Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: OBBK 2012 A1 + Algemeen Kampioen - Witbier - Lukas Ausems en Alain Hannewijk  (gelezen 20469 keer)

Offline RobinB

• Super lid
  • Land: nl
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Dat is een van de redenen waarom ik in zulke gevallen altijd een klein beetje suiker + water toevoeg aan het sediment (+ ca 1 cm "restbier" van het decanteren) en dan de kroonkurk er weer vast op pers.
Een KLEIN beetje suiker; lees 2 g.
Niet méér ivm explosiegevaar

Dat kan je dan rustig 2 weken wegzetten op een plek met een stabiele en iets hogere temperatuur en zo nu en dan ff schudden. Bij mij is dat dan in de CV-kast, die is vrij constant tussen 25-30 ºC.

Na die 2 weken kan je dan simpel checken op leven door de dop te lichten. Bij leven verwacht je natuurlijk wel wat koolzuur, als je echt niks hoort is de kans praktisch 0 dat je nog iets vangt.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Shaytan

• Vol lid
  • Land: cn
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
    • Heavy birtH
Dank je Robin, die tip houd ik in de gaten voor komende brouwsels. Ik ga denk ik bij een volgend brouwsel ook een paar flesjes ongehopte wort bottelen voor het opkweken van gist, zoals in een discussie over het opkweken van gist wordt vermeld. Jouw stabiele temperatuur van 25-30 duurt nog een paar weken, hier. Begin mei, als ik het me goed herinner van vorig jaar.

Ik heb een grandiose rekenfout gemaakt bij het verkleinen van dit uitgangsrecept. Verder ging vrijwel alles mis, zoals bij een eerste brouwsel te verwachten viel. Ik denk dat ik een tarwe-IPA heb gemaakt, in plaats van een klassiek witbier.  :) De hele gang rook naar Zoeterwoude onder de rook van de Heineken vanmiddag. Buren kwamen kijken of alles wel goed ging. Ik in mijn beste Chinees: 'Alles goed. Ik maak bier!' Had ik natuurlijk het verkeerde woord voor 'maken' gevonden (eerder deze week begrepen anderen me wel) en de verkeerde tonen in 'bier' gebruikt. Het leren van een nieuwe taal gaat niet over rozen. Het maken van bier ook niet, denk ik. Gelukkig houd ik wel van IPA's.

Tags: