Beluchten moutextract?

Gestart door erres, 24-01-2005 21:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

erres

hallo brouwers,

Na het brouwen uit blikken heb ik nu moutextract gekocht.
In de diverse beschrijvingen die ik heb gelezen zou je het afgekoelde wort moeten beluchten tijdens het gisten.
Bij de beschrijving van de manier van brouwen met extracten staat dit nu echter niet beschreven.
De vraag is moet of mag je met moutextracten actief het wort beluchten tijdens het gisten?

Vr.gr  erres  :leren:

Hopmans

Hoi Erres,

Ja, ook bier middels hop-extracten vervaardigd moet belucht worden.
Eigenlijk alle suikerhoudende vloeistoffen waar gist aan toegevoegd is moeten worden belucht.

Alleen, vraag ik mij nu af hoe het nu zit met de zogenaamde ideale giststarter.
Die is dusdanig belucht, dat het wort waar deze giststarter in gedeponeerd wordt, niet meer belucht hoeft te worden meen ik.

En bepaalde gisten zoals de Danstar gisten hoeven ook niet te worden belucht.

Dus heb je een conventionele giststarter (Zoals ik dit nu maar even noem), dan moet je beluchten.
Heb je nog geen aquariumpomp, dan kan het middels kletteren, flink roeren, een garde enz.

Groetjes,

Hoppie

Edgar

Hoi Erres!

Er is aardig wat discussie over beluchten van wort, zoals je hier op het forum kunt lezen. Met eigenlijk te weinig info voor een goed antwoord op je vraag, denk ik dat je er waarschijnlijk goed aan doet om het wort inderdaad te beluchten. De gist kan zich dan goed vermenigvuldigen om met een flink leger je wort te vergisten. Alleen als je een superstarter of speciale korrelgist zou gebruiken is het niet nodig voor een vlotte vergisting. Let wel op dat je probeert om de lucht te filteren met een steriel filtertje.

*edit n.a.v. Hoppie's reactie:

Het gaat om het aantal actieve gistcellen. Beluchten doe je, om de gist in aantal te laten groeien. Als je bij het pitchen op één of andere manier al voldoende actieve cellen toevoegt (door bijv één van de Danstar gisten of een superstarter), is het niet nodig om de gist nog in aantal te laten toenemen en kan je het beluchten dus achterwege laten. Als je MO heet, kan dat trouwens ook. Martin is (was?) altijd een fervente niet-beluchter en brouwde naar het schijnt hele goeie bieren. Het is dus allemaal nogal betrekkelijk!!

Kletteren is inderdaad ook een optie, maar wel een minder effectieve, die ook enig risico op infectie met zich meebrengt. Zeker als je een beperkte hoeveelheid 'gewone' korrelgist toevoegt. Dan hebben de slechte beesten nl. meer tijd om zich te vestigen voordat ze worden overwoekerd door de gistlegers. Om het zo maar eens uit te drukken.



 :degroeten:

MO

Beluchten of niet beluchten....het blijft een eeuwig discussiepunt. Ik heb in het verleden een nagenoeg identiek bier tweemaal gebrouwen, met opgekweekte Rochefort gist, dus met relatief weinig actieve gist (500 ml op 22 L). Eenmaal met en eenmaal zonder beluchten en smaak en eind SG kwamen zeer goed overeen. Sindsdien belucht ik eigenlijk niet meer.
Maar aan de andere kant doe ik wel mee met beluchten van giststarters. Maar mijn meest recente ervaring met Affligem was weinig hoopvol. Ook een beluchte Wyeast Westmalle stemde niet hoopvol. Kortom: ik weet het allemaal nog zo net niet!

erres

Bedankt voor jullie reacties. :groots:
Komend weekend gaat de brouwkeuken weer open. :brouwen:
en in  het !  wort gaat een bruissteentje van een aquariumpompje . :leren:

erres :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.