Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Welk type / merk weckketel?  (gelezen 13837 keer)

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Land: nl
  • Selissen Bier
Welk type / merk weckketel?
« Gepost op: 10-09-2012 15:17 u »
Ik ben op zoek naar een elektrische weckketel en heb er op Marktplaats een aantal gezien die te koop zijn aangeboden. Ik weet echter dat er versies zijn, waarbij de verwarmingsspiraal zich in de ketel bevindt in plaats van er onder. Dit kan er natuurlijk voor zorgen dat het een en ander gaan aanbranden aan het verwarmingselement. Weet iemand van jullie welke versies c.q. merken van elektrische weckketels bruikbaar voor het maischen? Ik heb ketels gezien van Kochstar, Weck en Westfalia.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
Re: welk type / merk weckketel?
« Reactie #1 Gepost op: 10-09-2012 15:29 u »
ik denk dat je eerder naar het vermogen moet kijken. Standaard zijn die ketels 29 liter. Daar heb je al snel tegen de 2000 Watt voor nodig om alles in een redelijke tijd op temperatuur te brengen.
Ook even de weerstand met een multimeter op kortsluiting checken. Ik had er eentje van Weck gekocht die na een uurtje kortsluiting gaf.
Nu heb ik er het elektrisch gedeelte afgehaald en maisch ik met de metalen pot gewoon op het vuur.

Offline arluijen

• Super lid
  • Tegen een touw kun je niet duwen.
« Reactie #2 Gepost op: 10-09-2012 15:33 u »
Tja. De mijne is van "Brewferm" en hier ben ik erg tevreden over. Hiervoor had ik er een van Kochstar maar die was niet uit n stuk & van emaillen : op de bodem zat een soort bubbel die het element was. Nadeel hierbij was dat deze van een ander materiaal was en dit is een keer beschadigd geraakt... geen succes dus.

De thermostaat moet je niet naar kijken, die gaf zoveel afwijking daar zat je regelmatig 10 graden er naast (boven & onder).

Offline arluijen

• Super lid
  • Tegen een touw kun je niet duwen.
« Reactie #3 Gepost op: 10-09-2012 15:40 u »
O ja,

De Brewferm ketel kwam van http://brouwparadijs.nl, maar die hebben volgens mij niets meer. Is RVS en 2000 Watt en ging voor 175.

Offline Esterenbrouw

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 10-09-2012 15:43 u »
Ik brouw/maisch met een ketel van Brewferm RVS Pro met programmeerbare thermostaat. Bevalt prima.

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #5 Gepost op: 10-09-2012 17:51 u »
Hier ook een Brewferm 2 kW. Rvs

Het is even wennen met de thermostaat, maar als je hem een beetje doorhebt kun je perfect " rollend " koken.
En maischen gaat goed met een temperatuurmeter van Ikea ...en een knijper.
Ook is hij eenvoudig schoon te maken.

Ben er na 4 brouwsels nog steeds zeer tevreden over.

Succes met zoeken!

Grt peterr

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #6 Gepost op: 10-09-2012 18:00 u »
Helaas geen ketels van Brewferm op Marktplaats.
Maar wel deze:

http://link.marktplaats.nl/593250627
en deze

http://link.marktplaats.nl/592434823

Offline Pimmels

• Senior lid
  • kijk ook op www.facebook.com/PimmelsBier
    • Pimmels bier
« Reactie #7 Gepost op: 10-09-2012 18:18 u »
Ik heb in Duitsland een Weck ketel gekocht: 29 liter 2000 Watt met thermostaat, om in de toekomst mee te gaan maischen, ik gebruik hem nu echter ook om (extract) te brouwen.
Ik moet zeggen naar volle tevredenheid, hij kookt prima ook rollend, zeker nadat ik hem heb voorzien van een isolatiedeken.
Kosten in Duitslands: 75.-

Let wel bij aanschaf op dat de thermostaat een "entsaft" stand heeft, zo niet dan heeft de ketel een vermogen van 1800 Watt en kookt niet door maar slaat af bij 100 graden!

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #8 Gepost op: 10-09-2012 19:13 u »
Kochstar heeft een uitgebreide range ketels. Hun eigen shop is niet de goedkoopste, even zoeken dus. Hier een gemodificeerde versie.

s7.

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #9 Gepost op: 10-09-2012 19:54 u »
De Brewferm is ook een Kochstar... eigenlijk de Warmmaster Edelstar maar dan met een 2000 Watt.
Und der entsaft stand.  ;)

Staat er ook op.

Grt peterr

( zo'n mooi korfje zou ik ook wel willen zeg! :groots:)

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
Re: Welk type / merk weckketel?
« Reactie #10 Gepost op: 10-09-2012 21:15 u »
De weck ketels die ik op Marktplaats zie staan zijn allemaal van email en de vermogens staan er helaas niet bij. Misschien dat ik toch maar eens moet gaan kijken naar een nieuwe in RVS. In ieder geval dank voor alle tips!

Offline ed

• Senior lid
  • Brouwerij "D'n Dijckstoel" 2013-3 HL
    • Brouwerij D'n Dijckstoel
« Reactie #11 Gepost op: 10-09-2012 21:17 u »
Als je er een tweede handse koop, let er dan op dat de binnenkant niet beschadigd is. Voor te wecken is dit niet erg, maar om te brouwen is die dan niet geschikt.

Ed

Offline Superbeun

• Senior lid
  • Do not fear, Beun is here
« Reactie #12 Gepost op: 10-09-2012 21:53 u »
De brouwketels van Brewferm zijn volgens mij gewoon ketels van Kochstar en Rommelbacher
De Kochstar heeft echter bij Brewferm een 2000 W element.
Ik heb de ketels in Duitsland gekocht omdat deze daar een stuk goedkoper zijn dan hier, de Kochstar gebruik ik om te maischen (1800 Watt is dan prima).
De Rommelsbacher gebruik ik om te koken (2000 W).

Link (Duitse vergelijkingssite): http://www.idealo.de/preisvergleich/MainSearchProductCategory.html?q=Einkochautomat

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #13 Gepost op: 10-09-2012 22:18 u »
Pas alleen op voor de kunststof variant met inderdaad een spiraal n de ketel. Die is niet goed.

Offline Superbeun

• Senior lid
  • Do not fear, Beun is here
« Reactie #14 Gepost op: 10-09-2012 22:37 u »
Pas alleen op voor de kunststof variant met inderdaad een spiraal n de ketel. Die is niet goed.
Ik gebruik de kunststof ketel (wat 34) als spoelwaterketel, daarvoor is hij prima geschikt.
Ik zou hem inderdaad niet als maisch- of kookketel gebruiken.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #15 Gepost op: 16-09-2012 09:12 u »
Ik heb gisteren een elektrische weckketel (met Entsafterstufe) gekocht via Marktplaats voor 25 euro. Zat alleen nogal wat kalkaanslag op de bodem, maar een nachtje met azijn erin doet wonderen, vanochtend was het allemaal weg.

Met mijn Ikea thermometer zie ik wel dat de schakelknop een paar graden afwijkt, maar ja daar heb ik de thermometer dan ook voor. Binnenkort kan ik dan echt gaan brouwen :-)

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #16 Gepost op: 16-09-2012 09:56 u »
Ik heb gisteren een elektrische weckketel (met Entsafterstufe) gekocht via Marktplaats voor 25 euro. Zat alleen nogal wat kalkaanslag op de bodem, maar een nachtje met azijn erin doet wonderen, vanochtend was het allemaal weg.

Met mijn Ikea thermometer zie ik wel dat de schakelknop een paar graden afwijkt, maar ja daar heb ik de thermometer dan ook voor. Binnenkort kan ik dan echt gaan brouwen :-)

Mooie vangst! Koopje.

Grt peterr

Tags: brouwketel