simpson Malts' die zijn niet te krijgen bij Vd Kooy, toch? (zou het veel uitmaken?)

Verder zijn alle bijna opmerkingen uit de Podcast opgenomen in het recept van Adrie. Wel spreekt de beste man over zijn 24.500 liter batch, niet over de hobbyschaal (ik zou de mout percentages dus toch iets aanpassen aan onze eigen installatie).

  - De brouwer heeft het bijvoorbeeld over de laatste hopgisten bij de whirlpool, dus ik denk dat dat 0 minuten/ vlam uit hopgiften zouden zijn, niet 15 minuten koken.
  - De berekende kleur is te laag (50-55 noemt hij maar dat kan best op een andere schaal zijn dan morey?)
  - De berekende bitterheid te hoog (24-26)
  - De eenstapsmaisch is 67graden volgens de podcast (again; wat scheelt die graad?)

Verder staat dit recept me echt enorm aan. Simpel recept, korte tijden.. :)

Interessante factor voor dit project gaat de gist worden.. En uiteraard de hopgiften, denk ik!

Adrie

De meesten van ons whirlpoolen geen half uur tot uur zoals profs dat doen. Daarom wordt in de podcastserie een whirlpoolgift vaak vervangen door een 15 minuten gift en dat heb ik in het recept gezet.

Ronald_

Citaat van: Adrie op 19-09-2012  16:22 uDe meesten van ons whirlpoolen geen half uur tot uur zoals profs dat doen. Daarom wordt in de podcastserie een whirlpoolgift vaak vervangen door een 15 minuten gift en dat heb ik in het recept gezet.

Is geen aanklacht naar jou natuurlijk!

Alleen zou ik denk ik eerder het bij 0 minuten toevoegen en dan 15-20 minuten wachten met koelen, ipv direct, zoals onze normale manier van werken is. Maar nogmaals, we lopen op zaken vooruit  :)

RobinB

Citaat van: Caspar op 19-09-2012  15:11 uDe brouwer heeft zijn recept prijs gegeven bij "Can You Brew It"... Engelse mouten zijn essentieel denk ik.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18522.msg273176.html#msg273176

Hahaha! Dat zeiden we ook bij de ESB en die eindigde toch als "Not Cloned!" ;D

dennis

En de winnaar is de Hobgoblin. Discussie hier voortzetten?

Oscar

Dan mag hier een slotje op denk ik. :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.