Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kegs en CO2 die verdwijnt?  (gelezen 10314 keer)

Offline Kleine_Schriek

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
  • Keggen die hap!
Kegs en CO2 die verdwijnt?
« Gepost op: 10-09-2012 12:27 u »
Misschien een rare titel, maar de laatste tijd heb ik een verschijnsel dat ik eerst niet had en niet weet waarom.

1. Ik heb de kegs aangesloten en de kraan dicht, manometer staat op 60. Na een nacht staat de manometer op nul. Een lekje dus? Als ik de fles opendraai beginnen de kegs vrij lang CO2 te vragen (te horen aan het piepende geluid).
2. Als ik de CO2 koppelingen van de kegs haal en hetzelfde doe blijft de manometer op 60 staan. Dus het lek zit niet in de leidingen tussen de koppeling en de CO2 fles.
3. Ik koppel de CO2 weer aan, er gebeurt niets in de keg. Dus de zilveren koppelingen op de keg lekken ook niet.

Rara wat is er aan de hand?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
    • Stadsbrouwerij Wageningen
Re: Kegs en CO2 die verdwijnt?
« Reactie #1 Gepost op: 10-09-2012 12:40 u »
Heb je zilveren koppelingen?  >:D

Als ik het goed begrijp blijft de keg op druk als je hem losgekoppeld hebt?
Dan zou ik het lek zoeken in de CO2 slang tussen keg en drukregelaar. Zit die goed vast gedraaid (open deur vraag). Misschien een korreltje zand op het rubber ringetje?

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 10-09-2012 12:44 u »
Is het rubberen ringetje dat aan de buitenkant rondom het ventiel zit nog goed? (dat ringetje is voor de afdichting als de CO2-koppeling is aangesloten)

Offline Kleine_Schriek

• Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #3 Gepost op: 10-09-2012 12:53 u »
Koppelingen zijn plastic. De grijze dus.

CO2 koppeling zit echt super vast, o-ring is een goed idee.  Maar bij 2 kegs hetzelfde probleem... daarom verdacht ik de keg niet, maar de grijze CO2 koppeling.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #4 Gepost op: 10-09-2012 13:15 u »
Lekt de keg zelf niet (via het deksel)?
Wat je kunt doen is de keg met aansluitingen onder water houden om te kijken waar het lek zit. Je kunt ook met zeepsop kijken (zoals bij gasleidingen).

Bert

Offline Kleine_Schriek

• Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #5 Gepost op: 10-09-2012 13:22 u »
Lekt de keg zelf niet (via het deksel)?
Wat je kunt doen is de keg met aansluitingen onder water houden om te kijken waar het lek zit. Je kunt ook met zeepsop kijken (zoals bij gasleidingen).

Bert
Nee dat kan niet, want dan zou hij meteen CO2 gaan vragen als ik de grijze CO2 koppeling erop zet. Dat gebeurt niet. Dat is nou het gekke. Hij lekt alleen als de grijze CO2 koppeling erop zit. Dus het moet in de grijze CO2 koppeling zitten, maar dan alleen in de toestand dat hij erop geklikt zit. Is ie eraf geklikt, dan lekt er nergens wat...

Daarom vind ik de suggestie naar de ring op de NC koppeling te kijken een goede. Echter ik zie visueel niets...

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #6 Gepost op: 10-09-2012 13:29 u »
De zilveren koppeling zelf kan ook beschadigd zijn. Als die ergens gedeukt is of een kras heeft.

En smeer een heel klein beetje vet op de koppeling, dat spul dat je van bierzapfen.de hebt gekregen. Dan sluiten de koppelingen gemakkelijker en komt er minder 'druk' op de O-ringen.

En het is toch wel een zilveren CO2 koppeling? Of per ongeluk een bier koppeling gemonteerd?

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #7 Gepost op: 10-09-2012 13:40 u »
Nee dat kan niet, want dan zou hij meteen CO2 gaan vragen als ik de grijze CO2 koppeling erop zet. Dat gebeurt niet. Dat is nou het gekke. Hij lekt alleen als de grijze CO2 koppeling erop zit. Dus het moet in de grijze CO2 koppeling zitten, maar dan alleen in de toestand dat hij erop geklikt zit. Is ie eraf geklikt, dan lekt er nergens wat.....

Klein beetje siliconenvet op de O-ring (heb jij wel liggen ;) )

Bert

Offline Kleine_Schriek

• Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #8 Gepost op: 10-09-2012 14:01 u »
De zilveren koppeling zelf kan ook beschadigd zijn. Als die ergens gedeukt is of een kras heeft...

En smeer een heel klein beetje vet op de koppeling, dat spul dat je van bierzapfen.de hebt gekregen. Dan sluiten de koppelingen gemakkelijker en komt er minder 'druk' op de O-ringen.

En het is toch wel een zilveren CO2 koppeling? Of per ongeluk een bier koppeling gemonteerd?
Ga ik doen. Het is de juiste hoor. Ik weet ondertussen het verschil :-)

[edit]
Net erop gedaan en zou inderdaad wel de verklaring kunnen zijn. Want ik heb de gewoonte overal Star San op te spuiten en dat zouden die rubbers wel eens niet kunnen waarderen dat fosforzuur spul... De test is begonnen. Morgen weten we of dat het was.

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 10-09-2012 14:12 u »
Ik heb ook last gehad van lekkende vaten. Sinds ik alles met gastape afdicht gaat het een stuk beter. Heb je de koppeling tussen slang en CO2 koppeling ook met gastape afdgedicht?

Offline koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
« Reactie #10 Gepost op: 10-09-2012 14:22 u »
Zijn het de kegs waar geen ontluchter in de deksesl zit?

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #11 Gepost op: 10-09-2012 18:09 u »
Neemt het bier niet gewoon die koolzuur op?

Als het bier minder koolzuur heeft dan de huidige temperatuur en druk in het vat dan neemt het bier de koolzuur gewoon op.

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 10-09-2012 19:22 u »

Als het bier minder koolzuur heeft dan de huidige temperatuur en druk in het vat dan neemt het bier de koolzuur gewoon op.

Maar niet als er nog 60 bar in de fles zat... zoveel koolzuur in het bier geeft waarschijnlijk wel een leuk effect ;D

Offline Huub Krekels

• Super lid
  • Brasserie le Grillon
« Reactie #13 Gepost op: 10-09-2012 19:28 u »
Vaak is, waar dan ook, een klein lekje aanwezig. Een goede afdichting is niet altijd te garanderen. Ik koppel daarom altijd mijn fust/keg los van de leidingen nadat ik getapt heb. Ik laat nooit een fust/keg aangekoppeld staan. Voorkomen is beter dan genezen. Nu heb je gewoon wat koolzuur bij moeten vullen. Als je even niet oplet kan het bier in het fust/keg zelfs bederven. Mijn advies is dus: ALTIJD LOSKOPPELEN. :denken:

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 10-09-2012 19:39 u »
Maargoed, als je aansluitingen of deksel lekken maakt het afkoppelen ook niet veel uit. Je verliest dan toch je CO2.
Ik heb een hele berg cornies, en ik moet zeggen dat er een stel hiervan lastig luchtdicht te krijgen zijn. Waarschijnlijk de leeftijd en de ruwe manier waarop de al die jaren, met pepsi gevuld, behandeld zijn.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 10-09-2012 20:40 u »
Net erop gedaan en zou inderdaad wel de verklaring kunnen zijn. Want ik heb de gewoonte overal Star San op te spuiten en dat zouden die rubbers wel eens niet kunnen waarderen dat fosforzuur spul...

Dat is ook mijn ervaring. Star San en rubber gaat zo te merken niet zo goed samen. Echte aantasting heb nog niet gezien maar het valt mij elke keer op dat als ik de rubberen rand van de deksel van mijn CCT inspuit met Star San deze echt blijft plakken bij het verwijderen na zoveel dagen.

Offline Kleine_Schriek

• Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #16 Gepost op: 10-09-2012 21:00 u »

Dat vroeg ik mij ook af. Als morgen blijkt dat de druk stabiel is gebleven was het toch het rubber in combi met Star San.

Loskoppelen is inderdaad wel altijd beter, maar de fles zet ik altijd al dicht. En tot enige weken geleden had ik nooit dit probleempje. En ik vind eerlijk gezegd dat loskoppelen toch een gedoe. Ik heb heel weinig ruimte tussen de keg en de koelkastbovenkant namelijk.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #17 Gepost op: 10-09-2012 21:06 u »
Ik laat de aangeslagen fusten die in de koelkast staan vrijwel altijd onder druk (0,9 bar) staan. Wel van te voren met zeepsop checken of alle verbindingen goed dicht zijn. Maar dat hoef je alleen als je wat aangepast hebt. Tot nu toe gaat dat goed maar dat is natuurlijk geen garantie dat de fles niet een keer leeg is. Maar het gaat nu toch al 2 jaar goed met een fles van 6 liter koolzuur.

