Eerste schroot poging

Gestart door Robin K, 15-09-2012 19:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robin K

Vandaag de benodigde mouten opgehaald bij v/d Kooy en gelijk eens gekeken hoe mijn tot schrootmolen omgebouwde pastamolen het deed.
Nou ben ik niet zeker dat het resultaat helemaal goed is   :weetniet: .

Kan iemand het resultaat beoordelen


JAVAL

Hoi Robin,
je kafjes zijn nog mooi heel naar mijn indruk! Dat is een eerste winst. Ik zie echter weinig wit van de meellichamen... maar mogelijk is de foto niet representatief voor het gehele maalsel. Ik zie ook wel wat hele korrels. Ik zou het er nog een keer door de molen halen . Ik heb een foto van mijn laatste schrootsel toegevoegd, succes!
Jaap


broeder

Hoi
Als ik het zo bekijk ziet het er goed uit.
* kafjes zijn behoorlijk intact gebleven
* de korrel is gebroken tot gries
Dus dat is in orde :dansen:

Kan niet zien of er nog hele graankorrels bijzitten, maar dat kan je zelf makkelijk voelen/zien.
Is dat het geval, dan moet je de molen iets strakker afstellen.

Groet
broeder Willem

Robin K

Jaap bedankt voor je reactie en de foto.

Ik heb net nog even de molen op 1,4 mm gezet en er nog wat meer mout doorheen gedraaid,
wat een beter resultaat gaf. Er was nu meer wit te zien dus het lijkt de goeie kant op te gaan  :)




Hopelijk gaat het morgen goed want dan staat mijn eerste brouwsel op de planning.

Robin

citrasimcoe

Poging #2 ziet er goed uit! Als er geen intacte korrels meer tussen zitten kan je hiermee aan de slag.

Succes met brouwen!

Robin K

Willem en Aart, bedankt voor jullie reactie  :groots:.

Ik heb nog even gezocht naar hele korrels maar die kon ik niet meer ontdekken.
Morgen ga ik er vol tegen aan en laat nog wel even weten hoe het is gegaan.

Gr. Robin

Jacques

Citaat van: Robin K op 15-09-2012  19:50 uJaap bedankt voor je reactie en de foto.

Ik heb net nog even de molen op 1,4 mm gezet en er nog wat meer mout doorheen gedraaid,
wat een beter resultaat gaf. Er was nu meer wit te zien dus het lijkt de goeie kant op te gaan  :)

Ik denk dat je de molen iets minder fijn kunt afstellen. 1,5 of 1,6 mm zal wat minder fijne kafdeeltjes geven. Hierdoor gaat het filteren iets makkelijker en heb je een heel klein beetje minder kafsmaak.

Robbert

Mag ik vragen welke aanpassingen er op de pasta molen zijn toegepast?

Zijn en hoe zijn de rollen opgeruwd?

Ik ben van plan ook een pastamolen om te bouwen, en wat eerstehands ervaringen zijn natuurlijk altijd mooi :D

Robbert

Robin K

Robbert,

Ik heb de rollen bewerkt met een dremel zodat er in de lengte richting groeven zijn ontstaan.
Verder heb ik een bak er op gebouwd en zwengel ik nog met de hand (gaat wel met een kilo of 3)
Ik zal je morgen wel even wat foto's toesturen en wat verdere tekst en uitleg.

Gr. Robin

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.