Nagisting

Gestart door John, 09-09-2012 20:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

John

Het is me nog steeds niet geheel duidelijk: nagisten op hogere of lagere temp. dan hoofdgisting. Volgens mij zijn nog steeds de meningen hierover verdeeld.

Oscar

Citaat van: John op 09-09-2012  20:47 uHet is me nog steeds niet geheel duidelijk: nagisten op hogere of lagere temp. dan hoofdgisting.

Gewoon op kamertemperatuur  :) Soms moet je niet te moeilijk nadenken.... ;)

Jacques

Citaat van: John op 09-09-2012  20:47 uHet is me nog steeds niet geheel duidelijk: nagisten op hogere of lagere temp. dan hoofdgisting. Volgens mij zijn nog steeds de meningen hierover verdeeld.

Ligt een beetje aan de temperatuur waarbij je de hoofdgisting uitvoert. Als je op een vrij lage temperatuur vergist worden niet alle suikers vergist. Dat heeft te maken met het feit dat bij lage temperaturen de celmembranen minder soepel is dan bij hogere temperaturen (op een hogere temperatuur heb je dus een hogere vergistingsgraad). Door op een lagere temperatuur te vergisten heb je een bier met minder vergistingsproducten. De smaak van de mout en hop komt meer naar voren. Doordat je minder esters en hogere alcoholen hebt is het bier wat minder vol. Alles heeft zijn voor en tegen.

Als je er voor hebt gekozen te vergisten op een lagere temperatuur moet je na de hoofdgisting de temperatuur verhogen om alsnog de laatste suikers vergist te krijgen.

Pas als je weet dat alle suikers vergist zijn kun je de temperatuur laten dalen om zo het bier helder te laten worden. Eiwitten zijn bij lagere temperaturen minder goed oplosbaar en de gistcellen zakken sneller uit.

Met andere woorden: het ligt er aan hoe je de hoofdgisting hebt uitgevoerd. Je kunt dus een combinatie hebben van een warme en koude nagisting.

dennisbier

Ik denk aan mijn pilsener nu...
Laat ik alles volledig in mijn vergistingsvat zitten. Nu 1 week koud vergist.
Gistdrab ligt onderin op de bodem, heb 'm nu binnen gezet bij 15 graden.
Ik wilde het gistvat met alle gist tot einde week nog boven laten staan en daarna op  fles afvullen met suiker.
Vervolgens 4 weken bij 15°C en daarna 4-6 weken in de schuur. (Paar graden boven nul, anders naar binnen)

Het waterslot ruikt prima en de blik naar binnen zag er goed uit. Wil mijn ondergistend pilsje niet verpesten nu.

dennisbier

Is een ondergistend bier na de hoofdgisting bevattelijker voor infectie dan bovengistend bier?

Jacques

Citaat van: dennisbier op 09-01-2013  18:17 uIs een ondergistend bier na de hoofdgisting bevattelijker voor infectie dan bovengistend bier?

Nee.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.