Offline NewLine

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 10-09-2012 21:16 u »
Dat is ook mijn ervaring. Star San en rubber gaat zo te merken niet zo goed samen. Echte aantasting heb nog niet gezien maar het valt mij elke keer op dat als ik de rubberen rand van de deksel van mijn CCT inspuit met Star San deze echt blijft plakken bij het verwijderen na zoveel dagen.

Ik heb in elk geval wel al voorgehad dat een of andere rubberachtige plastic door de StarSan stuk ging. Zie dit topic: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,19189.msg284073.html#msg284073

Op harde plastic heb ik nog geen effect gezien, maar de zachtere materialen hebben er blijkbaar toch last van?

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 11-09-2012 09:16 u »
Ik heb in elk geval wel al voorgehad dat een of andere rubberachtige plastic door de StarSan stuk ging. Zie dit topic: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,19189.msg284073.html#msg284073

Op harde plastic heb ik nog geen effect gezien, maar de zachtere materialen hebben er blijkbaar toch last van?

Mijn plantenspuit met Star San heeft afgelopen week ook de geest gegeven. Er komt niks meer uit de leiding door corrosie (?)

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #20 Gepost op: 11-09-2012 09:52 u »
Tja, het is natuurlijk niet inert hè? ;D

Offline Kleine_Schriek

• Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #21 Gepost op: 11-09-2012 10:18 u »
Helaas het was niet het rubbertje en wat vet heeft niet geholpen. De koolzuur die in de leiding zat is weg (barometer op 0 bar nu en slurpend koolzuur geluid als ik de fles weer opendraai). Dus er is CO2 verdwenen uit de leiding en ook uit de keg gezien het slurpende geluid.

Even afstrepen wat de mogelijke oorzaken zijn en hoe we dat kunnen verklaren/weerleggen:
1. 0-ring rondom connector         ----> vet erop en testen, o-ring vervangen en testen
2. het bier neemt de koolzuur op    ----> verklaring en test?
3. lek zit in grijze plastic connector  ----> connector in het water gelegd met druk op de leiding. Geen lek.
4. lek zit in de grijze plastic connector  mits gemonteerd--> keg met connector in water leggen en kijken naar lek
5. lek zit in deksel of ergens anders in de keg --> nee, want mits grijze connector van de keg gehaald lekt er niets uit de keg.

Ik ga punt 5 vandaag testen. Vat is op druk, temperatuur blijft volgens mij redelijk constant in de koelkast. Dus als ik morgen de keg
weer aansluit op de CO2 en er begint niets te piepen dan is punt 5 definitief verworpen.

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 11-09-2012 10:57 u »
Staan beide drukmeters op 0 als de koolzuurkoppeling een aangesloten is (en de fles dichtgedraaid is), dus zowel de koolzuurfles-kant als de meter die de gereduceerde druk aangeeft? Als die laatste meter wel op de ingestelde waarde blijft staan, is inderdaad misschien  de koolzuur gewoon opgelost in het bier.

Als de meter na het reduceerventiel ook op 0 staat zou je verwachten dat er ook koolzuur uit het bier ontwijkt. Merk je iets van minder opgelost koolzuur in je bier, of wordt het juist steeds een beetje meer?

Misschien kan je er een beetje zeepsop over de aangesloten koppeling sproeien? Als er een lekje zit zou je belletjes moeten zien.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #23 Gepost op: 11-09-2012 11:25 u »
Meet de druk in je keg eens met een losse meter. Eerst loskoppelen, dan meten, en dan de volgende dag weer meten.

Offline Kleine_Schriek

• Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #24 Gepost op: 11-09-2012 11:28 u »
Staan beide drukmeters op 0 als de koolzuurkoppeling een aangesloten is (en de fles dichtgedraaid is), dus zowel de koolzuurfles-kant als de meter die de gereduceerde druk aangeeft? Als die laatste meter wel op de ingestelde waarde blijft staan, is inderdaad misschien  de koolzuur gewoon opgelost in het bier? Maar hoe werkt dat dan?
De hogedruk manometer (0 tot 250 bar) staat op 0 en de gereduceerde manometer (0 tot 6 bar) blijft op de ingestelde 1,3 bar staan.
Dus dat zou betekenen dat de koolzuur gewoon oplost in het bier?

Misschien kan je er een beetje zeepsop over de aangesloten koppeling sproeien? Als er een lekje zit zou je belletjes moeten zien.
Dat had ik al gedaan en je ziet nergens belletjes...

Tags: thuistap