Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: 2e hands kegs opknappen  (gelezen 2381 keer)

Offline malzrohr

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
2e hands kegs opknappen
« Gepost op: 06-10-2015 22:41 u »
Ik heb onlangs een tweetal gebruikte corny kegs gekocht en kon ook nog mijn hand leggen op een BYO "Guide to Kegging" editie. Hierin wordt in een artikel over het opknappen van kegs "Bar Keepers Friend" gebruikt om de buitenkant flink op te poetsen. Zoeken op internet leert dat dit een op oxaalzuur gebaseerd reinigingsmiddel is.

Wat is een in Nederland verkrijgbaar equivalent of goed alternatief?

Hans

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
Re: 2e hands kegs opknappen
« Reactie #1 Gepost op: 06-10-2015 23:05 u »
De buitenkant oppoetsen? Waarom? Mocht je dat toch willen doen, koop koperpoets. Evt. eerst met Cif.

Offline Sint Maarten

• ABV De Bierkaai
  • Vol lid
  • Leven in de brouwerij! www.debierkaai.net
« Reactie #2 Gepost op: 07-10-2015 14:39 u »

De buitenkant oppoetsen? Waarom?

Voor een mooie glans!

Offline Gerlachus

• Senior lid
  • www.gerlachusbier.nl
    • Gerlachus Bier
« Reactie #3 Gepost op: 13-10-2015 11:16 u »
Voor RVS kun je Staalfix gebruiken of soortgelijk. Van Muscle of zo. Je moet iets hebben dat zeer licht schurend is (CIF/JIF schuurt te zeer) en zuur om de oxide los te maken. De oxide gebruik je vervolgens als polijstmiddel samen met het krijt. Werkt zeer goed. Het zuur beitst ook het RVS, door de zuurstof passiveert het vanzelf na verloop van tijd (en dan wordt het weer ietsje grauwer).

Binnenzijde moet je niks mee doen. Buitenzijde mooi oppoetsen verhoogt wel het gevoel van reinheid maar heeft natuurlijk geen directe invloed op de inhoud. Echter, een smerig vaatje doet vaak het ergste vermoeden over de inhoud...

Zelf vorige week een mooie messing tapkraan gekocht met 3 kranen. Alles mooi opgepoetst en nu kan ik mezelf erin bekijken. Een zeer bevredigend klusje met de juiste spullen.

Offline malzrohr

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 13-10-2015 11:20 u »
Top tip! Dank je wel. Met name polijsten en passiveren spreekt me aan. Ik ga 'ns op zoek naar Staalfix.

Offline Gerlachus

• Senior lid
  • www.gerlachusbier.nl
    • Gerlachus Bier
« Reactie #5 Gepost op: 13-10-2015 11:58 u »
Zijn platte flesjes, ongeveer 20 cm hoog. Vroeger waren ze felgroen en heette het Stahlfix, afkomstig uit Duitsland. Mijn moeder poetste daar altijd de gootsteen (die dus niet van steen was...) mee op, ik doe dat ook nog steeds. Zeer bevredigend resultaat.

Pas wel op dat je het hele oppervlak in 1x doet, anders krijg je verschillen. Het wordt daarna ook een tijdje waterafstotend, volgens mij zit er een soort vettig goedje bij of zo.

Succes en veel plezier ermee. Je handen gaan er wel van ruften...

Tags: