Hobbybrouwen > Brouwproces

Soda Keg

(1/3) > >>

nick:
Hallo heeft er iemand kennis van bottelen op keg.
Zou graag weten hoe vol je het moet doen en hoeveel suiker toe te voegen voor de nagisting deze nagisting moet toch wel gebeuren ook al hang je er CO2 aan. Kan iemand me hierbij helpen. Hoe lang moet ik hem laten staan voor de smaak of is het direct in orde?

Bedankt

Greets Nick OBB

Herman:
Het leuke van bottelen op een fust of soda-keg is dat je je eigenlijk niet druk hoeft te maken over koolzuur. 2 redenen.
1) Voeg slechts weinig suiker toe (Hoeveel? tsja, 4g/liter max?), zdd er koolzuur boven je bier staat (wel ontluchten om de zuurstof kwijt te raken). Koolzuurdruk om te tappen kun je daarna uit je CO2 fles halen.
2) Strikt genomen hoef je helemaal geen suiker toe te voegen. Gewoon je fust vooraf vullen met CO2 en je bent van de zuurstof af.

Herman

nick:
Bedankt Herman voor de nuttige informatie.
Maar mag ik de soda keg helemaal vol doen deze zijn 18 L?

Bedankt Nick

Adrie:
Ha Nick en Herman,

Ik zou toch iets meer suiker toevoegen. Afgelopen jaar hebben we voor een feest een aantal 20- en 30-literfusten afgevuld met eigen bier. Hier hebben we 5 g/l suiker voor de nagisting aan toegevoegd. Bij het tappen hebben we de koolzuurdruk precies volgens de aanwijzingen geregeld. In het bier zat echter naar mijn smaak te weinig koolzuur. Het bier prikkelde licht op de tong, maar in bijvoorbeeld de Weizen had veel meer koolzuur moeten zitten. Het bier stond te kort op druk op de tapinstallatie om meer koolzuur in het bier te doen oplossen.

Het blijft natuurlijk schipperen, want teveel koolzuur op het vat levert ontapbaar bier op. Als we nog eens bier op fust afvullen, denk ik dat ik toch ga proberen om 6 g/l toe te voegen.

Nick, je moet de vaten niet helemaal tot de nok toe vullen, want er moet een kleine ruimte over zijn waar koolzuurdruk zich kan opbouwen.

Groeten,

Adrie.

MO:
Adrie,

Hoe lang heb je ze in het vat laten staan voor de hergisting? Een week of twee bij kamertemperatuur? En kon je de koolzuur druk niet verhogen om zo meer koolzuur in het bier te "pompen"?

gr
MO

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie