Einde van de thuistap?

Gestart door Cisdevésser, 08-09-2012 12:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cisdevésser


John

Perfect draft lijkt te stoppen beertender lijkt (voorlopig) door te lopen en dat zijn nou net de door ons te vullen vaatjes.

Caspar

Dit had ik wel verwacht eigenlijk... Zo'n tapje is alleen leuk voor feestjes. Gelukkig hebben wij nog de cornelius kegs!

John

Ook leuk voor ranja voor de kids. . .

BierHenk

Citaat van: John op 08-09-2012  14:00 uOok leuk voor ranja voor de kids. . .
Watte?  :weetniet:
Kinderen, ranja, het komt wel erg vaak voorbij op dit forum. Sommigen hebben zelfs hun avatar vernacheld met een kinderfoto.
Wel wakker blijven jongens! :lekkerbier:

John

Wat is er mis met de generatie brouwers van de toekomst?

Esterenbrouw

Misschien dat de brouwers dan nu wel willen prijsgeven waar wij als hobbybrouwers de binnenzakken in de fustjes kunnen kopen/bestellen!

Oscar

Citaat van: Esterenbrouw op 08-09-2012  21:27 uMisschien dat de brouwers dan nu wel willen prijsgeven waar wij als hobbybrouwers de binnenzakken in de fustjes kunnen kopen/bestellen!

Maar dat willen we toch al lang niet meer. Deze tapjes zijn voor thuisbrouwers toch ook al bijna achterhaalt. :)

Esterenbrouw

Als je toch zo'n ding in bezit hebt, lijkt het mij makkelijker om hieruit te tappen dan corneliuskegs te vullen, apart te moeten koelen en
een apart koolzuursysteem te moeten hebben!

koffie

Met een droogkoeler tap ik toch echt binnen 10 minuten uit een vaatje die op kampertemperatuur staat :)

RobinB

Citaat van: Esterenbrouw op 08-09-2012  21:42 uAls je toch zo'n ding in bezit hebt, lijkt het mij makkelijker om hieruit te tappen dan corneliuskegs te vullen, apart te moeten koelen en
een apart koolzuursysteem te moeten hebben!!!

Ik heb een wunderbar, maar tappen met de Cornelius vaatjes is veeel makkelijker en gaat beter dan met de beertender. Nu is hij alleen maar een koeler, past precies met een 9 L vaatje in. :)

EBC

Cornelius ball lock kegs zijn in Amerika al bijna uitverkocht. Daar moet men pin lock kegs gaan gebruiken, of ombouwen...

Duurt niet lang en ook bij ons zijn ze niet meer te verkrijgen? Gelukkig zijn ze nagenoeg onverslijtbaar en vullen we zelf.

Maar voor wie zeker wil zijn van de toekomst, ga nog een paar vaatjes kopen!

koffie

Komt omdat die maffe Amerikanen gewoon een stuk of 6 kegs op de tap gooien per huishouden  :nut:

Gerlachus

Thuis heb ik een Beertender, vorig jaar carnaval voor 25 euri van iemand overgenomen. Ik drink er alleen Brand uit, het enige biermerk dat erop zit (die andere 2 merken beperken zich tot de productie van slootwater IMHO).

Anyway, afgezien van de dubbele bierprijs in zulke vaatjes, is het toch wel smakelijk en vooral vermakelijk om je bier te tappen. De installatie is no-nonsense en met vaatjes van 4 liter blijf je niet met een hoop zitten (niet dat ik daar last van zal hebben...).

Voordeel van dit systeem is dat die vaatjes vulbaar zijn. Die discussie is hier vast ook eens gevoerd, over de kunststof vaatjes en de nadelen die dat geeft. Met name het schoonmaken en het feit dat je er omgevingslucht in pompt om je brouwsel eruit te duwen, dat kan nog wel eens problematisch zijn. Ik heb het nog nooit geprobeerd maar ik wil komende winter voor de zomer bier brouwen, dan komt er een Weizen van de tap. Ik ben van plan om dan 2 vaatjes te vullen, de rest in good-old flessen. Dan beperkt de ellende zich eventueel tot 8 liter, dat is te overzien.

Jammer, maar het thuistapprincipe heeft in Nederland nooit gewerkt. Ja, wij hobbyisten zien er wel wat in, maar die markt is te klein. De prijs weerhoudt me ook om die vaatjes te gebruiken, nog afgezien van het feit dat je een stroomvretend apparaat in de keuken hebt (peltier, slecht rendement) dat schoonmaak behoeft, al helemaal van het tuitje waardoor het bier loopt, dat krijgt na verloop van tijd toch een "snotneusje".

Bootleg

Zal het misschien ook niet te maken hebben gehad met de prijs? Prijs per liter was het dubbele van een kratje in de aanbieding.

George81

Jep, Nederlanders letten op de prijs, eigen schuld dikke bult dus!
Ik heb het een keer gekocht voor het EK maar verder kijk ik wel uit.

Gerlachus

Een vaatje  van 4 liter kost zo'n 10 euro, dus 2,50 per liter.
Een vat 50 liter horecabier kost iets onder de 100  euri, dus 2 euri per liter. Komt nog CO2 bij en spoelen van leidingen maar dat tel ik even niet mee. Dan ben je met een Beertender nog niet zo verschrikkelijk duur uit.

Een kratje pils kost een tientje voor 24 flessen, 1,40 per liter bier. Dus dat is pak 'm beet de helft.

Tja, dan hoef je geen rekenwonder te zijn om te weten wat goedkoper is.

Overigens is de smaak van het bier prima, minder prik dan in een flesje en dat bevalt me dan weer beter.

RobinB

Citaat van: Gerlachus op 09-09-2012  12:22 uDie discussie is hier vast ook eens gevoerd, over de kunststof vaatjes en de nadelen die dat geeft. Met name het feit dat je er omgevingslucht in pompt om je brouwsel eruit te duwen.

Het is een binnenzak systeem. Bij correct gebruik komt er dus geen omgevingslucht bij het bier. :)
Zijn inderdaad topics (incl. instructiefilmpjes) over.

koffie

Citaat van: RobinB op 11-09-2012  08:36 uHet is een binnenzak systeem. Bij correct gebruik komt er dus geen omgevingslucht bij het bier. :)
Zijn inderdaad topics (incl. instructiefilmpjes) over.
Omdat die zak fragiel is en moeilijk schoon te maken is kun je (bij langer gebruik) beter die zak eruit knippen. Nadeel is dan dus dat de zuurstof die voor het tappen gebruikt wordt bij je bier komt.

Overigens hoef je er geen bier in te mikken. Voor de kids gooide ik wel eens een vaatje vol met dubbelfris, konden ze naar hartelust 'roze kinderbier' tappen :D

RobinB

Als je die zak eruit haalt... Kan je net zo goed een 5L vaatje op luchtdruk gebruiken. Veel simpeler, goedkoper en makkelijker! ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.