Ik zoek, vaatjes van 5 l met kraantje

Gestart door t-quest, 13-09-2012 11:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

t-quest

Hallo

Ik ben op zoek naar plastic vaatjes met deksel + kraantje.
Op Brouwland hebben ze er van 10 l, maar ik zoek kleiner.

Enig idee waar ik dit (liefst in België) kan vinden aub?

Thomas

arluijen

Vaatjes om in te gisten of om in te bottelen (kegs)?

t-quest

Vaatjes om te gisten, in feite om lambik in te bewaren.

t-quest

Een voorbeeld van zo'n vaatje kan je zien op de achtergrond van deze foto:

hobbybob


t-quest

Dat ziet er op zich wel goed uit, maar heb ze liever in 'ton' vorm, dan kan ik ze beter in de frigo steken indien nodig.
Op de foto zijn het kleine bruine tonnen, ik vraag me af vanwaar die komen...

Jacques

Citaat van: t-quest op 13-09-2012  13:03 uEen voorbeeld van zo'n vaatje kan je zien op de achtergrond van deze foto:


Dat ziet er heel Engels uit.
Ik zou maar eens op Engelse webshops gaan kijken.

t-quest

Bedankt voor de info Jaques.
Hoe merk je dat ze er 'heel Engels' uit zien?
Ik heb al zitten zoeken op 'fermentation barrel', maar kan niks vinden.
Enig idee van een merk of online shop of zo aub?

seed7

Citaat van: t-quest op 13-09-2012  19:34 uIk heb al zitten zoeken op 'fermentation barrel', maar kan niks vinden.

cider barrel

keg shaped barrel

maar ze zijn al snel 5 gallon ipv 5 l

Jacques

Citaat van: t-quest op 13-09-2012  19:34 uBedankt voor de info Jaques.
Hoe merk je dat ze er 'heel Engels' uit zien?

In Engeland worden veel bieren zonder koolzuur getapt.

RobinB


Jacques

Ik vermoed dat je op zoek bent naar deze vaatjes
http://www.the-home-brew-shop.co.uk/acatalog/The_Easy_Keg_5ltr.html

Gevonden bij een grote Engelse leverancier...


RobinB

Nah, das gewoon zo'n 5 L tapvaatje?

Herman

Da's een gewoon 5 liter blik, daar is niks Engels aan.

Zie ook www.mrbeer.com

Jacques

Citaat van: RobinB op 13-09-2012  22:56 uNah, das gewoon zo'n 5 L tapvaatje?

Nee, deze heeft een tapkraantje aan de onderkant. Dat trek je er uit en dan kun je tappen.

koffie

Citaat van: Jacques op 14-09-2012  07:12 uNee, deze heeft een tapkraantje aan de onderkant. Dat trek je er uit en dan kun je tappen.
Dat is inderdaad het doodgewone partyvaatje waar je ook commerciële pils in de supermarkt in kunt krijgen.
Leeg zijn ze vaak zonder kraantje te koop, maar met niet heel veel moeite kun je ze ook met kraantje krijgen.
Candirect heeft ze bijvoorbeeld met en zonder kraantje te koop.

RobinB

Citaat van: koffie op 14-09-2012  07:21 uDat is inderdaad het doodgewone partyvaatje waar je ook commerciële pils in de supermarkt in kunt krijgen.
Dat is wat ik ook bedoel(de) inderdaad. :)

t-quest

Bedankt voor de reacties mensen!
Ik vermoed dat het inderdaad die Cider vaatjes zijn.
Het enigste probleem is... de prijs! € 35 (£ 28) voor een 5 l vaatje! (Dan nog zonder transportkosten!) Dat is me écht wel te veel  ???
http://www.vanderkooyjubbega.nl/drukvat-9-liter-kraan-onder-met-2-dop-met-afblaasventiel.html
Dit vat gebruiken ze bij Girardin om hun lambik in te doen. Dat zijn er wel van 10 l, iets te groot spijtig genoeg maar wel beter van prijs.
Ik heb vernomen dat ze die 5 l vaatje gebruiken bij 3 Fonteinen, Hanssens en De Cam, dus ik zou het raar vinden dat ze die allemaal in Engeland gehaald hebben, raar.

koffie

Let er wel op dat die 9 liter drukvaten snel de druk laten afvloeien (0.5 bar).
Je kan er dis niet zoveel druk op zetten als op een keg of een 5 liter vaatje.

