Soda Keg

Gestart door nick, 04-12-2003 12:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

nick

Hallo heeft er iemand kennis van bottelen op keg.
Zou graag weten hoe vol je het moet doen en hoeveel suiker toe te voegen voor de nagisting deze nagisting moet toch wel gebeuren ook al hang je er CO2 aan. Kan iemand me hierbij helpen. Hoe lang moet ik hem laten staan voor de smaak of is het direct in orde?

Bedankt

Greets Nick OBB

Herman

Het leuke van bottelen op een fust of soda-keg is dat je je eigenlijk niet druk hoeft te maken over koolzuur. 2 redenen.
1) Voeg slechts weinig suiker toe (Hoeveel? tsja, 4g/liter max?), zdd er koolzuur boven je bier staat (wel ontluchten om de zuurstof kwijt te raken). Koolzuurdruk om te tappen kun je daarna uit je CO2 fles halen.
2) Strikt genomen hoef je helemaal geen suiker toe te voegen. Gewoon je fust vooraf vullen met CO2 en je bent van de zuurstof af.

Herman

nick

Bedankt Herman voor de nuttige informatie.
Maar mag ik de soda keg helemaal vol doen deze zijn 18 L?

Bedankt Nick

Adrie

Ha Nick en Herman,

Ik zou toch iets meer suiker toevoegen. Afgelopen jaar hebben we voor een feest een aantal 20- en 30-literfusten afgevuld met eigen bier. Hier hebben we 5 g/l suiker voor de nagisting aan toegevoegd. Bij het tappen hebben we de koolzuurdruk precies volgens de aanwijzingen geregeld. In het bier zat echter naar mijn smaak te weinig koolzuur. Het bier prikkelde licht op de tong, maar in bijvoorbeeld de Weizen had veel meer koolzuur moeten zitten. Het bier stond te kort op druk op de tapinstallatie om meer koolzuur in het bier te doen oplossen.

Het blijft natuurlijk schipperen, want teveel koolzuur op het vat levert ontapbaar bier op. Als we nog eens bier op fust afvullen, denk ik dat ik toch ga proberen om 6 g/l toe te voegen.

Nick, je moet de vaten niet helemaal tot de nok toe vullen, want er moet een kleine ruimte over zijn waar koolzuurdruk zich kan opbouwen.

Groeten,

Adrie.

MO

Adrie,

Hoe lang heb je ze in het vat laten staan voor de hergisting? Een week of twee bij kamertemperatuur? En kon je de koolzuur druk niet verhogen om zo meer koolzuur in het bier te "pompen"?

gr
MO

Adrie

Ha Martin,

De bieren hebben nogal gevarieerd gestaan, minimaal een maand. Tijd zat dus voor een volledige hergisting. Er was ook geen restzoetigheid van suiker te bespeuren.

De koolzuurdruk kon niet omhoog om het bier tapbaar te houden. Bij een te hoge koolzuurdruk komt er alleen maar schuim uit de tap. En al zou het omhoog kunnen: er is domweg te weinig tijd voor het koolzuur om op te lossen in het bier. Als het vat eenmaal was aangekoppeld, was hij ook binnen een uur of twee leeg.

Groeten,

Adrie.

nick

Hy mede bierbrouwers bedankt voor de info hier kan ik wel mee verder ik hoop dat het lekker wordt.

Greets Nick

Adrie

Ha Nick,

Succes ermee en vergeet niet ons op de hoogte te houden, dan leren wij er ook nog wat van.

Groeten,

Adrie.

nick

Iemand die geïnteresseerd is voor soda keg. Ge kunt beter alles apart kopen dan het setje wat ze bij Brouwland hebben,

Veel goedkoper ook de fles koolzuur heb ik een grote gekocht geen van 2 l veel te klein dat is mijn eerste ondervinding al,
hoe het verder gaat laat ik nog wel horen volgens mij is hier wel interesse voor.

Groeten OBB

Nick

nick

Ok de vaatjes zitten nu vol bier,
ik heb 4 gr suiker per liter toegevoegd
en de vaatjes voorgespannen met koolzuurgas 0.7 bar.

Met korrelgist nagegist en 1 week warm gezet nu staan ze in de kelder voor te lageren

Ik heb 1 vat bruin bier en 1 licht bier
Julius de stoute en de >Geels Bieke maar daar hebben jullie weinig aan denk ik.
Ik zal het tapresultaat nog wel laten weten.

satan

Ik vrees dat één week hergisting aan de krappe kant is.
De commerciële brouwers doen ook een hergisting van twee weken.
Vroeger deed ik ook een hergisting van één week met wisselend succes.
Sinds ik overgestapt ben naar twee weken gaat het altijd goed.

rudy

nick

Goeiendag allemaal,

Ik heb zojuist geproefd van mijn vatje bier maar er komt zeer veel schuim uit ik moet in twee keer tappen is dit normaal?
Ik heb 4 gram suiker bijgevoegd en er wat CO² opgezet ook vind ik dat er meer koolzuur in moet,
hoe kan ik dat doen als ik meer suiker toevoeg krijg ik dan niet meer schuim ?Of meer koolzuur?
Wie kan mij helpen?

Gast

Citaat van: Nick Brouwerij OBB op 05-05-2004  18:34 uhoe kan ik dat doen als ik meer suiker toevoeg krijg ik dan niet meer schuim ?Of meer koolzuur?

Er is uiteraard een grens, maar hoe meer suiker, hoe meer koolzuur en dus ook meer schuim in en op je bier komt. Dit is teminste in de normale "flesjes-gevallen" zo, ik weet niet of dit ook zo is bij dit soort kegs, wie weet het wel?! :o

Edwin

Ha mannen :proost:

Dit is inderdaad ook zo bij keggen. Je moet daarbij eveneens minder suiker toevoegen, zoals Nick ook gedaan heeft. Ik denk alleen dat je dan geen koolzuur meer hoeft toe te voegen. Koolzuurkraan dicht dus?

Edwin

wim

Citaat van: Edwin op 06-05-2004  10:38 uHa mannen :proost:

Dit is inderdaad ook zo bij keggen. je moet daarbij eveneens minder suiker toevoegen, zoals Nick ook gedaan heeft. Ik denk alleen dat je dan geen koolzuur meer hoeft toe te voegen. Koolzuurkraan dicht dus?

Edwin


Inderdaad, zo'n keg is eigenlijk toch gewoon een maxifles? Waarom zou je dan nog koolzuur toevoegen naast dat wat door de gist is geproduceerd? Of is het zo dat de koolzuur reeds na tappen van de eerste 75% van de inhoud het bier verlaten heeft?

:degroeten:

WIm


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.