Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hop geoogst en nu?  (gelezen 2312 keer)

Offline dimitri.bourgois

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hop geoogst en nu?
« Gepost op: 12-09-2012 21:52 u »
Hallo,

Bij mijn pa hebben we dit jaar een goede hoppe oogst gehad. Vandaag werd alles geplukt en deze is nu aan het drogen. Maar dan...

Echter weet ik niet wat ik nu verder ermee moet na het drogen?
1) Moet je deze nog wassen, Er zitten van die kleine groengele bolletjes in, wat moet daarmee ?
2) Mag de hop rechtstreeks gebruikt worden en zo bij het wort werpen als die aan het koken is?
3) Hoeveel moet je bij je kokend wort doen want ik weet de bitterheid niet, kan je dit testen of controleren?
4) Mag je de hop invriezen?
5) We weten niet welke soort hop het is, hoe kan je daar achter komen ?

Een heel resem vragen waar ik graag wat meer over zou weten.

Alvast bedankt voor de respons!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • Land: nl
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Hop geoogst en nu ???
« Reactie #1 Gepost op: 12-09-2012 21:59 u »
1- Nee, niet wassen! - helemaal gebruiken. Het groengele spul is het spul waar het om gaat (lupine). Dat geeft aroma en bitterheid
2- Ja die kun je zo in het wort gooien, behandel het als aromahop m.b.t. kooktijd
3- Ga uit van 4% alfazuur in het droge product
4- Ja, vooral als je het langer wilt bewaren moet je het invriezen, bij voorkeur ook nog gevacumeerd.
5- Heel moeilijk. Brouwen en ruiken, kijken naar de vorm van de hopbellen en de bladeren (eigenlijk niet te doen)

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
    • Stadsbrouwerij Wageningen
Re: Hop geoogst en nu?
« Reactie #2 Gepost op: 14-09-2012 14:04 u »
En voor koudhop, moet het daarvoor gedroogd worden? Kan ook zo erin, neem ik aan?

Wat is de gewichtsverhouding tussen gedroogde en niet gedroogde hop?

Offline LRFokken

• Super lid
  • Een goed begin is een half biertje
Re: Hop geoogst en nu?
« Reactie #3 Gepost op: 15-09-2012 19:28 u »
En voor koudhop, moet het daarvoor gedroogd worden? Kan ook zo erin, neem ik aan?

Wat is de gewichtsverhouding tussen gedroogde en niet gedroogde hop?

75-80%. Mijn Fuggle is van 160 naar 30 gegaan.

Tags: hop hopteelt