Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Nagisting  (gelezen 2110 keer)

Offline John

• Super lid
  • Land: nl
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
Nagisting
« Gepost op: 09-09-2012 20:47 u »
Het is me nog steeds niet geheel duidelijk: nagisten op hogere of lagere temp. dan hoofdgisting. Volgens mij zijn nog steeds de meningen hierover verdeeld.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Nagisting
« Reactie #1 Gepost op: 09-09-2012 20:59 u »
Het is me nog steeds niet geheel duidelijk: nagisten op hogere of lagere temp. dan hoofdgisting.

Gewoon op kamertemperatuur  :) Soms moet je niet te moeilijk nadenken.... ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 09-09-2012 21:34 u »
Het is me nog steeds niet geheel duidelijk: nagisten op hogere of lagere temp. dan hoofdgisting. Volgens mij zijn nog steeds de meningen hierover verdeeld.

Ligt een beetje aan de temperatuur waarbij je de hoofdgisting uitvoert. Als je op een vrij lage temperatuur vergist worden niet alle suikers vergist. Dat heeft te maken met het feit dat bij lage temperaturen de celmembranen minder soepel is dan bij hogere temperaturen (op een hogere temperatuur heb je dus een hogere vergistingsgraad). Door op een lagere temperatuur te vergisten heb je een bier met minder vergistingsproducten. De smaak van de mout en hop komt meer naar voren. Doordat je minder esters en hogere alcoholen hebt is het bier wat minder vol. Alles heeft zijn voor en tegen.

Als je er voor hebt gekozen te vergisten op een lagere temperatuur moet je na de hoofdgisting de temperatuur verhogen om alsnog de laatste suikers vergist te krijgen.

Pas als je weet dat alle suikers vergist zijn kun je de temperatuur laten dalen om zo het bier helder te laten worden. Eiwitten zijn bij lagere temperaturen minder goed oplosbaar en de gistcellen zakken sneller uit.

Met andere woorden: het ligt er aan hoe je de hoofdgisting hebt uitgevoerd. Je kunt dus een combinatie hebben van een warme en koude nagisting.

Offline dennisbier

• Super lid
  • Een brouwer kent zijn gist
« Reactie #3 Gepost op: 08-01-2013 17:28 u »
Ik denk aan mijn pilsener nu...
Laat ik alles volledig in mijn vergistingsvat zitten. Nu 1 week koud vergist.
Gistdrab ligt onderin op de bodem, heb 'm nu binnen gezet bij 15 graden.
Ik wilde het gistvat met alle gist tot einde week nog boven laten staan en daarna op  fles afvullen met suiker.
Vervolgens 4 weken bij 15C en daarna 4-6 weken in de schuur. (Paar graden boven nul, anders naar binnen)

Het waterslot ruikt prima en de blik naar binnen zag er goed uit. Wil mijn ondergistend pilsje niet verpesten nu.

Offline dennisbier

• Super lid
  • Een brouwer kent zijn gist
« Reactie #4 Gepost op: 09-01-2013 18:17 u »
Is een ondergistend bier na de hoofdgisting bevattelijker voor infectie dan bovengistend bier?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 09-01-2013 19:58 u »
Is een ondergistend bier na de hoofdgisting bevattelijker voor infectie dan bovengistend bier?

Nee.