Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Spoelwater van beproefd recept tijdelijk aanpassen  (gelezen 2109 keer)

Offline koffie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
Spoelwater van beproefd recept tijdelijk aanpassen
« Gepost op: 07-09-2012 10:13 u »
In mijn Excel sheet heb ik een recept voor een Tripel. Ooit begonnen als Westmalle Tripel kloon, inmiddels gewoon onze huistripel die wij lekker vinden.
Morgen krijg ik wat vrienden over de vloer die dit bier willen brouwen voor hun zelf.
Ik kom in mijn standaard recept net ff een paar liter te kort. Kwestie van even het einddoel ophogen en de rest wordt doorberekend.
Probleem is: met een maischdikte van 4 liter per kg zit ik dan net tegen de rand van de pan aan. Geen probleem normaal, maar met 3 onervaren brouwers niet zo handig.
Als ik de maischdikte aanpas van 4 naar 3.5 gaat het allemaal wat makkelijker passen.
Verhoudingen maischwater / spoelwater veranderen dan van 44.2 / 19.2 naar 38.6 / 24.6

Long story short: gaat dit smaakverschil opleveren of maak ik mij onnodig zorgen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
Re: spoelwater van beproefd recept tijdelijk aanpassen
« Reactie #1 Gepost op: 07-09-2012 10:17 u »
Volgens mij zal dat een bier opleveren dat iets volmondiger zal zijn (weet alleen niet of dat een groot verschil zal zijn)

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 07-09-2012 10:22 u »
In mijn Excel sheet heb ik een recept voor een Tripel. Ooit begonnen als Westmalle Tripel kloon, inmiddels gewoon onze huistripel die wij lekker vinden.
Morgen krijg ik wat vrienden over de vloer die dit bier willen brouwen voor hun zelf.
Ik kom in mijn standaard recept net ff een paar liter te kort. Kwestie van even het einddoel ophogen en de rest wordt doorberekend.
Probleem is: met een maischdikte van 4 liter per kg zit ik dan net tegen de rand van de pan aan. Geen probleem normaal, maar met 3 onervaren brouwers niet zo handig.
Als ik de maischdikte aanpas van 4 naar 3.5 gaat het allemaal wat makkelijker passen.
Verhoudingen maischwater / spoelwater veranderen dan van 44.2 / 19.2 naar 38.6 / 24.6

Long story short: gaat dit smaakverschil opleveren of maak ik mij onnodig zorgen?

Volgens de theorie zal bij een iets dikkere maisch het bier iets zoeter worden. Door meer te spoelen kan je iets meer uitloging van de kafjes krijgen.

Maar de vraag is in hoeverre je dit proeft. Zo groot is het verschil nu ook weer niet. Ik zou zeggen: gewoon doen, lekker brouwen en als je de kans hebt de 2 versies naast elkaar proeven. Dan kan je zelf beoordelen of het effect gehad hebt  :proost:

Offline koffie

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 07-09-2012 11:52 u »
Ik denk dat ik maar gewoon de aanpassing voor deze sessie doorvoer - ik hoef het toch niet zelf te drinken  :proost: ;)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Spoelwater van beproefd recept tijdelijk aanpassen
« Reactie #4 Gepost op: 11-09-2012 01:51 u »

Dit is inderdaad een geval waar maak je je in vredesnaam druk om.... :weetniet: :weetniet:

Offline koffie

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 11-09-2012 06:56 u »
Dit is inderdaad een geval waar maak je je in vredes naam druk om.... :weetniet: :weetniet:
De vriendelijkheid straalt er weer vanaf.

Omdat ik het recept niet alleen aan het opschalen was maar ook de verhoudingen wijzigde maakte ik me even zorgen.
Is dat nou zo moeilijk om te begrijpen dat iemand even met zo'n vraag zit?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 11-09-2012 10:00 u »
Is dat nou zo moeilijk om te begrijpen dat iemand even met zo'n vraag zit?

Nee, maar het eventuele smaakverschil is nihil, het bier wordt er niet veel anders van.

Tags: