Tapje lekt... hoe krijg ik dit verholpen?

Gestart door KJ!, 08-09-2012 11:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KJ!

Dit weekend veel mooi weer dus even een 5 liter fustje met een IPA koud gezet.

Nu zie ik - bij het nalopen van mijn tapje - dat de aansluiting lekt waardoor de druk van het vat weglekt (waar het doorzichtige slangetje de kraan in gaat)...  Ik kan de aansluiting niet uit de tap krijgen... dus weet even niet hoe ik dit kan oplossen.  (Ja - 2 linker handen op tap gebied... )

Iemand heeft vast wel een idee...   :groots:



 

Jacques

Wat is dit voor een tap? Merk? Wat voor fustjes gebruik je?

Oscar

Citaat van: KJ! op 08-09-2012  11:27 uIk kan de aansluiting niet uit de tap krijgen...

Lijkt mij raar, dat slangetje moet er gewoon uit kunnen volgens mij.

dennis

Misschien moet je tegen het zwarte ringetje drukken, en dan de slang eruit trekken?

EBC

Je kan de vataansluiting toch gewoon loskoppelen? Eventueel eerst de druk van het vat aflaten. Het slangetje kan je losmaken door het ringetje waar het ingeduwd zit in te drukken en dan aan de slang te trekken. Stukje slang afknippen en opnieuw er indrukken...

KJ!

Bedankt!  Het slangetje krijg ik er inderdaad uit door het zwarte ringetje in te drukken. Na het inkorten van het slangetje blijft hij toch er nog op lekken.  >:D

Ik weet niet wat het merk is maar ik denk dat ik beter een ander soort aansluiting kan gaan zoeken - gebruik makend van het metalen schroefdraad op de taphandel.

Iemand enig idee wat ik daar voor moet hebben?

Dit is overigens de aansluiting met het fustje...




Jacques

Ok, hebben we het over deze fustjes.

In totaal heb ik ik 3 van zulke tapjes gehad. Elke keer ellende. Tegenwoordig heb ik een droogkoeler. Is wel een stuk duurder maar dat werkt gewoon wel.

Ronald_

Lekker hulpvol Jacques...

@KJ! Ik zou dat gewoon informeren bij de taphandel. Steek er alleen niet teveel geld in; het zal nooit het handigste tapsysteem worden.

koffie

De werking van je tapsysteem en wat er nu lekt is mij niet geheel duidelijk?
Je hebt het over lekken waardoor je de druk kwijt raakt. Vervolgens een een foto van je tapkraan. Als het daar lekt, zou ik aannemen dat er bier uit het leidinkje lekt?
De foto van je partyvaatje, welke aansluiting is  bier en welke CO2?

Dus, als je wat meer info hebt kunnen we eens kijken hoe we jou weer lekvrij aan het tappen krijgen  :biersmile:

Jacques

Citaat van: Ronald_ op 09-09-2012  12:06 uLekker hulpvol Jacques...

Ik hoop hulpvol te zijn door er (vooral anderen) op te wijzen dat dit soort tapsystemen niet de beste investering is.

Met die tapjes die ik had heb ik ook veel ellende gehad. Een keer op kantoor zo'n vaatje aangeslagen. Die ging in één keer leeg omdat de tap niet wilde afsluiten. Jammer genoeg had ik niet genoeg glazen voor handen. Een grote puinhoop was het gevolg. Dat was geen beste promotie voor de hobby...

Ronald_

Bij ons heeft het altijd prima gewerkt.. En bij vele anderen ook! Lees je reactie eens terug.. Hij is erg zuur, zonder deze uitleg!

KJ!

Tot nu toe heeft hij altijd prima gewerkt dit is denk ik het 15e fustje of zo......


Hij lekt dus op de kunststof slang die achter in de tap kraan gaat.  als ik niet meer tap - blaast hij daar het fustje leeg totdat uiteraard de druk er af is.. 
Alle andere aansluitingen zijn een simpel soort koppelingen - geen probleem daar...

Even een overzichtsfoto'tje :-)


koffie

Hier ook fervent gebruiker van de 5 liter vaatjes, met verscheidene soorten tapsystemen, als je alleen maar ellende hebt dan heb je of ondeugdelijke apparatuur of je weet er niet mee om te gaan.

@KJ! even dubbelcheck, je weet dat je je CO2 tijdens het tappen nooit liggend mag hebben he?!
Je hebt de slang al ingekort en nog lekt hij zeg je? Dan denk ik dat het ergens in de kraan zit, niet in de slang en zo? Hoort die kraan bij dit systeem? Ik en die kraan niet, hoe maak je de bierslang vast aan de kraan?

Jacques

Citaat van: Ronald_ op 09-09-2012  13:46 uBij ons heeft het altijd prima gewerkt.. En bij vele anderen ook! Lees je reactie eens terug.. Hij is erg zuur, zonder deze uitleg!

Een stuk of 10 keer gebruiken was de gemiddelde levensduur van dit soort tapjes bij mij. Plus alle ellende van vaatjes die net te veel koolzuur hadden en openscheurde. Nee, die 5 liter vaatjes zijn echt niet ideaal.

Maar zolang het werkt is het natuurlijk goed. Maar o jee als er iets mee is. Doordat het allemaal van plastic is kun je er niet veel aan repareren.

