Aardgas brander gezocht

Gestart door BuBS, 25-01-2005 16:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BuBS

Hallo medebrouwers,

Ik ben opzoek naar een aardgas brander met een capaciteit van ± 13 kw.
Die hebben ze wel Brouwland (voor maar € 201  :echtboos: :echtboos: ) Weet iemand een adres waar ze goedkoper zijn.

Gr BuBS

gelfling

Volgens mij heb ik nog een aardgasbrander liggen. Kun je wat mij betreft voor een flesje bier komen halen.
€ 0,- is minder dan € 201,-. Hoe kan ik zien of het aardgas is?
Ik krijg in ieder geval met propaan een hele grote gele vlam.

BuBS

Hi Gefling,

Hoe je kan zien of het een propaan/butaan of aardgas brander is weet ik niet, maar een grote gele vlam is niet goed en zal dat wel een aardgasbrander zijn.
Weet je misschien wat het vermogen is van de brander.

Gr Kees

Edgar

Als je een grote gele vlam krijgt met propaan, zou je je luchtoevoer moeten aanpassen. Dat kan enorm schelen in het vermogen van de brander. Bij de brander die ik gebruik, is dat een kwestie van het verschuiven van een metalen plaatje vlak bij de inspuitnippel.

gelfling

Het is een gietijzeren brander waar niets in te stellen of te verschuiven is. Ook kan ik het vermogen nergens zien.

Edgar

Dan is 'ie vermoedelijk niet bedoeld voor propaan.

Huub Krekels

Hallo Gelfling,

De brander die jij hebt is volgens mij een brander bestemd voor aardgas. Deze brander werd gebruikt voor het wecken van groente. Als hij heel oud is, kan het zelfs een brander zijn die op zogenaamd "mijngas" heeft gewerkt. Dus voordat het aardgas kwam. (methaan???)

 :bijdrage_forum:

Gr.

|Huub.

gelfling

Mijngas heb ik er niet in terug gevonden. Maar BuBs, wat let je, als je in de buurt bent....

MO

Volgens mij zijn zowel mijngas als aardgas methaan. Aardgas is in ieder geval 100% zeker methaan.

SiriS

Dat je er 100% zeker van bent dat aardgas methaan (CH4) is geloof ik graag maar aardgas (thuis uit de leiding) is niet 100% methaan. Volgens mij is het een mengsel van methaan en stikstof om een zo constant mogelijke calorische waarde te garanderen. Omdat het "ruwe" aardgas steeds wisselend van samenstelling is.

Groet, SiriS

MO

http://www.natuurinformatie.nl/ecomare.devleet/natuurdatabase.nl/i001359.html

Het aardgas zit ingesloten in de fijne poriën van het rode Perm-zandsteen, en dus niet in grote holtes of bellen. Het gesteente staat onder een hoge druk van ca 350 bar en een temperatuur van ca 130°C. Het aardgas is ontstaan in het Carboon, maar steeg in de loop van de tijd op naar de Permformatie. Aardgas bestaat voor ongeveer 90% uit methaan (CH4) dat, afhankelijk van waar het gevonden wordt, ook wel moerasgas of mijngas genoemd wordt.

De overige 10% van het aardgas bestaat uit andere vluchtige koolwaterstoffen, stikstof, kooldioxide en sporen van edelgassen. Door deze samenstelling verbrandt aardgas, in tegenstelling tot bijvoorbeeld benzine of stookolie, bijna helemaal tot water en kooldioxide. Aardgas ontstaat uit de gisting van cellulose (de bouwstof van hout) door bacteriën in ondergelopen bossen en moerasachtige gebieden. Dit in tegenstelling tot aardolie, dat voornamelijk ontstaat uit naar de zeebodem gezakte, verteerde, algen. Aan de hand van kleine verschillen in de samenstelling van het aardgas kan het bijbehorende aardgasveld terug gevonden worden.

Huub Krekels

Hoi Mo,

Vroeger had je in de steden van die grote gasketels staan. Welk gas zat toen in deze gasketels? Ik weet wel nog, dat toen het aardgas kwam, alle gastoestellen vervangen werden. Als dit hetzelfde gas betreft, (methaan) waarom dienden toen dan alle gastoestellen vervangen te worden.? :weetniet:

Gr.

Huub.

SiriS

Hoi Huub,

Volgens mij bedoel je stadsgas, wat een megsel was van methaan, waterstof gas en voornamelijk koolmonoxide. Geen lekker gasje dus, ook omdat er toen geen geurstoffen (mercaptaam) aan toe waren gevoegd en je het dus niet kon ruiken. Het mag dan ook wel duidelijk zijn dat het prozack gebruik in die dagen extreem laag was.

Groet, SiriS

Cisdevésser

STADSGAS
Vroeger had elke stad zijn eigen gasfabriek.
In deze fabriek werd steenkool vergast, dat wil zeggen verhit zonder dat er zuurstof bij kan komen, waardoor het dus niet kon verbranden.
Dit gas werd opgeslagen in drijvende tanks, vergelijkbaar met een emmer op zijn kop in een teil water, hoe groter de gasvoorraad, hoe hoger de opslagtank omhoog komt.
De uitgewerkte kolen ( cokes ) werd verkocht als brandstof.

AARDGAS
Bij de omschakeling van stadsgas naar aardgas moesten de gastoestellen vervangen of omgebouwd worden, dit kwam omdat de calorische waarde van aardgas anders is dan van stadsgas.
De ombouw van deze toestellen bestond uit het vervangen van de "inspuitnippel" van de toestellen voor een nippel met een andere diameter.
Hetzelfde kan nog steeds met de meeste geisers en cv-ketels, ombouwen van aardgas naar propaan en visa versa, het is alleen de kunst om de juiste inspuitnippel te krijgen.

Overigens is de calorische waarde van het huidige gewonnen aardgas een stuk hoger dan het gas dat in het begin werd gewonnen, dat is de reden waarom er tegenwoordig stikstof word bijgemengd om deze waarde terug te brengen naar het " oude peil "

De officiële eenheidbenaming voor ons aardgas is Dm³ , dit staat voor dutch m³

groetjes.............Cis

BuBS

Hi Jongens,

Buitenom de discusie over wat nou gas is, heeft niemand een idee waar je een brander van 12/13 kw kan kopen buiten Brouwland ???
Gefling bedank voor je bod, als ik in de buurt kom kijken.

Gr Kees

wim

Kees het is natuurlijk goed om het topic weer even terug te halen.

Maar jongens, bedankt voor de Geologie/geschiedenis les

:degroeten:

Wim

Roel Rutjes

Misschien als je eens ging kijken bij een horeca groothandel hier in het oosten hebben wij een groothandel zitten die gasbranders verkoopt vanaf 36 euro en naar ik meen zit die op 12 kw als ik het goed heb zit er in middelburg wel een groothandel genaamd koolle of zo.
Groet Roel

Nico

Niet om de discussie over gassamenstellingen en de daarbijbehorende nomenclatuur opnieuw op te rakelen, maar ter informatie voor de gasgeïnteresseerden"; bij de Gasunie is gratis een 250 bladzijden tellend boekje getiteld Physical Properties of Natural Gases aan te vragen. Adres:
N.V. Nederlandse Gasunie
Postbus 19
9700 MA Groningen
Tel: ++31 5021 2321
Het boekje staat vol met formules, grafieken, nomogrammen, samenvattingen stromingsleer, verbrandingen ed. De moeite waard en gratis!

Met vriendelijke groeten

Nico

MO

Ach, ik vind dat het hier best even over aardgas mag gaan. Het gaat toch voornamelijk om welke brander geschikt is voor welk gas. En ik ben blij dat mensen antwoord paraat hadden, want op Huubs vraag had ik geen respons kunnen geven. Ben geen loodgieter (en zeker geen oude!)

Hopmans

Hey Toppers,

Ik heb nog een KPN-brander in de schuur liggen.
Zo eentje waar ze hars mee smelten voor de kabelmoffen.

Heeft iemand een idee of het vermogen hiervan groot genoeg is om 23 ltr bier mee te brouwen? kW ?   ???
Maakt propaan of butaan iets uit?  :weetniet:

Groetjes,

Hoppie

Nico

Hi Hoppie,

Wat betreft het tweede deel van je vraag het volgende.
Er wordt met twee soorten verbrandingswarmten gewerkt, de ene met en de ander zonder de condensatiewarmte van de vrijgekomen waterstof. Voor de vergelijking van de brandstoffen is het in dit geval niet zo van belang.
Methaan: 890,36 MJ/kmol of per m3: 39,819 MJ/m3
Propaan: 2220,03 MJ/kmol of 101,234 MJ/m3
Butaan  : 2877, 09 MJ/kmol of 133, 691MJ/m3
Je ziet hoe langer de keten hoe warmer. Voor de aardigheid nog even de waarde van ethanol 1426,02 MJ/kmol of 69,374 MJ/m3.
De conclusie dat je beter je eigen bier kunt opdrinken dan verbranden is hiermee gerechtvaardigd.  :hoera:

Met vriendelijke groeten,
Nico

Hopmans

Ha Ha, Inderdaad.

Butaan en propaan liggen redelijk dicht op elkaar( Alhoewel  ??? ) .
Kan ik hieruit concluderen dat er niets verbouwd hoeft te worden aan de brander bij wisselen van deze brandstoffen?

