Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Mijn eerste brouwsel  (gelezen 11757 keer)

Offline t-quest

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
    • De lambik blenders
Mijn eerste brouwsel
« Gepost op: 17-09-2012 12:48 u »
Ik ben een geuze/lambiek liefhebber die al een tijdje bezig is met geuze te steken (verschillende lambieken mengen) om zo, mbv aangekochte lambiek van verschillende brouwers (Girardin, Lindemans, Hanssens, De Troch enz) een 'eigen' geuze te creren.
Soms doe ik een bepaald fruit (druiven, aardbeien, ...) op een lambik om er later een fruitlambiek of fruitgeuze van te maken.
Ik ben al een hele tijd van plan om zelf eens een lambiek te brouwen, maar dat lijkt me heel moeilijk om mee te beginnen.

Ik heb nu besloten het anders aan te pakken en eerst een paar 'simpele' bieren te brouwen.
Nadat ik  de wiki doorgenomen had leek het mij niet oninterssant om eerst te beginnen met een brouwpakket.
Je kan dat niet echt brouwen noemen, je kan het misschien beter verglijken met een brood dat je maakt met een 'kit', maar het is wel een goedkope(re) manier om mijn eerste ervaringen op te doen.
Uiteindelijk leer je met dit 'blikbrouwen' toch ook wat van de gisting, de geuren enz.
Voor een 80 kan je in feite 25 l bier brouwen, een goed begin denk ik.

Vermits ik al een aantal zaken liggen heb van het geuzesteken ga ik geen kits kopen, maar een aantal aparte onderdelen.
Ik heb reeds een densiteitsmeter, kroonkurkaparaat, waterslot, mandflessen, kurkaparaat, kroonkurken enz
Wat heb ik nu in feite nog nodig?

- brouwemmer 30 l
- roerspaan
- mandfles 34 l met normale opening (+rubber stop & waterslot) >> ipv een gistemmer, zo kan ik de gisting beter volgen
- bierpakket

Ik zou alles kopen via Brouwland, omdat die gratis leveren in 'de Hopduvel', een bierwinkel in de buurt.

- brouw-/gistingsemmer Brewferm 30 l, gegradueerd: 13
- roerspaan plastic 40 cm: 2.24
- mandfles 34l normale opening: 38
- Bierpakket MUNTONS GOLD India pale ale 3 kg: 25

Zijn dit de juiste onderdelen die ik nodig heb?
Is dit genoeg om dit bier te kunnen brouwen of heb ik nog andere zaken nodig?

Van zodra ik een paar van deze brouwsels achter de rug heb is het de bedoeling om een cursus te volgen om 'echt' te kunnen brouwen en om dan uiteindelijk eens een lambiek te kunnen brouwen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
Re: Mijn eerste brouwsel
« Reactie #1 Gepost op: 17-09-2012 13:52 u »
Voeg nog volgende zaken toe en je bent er:

- flesje oxipro ontsmetting
- flessen

Je woont in Gent? Word lid van www.gentsebiervereniging.be , we hebben een 8-tal hobbybrouwers en groeit nog elk jaar aan.

Ik heb 2 mandflessen van 34 liter staan, eentje ervan wil ik gerust ruilen voor een kleiner maatje (10 of 15).

Offline Gerb

• Super lid
  • Land: nl
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #2 Gepost op: 17-09-2012 14:36 u »
Bedenk wel dat bij de vergisting in een mandfles er voldoende kopruimte aanwezig moet zijn. Door de taps toelopende vorm, kan het gevormde schuim door het waterslot naar buiten komen. Dit wordt een bende, hiervoor kun je het beste een blow-off slang monteren. Welke gist gebruik je?

Offline t-quest

• Boven 10 berichten
  • *
    • De lambik blenders
« Reactie #3 Gepost op: 17-09-2012 14:49 u »
Ik zou willen werken met 'Bierpakket MUNTONS GOLD India pale ale 3 kg', voor 23 l bier.
Ofwel een 'Brewferm AMBIORIX' voor 15 l bijvoorbeeld.
Dan koop ik dus best een grotere mandfles: 25 l of 34 l?
Kan er ook teveel lucht id mandfles zitten?

Ik woon in de buurt van Gent inderdaad, lijkt me wel interessant mocht ik eens kunnen meebrouwen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 17-09-2012 15:08 u »
Ik ben al een hele tijd van plan om zelf eens een lambik te brouwen, maar dat lijkt me heel moeilijk om mee te beginnen.

Nee dat is juist niet moeilijk... Bij het maken van een lambiek hoef je niet per se verse hop te gebruiken en de hoeveelheid gebruikte hop is ook niet zo heel belangrijk. Na het koken hoef je ook niet vlug te koelen en je hebt geen kopzorgen over je giststarter. En schoon werken is ook veel minder belangrijk.

Werkwijze:
Brouw een willekeurig bier wat jij tot lambiek wilt maken (kan werkelijk alles zijn). Dus een beetje maischen, filteren en koken). Na het koken wel even hopfilteren en je hete wort zet je daarna buiten neer (Wel een koele nacht uitzoeken dus pas brouwen vanaf november). Na 1 nacht is je wort gekoeld en bevrucht met gist uit je achtertuin. Giet nu je wort over in, bij voorkeur, een houten vaatje. Nu komt het moeilijkste: wachten. Na 3 dagen zal de gisting op gang komen en er komt een laagje gist op je bier. Nu kun je het vat afsluiten met een houten stop. (Hout ademt, dus het koolzuur kan wel weg..). Wacht minstens 1 jaar tot het bottelen. Na het bottelen minstens nog 1 jaar op fles laten rijpen. Hoe ouder het bier wordt... hoe interessanter de smaak.

:brouwen:

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
« Reactie #5 Gepost op: 17-09-2012 16:09 u »
Ik zou willen werken met 'Bierpakket MUNTONS GOLD India pale ale 3 kg', voor 23 l bier.
Ofwel een 'Brewferm AMBIORIX' voor 15 l bijvoorbeeld.
Dan koop ik dus best een grotere mandfles: 25 l of 34 l?
Kan er ook teveel lucht id mandfles zitten?

Ik woon in de buurt van Gent inderdaad, lijkt me wel interessant mocht ik eens kunnen meebrouwen.

Deze collega brouwer maakte al eens lambiek:
http://biersfeer.wordpress.com/2012/05/17/dagje-brouwen/

Ik ga nu donderdag brouwen, een quadrupel poging.

Offline t-quest

• Boven 10 berichten
  • *
    • De lambik blenders
« Reactie #6 Gepost op: 17-09-2012 18:09 u »
Citaat
Nee dat is juist niet moeilijk...
Hm, misschien moet ik dan wel direct een lambiek brouwen.
Anderzijds is het bij je eerste brouwsel wel leuk dat je sneller resultaat hebt, bij een lambiek moet je 2 jaar wachten, en dan heb je nog 'maar' lambiek.
Voor een deftige geuze moet je 1,2,3 jaar oude lambieken mengen, en dan ben je wel even bezig :)
Een andere favoriete bierstijl is IPA, hoppige bieren dus en saisons. Misschien ook niet direct de meest makkelijke bieren.
Voorts hou ik heel veel van Orval, het zou super zijn mocht ik een soort van kloon kunnen maken van dat bier.

Mochten er mensen zijn die in het weekend eens iets brouwen zou ik heel graag eens meevolgen.

Offline t-quest

• Boven 10 berichten
  • *
    • De lambik blenders
« Reactie #7 Gepost op: 18-09-2012 08:06 u »
Zo, vandaag ga ik mijn spullen kopen voor mijn eerste blikbrouwsel.
Voor 100 heb ik alles om mijn eerste bier te maken, valt dus wel mee van prijs.
Ik ga voor de Brewferm Gallia, ik vermoed dat dat bier een beetje 'De Koninck'-achtig zal zijn, is wel goed voor een eerste probeersel.
Kan ik dit bier al een beetje personaliseren? Ik had dit bier graag wat hoppiger (een beetje zoals een Engelse IPA), hoe kan ik dat doen?
Zou wel leuk zijn mocht ik mijn eerste brouwsel al een beetje kunnen sturen.
Ik zou dan 2x Brewferm Gallia kopen, de eerste volgens het boekje brouwen, maar de 2e zou ik graag wat aanpassen.
Kan ik bvb dryhopping toepassen, kruiden toevoegen, ....?

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
« Reactie #8 Gepost op: 18-09-2012 09:42 u »
Zo, vandaag ga ik mijn spullen kopen voor mijn eerste blikbrouwsel.
Voor 100 heb ik alles om mijn eerste bier te maken, valt dus wel mee van prijs.
Ik ga voor de Brewferm Gallia, ik vermoed dat dat bier een beetje 'De Koninck'-achtig zal zijn, is wel goed voor een eerste probeersel.
Kan ik dit bier al een beetje personaliseren? Ik had dit bier graag wat hoppiger (een beetje zoals een Engelse IPA), hoe kan ik dat doen?
Zou wel leuk zijn mocht ik mijn eerste brouwsel al een beetje kunnen sturen.
Ik zou dan 2x Brewferm Gallia kopen, de eerste volgens het boekje brouwen, maar de 2e zou ik graag wat aanpassen.
Kan ik bvb dryhopping toepassen, kruiden toevoegen, ....?

Ik heb zo'n blik Ambiorix eens gedryhopped, niet slecht, maar de zoethoutsmaak van blikbier blijft toch een tegenvaller. Probeer voor je eerste vergisting je temperatuur wat te sturen. En zeker 2 weekjes lageren, 1 week fris en 1 kouder (als je een kelder zou hebben). Volgens mij zijn Palm-achtigen niet direct zwaar gehopte bieren. Ik zou eerder eens proberen met een blonde.

Offline t-quest

• Boven 10 berichten
  • *
    • De lambik blenders
« Reactie #9 Gepost op: 18-09-2012 11:18 u »
Citaat
zoethoutsmaak van blikbier
Oei, wat ik vooral niet wil is een zoete smaak!
Zijn er dan betere blikken om te starten (en te experimenteren?)

Offline bertarna

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #10 Gepost op: 18-09-2012 11:42 u »
Mijn mening is dat alle blikbrouwsels dezelfde nasmaak hebben, je kunt misschien ook eens een andere gist gebruiken.
Alle blikbrouwsels dat ik heb gemaakt hadsden dezelfde gist en allemaal smaakten ze ongeveer het zelfde

Offline t-quest

• Boven 10 berichten
  • *
    • De lambik blenders
« Reactie #11 Gepost op: 18-09-2012 12:18 u »
Citaat
allemaal smaakten ze ongeveer het zelfde
euh, dus al die blikken smaken ongeveer hetzelfde ... vraag me af waarom er dan zoveel soorten zijn.
Dan begin ik wel met die Ambiorix, 1 doos volgens het boekje omdat het de 1e keer is, maar het 2e blik wil ik al wat aanpassen.
Dus wat kan ik dan bijvoorbeeld doen?
- Ander gist?
- dryhoppen?
- kruiden aan toevoegen?

Offline heijligers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
    • Peels Bierbrouwersgilde
« Reactie #12 Gepost op: 18-09-2012 12:49 u »
Ik zou beginnen met een andere (korrel)gist en het evt. iets koeler zetten.
Geeft direct wat minder "kaugomballensmaak".

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #13 Gepost op: 18-09-2012 22:09 u »
Zoethoutsmaak herken ik niet zo uit de blikken die ik heb gehad.
Wel heeft de meegeleverde gist een typische ester, die smaak zal je niet snel krijgen met een andere gist. :)

Offline bertarna

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 19-09-2012 10:19 u »
euh, dus al die blikken smaken ongeveer hetzelfde ... vraag me af waarom er dan zoveel soorten zijn.
Dan begin ik wel met die Ambiorix, 1 doos volgens het boekje omdat het de 1e keer is, maar het 2e blik wil ik al wat aanpassen.
Dus wat kan ik dan bijvoorbeeld doen?
- Ander gist?
- dryhoppen?
- kruiden aan toevoegen?

Ja, en ik zeg ook dat dit waarschijnlijk komt doordat ze allemaal dezelfde gist hebben

Offline pieterwannes

• Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 19-09-2012 12:06 u »
Ja, en ik zeg ook dat dit waarschijnlijk komt doordat ze allemaal dezelfde gist hebben

Inderdaad. Gebruik kook wat extra hop in water voor bitterheid toe te voegen aan je blikbier. gebruik de gist US05 om te vergisten ipv bijgeleverde gist en dryhop het geheel met 1,5 tot 3 gram per liter citrushop zoals centennial of Cascade. Dit zou wel iets kunnen worden normaal gezien.

ps: in Amerika geven ze als benaming: CTZ aan die hop: Columbus/Tomahawk/Zeus
dit zouden dezelfde zijn, enkel andere benamingen of varianten of iets dergelijks

Offline t-quest

• Boven 10 berichten
  • *
    • De lambik blenders
« Reactie #16 Gepost op: 19-09-2012 12:31 u »
Okay, dan ga ik zeker eens ander gist toevoegen aan het blik bij mijn 2e probeersel. Heb nu toch 2 blikken Gallia gekocht, is leuk om te testen.
Maar welk gist past er nu bij Gallia 'Amberkleurig bier met een nobele bitterheid en malse verfrissende smaak. ' ...
Bijvoorbeeld biergist gedroogd SAFALE S-04 11.5 g, dat is voldoende voor 12 l?
Ik vermoed dat ik het best korrelgisten gebruik?
Zal wel al een serieus verschil zijn met zo'n ander gist vermoed ik.
Ik zou het liefst richting een IPA gaan.

Wat is jullie ervaring met het gist van Brewferm? Ik heb gelezen dat het allemaal een beetje hetzelfde smaakt ... kauwgumballensmaak,of appel. Acetaldehyde? komt toch bij andere gisten ook voor?
Doet me denken aan bepaalde flessen van Fantome of de nieuwe Mort Subite lambic 2012 ... zo een kauwgumgeur ... .
Kan ik dan niet beter mijn eerste brouwsel direct met een ander gist doen?
Die Gallia is een beetje zoals een Konick of Palm vermoed ik? Welk gist kan ik dan best gebruiken?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 19-09-2012 21:57 u »
Die kauwgomballensmaak heb je vooral als de aanbevolen vergistingstemperatuur van 25 C aanhoud. Dat moet je dus niet doen!
In plaats daarvan kun je beter vergisten bij 18 tot 20 C.   

Het zou heel goed kunnen dat je de smaak aangenaam vind, maar dat weet je pas als je het bier bij een lagere temperatuur hebt laten vergisten.

Wat je zou kunnen doen is het brouwsel splitsen en een gedeelte vergisten met de gist die bijgeleverd is en het andere gedeelte met een andere gist. Je leert op die manier de invloed van gist kennen. Aan de hand van je eigen ervaringen kun je vervolgens bepalen welke smaak jouw bevalt. Smaak is en blijft namelijk heel persoonlijk. Laat je dus vooral leiden door jezelf en luister niet altijd naar de mening van een ander. Het mooie van zelfbierbrouwen is dat je een bier kunt maken naar je eigen smaak!

