CO2 angst?

Gestart door KC, 10-09-2012 20:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

KC

Ik zocht wat info over de hoeveelheid CO2 in verschillende bieren en de effecten op de smaak en kwam wat opmerkingen tegen over een teveel aan CO2.
Iemand zei ook: ik houd het laag, omdat soms flesjes bij een slijter staan en exploderen, met alle gevolgen van dien.
Ik merk ook dat er niet veel CO2 meer in verschillende pilssoorten zit tegenwoordig, of is dit alleen mijn ervaring? Zou daar ook een onderliggende reden voor zijn?
Bang voor klappende flessen? Iets met aansprakelijkheid?
Blijkbaar vinden veel mensen weinig CO2 lekker? Ik niet :)

hansm

Zoals je zelf al aangeeft zitten er in diverse biertypen verschillende hoeveelheden koolzuur. Sommige bieren zijn het lekkerst met weinig koolzuur (Engelse bitters bijvoorbeeld), andere bieren moeten juist heel veel koolzuur hebben (Weizen). Pils en alle andere ondergistende bieren zitten redelijk laag qua koolzuurgehalte (maar wel iets boven Engelse bieren). Volgens mij is de hoeveelheid koolzuur in pilsbieren de laatste tijd niet wezenlijk veranderd,

Dat flessen bij een slijter kunnen exploderen is een beetje onzin. Exploderende flessen krijg je als het bier nog niet helemaal is uitgegist bij het bottelen en er in de fles een veel te grote hoeveelheid koolzuur ontstaat. Als bieren bij een slijter (waar het vaak te warm is in de winkel) zouden exploderen, zou er geen slijter meer zijn die Weizen verkoopt  ;)

Caspar

Ik ben helaas vaker geconfronteerd met exploderende hobbybrouwsels. Onderschat de kracht van CO2 niet.. Zoals Hans aangeeft is dit niet de reden dat sommige biertypen weinig koolzuur hebben, dat heeft met stijl te maken.

Pils wordt ook onder druk afgevuld, hier hoef je echt niet bang te zijn voor explosies... wel als je een mislukte tripel met een eind sg van 1025 aangeboden krijgt als ruilbiertje :D .

RobinB

Commerciële pilsen zijn gefilterd, gepasteuriseerd en onder exact de juiste druk afgevuld.
Dat wordt niet méér, hooguit minder... ;)

Oscar

Citaat van: RobinB op 10-09-2012  22:09 uCommerciële pilsen zijn gefilterd, gepasteuriseerd en onder exact de juiste druk afgevuld.

Niet alleen commerciële pilsen hoor. Er zijn meer commerciële bieren die onder druk worden afgevuld en dus gesatureerd zijn met de juist hoeveelheid koolzuur.

RobinB

Klopt, de Prael deed dat ook... ;D ;)

Maar die waren niet gefilterd noch gepasteuriseerd.

MO

Maar onder druk afvullen en gist in de fles levert natuurlijk hetzelfde risico op.

Ik ken twee voorbeelden van ontplofte flesjes van kleine Nederlandse brouwerijen bij slijters. Gelukkig zonder persoonlijk letsel maar het blijft een risico.

RobinB

Citaat van: MO op 11-09-2012  12:45 uMaar onder druk afvullen en gist in de fles levert natuurlijk hetzelfde risico op.

Klopt uiteraard, daarom had ik het ook over gefilterd en gepasteuriseerd bier. Soms leest Ozzie wat te snel denk ik. :)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.