Van die 5 liter vaatjes heb ik er vroeger ook 2 gehad. Ik was toevallig net op zolder, daar heb ik nog 2 volledige tapinstallaties (kleine) liggen voor op een CO2 flesje.
Die vaatjes heb ik niet meer en dat heeft een reden... Ik heb ooit eens een bier gemaakt en nadat het helemaal uitgegist was in die vaatjes gedaan. Maar kennelijk had de gist er nog zin in en is de druk opgelopen en stonden die vaatjes echt helemaal uit te puilen op zolder... Heeft een half jaar geduurd, toen vond ik ze op tijd.
Ik heb ze in de tuin neergezet en op afstand met de buks een gaatje erin geschoten. Nog nooit zo'n klapper gezien! De druk was zo groot geworden, dat die vaatjes op zolder een vreselijke zooi hadden aangericht, als ik ze niet had weggepakt.
Dat was mijn leermoment met explosief bier. Voortaan laat ik flesjes hergisten in de verwarmde schuur met tegelvoer (annex brouwerij). Als er dan wat knapt, loopt het tenminste richting putje (is ook drankmisbruik natuurlijk).
Dus dat risico moet je met die vaatjes even uitsluiten, verder lijken ze me ideaal voor je lambic in te bewaren, een project dat ik ook graag nog eens wil doen. Maar first things first. Als je dus geen drukopbouw krijgt die zo groot is, is de tip van Hai's zo gek nog niet.