De droogkoeler die ik nu heb lekte ook, maar dat was snel verholpen. Het allemaal veel degelijker uitgevoerd. Dat is wel zo prettig. Maar eerlijk is eerlijk, zo'n partytap is veel voordeliger in de aanschaf. Daarom heb ik ook in totaal 3 keer eentje aangeschaft.

koffie

Als je vaatjes openscheuren gebruik je overduidelijk geen doppen met een drukventiel - dat is vragen om problemen!
Een droogkoeler is gewoon van een heel ander kaliber dan een partytapje. Neemt niet weg dat beide systemen hun voor- en nadelen hebben.
Een droogkoeler neem ik bijvoorbeeld niet mee op vakantie, 5 liter vaatjes+ tapje uiteraard wel :)
Overigens gebruik ik 5 liter vaatjes en corny kegs gewoon door elkaar op mijn droogkoeler.

Fass Frisch levert overigens zonder problemen de losse onderdelen als er een defect is, prima leverancier voor partytapjes.

Jacques

Citaat van: koffie op 09-09-2012  14:55 uAls je vaatjes openscheuren gebruik je overduidelijk geen doppen met een drukventiel - dat is vragen om problemen!

Klopt. In de tijd dat ik mijn eerste partyvaatjes had waren die drukventielen nog niet op de markt.

En heb ook gelijk dat je een partyvaatje veel makkelijker meeneemt van een droogkoeler want die is wel erg zwaar. En hebt ook meer mee te nemen in de vorm van een drukregelaar, slangen en koolzuurfles. Alles heeft zijn voor en tegen. Voor mij echter geen partyvaatjes meer.

KJ!

Citaat van: koffie op 09-09-2012  13:58 uHier ook fervent gebruiker van de 5 liter vaatjes, met verscheidene soorten tapsystemen, als je alleen maar ellende hebt dan heb je of ondeugdelijke apparatuur of je weet er niet mee om te gaan.

@KJ! even dubbelcheck, je weet dat je je CO2 tijdens het tappen nooit liggend mag hebben he?!
Je hebt de slang al ingekort en nog lekt hij zeg je? Dan denk ik dat het ergens in de kraan zit, niet in de slang en zo? Hoort die kraan bij dit systeem? Ik en die kraan niet, hoe maak je de bierslang vast aan de kraan?

De slang zit in een zwart plastic houdertje gedrukt aan de achterkant van de kraan. Misschien dat die lam is of zo.....

EBC

Heb je de CO2 aansluiting op de witte tapkop losgemaakt gehad? Die moet je met loctite (5331) afdichten, anders verlies je CO2.

Jacques spreekt over simpele fass frisch tapjes. Dit is Homepub en dat is iets anders. Wel goed kijken Jacques.  ;)
Een cornelius systeem is natuurlijk superieur, maar Homepub heeft voor mij altijd perfect getapt.

KJ!

Het is inderdaad een simpel systeem, maar wel prima in gebruik.. Nog even een laatste foto'tje - zo gebruik ik het tapje...  Prima set up tegen lage kosten...
Na alles nog een keer goed doorgespoeld te hebben en opnieuw in elkaar gezet hebben - is het ineens dicht....  :weetniet:

Geen idee waarom - maar de IPA kan weer vloeien met dit mooie weer :-)   Amarillo komt me al weer tegemoet..    Ga van de week speuren naar degelijker aansluitingen...

Iedereen bedankt voor de input!!!





koffie

Tip: voor een appel en een ei vind je op Marktplaats elektrisch gekoelde tapjes (bierkoerler / beercooler).
De tapjes zelf zijn van slechter kwaliteit, maar de peltier koeling erin is uitstekend. Daar daar kun je een leuk gekoeld tapje van bouwen met de spullen die je al hebt!

KJ!

Citaat van: koffie op 09-09-2012  17:00 uTip: voor een appel en een ei vind je op Marktplaats elektrisch gekoelde tapjes (bierkoerler / beercooler).
De tapjes zelf zijn van slechter kwaliteit, maar de peltier koeling erin is uitstekend. Daar daar kun je een leuk gekoeld tapje van bouwen met de spullen die je al hebt!

Een Beertender bedoel je?  Ik heb er naar gekeken maar haar heb altijd afgehaakt ivm de verschillende fust koppelingen...

koffie

Nee, biercooler.
Een beertender achtige die voor die 5 liter vaatjes bedoeld is: http://link.marktplaats.nl/589701717
Vaak voor 15 euro of zo nog wel te krijgen.

KJ!

Top!  ga ik voor kijken.  Dat zou het inderdaad net iets makkelijker maken...

koffie

Ik heb er hier nog eentje staan welke ik ga slopen voor het CO2 gedeelte, jij zou dan het koelgedeelte kunnen gebruiken. Ruilen voor een vaatje eigenbrouw? :)

KJ!

 ;)

Ik heb gisteren mijn laatste IPA "aangeslagen" en heb niets meer op voorraad.

Ben bezig een brouwhoek in mijn garage te maken. was het op en afbouwen een beetje zat. Alles is geïsoleerd, gas, water en riool is er. CV keteltje gehangen, "Zweeds"keukenblokje staat - tegelwerk bijna af. Gaat toch nog wel eventjes duren voor ik weer kan brouwen ben ik bang voor...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.