Brouwsel #9: Blond (1e keer met BrouwVisie)

Gestart door citrasimcoe, 14-09-2012 14:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

citrasimcoe

Hoi, sinds kort ben ik BrouwVisie aan het uitproberen.

We gaan een variatie maken op ons super simpele recept voor blond. In plaats van 100% pilsmout gaan we nu ook 15% Munichermout gebruiken. Zo willen we ervaren wat het effect is van deze moutsoort. Verder laten we alles hetzelfde zodat we goed kunnen vergelijken met ons eerdere brouwsel.

Dit is de eerste keer dat ik met BrouwVisie werk. Welke formules zijn favoriet voor kleur- en bitterheidsberekening?

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptBlond #9
KenmerkBlond met Munchenermout
Brouwdatum9/22/2012
BiertypeBlond(e)
Aantal liters20
Gewenst begin SG1060 (6.5 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement80.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater28.8 liter
Maischdikte0.0 l/kg
Maischwater0.0 liter
Spoelwater0.0 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur11 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid55 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC85.0 %4285 gr3 EBC
Munchenermout 15 EBC15.0 %756 gr16 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertauer Perle9.8 %44 gr60 minuten54 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortBrewferm Bovengist
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter200 ml
Beluchtingstijd1 uur
Temperatuur giststarter24°C

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte

Ik maak me een beetje zorgen om de bitterheid. Die lijkt heel erg hoog! Maar de vorige keer hebben we dezelfde verhouding gebruikt en die blond was niet ontzettend bitter.

Oh; we gebruiken een 'standaard' korrel gist 'Muntons': http://www.Brouwmarkt.nl/biergist-muntons-bovengistend-gram-p-623.html maar die staat niet in BrouwVisie.
Vorige keer dat we blond maakten met dit recept was begin SG 1060 en eind SG 1020.

Alle hulp en tips zijn welkom!  :biersmile:

Oscar

Citaat van: Aart op 14-09-2012  14:55 uOh; we gebruiken een 'standaard' korrel gist 'Muntons': maar die staat niet in BrouwVisie.

Dan kun je die zelf aan de tabel gisten toevoegen..... :)

citrasimcoe

CiteerDan kun je die zelf aan de tabel gisten toevoegen..... :)
OK dank. Maar heeft dat zin? BrouwVisie weet dan toch niet de eigenschappen van dit gist?


Maar kan je even kijken naar onze hop-toevoeging. Is dat veel te veel? Te bitter?  :weetniet:

Oscar

Citaat van: Aart op 15-09-2012  10:53 uMaar heeft dat zin? BrouwVisie weet dan toch niet de eigenschappen van dit gist?

BrouwVisie weet alles, zolang jij het maar invoert. ;D ;D Die gegevens moet je dus even achterhalen (Website fabrikant/leverancier).

Citaat van: Aart op 15-09-2012  10:53 uMaar kan je even kijken naar onze hop-toevoeging. Is dat veel te veel? Te bitter?  :weetniet:

Lijkt mij vrij veel...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.