OBBK 2012 A1 + Algemeen Kampioen - Witbier - Lukas Ausems en Alain Hannewijk

Gestart door Cambrinus, 16-09-2012 21:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cambrinus

Met onderstaand recept sleepten Lukas Ausems en Alain Hannewijk de 1e prijs in de klasse A in de wacht met 86 punten.

Commentaar van de keurmeester: "Uitstekend witbier. Past mooit binnen het type., erg lekker! Proficiat!"
Visueel: 15 van 15 punten
Geur: 19 van 25 punten
Smaak: 20 van 25 punten
Basissmaak: 9 van 10 punten
Body: 5 van 5 punten
Mondgevoel: 5 van 5 punten
Nasmaak: 13 van 15 punten

Recept voor 40 liter:

Mout:
Tarwemout: 5000 gram
Pilsmout: 5000 gram

Hop
Northern Brewer: 10 gram (70 minuten)
Hallertau Hersbrucker      : 20 gram (70 minuten)
Hallertau Hersbrucker      : 20 gram (10 minuten)

Kruiden
20 gram gekneusde koriander (10 minuten)
20 gram zoete curacaoschillen (10 minuten)

Gist
Safbrew WB-06

Maischschema
44 graden: 10 minuten
50 graden: 15 minuten
60 graden: 25 minuten
70 graden: 25 minuten
78 graden: 5 minuten

Raymond293


BierHenk

Proficiat.
Inderdaad een mooi simpel recept. Dat zijn toch vaak de mooiste.

Cambrinus

Ik vind persoonlijk de curacaoschillen wat te overheersend. Ben daarom benieuwd naar het juryrapport.

RobinB


William


dennis

Gefeliciteerd!
Uhm, vraagje, hoe is die koriander toegevoegd? Gekneusde korrels?

Cambrinus

Citaat van: dennis op 17-09-2012  06:52 uGefeliciteerd!
Uhm, vraagje, hoe is die koriander toegevoegd? Gekneusde korrels?

Inderdaad gekneusde koriander...

Dorstige Alexander

Mooi en simpel recept. Ik heb onlangs weer een reeks aankopen gedaan, oa de WB06 en het nodige tarwemout. Ik ben dus ook van plan om een witbier te brouwen.

Ik heb wel andere hoppen ingeslagen, en die curacaoschillen gaan er ook uit. Maar een mooi en simpel recept zoals dit zal wel de basis vormen.

Hoe warm heb je het bier vergist, als ik vragen mag?

Cambrinus

Citaat van: Dorstige Alexander op 22-10-2012  11:41 uMooi en simpel recept. Ik heb onlangs weer een reeks aankopen gedaan, oa de WB06 en het nodige tarwemout. Ik ben dus ook van plan om een witbier te brouwen.

Ik heb wel andere hoppen ingeslagen, en die curacaoschillen gaan er ook uit. Maar een mooi en simpel recept zoals dit zal wel de basis vormen.

Hoe warm heb je het bier vergist, als ik vragen mag?

Jammer dat je de curacaoschillen eruit laat, die geven dit bier nu juist een mooie smaak. Het bier heeft te warm staan te vergisten. Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat er zo'n mooi bier uit is gekomen. Zo zie je maar weer, als amateurbrouwer heb je niet alles in de hand en kan een bier ook "per ongeluk" een mooi bier worden....  :proost:

hobbybob

Citaat van: Dorstige Alexander op 22-10-2012  11:41 uMooi en simpel recept. Ik heb onlangs weer een reeks aankopen gedaan, oa de WB06 en het nodige tarwemout. Ik ben dus ook van plan om een witbier te brouwen.

Ik heb wel andere hoppen ingeslagen, en die curacaoschillen gaan er ook uit. Maar een mooi en simpel recept zoals dit zal wel de basis vormen.

Hoe warm heb je het bier vergist, als ik vragen mag?

Witbier zonder curacaoschillen? (sinaasappel)

euuhh de "stijl-politie" komt bij je langs :proost:

Dorstige Alexander

Ho dat is een misverstand dan. ja er gaan sinaasappelschillen in. dacht dat die curaçao iets anders was.

RobinB

Citaat van: hobbybob op 24-10-2012  23:03 ueuuhh de "stijl-politie" komt bij je langs :proost:

Tja, als we het dan toch over "stijlpolitie" gaan hebben...
De WB-06 is natuurlijk geen ideale gist voor een witbier, maar bedoeld voor een weizen. :)

Als witbier-korrel vind ik de Brewferm Blanche het best.

Jacques

Citaat van: RobinB op 27-10-2012  01:52 uTja, als we het dan toch over "stijlpolitie" gaan hebben...
De WB-06 is natuurlijk geen ideale gist voor een witbier, maar bedoeld voor een weizen. :)

Als witbier-korrel vind ik de Brewferm Blanche het best.

We hebben het al vaker gezien dat de ingrediënten waarmee een prijs gewonnen is niet altijd overeenkomen met de ingrediënten die theoretisch gezien het beste zijn. Mijn vermoeden is dat een kleine afwijking van het perfecte juist maakt dat iets (in dit geval bier) extra aantrekkelijk is.

