Eerste brouwsel (poging tot een drinkbare tripel)

Gestart door Adbrouwt, 11-08-2012 17:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adbrouwt

Ik heb wat data voor een tripel in BrouwVisie gezet en het onderstaande kwam eruit:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptBittere Tripel
Kenmerkstreek hop
Brouwdatum15-8-2012
BiertypeTripel
Aantal liters12
Gewenst begin SG1080 (8,6 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement73,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater20,7 liter
Maischdikte3,5 l/kg
Maischwater13,5 liter
Spoelwater7,2 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur10 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid35 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC93,0 %3855 gr3 EBC
Kristalsuiker7,0 %289 gr0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Tradition7,0 %10 gr15 minuten6 EBU
Saphir4,5 %5 gr15 minuten2 EBU
Perle (D)9,0 %15 gr90 minuten26 EBU

Opmerkingen-

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Koriander (gemalen korrels)4 gr15 Min.

Opmerkingen-


Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortBrewferm Bovengist
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
162°C60 minuten3,5 l/kg
272°C20 minuten3,5 l/kg
378°C1 minuten3,5 l/kg

Opmerkingen-

Op 15-08-2012 heb ik mijn eerste brouwdag gepland.

Ik heb bij een Almeerse brouwerij hop gekocht en deze combinatie van hoppen wil ik graag gebruiken.

Verder beschik ik over verschillende zakjes korrel gist zoals Brewferm bovengist, safale us-05 en t-58. Welke kan ik het beste gebruiken voor een tripel.

Mocht ik de plank volkomen mis slaan dan hoor ik dat graag anders trouwens ook  ;)

Herman

Ziet er goed uit. Een tripel heeft vaak nog wel wat meer suiker overigens, je kunt evt. gerust aanvullen tot ca 20% suiker, om het SG niet te veel te laten stijgen, doe je dan wat meer water bij zodat je op ca 15 l bier uitkomt. Het leuke is dat je dit ook kunt doen als je bier al gebrouwen is, dus tijdens gisten suiker+water toevoegen.


Meer suiker maakt een tripel beter doordrinkbaar, minder suiker zorgt voor een voller bier.

Adbrouwt

Mijn eerste brouwdag zit erop. Het was een hele ervaring.

Eerst het recept aangepast naar 15% suiker zoals Herman mij ongeveer had geadviseerd.

Bij het klam schroten had ik mijn boormachine aangesloten maar deze blaast dus lucht en wel recht in mijn opvangbak zodat de keuken bedekt was met een witte deken. Kleinere opvangbak heeft het verholpen.

Het maischen was goed gegaan en tijd genoeg om alles klaar te zetten en schoon te maken. Heb de hooikist type gebruikt die ik gezien had van Kleine Schriek bij brouw tv. Wel een beetje wort op de slaapzakken van de kinderen gemorst. Gelukkig zijn we al op vakantie geweest.

Het Javal hevel deed zijn werk goed en na het verwijderen van de bostel uit de elektrische weckketel snel het wort aan de kook gebracht in dezelfde pan. De hoppen toegevoegd. Bijna de suiker vergeten maar 10 minuten voor het einde toch erbij gedaan. 15 minuten voortijd het filter in de pan koelspiraal erbij. Tjee dat was effe dringen in de pan.

Koelen met de bierspiraal tot 22 graden. Lager heeft toch geen zin want ik heb nog geen vergisting koelkast en vandaag lijkt wel tropisch. Wort naar het vergistingsvat en even een maatcylinder vullen om de SG te meten (1090). Gist erbij gedaan 12 gram Brewferm top in een totaal van 9,75 liter.

Klaar

1) mijn SG zit op 1090 terwijl BrouwVisie 1080 heeft berekend. Logisch want ik heb maar 9,75 liter. Vraag ik wil nu 2 liter toevoegen aan mijn vergisting vat. Mijn eindvolume is dan ongeveer 12 liter. Kom ik dan in de buurt van de 1080. Ga het water eerst koken afkoelen en toevoegen moet ik verder nog ergens rekening mee houden?

2) Hoe kan ik dit in BrouwVisie invoeren zodat deze mijn berekening doet na toevoeging van het water.

3) Voor het koken was mijn SG 1040 maar ik had nog geen suiker toegevoegd. Wat zegt dit soortelijk gewicht.

Vrees dat ik een beginnend bierbrouw virus heb opgelopen. Nu maar hopen dat mijn vrouw er ook mee besmet raakt want ze vond het toch wel wat vreemd ruiken op zolder. Misschien als het resultaat te drinken is.  :proost:

Ad :degroeten:

BierHenk

Volgens BrouwVisie moet je anderhalve liter water toevoegen. Dan zit je op 1078.
Je hebt een paar liter verspeeld met koken, door verdamping.
Verder zit er hier en daar nog wat rendementsverschil, omdat er nog wat in de bostel achterblijft, en meer van die vijven en zessen.

Als je alles wat je gedaan hebt logt in BrouwVisie, kun je je rendement bijstellen, en de volgende keer nauwkeuriger uitkomen.

Al met al niet verkeerd voor een eerste poging!

NewLine

Ik vind het wel raar dat je voor koken en voor suiker toevoegen 1040 had en na koken en suiker 1090.
Je hebt dus 40 uit je mout gehaald. Stel dat door inkoken het SG ook nog 10 punten is gestegen, dan heb je toch nog 40 uit je suiker gehaald.
Dus je extract uit suiker is ongeveer even groot als het extract uit mout.

Uit je recept (15% suiker) had ik eerder verwacht (relatief):
Uit de mout: 85%*0.8*0.73 tov 15%*1.0 uit suiker oftewel ongeveer 3.3x meer extract uit mout dan uit suiker.

Het verschil tussen 1040 en 1090 lijkt me dus nogal groot  :weetniet:

Adbrouwt

inmiddels 1,5 liter toegevoegd.

Citaat van: NewLine op 15-08-2012  18:48 uIk vind het wel raar dat je voor koken en voor suiker toevoegen 1040 had en na koken en suiker 1090.
Je hebt dus 40 uit je mout gehaald. Stel dat door inkoken het SG ook nog 10 punten is gestegen, dan heb je toch nog 40 uit je suiker gehaald.
Dus je extract uit suiker is ongeveer even groot als het extract uit mout.

Uit je recept (15% suiker) had ik eerder verwacht (relatief):
Uit de mout: 85%*0.8*0.73 tov 15%*1.0 uit suiker oftewel ongeveer 3.3x meer extract uit mout dan uit suiker.

Het verschil tussen 1040 en 1090 lijkt me dus nogal groot  :weetniet:

Het zou kunnen zijn dat het wort niet homogeen was. Ik had namelijk al het wort geheveld en na enkele minuten wat van het bovenstaande genomen. Waarschijnlijk was dat meeste van het spoelwater. Kan ik dat voorkomen door goed te zwenken alvorens ik een staal neem of wachten tot alles in de kookpan geschonken is?

Adbrouwt

Momenteel staat de jonge tripel een 8 dagen na te vergisten in een mandfles. Waterslot is rustig maar stond vanochtend nog een klein beetje schuin. Daarom besloten nog even te laten staan. Vandaag is er zonlicht op de fles gevallen en ik zag dat het waterslot de andere kant op ging bubbelen. Ook vielen hierbij enkele druppels vanuit het waterslot het bier in. Hoe erg is dit?

Ik ga zo snel mogelijk het SG meten en dan bij een lage waarde besluiten te bottelen. De SG was na de hoofdvergisting 1022.

Het lijkt me niet verstandig het bier nog langer in de mandfles te laten omdat er zuurstof en druppels water bij zijn gevallen. Gelukkig wel een nieuw waterslot en ik heb ook gekookt water gebruikt  in het slot. Graag hoor ik wat ik nu het beste kan doen als blijkt dat mijn SG waarde te laag is.

hansm

Citaat van: Adbrouwt op 27-08-2012  17:23 uVandaag is er zonlicht op de fles gevallen en ik zag dat het waterslot de andere kant op ging bubbelen. Ook vielen hierbij enkele druppels vanuit het waterslot het bier in. Hoe erg is dit?

Dat ligt aan wat er ín dat water zat. Het kan allemaal meevallen, maar als dat water al een tijdje in dat waterslot staat en er kan van alles ingevallen zijn. En dat kan natuurlijk effect hebben op het bier. Het zou bijvoorbeeld langzaam zuur kunnen worden of een andere infectie zou zich kunnen ontwikkelen.

Gewoon afwachten, het kan ook best goed gaan. Er zit genoeg alcohol en hop in, de meeste micro-organismen vinden dat niet fijn.

Even iets heel anders: dat zonlicht moet je niet op je fles laten vallen. Onder invloed van UV-licht kan je bier naar kattenpis gaan ruiken/smaken. Altijd zo donker mogelijk wegzetten, en zeker niet in het directe zonlicht!

William

Je kunt het waterslot ook vullen met een alcohol-water mengsel om mogelijke infecties vanuit het waterslot te voorkomen.

Adbrouwt



Dank voor de snelle reacties. Ik had op het forum gelezen dat licht niet goed was. Dus een bruine mandfles aangeschaft. Zoals te zien is in de fles lijkt er nog gist actief te zijn. Dus besloten om de fles gesloten te laten staan ook omdat het waterslot weer de goede kant op staat.

Ennuh ik zal nooit meer direct zonlicht op de fles laten vallen want bier dat naar kattenpis smaakt klinkt niet echt smakelijk.

Ad :degroeten:

Jacques

Als je zorgt dat het rode dopje altijd op het waterslot wanneer je het waterslot gebruikt hoef je nergens druk over te maken. Het leidingwater dat je gebruikt voor het vullen van het waterslot bevat geen bierschadelijke micro-organismen. Na gebruik het waterslot even goed leegschudden en voor opnieuw gebruik even desinfecteren voor de zekerheid (maar echt nodig is dat niet).
In het geval je het rode dopje kwijt bent (op een of andere manier gebeurt dat regelmatig) kun je een stukje aluminium folie over de opening van het waterslot doen.

Een druppeltje water uit je waterslot is dus geen enkel probleem als je de nodige voorzorgmaatregelen getroffen hebt.

Adbrouwt

Vandaag de tripel in de fles gestoken. Ik heb stiekem het bier geproefd. Hmmm dat smaakte niet verkeerd. Ik ben de smaak van de blikbrouwsels gewend maar dit smaakt nu al veel beter. De blikbrouwsels hebben altijd een wat zurige smaak.

Mijn SG was 1019. Dit leek mij aan de hoge kant. Maar de gist leek niet meer actief en het waterslot stond ook al dagen stil. De vergistingsgraad volgens BrouwVisie was 76,3. Is dit het eind SG wat ik had kunnen verwachten. Langer in de mandfles is geen optie meer.

Veel problemen gehad met het overhevelen van het bier naar een nieuwe mandfles en naar de flesjes. Ik gebruik deze hevel: http://www.Brouwmarkt.nl/hevel-uitschuifbaar-type-109050-met-kraan-droesemkop-p-379.html#.UD_NKdYaMXU
Na vandaag overweeg ik een nieuwe te kopen. Ik heb deze verschillende malen met de mond moeten aanzuigen en dat kan nooit bevorderend zijn voor mijn bier. Iemand een suggestie voor een hevel? Ik denk zelf aan een aanblaashevel.

Ad :degroeten:

William

Citaat van: Adbrouwt op 30-08-2012  22:40 uIk denk zelf aan een aanblaashevel.

Deze gebruik ikzelf ook altijd tot volle tevredenheid.



Het nadeel is dat er geen droesemkapje bijzit maar door de schuine afsnede is dat ook minder nodig.

heijligers

Van mandfles naar bottelvat gebruik ik ook een aanblaashevel. Werkt prima.

heijligers

Citaat van: William op 30-08-2012  22:47 uDeze gebruik ikzelf ook altijd tot volle tevredenheid.



Het nadeel is dat er geen droesemkapje bijzit maar door de schuine afsnede is dat ook minder nodig.
Die heb ik ook en dan met nog wat slang na de afsluiter. Hierop wil de hevel echter vaak lucht aanzuigen. Hier ga ik binnenkort een verbindingsstuk zetten (ipv de kraan) zoals deze:

David Steeman

Citaat van: Jacques op 27-08-2012  22:16 uHet leidingwater dat je gebruikt voor het vullen van het waterslot bevat geen bierschadelijke micro-organismen.
Ik vul het waterslot met een scheutje goedkope Gin uit de Aldi, da's 40% alcohol dus daar groeit niets in.

Adbrouwt

Vandaag mijn eerste flesje na een week gisten op de fles open getrokken. Er zat koolzuur op en er zat een schuimlaag op. Deze zakte wel in maar bleef toch even staan. De smaak vond ik redelijk. Hij smaakte een beetje waterig en wat weinig bitter en weinig hopsmaak. Je proefde wel duidelijk alcohol. Kortom het is een drinkbare tripel geworden en dat was geloof ik het onderwerp van deze draad. Dus poging geslaagd. Bedankt voor alle hulp. Ik ga nog proberen een foto te sturen(die optie ontbreekt nu bij dit bericht). Ik ga lekker verder brouwen en proberen de smaak nog wat te verbeteren.
Ad :proost:

Adbrouwt


Gelukkig de voeg foto knop weer gevonden. Hier een impressie van het biertje en het etiket.

Adbrouwt

Vandaag nog maar eens een flesje open gedaan. Na een week extra hergisten en schudden van de flesjes bij kamertemperatuur. Vorige week nog weinig schuim en koolzuur vandaag een mooie schuimkraag en een lekker tintelende frisse smaak. Jahoeeee! De tripel is van drinkbaar veranderd naar een lekkere tripel.

2 lessen ondervonden.
1: koolzuur heeft een positief effect op de smaakbeleving
2: geduld is een schone zaak

Maar de ervaren brouwer wist dat allang natuurlijk.  :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.