Er komt een relatief plat bier uit

t-quest

Druk is geen probleem, het is om lambiek in te bewaren.
Ik heb liever 2 x 5 l dan 1 x 10 l om te experimenteren (geuze steken).
Anders zit ik met bijvoorbeeld 5 l overschot in dat vat en zit er teveel lucht in = azijnzuur.
Of ik moet ze in de frigo bewaren (azijnzuurbacterie kan niet overleven in die temperaturen) maar daar heb ik geen plaats genoeg voor.
Vandaar dus liever in 5 l vaatjes (met kraantje) maar probeer die maar eens te vinden... . :-\

Jacques

Citaat van: koffie op 14-09-2012  07:21 uDat is inderdaad het doodgewone partyvaatje waar je ook commerciële pils in de supermarkt in kunt krijgen.
Leeg zijn ze vaak zonder kraantje te koop, maar met niet heel veel moeite kun je ze ook met kraantje krijgen.
Candirect heeft ze bijvoorbeeld met en zonder kraantje te koop.

Bij mij in de buurt is deze variant niet in de supermarkt te vinden. Maar ze zijn inderdaad wel verkrijgbaar. Veel ander vaatjes van deze omvang met een kraantje onderin zul je niet tegenkomen ben ik bang.

Hai

Citaat van: Jacques op 14-09-2012  17:14 uBij mij in de buurt is deze variant niet in de supermarkt te vinden. Maar ze zijn inderdaad wel verkrijgbaar. Veel ander vaatjes van deze omvang met een kraantje onderin zul je niet tegenkomen ben ik bang.
Warsteiner vaatje 5 liter, wel eerst even leegdrinken

koffie

Citaat van: Hai's op 14-09-2012  17:54 uWarsteiner vaatje 5 liter, wel eerst even leegdrinken
Ik pak altijd de Schultenbrau en Graffenwalder in de zomeraanbieding bij de Aldi.
In vergelijking met de Brouwmarkt prijzen voor een leeg vaatje heb ik dan bijna gratis bier :)

Gerlachus

Van die 5 liter vaatjes heb ik er vroeger ook 2 gehad. Ik was toevallig net op zolder, daar heb ik nog 2 volledige tapinstallaties (kleine) liggen voor op een CO2 flesje.

Die vaatjes heb ik niet meer en dat heeft een reden... Ik heb ooit eens een bier gemaakt en nadat het helemaal uitgegist was in die vaatjes gedaan. Maar kennelijk had de gist er nog zin in en is de druk opgelopen en stonden die vaatjes echt helemaal uit te puilen op zolder... Heeft een half jaar geduurd, toen vond ik ze op tijd.
Ik heb ze in de tuin neergezet en op afstand met de buks een gaatje erin geschoten. Nog nooit zo'n klapper gezien! De druk was zo groot geworden, dat die vaatjes op zolder een vreselijke zooi hadden aangericht, als ik ze niet had weggepakt.

Dat was mijn leermoment met explosief bier. Voortaan laat ik flesjes hergisten in de verwarmde schuur met tegelvoer (annex brouwerij). Als er dan wat knapt, loopt het tenminste richting putje (is ook drankmisbruik natuurlijk).

Dus dat risico moet je met die vaatjes even uitsluiten, verder lijken ze me ideaal voor je lambic in te bewaren, een project dat ik ook graag nog eens wil doen. Maar first things first. Als je dus geen drukopbouw krijgt die zo groot is, is de tip van Hai's zo gek nog niet.

cpmb

Voor die 5 liter vaatjes heb je ook pluggen met overdrukventiel (>2,5 bar)
Dit zou er voor moeten zorgen dat je geen exploderende vaatjes krijgt.

Ik spreek nog niet echt uit ervaring omdat ik pas 2 vaatjes afgevuld heb en ik nog niet weet hoe het reageert, maar heb wel de overdrukpluggen erin...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.