Groetjes,

Hoppie


Nico

Inderdaad het verschil tussen de verbrandingsenthalpiën van propaan en butaan is relatief zo gering, dat je brander daarvoor geen aanpassing behoeft. Kampeerders gebruiken propaan en butaanflessen ook probleemloos door elkaar.
Het verschil tussen aardgas en propaan/butaan noodzaakt wel tot aanpassing.

Stook ze   ;)

Nico

Hopmans

Bedankt Nico  :proost2:

Ik heb net nog even goed gekeken naar de PTT-brander.
Ik heb er niet veel verstand van.
Maar ik denk dat het een vrezelijk bruut stukje gereedschap is.
In het midden zit een ronde schijf van 6cm diameter met allemaal gaten van 2mm.
De vlam gaat dus direct naar boven.
Om over de luchtinlaat maar niet te spreken.

Volgens mij moet het wel lukken.
Ik probeer het gewoon.  ???

Groetjes,

Hoppie

Bas

Citaat van: Hoppie op 28-01-2005  11:51 uMaakt propaan of butaan iets uit?
Verschil is nagenoeg te verwaarlozen (gasflessen, LPC, etc. bevat meestal een mengsel van beiden, soms afhankelijk van het jaargetijde). Onder de 4 gr. C doet butaan het niet meer goed ;).

Grt, Bas H.

Edgar

Uit deze thread: Deze link van Shell over het verschil tussen propaan en butaan. Waarmee ik denk dat handelsmengsels worden bedoeld.

Huub Krekels

Bedankt voor jullie reactie's betreffende de samenstelling van diverse gassoorten. Je wordt er in elk geval niet dommer van. Bovendien wordt door menig brouwer gebrouwen op een gasbrander en is enige bekendheid over deze branders een must.. Op rommelmarkten kom je vaak gasbranders tegen. Nu je wat achtergrondinformatie hebt is het gemakkelijker om "toe te slaan" op zo'n rommelmarkt.

 samenvol

Gr.

Huub.

biercees

Hoi Hoppie ,

Ik heb zo'n brander en deze is 8 kW.
Ik gebruik hem onder de kookketel dit zijn dezelfde gamellen als van het Witte Paard.
Werkt fantastisch dus deze kan je zeker gebruiken of verhandelen aan een medebrouwer.

Groeten,
Biercees

Hopmans

Hoi Biercees,

Bedankt voor de info !  :proost2:

Dan gaan we brander eens even uit proberen.
Nu nog een gasfles regelen. 8)

Groetjes,

Hoppie

BuBS

Hi allemaal,

Ik kan van Cornel een brander krijgen, maar ik heb toch nog een vraagje.
Via Morebeer kan ik brander bestellen op aardgas, maar verschilt het aardgas van de US met ons gas ???

Gr BuBs

Wil

Beste mensen,

Bij Brouwland hebben ze gaskraantjes om van propaan naar aardgas te gaan. Kosten dacht ik 2 euro.
Heb er zelf ook eentje  en het werkt goed. Zodoende hoef ik geen gasfles in huis te hebben.

Groetjes Wil

Hans (Lagos)

Ik zit dus in Spanje en wij hebben hier propaan en butaan en in de grote steden heeft men natural gas, wat voor voor mij dus niet van toepassing is. Uit het hierboven staande begrijp ik dat probaan en butaan door elkaar gebruikt kunnen worden.
Morebeer heeft voor redelijke prijzen propaan en butaan branders met een enorm vermogen. Als ik de Kilowatt hours x 3412 = BTUs formule toepas kom ik bij hun kleinste branders van 100.000 BTU´s al op ruim 29kw, klopt dit wel?

Als ik bij hun een probaan brander koop dan kan die volgens wat ik hier lees gewoon ook op butaan gebruiken worden maar kan ik dan ook maar beter de regulator ook daar kopen of zijn die overal hetzelfde?

Ik twijfel dus om er een bij Morebeer te bestellen zonder wat meer duidelijkheid te hebben. :-\

BVD voor meer info,

Salu2, Hans

MO

De brander bij Brouwland van 40x40 cm heeft een vermogen van dik 8 KWh. Dit is ruim voldoende voor 25 L.

Hans (Lagos)

Ik heb net dezelfde hier staan in een "Spaanse" uitvoering, ik bouw een Herms met 60 liter Maisch en heet water ketel fusten, 100 liter kookketel en denk dat het wat krap wordt met deze brander.

Slordig van mij, tussen de Herms linken staat alles al uitgebreid beschreven, moet dus te doen zijn op 40- 50 liter, en zo niet kan ik er altijd nog een bestellen en ik wil toch de Maisch ketel isoleren: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,603.0.html

Gr. Lagos

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.