Cascade Tarwe Blonde

Gestart door William, 08-09-2012 13:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Omdat ik van de Weizen brouwsessie met Hoppenbrouwers nog wat gist heb staan en vers geplukte Cascade hop heb, ga ik vanavond als afsluiting van de vakantie het vuur nog maar een keer opstoken.

Het recept is gebaseerd op de Blonde de Cereale van Gerb wat weer geïnspireerd was op een brouwsel van brouwerij Geijlings. Ik maak hem alleen een kleine beetje sterker, wil de nadruk op wat meer body leggen dus een wat langere maischtijd bij hoge temperatuur. Gelukkig was mijn moutleverancier MO vandaag thuis zodat ik gevolg kan geven aan deze opwelling.

Een beetje kruidigheid door de 43 °C stap lijkt me wel combineren met het frisse van de Cascade.
Ik denk dat ik elke banaan in de bier moet uitsluiten dus de vergistingstemperatuur wil ik op 18 °C houden



Cascade Tarwe Blonde

Recipe Specifics
Batch Size (L):          16.00    Wort Size (L):    16.00
Total Grain (Kg):         4.70
Anticipated OG:          1.071    Plato:            17.19
Anticipated EBC:          12.4
Anticipated IBU:          24.3
Brewhouse Efficiency:       77 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Anticipated FG:  1.014   Plato:  3.57

Alc by Weight:  5.85      by Volume:  7.49  From Measured Gravities.
ADF:            79.2      RDF         66.1  Apparent & Real Degree of Fermentation.

Actual Mash System Efficiency: 77 %


Formulas Used
Color Formula Used:   Mosher
Hop IBU Formula Used: Tinseth
Tinseth Concentration Factor: 1.25


Grain/Extract/Sugar
   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 51.1     2.40 kg.  Pilsener 3                    Weyerm.        1.037      3
 40.4     1.90 kg.  Tarwemout licht               Weyerm.        1.038      4
  8.5     0.40 kg.  Munichmout 15                 Weyerm.        1.037     15

Potential represented as SG per pound per gallon.


Hops
   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
  6.00 g.     Magnum                            Whole   13.00  11.3  90 min.
 15.00 g.     Cascade tuinhop 2012              Whole    5.00  10.2  60 min.
 20.00 g.     Cascade tuinhop 2012              Whole    5.00   2.7  5 min.
 20.00 g.     Cascade tuinhop 2012              Whole    5.00   0.0  0 min.


Yeast
DCL Yeast WB06 SafBrew White Beer WB06 - slurrie


Mash Schedule
Mash Name: Protein and infusion

Total Grain Kg:        4.70
Total Water Qts:      12.44 - Before Additional Infusions
Total Water L:        11.77 - Before Additional Infusions

Tun Thermal Mass:      0.00
Grain Temp:              21 C


                     Step   Rest   Start   Stop  Heat     Infuse   Infuse  Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
kruidnagel             0     10     43      43   Infuse    46       11.77   2.50
intermediate          0      0      50      50   Direct    ---     --------   ----             intermediate heating om na infusie met 6 liter kokend water op 67°C uit te kunnen komen
versuiker 1a           1      0     60      60   Infuse    99        6.08   3.80
versuiker 1b           5     30     67      67   Direct   ---     -------   ----
versuiker 2            5     30     72      72   Direct   ---     -------   ----


Hoppenbrouwers

Ziet er smakelijk uit william! Ben benieuwd naar wat je je tuinhop voor smaakje afgeeft.

Die 6 liter kokend water, is dat je spoelwater?

William

Nee, die zes liter water (één pan) heb ik gebruikt om van de kruidnagelstap zo snel mogelijk naar de versuikeringsstap te kunnen gaan. Ik wil een bier hebben met een redelijke body en wil dus zo kort mogelijk op temperaturen onder de 65°C zitten. Dit is uitstekend te doen door dik in te maischen bij de 43°C stap en na de rusttijd binnen één minuut naar 67°C te gaan door het kokende water toe te voegen (infusie). Die infusiemethode werkt trouwens ook nog eens lekker snel.

Met brouwsoftware kun je uitrekenen hoeveel water je nodig hebt om van temperatuur A naar B te gaan en bij welke maischdikte je moet beginnen om op een bepaalde doelmaischdikte te eindigen.

Ik heb nog wel met 6 water gespoeld.

Op de TControl-link is te zien dat de vergisting gisteren na zo'n 3 uur na enten is begonnen. Ik had de slurrie niet opgestart maar alleen op kamertemperatuur laten komen.

Ik ben ook benieuwd naar de tuin Cascade. Achteraf had ik deze portie niet hoeven te drogen. Het is wel een mooi gezicht die verse bellen in de kookpan. Ze zijn toch net een stukje groener als wat ik doorgaans van bellen gewend ben.

William

Een weekje verder is het bier zo goed als uitvergist. De vergisting is uitgevoerd op 18 °C en ik laat de temperatuur nu oplopen naar 20 °C om het echt uit te laten vergsiten. Daar laat ik het een paar dagen staan een daarna koelen naar 15 °C om wat gist te laten uitzakken.

De smaak van het sg monster was hoppig, redelijk bitter (25-30 IBU voor wat het nu waard is) en de kruidnagel is goed aanwezig. Blijkbaar heeft de tuin Cascade toch wel zo'n 5% a-zuur.

De vergistingsgraad is nu 72%. Tcontrol geeft iets minder aan omdat de CO2 registratie een tijdje niet heeft gewerkt omdat het reedcontact van z'n plek was geschoven. (zie ook de dip in de paarse CO2 productiesnelheidlijn)
de vergistingscurve laat zien dat de WB-06 mooi ingetogen vergist en vooral langzaam navergist. Dit beeld heb ik eerder gezien met de WB-06. Bij andere gisten zie ik dat de vergistingspiek vaak veel hoger is en de navergisting veel korter. Toch leuk om dit op deze manier te kunnen volgen.


William

Ik heb dit bier gebotteld op B=8,2 / SG=1012 -> schijnbare vergistingsgraad=80%.
Dit keer heb ik de hoofd- en navergisting in dezelfde emmer uitgevoerd. In dit geval is er niet zoveel sediment met het bottelen meegekomen omdat de WB-06 gist als een dikke lijmlaag op de bodem van het vat lag.

Het jongbier heeft een sterk kruidnagelgeur en nog een beetje het grassige van de hop. De bitterheid die ik op zo'n 25 - 30 IBU schat haalt het typische weeige van een tarwebier weg. Nu maar hopen dat na de hergisting het hoparoma goed in het bier zit. Nu merk ik nog niet zoveel van de citrus.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.