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 19-09-2012 22:06 u »
Die kauwgomballensmaak heb je vooral als de aanbevolen vergistingstemperatuur van 25 C aanhoud.

Vooral, maar niet alleen.
Ook bij 20 grc is het aanwezig, het is onderdeel van het gistprofiel van deze gist en ook kenmerkend voor deze gist.
Ik vind het niet echt kauwgomballerig, maar eerder wat muf. Wel lastig te omschrijven.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #19 Gepost op: 19-09-2012 22:12 u »
Een beetje een droge houtachtige nasmaak... ja dat herken ik nu met een paar blikbrouwsels. Ik vind het in ieder geval niet echt lekker.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 19-09-2012 23:07 u »
Vooral, maar niet alleen.
Ook bij 20 C is het aanwezig, het is onderdeel van het gistprofiel van deze gist en ook kenmerkend voor deze gist.
Ik vind het niet echt kauwgomballerig, maar eerder wat muf. Wel lastig te omschrijven.

Het is inderdaad onderdeel van het smaakprofiel. Maar de aanwezigheid is veel uitdrukkelijker bij 25 C dan bij 20 C. Zelf heb ik er geen hekel aan. Ik houd wel van een estertje in een bier. Ook esters zijn onderdeel van de biersmaak. 

Offline t-quest

• Boven 10 berichten
  • *
    • De lambik blenders
« Reactie #21 Gepost op: 20-09-2012 07:40 u »
Bedankt voor de reacties tot nu toe mensen, hier heb ik echt veel aan!
Het lijkt me dus interessant om mijn eerste brouwsel te splitsen en 2 verschillende gisten te gebruiken, daar zal ik het meest uit leren denk ik.
Of de smaak nu goed of slecht is, het is belangrijk dat ik mijn eigen stijl kan ontwikkelen en daarvoor moet ik de gisten eens uittesten.
Nu moet ik alleen nog zien dat ik tegen zaterdag (brouwdag) een ander zakje gist heb en dat ik nog ergens een gistemmer of mandfles kan vinden.
Zal mijn materiaal nu niet te groot zijn als ik dit brouwsel splits?
Mijn brouwemmer is 30 l, mijn mandfles is 20 l. Ik heb nog een mandfles staan van 10 l waar nu aardbeienlambiek in zit, maar die ik ga bottelen.
Het zal dan 2 x 6 l bier zijn, zit er dan niet teveel lucht in de emmer en fles, of kan dat geen kwaad?

Ivm het gist had ik gedacht aan:
biergist gedroogd SAFALE S-04 11.5 g
of
biergist gedroogd SAFALE US-05(56) 11.5 g.
Weet iemand of deze gisten een beetje passen bij het 'Gallia' blik?

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #22 Gepost op: 20-09-2012 10:34 u »
Het lijkt me wel veel kopruimte: 6 liter in een mandfles van 20 of 30 liter. Mits je de vergisting goed snel uitvoert en niet te lang laat staan na het uitvergisten, zal het wel goed gaan. Vermijd temperatuurwisseling na het uitvergisten om zodoende het naar binnen zuigen van lucht te voorkomen. Dus na een dag of 10 bottelen of hevelen naar een kleiner vat om te lageren in een kleine fles.

De gisten lijken me prima, het zijn wel 2 van mijn favorieten en ze vergisten beide redelijk ver door.

Offline t-quest

• Boven 10 berichten
  • *
    • De lambik blenders
« Reactie #23 Gepost op: 20-09-2012 11:23 u »
Koop ik me dan beter 2 mandflessen van 10L om de hoofdgisting in te doen? (kan die toch nog gebruiken voor een fruitlambik of zo) ipv de gistemmer van 30 l.
Maar wat dan met de lagering, 2 andere mandflessen?

Offline t-quest

• Boven 10 berichten
  • *
    • De lambik blenders
« Reactie #24 Gepost op: 22-09-2012 18:45 u »
Zo, het eerste gesplit brouwsel is aan het gisten!
6 l met de gist van het pakket (4 g), 6 l met biergist SAFALE US-05 (4 g).
Ik heb voor de hoofdgisting 2 mandflessen van 10 l gebruikt, hopelijk zijn die groot genoeg...

Offline t-quest

• Boven 10 berichten
  • *
    • De lambik blenders
« Reactie #25 Gepost op: 26-09-2012 09:30 u »
Zo, na ongeveer een week begint de gisting te minderen. Vanavond begin ik het SG te meten. Als dat op het eind van de week stabiel is hevel ik over naar 2 andere mandflessen van 10 l.
Mijn vraag is nu; voeg ik na het overhevelen de 1e keer suiker toe?
In de wiki stond er dat ik suiker1 best toevoeg na de hoofdgisting, juist?
Dan laat ik nog een week of 2 (?) lageren bij 20 (zelfde temp als hoofdgisting?)
Als dan het SG terug stabiel is kan ik bottelen met suiker 2, de bottelsuiker, 7 g/L ongeveer?

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
« Reactie #26 Gepost op: 26-09-2012 09:47 u »
Je had je suiker 1 eigenlijk al na een paar dagen hoofdgisting moeten toevoegen, bedoeling is dat vergisting zich terug op gang trekt in hoofdgistingsvat. Verdere vergisting geeft ook weer afvalproducten die gaan bezinken op bodem vat.
Die wil je net kwijt door over te hevelen naar het lagervat.
Dus geen suiker in lagervat.

Na het lageren overhevelen in bottelvat (kan dus je schoongemaakte en gedesinfecteerde gistingvat zijn) bovenop de opgeloste bottelsuiker (suiker in 2 x gewicht water warm oplossen) zodat alles mooi mengt voor het bottelen.

Offline t-quest

• Boven 10 berichten
  • *
    • De lambik blenders
« Reactie #27 Gepost op: 26-09-2012 10:14 u »
Dus als ik het goed heb voeg ik de suiker1 toe als de hoofdgisting ongeveer gedaan is (na 3 dagen of zo?), nu dus ...?
Dus dan begint de gisting terug, en wacht ik nog een paar dagen tot het SG stabiel is?
Dan lageren in 2x 10 l mandflessen (een week of zo?).
Daarna voeg ik suiker 2 wel rechtstreeks toe in de flessen, anders moet ik nog eens overhevelen...

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
« Reactie #28 Gepost op: 26-09-2012 10:21 u »
Dus als ik het goed heb voeg ik de suiker1 toe als de hoofdgisting ongeveer gedaan is (na 3d of zo?), nu dus ...?

Inderdaad, check of het waterslot terug actief wordt, zeker toch 3-tal dagen geduld.

Dus dan begint de gisting terug, en wacht ik nog een paar dagen tot het SG stabiel is?

Jep, 10/10 ;-)

Dan lageren in 2x 10L mandflessen (een week of zo?).

Ik zou een weekje warm lageren (15 20) en dan nog weekje koud (onder 15, kelder als je kan, ik laat in gistkast temp. tot 5 graden zakken, dan klaart alles netjes uit)

Daarna voeg ik suiker 2 wel rechstreeks toe in de flessen, anders moet ik nog eens overhevelen ....

ik zou toch nog eens overhevelen, zo is er overal evenveel suiker in elke fles, tijdsbesparing n de eventuele rommel op bodem van de mandflessen blijft achter.

Geduld dus, maar dat verkopen ze niet bij Brouwland  >:D, en ondertussen al eens nadenken over het chte brouwwerk  :brouwen:

Trouwens, met deze herfsttemperatuur is het volgens mij perfect doenbaar om het buiten te zetten (afgedekt weliswaar).

Offline t-quest

• Boven 10 berichten
  • *
    • De lambik blenders
« Reactie #29 Gepost op: 26-09-2012 10:57 u »
Citaat
Ik zou een weekje warm lageren (15 20) en dan nog weekje koud (onder 15, kelder als je kan, ik laat in gistkast temp. tot 5 graden zakken, dan klaart alles netjes uit)
Dat doen we dan zo! merci voor de info!

Offline toon van den broek

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 26-09-2012 19:19 u »
Hallo Thomas,

Ja Cies heeft daar gelijk in. Inderdaad is het 't beste de suiker toe te voegen vrdat de hoofdgisting gaat teruglopen. Is meestal op dag drie of vier. Afhankelijk hoeveel je toevoegt, maar liever niet teveel in n keer. Je kunt het dan in twee of drie keer doen bv 1x per dag of twee keer per dag.
Verder is het op de dag van bottelen gebruikelijk dat je tijdens het afhevelen van je bier je opgeloste bottelsuiker toevoegt.
Je moet dan heel secuur hevelen, dus niet gewoon met een slang, maar met een slang met een buisje eraan. Probeer zo weing mogelijk gist/bezinksel mee te trekken. Dat is een ervaringskwestie en zal je steeds beter afgaan. (bij eerste brouwsels zie je vaak een enorme hoeveelheid gist/bezinksel in de flesjes).

Succes en groetjes, Toon.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #31 Gepost op: 26-09-2012 21:01 u »
Je had je suiker 1 eigenlijk al na een paar dagen hoofdgisting moeten toevoegen, bedoeling is dat vergisting zich terug op gang trekt in hoofdgistingsvat.

Klopt. Ik heb de tekst van de cursus verder verduidelijkt.

Offline t-quest

• Boven 10 berichten
  • *
    • De lambik blenders
« Reactie #32 Gepost op: 01-10-2012 07:28 u »
Nog eens bedankt voor de antwoorden van iedereen, hier leer ik veel van.
Ondertussen is, na toeveoging van 250 g suiker/mandfles (5.5 l jongbier) de hergisting al weer aan het minderen.
Deze week zal ik dus af en toe het SG bepalen om te zien of de hoofdgisting nu echt gedaan is.

We zitten niet stil, want ondertussen ben ik bezig met 23 l MUNTONS export pilsner (I know, het is weer een blik  :-\).
Het blik heb ik gekregen van iemand die het al een tijd in z'n kelder staan had. Houdbaarheidsdatum: oktober 2012.
Daarbij heb ik nog 2 pakken van 50 0g Spraymalt Light. Houdbaarheidsdatum: juni 2012  :o
Goed, toch maar proberen, wie weet lukt het wel.
Het gistvat staat sinds gisteren 17 uur rond 18-20 omdat het zo in de handleiding stond. Nu lees ik echter op de wiki dat, als je eens bier brouwt van lage gisting, dat het vat beter rond de 13-14 moet staan?
Het is misschien wat vroeg, maar er is nog geen activiteit, ik wacht nog tot vanavond.
Vermits de houdbaarheidsdatum van het blik kan het natuurlijk ook zijn dat het gist ook helemaal niks meer zal doen.
Kan je dan een ander pakje gist toevoegen of doe ik dat beter niet?
En wat als die spraymalt echt overtijd is, voeg ik dan gewoon 1 kg suiker toe of is het weggieten?
Ik heb dus 1 kg spraymalt gebruikt ipv 1 kg suiker.
SG zit op 1040, dus dat zit wel goed.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #33 Gepost op: 01-10-2012 20:06 u »
Een ondergistend bier zoals een pils vergisten bij 13 C hoor je te doen als je ook ondergist tot je beschikking hebt. Het is de vraag of dit ook bij die blikken gevoegd wordt. Indien dat niet het geval is heb je technisch gesproken geen pils maar een blonde.
Een ondergist werkt altijd veel langzamer dan een bovengist. Als je bovengist te koud vergist doet hij niet veel. Wanneer de vergisting niet op gang wilt komen kun je het beste het bier wat warmer zetten. Grote kans dat je een bovengist te pakken hebt.

Wat betreft de houdbaarheid zou ik mij niet zo druk maken. Wel is het belangrijk dat je beschikt over gist die niet over de datum is. Zo nodig kun je nieuwe gist kopen.

Spraymalt noemen wij moutextractpoeder. Dat kun je inderdaad gebruiken in plaats van suiker. Het bier zal daardoor meer body krijgen. Afhankelijk van het biertype is dat al dan niet gewenst.

Offline t-quest

• Boven 10 berichten
  • *
    • De lambik blenders
« Reactie #34 Gepost op: 04-10-2012 09:05 u »
Met de premium pils gaat alles goed, het waterslot is heel actief.
De andere 2 mandflessen zijn, na de suikertoevoeging ook gestopt met gisten.
Vermits mijn hoofdgisting reeds in een mandfles was, moet ik de nagisting nu in een andere mandfles laten gebeuren of mag ik die gewoon in dezelfde mandfles laten?
Als ik ze nu overhevel naar een andere, en er is niet veel vergisting, da vermoed ik dat ik teveel lucht zal krijgen in de fles? (5.5 l bier op 10 l mandlfes)
Als ik het bier nu laat nagisten in dezelfde mandfles dan kan ik na een 2-tal weken overhevelen en de bottelsuiker toevoegen (en zo ook het restgist laten zitten).
Wat is volgens jullie de beste methode?

Offline bertarna

• Vol lid
« Reactie #35 Gepost op: 04-10-2012 09:18 u »
Voor wat ik hier al gelezen heb is het best het bier niet te lang op de gist te laten

Offline t-quest

• Boven 10 berichten
  • *
    • De lambik blenders
« Reactie #36 Gepost op: 04-10-2012 13:08 u »
Citaat
Voor wat ik hier al gelezen heb is het best het bier niet te lang op de gist te laten

Waarom niet in feite? Dat 'dood' gist ligt toch maar op de bodem?
Als ik nu overhevel trek ik weer veel lucht in de nieuwe mandfles, en vermits er geen vergisting meer is (of toch veel minder), is er dan geen kans tot oxidatie?
Ben ik dan niet beter dat ik nu de gist er in laat op de bodem en dat ik pas overhevel als ik wil bottelen?
Of ik neem 2 mandflessen van 5L die ik helemaal kan vullen?

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
« Reactie #37 Gepost op: 04-10-2012 15:20 u »
Die dode gist gaat - eens op de bodem- afbreken, vormt allerlei afbraakproducten die je bier bijsmaken kunnen geven.

Als je toch 2x5 l flessen hebt zou ik:
- overhevelen in 2 flessen
- in 1 fles dryhoppen (niet teveel, 2-tal gr/liter), Saaz is d pilshop bij uitstek. Wel zien dat je fles niet overloopt. Pellet nemen minder plaats dan bellen.

Offline t-quest

• Boven 10 berichten
  • *
    • De lambik blenders
« Reactie #38 Gepost op: 04-10-2012 18:26 u »
Zo, ik heb overgeheveld naar 2x 5 l flessen zodanig dat ik geen last heb van oxidatie.
Nu nog een week warm en dan een week koud zoals mij verteld  ;)
Daarna nog eens overhevelen en de bottelsuiker toevoegen, dan bottelen... komt goed!
Bedankt voor de dryhopping tip Francis, dat zal ik toepassen op de premium pils. Die is nu nog aan z'n hoofdgisting bezig, nagisting op 2 x 10 l mandflessen met dryhopping, eens zien wat dat geeft!

Offline toon van den broek

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 04-10-2012 19:43 u »
Hallo Thomas,

Je bent aardig fanatiek bezig lees ik steeds op het forum! Mooi.

Je bent er nu nog niet aan toe, maar als je gaat bottelen kan je het best de opgeloste bottelsuiker mengen met het eerste jongbier wat je afhevelt. Dus als er een halve tot 1 l overgeheveld is de bottelgist bijgieten. Zo krijg je een veel makkelijkere menging; hoewel in porties van 5 l zal het mengen wel goed gaan.
Groetjes, Toon.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #40 Gepost op: 04-10-2012 21:49 u »
Met de premium pils gaat alles goed, het waterslot is heel actief.
De andere 2 mandflessen zijn, na de suikertoevoeging ook gestopt met gisten.
Vermits mijn hoofdgisting reeds in een mandfles was, moet ik de nagisting nu in een andere mandfles laten gebeuren of mag ik die gewoon in dezelfde mandfles laten?
Als ik ze nu overhevel naar een andere, en er is niet veel vergisting, dan vermoed ik dat ik teveel lucht zal krijgen in de fles? (5.5 l bier op 10 l mandlfes)
Als ik het bier nu laat nagisten in dezelfde mandfles dan kan ik na een 2-tal weken overhevelen en de bottelsuiker toevoegen (en zo ook het restgist laten zitten).
Wat is volgens jullie de beste methode?

Als je de nagisting niet langer laat duren dan 2 weken hoef je niet over te hevelen. Het duurt een tijdje voordat de gist uiteen gaat vallen. Veel langer dan 2 weken op de gist laten zitten raad ik niet aan tenzij je het bier koud wegzet.

Overhevelen vlak voor het bottelen is een goed idee. Je hebt maar heel weinig gist nodig voor de hergisting. Meestal zweeft er nog genoeg gist in het bier. Als je met weinig gist bottelt kan het wel wat langer duren voordat er voldoende druk is op de flessen.

Offline t-quest

• Boven 10 berichten
  • *
    • De lambik blenders
« Reactie #41 Gepost op: 05-10-2012 09:32 u »
Citaat
Als je de nagisting niet langer laat duren dan 2 weken hoef je niet over te hevelen. Het duurt een tijdje voordat de gist uiteen gaat vallen. Veel langer dan 2 weken op de gist laten zitten raad ik niet aan tenzij je het bier koud wegzet.

Overhevelen vlak voor het bottelen is een goed idee. Je hebt maar heel weinig gist nodig voor de hergisting. Meestal zweeft er nog genoeg gist in het bier. Als je met weinig gist bottelt kan het wel wat langer duren voordat er voldoende druk is op de flessen.

Jacques, ik heb vernomen dat ik de nagisting best 2 weken kan laten duren; 1 week op 18-20 en 1 week in mijn kelder, 12 of zo.
Dus ja, het zal niet lager duren dan 2 weken, maar heb toch overgeheveld zodat het bodemgist niet voor bepaalde bijsmaken kan zorgen.
Na die 2 weken ga ik inderdaad terug overhevelen, met de bottelsuikers. Ik vermoed dat ik dan bottel met heel weinig gist? (Na al dat overhevelen en nagisting?) Ik doe er dan wel weer suiker bij...

Citaat
Je bent er nu nog niet aan toe, maar als je gaat bottelen kan je het best de opgeloste bottelsuiker mengen met het eerste jongbier wat je afhevelt. Dus als er een halve tot 1 l overgeheveld is de bottelgist bijgieten. Zo krijg je een veel makkelijkere menging; hoewel in porties van 5 l zal het mengen wel goed gaan.

Dat doen we zo Toon, bedankt!

Zo, gisteren al eens een proeftest gedaan, het ziet er goed uit!
Een duidelijk verschil tussen de 2 gistsoorten!, de SAFALE US-05(56) geniet mijn voorkeur tov de 'standaard' gist van Brewferm.
De US ruikt naar honing, maar smaakt er niet echt naar. Smaakt ook minder fruitig.
Er zit wel nog zo'n soort van 'gistsmaak' in, waarschijnlijk omdat het nog veel te jong is. (Wat smaak ik in feite? Is dat diacetyl?)

Man man, wat een verslavende hobby... dit weekend beginnen we aan het 3e brouwsel!
Alvast bedankt voor alle tips mensen!

Offline McMelloW

• Super lid
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
« Reactie #42 Gepost op: 05-10-2012 11:26 u »
Man man, wat een verslavende hobby... dit weekend beginnen we aan het 3e brouwsel!
Alvast bedankt voor alle tips mensen!

:)  :) Zeer zeker. Er wordt hier regelmatig gewaarschuwd voor deze verslaving. Volgens mij met weinig succes  :proost:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #43 Gepost op: 05-10-2012 20:28 u »
Ik vermoed dat ik dan bottel met heel weinig gist? (Na al dat overhevelen en nagisting?) Ik doe er dan wel weer suiker bij...

Je hebt dan niet zo veel gist. Het toevoegen van suiker na het overhevelen is noodzakelijk om een hergisting in de fles te krijgen. Op die manier verzadigt het bier zich met koolzuur.

Offline bertarna

• Vol lid
« Reactie #44 Gepost op: 06-10-2012 10:20 u »
Je hebt dan niet zo veel gist. Het toevoegen van suiker na het overhevelen is noodzakelijk om een hergisting in de fles te krijgen. Op die manier verzadigt het bier zich met koolzuur.

Moest je nu lang genoeg wachten, zou er dan geen koolzuur inkomen zonder suiker toevoegen?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #45 Gepost op: 06-10-2012 21:20 u »
Moest je nu lang genoeg wachten, zou er dan geen koolzuur in komen zonder suiker toevoegen?

Als er in je bier nog vergistbare suikers zitten zullen die omgezet worden door de gist. Wanneer er geen vergistbare suiker in je bier zit zal er geen koolzuur meer gevormd worden als je geen suiker toevoegt. Dat betekent niet dat het bier altijd helemaal plat zal zijn. Als je koel vergist hebt is er in het bier koolzuur opgelost tijdens de vergisting. Wanneer je het bier wat warmer drinkt kan er minder koolzuur in oplossing  zijn. Het koolzuur zal vrijkomen. Maar dat zal niet zo veel zijn.

Offline bertarna

• Vol lid
« Reactie #46 Gepost op: 07-10-2012 11:17 u »
Als er in je bier nog vergistbare suikers zitten zullen die omgezet worden door de gist. Wanneer er geen vergistbare suiker in je bier zit zal er geen koolzuur meer gevormd worden als je geen suiker toevoegt. Dat betekent niet dat het bier altijd helemaal plat zal zijn. Als je koel vergist hebt is er in het bier koolzuur opgelost tijdens de vergisting. Wanneer je het bier wat warmer drinkt kan er minder koolzuur in oplossing  zijn. Het koolzuur zal vrijkomen. Maar dat zal niet zo veel zijn.

En iets helemaal anders, ik heb een bier, een tripel vergist met T58, 27 dagen gelagerd en 10 g suiker per liter voor hergisting op fles, nu na 1 week nog zo goed als geen koolzuur.
Is dit kwestie van te lang lageren of gewoon geduld hebben?

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #47 Gepost op: 07-10-2012 11:46 u »
Op welke temperatuur heb je het bier nu staan? Bij de hergisting op fles moet je denken aan 21 .. 23 C. Onder de 20 C duurt het erg lang. 

Offline bertarna

• Vol lid
« Reactie #48 Gepost op: 07-10-2012 12:23 u »
Op welke temperatuur heb je het bier nu staan? Bij de hergisting op fles moet je denken aan 21 .. 23 C. Onder de 20 C duurt het erg lang.

1 flesje 4 dagen op 20 graden, stond toen al 3 dagen op ongeveer 15, gisteren open gedaan en bijna niks van koolzuur.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #49 Gepost op: 07-10-2012 13:27 u »
Moest je nu lang genoeg wachten, zou er dan geen koolzuur in komen zonder suiker toevoegen?

En iets helemaal anders, ik heb een bier, een tripel vergist met T58, 27 dagen gelagerd en 10 g suiker per liter voor hergisting op fles, nu na 1 week nog zo goed als geen koolzuur.

Hmm, ik heb je dus niet zo goed begrepen. Je had al 10 g suiker per liter toegevoegd, dat is behoorlijk veel! Dan moet je geen extra suiker meer toevoegen.

Citaat
Is dit kwestie van te lang lageren of gewoon geduld hebben?
Beide. 4 weken lageren bij vermoedelijk kamertemperatuur is lang. En met geduld zal het allemaal wel goed komen.

Zoals Henielma ook al schrijft gaat het wat sneller als je het bier wat warmer zet. En de flessen regelmatig op hun kop schudden helpt ook. Maar vooral geduld hebben zal de oplossing zijn. Het is namelijk gebruikelijk dat het langer dan een week duurt voordat je voldoende koolzuurdruk hebt. Zeker als je vooraf 4 weken gelagerd hebt, er zweven dan wat minder gistcellen in je bier voor een vlotte hergisting.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #50 Gepost op: 07-10-2012 13:57 u »
1 flesje 4 dagen op 20 graden, stond toen al 3 dagen op ongeveer 15, gisteren open gedaan en bijna niks van koolzuur.

???
Stond dus al koel (15 C) vrdat de koolzuur en overige presentatie perfect was?
Dat is niet handig.

Offline bertarna

• Vol lid
« Reactie #51 Gepost op: 07-10-2012 15:04 u »
???
Stond dus al koel (15 C) vrdat de koolzuur en overige presentatie perfect was?
Dat is niet handig.

Gewoon in brouwlokaal, en die is niet verwarmd en altijd wat kouder dan de rest van het huis

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #52 Gepost op: 07-10-2012 16:08 u »
Dan zal je voor de toekomst dus een warmer plekje moeten vinden! ;)

Tags: beginner