Rob Vissers

Mooi eenvoudig recept, proficiat.
Maar...
Kun je nog wat meer info geven over de maischdikte (brouwwater /spoelwater)
Is het water behandeld?
Welke bitterheid heeft het bier (of alfazuurgehaltes van de hop)?
Met dank,
Rob

vat11

Mooi recept!
Wil dit volgende week gaan brouwen :)

Kun je aangeven hoeveel maischwater en spoelwater je hebt gebruikt?

Bedankt!

Oscar

Citaat van: vat11 op 05-03-2013  16:13 uKun je aangeven hoeveel maischwater en spoelwater je hebt gebruikt?

Kun je toch zelf bepalen? Gewoon ± 3,5 liter per kilo mout en spoelen totdat je voldoende volume hebt voor koken
Artikeltje

RobinB

Citaat van: Oscar op 05-03-2013  19:52 uArtikeltje

"Alle rechte voorbehouden"
Dat moet een site van Oscar zijn! ;D

Oscar


heijligers

Citaat van: Oscar op 05-03-2013  21:36 u"all rights reserved" staat zo Engels he... ;D   ;)
En "alle rechten voorbehouden" staat zo Nederlands.

vat11

Citaat van: Oscar op 05-03-2013  19:52 uKun je toch zelf bepalen? Gewoon ± 3,5 liter per kilo mout en spoelen totdat je voldoende volume hebt voor koken
Artikeltje

Oke, bedankt!
Ga ik mij eens in verdiepen.

Shaytan

Hallo, allemaal. Beginnend brouwer hier en voor mijn eerste bier wil ik met een witte beginnen (ondanks dat ik daar helemaal niet van houd).

Mijn excuses voor de hele elementaire vraag, maar citroen-/sinaasappelschillen: zijn die gedroogd als je ze in het mengsel gooit (tijdens de hopkook, begrijp ik?) en handelt het hier om de hele schil, of alleen de zeste?  (Zeste is het gedeelte met kleur, bij citroen geel, bij sinaasappel oranje, de hele schil is ook met het (bittere) witte gedeelte van de schil.)

Ik geloof dat ik hier in China geen gist voor witbier kan vinden (niet deze week nog), dus ik ben van plan de gist uit twee flesjes Hoegaarden te gebruiken. Ik heb nog even overwogen om ook een fles Baltika witbier (pshenitshnoe) te kopen om mijn batch in tweeën te delen en te kijken wat die gist zou doen (die is nl. veel bananiger), maar dat vind ik voor mijn eerste brouwsel te veel werk.

Groet, bvd

Dorstige Alexander

Citaat van: Shaytan op 02-04-2013  02:49 uHallo, allemaal. Beginnend brouwer hier en voor mijn eerste bier wil ik met een witte beginnen (ondanks dat ik daar helemaal niet van houd).

Mijn excuses voor de hele elementaire vraag, maar citroen-/sinaasappelschillen: zijn die gedroogd als je ze in het mengsel gooit (tijdens de hopkook, begrijp ik?) en handelt het hier om de hele schil, of alleen de zeste?  (Zeste is het gedeelte met kleur, bij citroen geel, bij sinaasappel oranje, de hele schil is ook met het (bittere) witte gedeelte van de schil.)

Ik geloof dat ik hier in China geen gist voor witbier kan vinden (niet deze week nog), dus ik ben van plan de gist uit twee flesjes Hoegaarden te gebruiken. Ik heb nog even overwogen om ook een fles Baltika witbier (pshenitshnoe) te kopen om mijn batch in tweeën te delen en te kijken wat die gist zou doen (die is nl. veel bananiger), maar dat vind ik voor mijn eerste brouwsel te veel werk.

Groet, bvd

ik denk niet dat de gist in een Hoegaardenfles nog leeft, of het zou de Grand Cru moeten zijn? Om zeker te zijn, best eerst de giststarter opkweken om te zien of er actie is.

En ikzelf heb dit recept gebrouwen met gewone zest van de sinaasappel. Wel zorgen dat de sinaasappel goed gewassen is en liefst bio-fruit kopen

heijligers

Citaat van: Dorstige Alexander op 08-04-2013  18:28 uik denk niet dat de gist in een Hoegaardenfles nog leeft, of het zou de Grand Cru moeten zijn?
Volgens de wiki kan het
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=gist:opkweken_uit_commercieel_bier

Shaytan

Dank voor jullie reacties. Ik heb in een discussie over gist opkweken op dit forum gekeken en iemand opperde dezelfde twijfel als jij, Alexander, over de levensvatbaarheid van gist in een Hoegaarden. Het staat nu anderhalve dag op suikerwater en het doet nog niets, maar het is hier nog steeds erg koud. Het staat nu in een ruimte waar het onder invloed van de zon overdag wel goed warm wordt. Het staat voor de zekerheid onder een kartonnen doos tegen het licht.

Ik zal die wiki er even op nakijken, Heiliger. Ik neem dit recept en dat van iemand anders als basis, maar deze hoppen kan ik hier niet vinden en curacaoschillen ook niet. Ik neem een Saaz en Hallertau Perle en wil het proberen met citroen- en mandarijnenschillen. Mocht het niet lukken, dan heb ik een zakje droge gist achter de hand.

WIJZIGING: Na het lezen van de wiki moet ik zeggen dat ik bepaald niet zo steriel bezig ben, dus god zegene de greep. Ik heb ook geen gasvlam, wort, appelsap of rubberen prop. (En de schoonmaakster is echt verschrikkelijke nieuwsgierig/bemoeizuchtig.)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.