Kloonproject 2012 - Keuze bier

Gestart door dennis, 08-09-2012 06:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kies 2 favorieten om te klonen.

Andechser Doppelbock Dunkel
7 (10.1%)
Andechser Dunkel
3 (4.3%)
Andechser Helles
4 (5.8%)
Bink Blond van Kerkom
2 (2.9%)
Brugse zot
6 (8.7%)
Chouffe N'ice
2 (2.9%)
Doppelhirsch
0 (0%)
Double Dog
1 (1.4%)
Einbecker Ur-Bock
5 (7.2%)
Früh Kölsch
1 (1.4%)
Fullers London Porter
5 (7.2%)
Gaffel Kölsch
2 (2.9%)
Hardcore IPA
4 (5.8%)
Hobgoblin
14 (20.3%)
Jopen Koyt
6 (8.7%)
Karmeliet
12 (17.4%)
Kwak
10 (14.5%)
Murphy's Irish Red
5 (7.2%)
Night porter
1 (1.4%)
Old Speckled Hen
3 (4.3%)
Pilsner Urquell
8 (11.6%)
Reissdorf Kölsch
0 (0%)
Salvator
4 (5.8%)
Sierra Nevada Porter
1 (1.4%)
St Feuillien Blonde
6 (8.7%)
't IJ Plzen
3 (4.3%)
Troubadour Magma
5 (7.2%)
Val-dieu Grand Cru
2 (2.9%)
Zum Uerige Alt
6 (8.7%)

Totaal aantal stemmen: 69

Stemmen gesloten: 17-09-2012 06:58 u

dennis

Goed, hier is tie dan! In navolging op de inventarisatie is hier de poll om het bier te kiezen.
 - Twee keuzes per deelnemer
 - De lijst is alfabetisch gesorteerd

Oja, doe alleen mee als je de intentie hebt om mee te doen, svp. En als je keuze om mee te doen afhangt van het gekozen bier moet je zeker meedoen!

Rest mij nog jullie veel wijsheid te wensen!  ;D

LRFokken


segtom


Raymond293


Hoppenbrouwers

Kiezen is verliezen dus vaak lastig. Maar uiteindelijk gelukt. Er staat zoveel lekkers bij, ik ben benieuwd. :brouwen:

William

De keuzemogelijkheden zijn overweldigend :). Nu maar hopen dat er een afgetekende winnaar uitkomt waar zoveel mogelijk mensen achterstaan.

Caspar

Gestemd! Ik doe sowieso mee, welk bier het ook wordt... Uiteindelijk gaat het me primair om het gezamenlijke project  :D .

heijligers

Leuk zo'n stem systeem, maar ik mis een goede stemwijzer  ;D

heijligers

Citaat van: William op 08-09-2012  09:59 uDe keuzemogelijkheden zijn overweldigend :). Nu maar hopen dat er een afgetekende winnaar uitkomt waar zoveel mogelijk mensen achterstaan.
Indien nodig een tweede ronde??

Oscar

Ook gestemd... verder deel ik de mening van Caspar.... Ongeacht de keuze doe ik sowieso mee.... :brouwen:

RobinB

Ook gestemd!
Tenzij jullie echt geen smaak hebben, doe ik zeker mee! ;D

hansm

Ik heb gestemd, maar ik weet niet zeker of ik meedoe. Het wordt de komende periode redelijk druk (BKG-cursus, keuringen). Maar als het zelfbrouwen niet lukt wil ik eventueel wel in het proeverspanel zitten.

Lorejas

Ook gestemd en wil nog steeds meedoen :)

Oscar

Citaat van: hansm op 08-09-2012  17:16 uIk heb gestemd, maar ik weet niet zeker of ik meedoe.

Tuurlijk doe je mee, voordat alles gebrouwen is en er een dag tot proeven wordt gekozen is het reeds 2013... ;D

Jacques


Erwin

Gestemd, dit keer zonder rood potlood.
Spannend!

dennis

Leuk om de verdeling over de bieren te zien. En spannend ook wel, welke zou het gaan worden?

Herman

Wordt degene met de meeste stemmen het? Of pak je bijv. de top 10 en laat je dan nogmaals stemmen?

davadox


seed7

Citaat van: Herman op 09-09-2012  09:26 uWordt degene met de meeste stemmen het? Of pak je bijv. de top 10 en laat je dan nogmaals stemmen?

Al doe ik niet mee; mij lijkt een inventarisatie van de beschikbare kennis en informatie over de top 5 bieren, zoals al eerder voorgesteld, wel zinvol voor er een keus gemaakt wordt.

s7.

Caspar

Het loopt aardig gelijk op voor enkele bieren... misschien is een top 5 stemming wel noodzakelijk (1 stem per persoon). Top 10 zou ik niet doen, want dan creeer je weer het zelfde probleem...

dennis

Citaat van: LRFokken op 08-09-2012  07:55 uDespoot....
Heb ik niet gehoord... ;)

Citaat van: Herman op 09-09-2012  09:26 uWordt degene met de meeste stemmen het? Of pak je bijv. de top 10 en laat je dan nogmaals stemmen?
Heeft iemand bezwaar om met een shortlist (top 5 oid) een laatste pol te doen? Ik denk dat het gezien de lengte van de long list wel een goed idee is.

Dan wel een korte periode, 3 dagen of zo? Voor de laatste 2 inventarisatie heb ik een langere termijn aangehouden omdat veel luitjes nog op vakantie zijn, volgens mij.

Citaat van: seed7 op 09-09-2012  09:49 uAl doe ik niet mee; mij lijkt een inventarisatie van de beschikbare kennis en informatie over de top 5 bieren, zoals al eerder voorgesteld, wel zinvol voor er een keus gemaakt wordt.

Een laatste poll biedt ook de mogelijkheid om een korte inventarisatie kunnen doen van die 5 bieren.
  • Wat is er van de bieren bekend
  • Wat voor een project zou het opleveren:
    • Veel kennis dan wellicht '3-4 parameters' om te variëren; mogelijkheid tot meer wetenschappelijke benadering (denk ESB van 2 jaar geleden)
    • Veel onduidelijkheid dan wellicht 'vrij'; na discussie besluit ieder voor zich wat hij of zij voor een keuzes maakt. Deze keuzes worden wel genoteerd zodat anderen er eventueel rekening mee kunnen houden bij hun eigen experiment. (denk ALVB van vorig jaar)
Dat levert misschien ook een leuk overzicht van de huidige stand van de kennis omtrent 5 interessante bieren.

Caspar


LRFokken

Citaat van: dennis op 09-09-2012  11:12 uHeb ik niet gehoord... ;)
Heeft iemand bezwaar om met een shortlist (top 5 oid) een laatste pol te doen? Ik denk dat het gezien de lengte van de long list wel een goed idee is.

Dan wel een korte periode, 3 dagen of zo? Voor de laatste 2 inventarisatie heb ik een langere termijn aangehouden omdat veel luitjes nog op vakantie zijn, volgens mij.

Een laatste poll biedt ook de mogelijkheid om een korte inventarisatie kunnen doen van die 5 bieren.
  • Wat is er van de bieren bekend
  • Wat voor een project zou het opleveren:
    • Veel kennis dan wellicht '3-4 parameters' om te variëren; mogelijkheid tot meer wetenschappelijke benadering (denk ESB van 2 jaar geleden)
    • Veel onduidelijkheid dan wellicht 'vrij'; na discussie besluit ieder voor zich wat hij of zij voor een keuzes maakt. Deze keuzes worden wel genoteerd zodat anderen er eventueel rekening mee kunnen houden bij hun eigen experiment. (denk ALVB van vorig jaar)
Dat levert misschien ook een leuk overzicht van de huidige stand van de kennis omtrent 5 interessante bieren.

Lijkt me een prima plan, wellicht zelfs even 5 forummers een bier toekennen om een kleine samenvatting over te schrijven. I like the keuzes tot nu toe trouwens.

Ik was de knipoog vergeten bij despoot, maar die begreep je vast wel ;-)

dennis

Citaat van: LRFokken op 10-09-2012  09:38 uIk was de knipoog vergeten bij despoot, maar die begreep je vast wel ;-)
No worries.

NewLine

Leuk lijstje, zo leer je nog eens wat biertjes kennen, de Hopgoblin bijvoorbeeld...kende ik voordien niet. Wat een knappe site heeft die brouwerij!

LRFokken

Citaat van: NewLine op 10-09-2012  12:22 uLeuk lijstje, zo leer je nog eens wat biertjes kennen, de Hopgoblin bijvoorbeeld...kende ik voordien niet. Wat een knappe site heeft die brouwerij!

Wat een lekker bier heeft die brouwerij!

seed7

Citaat van: LRFokken op 10-09-2012  14:59 uWat een lekker bier heeft die brouwerij!

Er zijn hier plannen voor een herfstvakantie reisje naar Engeland en het ziet er naar uit dat een bezoek aan de Wychwood brouwerij er in past :)

s7.

RobinB

De Lidl heeft een paar acties gehad met de Hopgoblin, dat was wel oke bier inderdaad. Niet fenomenaal, maar wel oke.
Vond ik de Fullers ESB lekkerder, maar die hebben we al gepoogd. :)

dennis

Citaat van: seed7 op 11-09-2012  19:30 uEr zijn hier plannen voor een herfstvakantie reisje naar Engeland en het ziet er naar uit dat een bezoek aan de Wychwood brouwerij er in past :)
Dan mag jij dit jaar spioneren in de brouwerij ;)

dennis

Citaat van: dennis op 11-09-2012  20:52 uDan mag jij dit jaar spioneren in de brouwerij ;)
Als het hem wordt, natuurlijk ...

RobinB


Gerb

In tegenstelling tot anderen, twijfel ik wel aan mijn deelname als er bepaalde bieren worden gekozen. De huidige top 3 bevat voor mij geen topbieren. En dan doe ik dus niet mee.  Sorry, heb even zin om te zeuren.

hansm

Citaat van: Gerb op 11-09-2012  20:58 uIn tegenstelling tot anderen, twijfel ik wel aan mijn deelname als er bepaalde bieren worden gekozen.

Dat geldt voor mij ook (en misschien ook wel voor anderen). In de top 5 zitten een paar bieren die ik echt niet lekker vind. De kans is klein dat ik daar een hele batch van ga brouwen. Maar er zitten er ook een paar bij waarvoor dat niet geldt.

Eerst maar eens kijken wat het wordt :biersmile:

Caspar

Ik moet ook heel eerlijk bekennen dat ik de top 3 op dit moment ook helemaal geen toppertjes vind... het verbaast mij eigenlijk dat deze bieren zo goed scoren :-\ . Lastige is dat smaken zo verschillen onder de brouwers en het is een gezamenlijk project. Hopelijk voor mij gaat het roer radicaal om tijdens de stemming van de short list ;) .

Oscar

Een beetje raar dat de Karmeliet in de top 3 staat, die is al kloonbbier op het ONK geweest... Lijkt mij dus sowieso geen kandidaat voor dit project.

Jacques

Citaat van: Oscar op 11-09-2012  22:42 uEen beetje raar dat de Karmeliet in de top 3 staat, die is al kloonbbier op het ONK geweest... Lijkt mij dus sowieso geen kandidaat voor dit project.

Waarschijnlijk zijn het vooral wat nieuwere brouwers die hiervoor hebben gestemd. Eerlijk gezegd heb ik ook niet veel belangstelling om dit bier te gaan klonen. De Karmeliet is voor mij alles wat een tripel niet moet zijn. Te veel tarwe en kruiden. Maar kennelijk spreekt het toch veel bierliefhebbers aan.

Herman

Tja, dat geldt voor mij ook. Als ik bier brouw, moet ik het ook lekker vinden ten slotte. Bij mij begint het vanaf de 4e plek interessant te worden.

De optie van Koyt vind ik persoonlijk overigens wat minder gelukkig, dit is ook al de gekozen kloon voor het a.s. ONK.

William




Op dit moment hebben we 53 keuzes van de 28 ja's en de 11 misschien's. Dat laat een behoorlijke betrokkenheid zien voor dit project :duimop:

Citaat van: Jacques op 11-09-2012  22:46 uWaarschijnlijk zijn het vooral wat nieuwere brouwers die hiervoor hebben gestemd. Eerlijk gezegd heb ik ook niet veel belangstelling om dit bier te gaan klonen. De Karmeliet is voor mij alles wat een tripel niet moet zijn. Te veel tarwe en kruiden. Maar kennelijk spreekt het toch veel bierliefhebbers aan.

Het beeld geeft wel aan dat er een brede interesse is voor een kruidige Belg.

dennis

Citaat van: Oscar op 11-09-2012  22:42 uEen beetje raar dat de Karmeliet in de top 3 staat, die is al kloonbbier op het ONK geweest... Lijkt mij dus sowieso geen kandidaat voor dit project.
Er zijn ook twee prijswinnende recepten (jaar 2010) gepost uit dat jaar. Het lijkt me wel dat op de shortlist straks bieren moeten komen waar recept technisch nog niet teveel over bekend is.
(ik hoop niet dat ik de 9 karmeliet-stemmers voor het hoofd stoot nu :-[)

Raymond293

Zelf lijkt het me ook leuker om een cleaner bier te klonen zonder al dat kruidige geweld :)

Maak van de longlist een shortlist met twee kruidige bieren en twee cleanere bieren, kijken wat er dan gestemd wordt.

Adrie

Ook ik laat mijn deelname afhangen van het bier dat het wordt. Als ik het bier niet interessant of lekker genoeg vind, dan pas ik. De tripel karmeliet, bijvoorbeeld, vind ik echt niet lekker en daar ga ik geen batch van brouwen. Hetzelfde geldt voor Kwak.

Ronald_

Een stem op Karmeliet is een stem tegen Jacques, Adrie en Herman... het lijken de verkiezingsdebatten wel. Laat de democratie eerst eens hoogtij vieren mannen!

Laten we eerst stemmen, democratisch, en pas daarna coalities vormen ;)!
In de shortlist fase zouden we de bieren toch uitdiepen bij wijze van voorbereiding? Dan komt dit natuurlijk snel genoeg naar voren!

(Ik hoef trouwens ook geen Karmeliet of Kwak in mijn vaten  >:D)

Adrie

Citaat van: Ronald_ op 12-09-2012  09:12 uEen stem op Karmeliet is een stem tegen Jacques, Adrie en Herman... het lijken de verkiezingsdebatten wel. Laat de democratie eerst eens hoogtij vieren mannen!

Mwah, zo moet je het niet zien. Ieder moet kiezen voor het bier dat hij/zij wil klonen. Dat staat natuurlijk voorop. En iedereen is vrij om daarna wel of niet mee te doen.

Ronald_

Als dat maar duidelijk is voor iedereen ;)

dennis

Straks krijgen we nog twee partijen hier op het forum: "Kloonproject 2012 Clean" en "Kloonproject 2012 Kruidig".

dennis

Moeten we daar ook op gaan stemmen?

Ronald_

Clean & Kruidig < Misschien wat voor de Molen :D


Caspar

De kogel is door de kerk... veel ouwe rotten (waar ik Gerb en mij ook een beetje onder schaar) bekennen voortijdig dat ze Karmeliet minderwaardig vinden om te klonen haha.

Ik denk dat we ons best kunnen houden aan het "short list" principe, maar dan moeten we voor het stemmen de bieren even goed uitdiepen. Misschien kunnen we de Kwak en Karmeliet drinkers overtuigen met argumenten ;) .

Adrie

Citaat van: Caspar op 12-09-2012 &nbsp;09:44 uDe kogel is door de kerk... veel ouwe rotten (waar ik Gerb en mij ook een beetje onder schaar) bekennen voortijdig dat ze Karmeliet minderwaardig vinden om te klonen haha.

Niet minderwaardig, maar gewoon niet mijn smaak. Bovendien is dit bier al recent kloonbier geweest bij een ONK, dus ook niet echt spannend om te klonen.

Caspar

Inderdaad A3.. minder lekker. Het is wel een kwalitatief goed bier.

Gerb

Wat Caspar zegt is natuurlijk waar, maar het is verder ook genuanceerder. Volgens mij is het niet al te moeilijk om een Karmeliet kloon te maken qua ingrediënten, receptuur of brouwtechnieken. Je hebt al snel iets goeds in handen en dat is interessant voor beginners. En daar is niets mis mee. Het doel van een kloonpoging is toch om onbekende variabelen uit te testen en op die manier achter een recept te komen. Ik kies dan liever voor een doppelbock of een ondergister om mijn eigen grenzen wat te verleggen.

Verder ben ik ook al niet erg kapot van de smaak van Kwak.  8)

RobinB

Ik had al eerder aangegeven dat ik niet mee doe wanneer ik het gekozen bier niet lekker vind, dus dat lijkt me het probleem niet zo.

Wat ik wel jammer vind, maar dat in het discussie topic voorzien moeten zijn, is de inclusie van recente of aanstaande (ONK-)kloonbieren.
Verder is het natuurlijk wat de meerderheid wil, dus dat zien we wel bij de (democratische!) short-list.

segtom

Naar mijn mening vind ik het nutteloos om al reeds gekloonde bieren terug te klonen. Voor mij is het bier niet zo belangrijk. Ik wil gewoon meedoen om te proberen een bier te klonen.

janjansen

Ik heb nooit eerder meegedaan aan een ONK (of wat voor brouwwedstrijd dan ook) maar misschien moest ik het deze keer maar eens proberen. Hobgoblin vind ik een lekker bier en ik heb het inmiddels 2x  gebrouwen. Lijkt me aardig als dat 'm gaat worden: "The Hob". We zullen zien.

Oscar

Citaat van: Caspar op 12-09-2012 &nbsp;09:44 uIk denk dat we ons best kunnen houden aan het "short list" principe,

Dat stem ik op Nr 4 in de lijst.... :biersmile:

Herman

Mensen moeten gewoon op het bier van hun voorkeur stemmen (Karmeliet etc.) Ik doe alleen in bepaalde gevallen niet mee, da's alles. Wat dat betreft ben ik het eens met Dennis, juist bieren waarover nu nog niet veel bekend is zijn mijn inziens interessant.

William

Citaat van: Herman op 12-09-2012 &nbsp;19:35 uMensen moeten gewoon op het bier van hun voorkeur stemmen (karmeliet etc.) Ik doe alleen in bepaalde gevallen niet mee, da's alles. Wat dat betreft ben ik het eens met Dennis, juist bieren waarover nu nog niet veel bekend is zijn mijn inziens interessant.

Eensch.

Natuurlijk moet onze leider het wel eens zijn met de keus anders zal een andere leider moeten opstaan. Dennis, je hebt macht!

justDick

Hoi,

Had nog niet gezegd dat ik wel mee wil doen, maar net al wel gestemd.
Laat het net als enkele anderen afhangen van de keuze, redenen zijn al genoemd.

groeten, Dick

dennis

Jongelui, eerder is aangegeven dat we met de top 5 verder zouden gaan maar ik hoor wat gemor. Uit de reacties hieronder maak ik op dat er een uitdaging gezocht wordt. Zullen we ze de kans geven om bv uit de top 10 een shortlist met bieren te maken waar we uit gaan kiezen? De kans is groot dat de kruidige Belgen er dan niet in komen maar ik denk wel dat de uitdaging groter wordt.

hansm

Citaat van: dennis op 12-09-2012 &nbsp;22:09 uJongelui, eerder is aangegeven dat we met de top 5 verder zouden gaan maar ik hoor wat gemor. Uit de reacties hieronder maak ik op dat er een uitdaging gezocht wordt. Zullen we ze de kans geven om bv uit de top 10 een shortlist met bieren te maken waar we uit gaan kiezen? De kans is groot dat de kruidige Belgen er dan niet in komen maar ik denk wel dat de uitdaging groter wordt.

Wat mij betreft mag je als organisator ook zelf een shortlist opstellen. Je hebt de poll en een hele hoop reacties en suggesties, dat gaat je best lukken :duimop:

Cisdevésser

Democratie ten top.

Eerst mogen we zelf kandidaten voorstellen.
Deze komen dan op een lijst waaruit we mogen kiezen.
Dan mogen we gaan we kiezen.
En vervolgens... zijn we niet tevreden over de uitslag van deze verkiezing.
dan maar de shortlist uitbreiden van 5 naar 10 zodat de eerste "winnaar"meer kans heeft om te verliezen....
Ik neem aan dat ik in de tweede ronde dan ook twee maal op dezelfde kandidaat mag stemmen?

Sorry jongens en meisjes, was het niet verstandiger geweest om al de kloonbieren van de afgelopen vijf jaar uit te sluiten van deelneming?
Ik vind het overigens geen goed idee om de lat te hoog te leggen voor de nieuwste generatie hobbybrouwers, kunnen ze lekker fanatiek meedoen.

De echte doorgewinterde leden kunnen in hun eentje of met enkele andere forumleden best nog wel een uitdaging aangaan wat betreft klonen van een biertje wat precies in hun straatje past.

groetjes.... Cis

Oscar

Citaat van: Cisdevésser op 12-09-2012 &nbsp;23:52 uSorry jongens en meisjes, was het niet verstandiger geweest om al de kloonbieren van de afgelopen vijf jaar uit te sluiten van deelneming?

Dat was wel verstandig geweest... :)

Citaat van: Cisdevésser op 12-09-2012 &nbsp;23:52 uIk vind het overigens geen goed idee om de lat te hoog te leggen voor de nieuwste generatie hobbybrouwers,

Wat is hoog? Een ondergister?  Verder is het brouwen van een bier, welk bier dan ook, niet lastiger. Oftewel brouwtechnisch is ieder bier even moeilijk. Recept technisch zijn bepaalde bieren wat lastiger, maar dat wordt sowieso wel groepsgewijs "behandeld" dus daar kunnen we altijd mee helpen.

Wel positief dat er zoveel deelnemers zijn, zou jammer zijn al er deelnemers afhaken door een bepaalde keuze. Oftewel welke "nieuwkomers" haken af als er gekozen wordt uit de huidige top 10 en er een bier uitkomt wat niet staat tin de huidige top 3?


Cisdevésser

CiteerWel positief dat er zoveel deelnemers zijn, zou jammer zijn al er deelnemers afhaken door een bepaalde keuze. Oftewel welke "nieuwkomers" haken af als er gekozen wordt uit de huidige top 10 en er een bier uitkomt wat niet staat tin de huidige top 3?


Waarom een tweede ronde als er al een winnaar is?

dennis

Citaat van: hansm op 12-09-2012 &nbsp;22:40 uWat mij betreft mag je als organisator ook zelf een shortlist opstellen. Je hebt de poll en een hele hoop reacties en suggesties, dat gaat je best lukken :duimop:
Ik zal komend weekend eens kijken. We hebben een grote groep betrokkenen en die groep wil ik zo groot mogelijk houden!

Citaat van: Cisdevésser op 12-09-2012 &nbsp;23:52 uIk neem aan dat ik in de tweede ronde dan ook twee maal op dezelfde kandidaat mag stemmen?
Oh, is dat wat er gebeurd is?  :D

Citaat van: Cisdevésser op 12-09-2012 &nbsp;23:52 uSorry jongens en meisjes, was het niet verstandiger geweest om al de kloonbieren van de afgelopen vijf jaar uit te sluiten van deelneming?
Ja, dat moet volgend jaar zeker gebeuren. Ik zal binnenkort ook een lijstje met do's & don'ts maken voor toekomstige kloonprojecten.

Citaat van: Cisdevésser op 12-09-2012 &nbsp;23:52 uIk vind het overigens geen goed idee om de lat te hoog te leggen voor de nieuwste generatie hobbybrouwers, kunnen ze lekker fanatiek meedoen.
Ik herinner me nog dat ik bij mijn eerste keer meedoen ook vooraf assistentie heb gehad. Ik had toen nog maar enkele bieren gemaakt en ik vond het super om mee te doen.

heijligers

Ik heb op de Kwak en de Karmeliet gestemd  :-[ , omdat ik zo'n bier graag eens zou brouwen. Veel bieren op de lijst heb ik nooit geproefd of niet zo bijzonder gevonden, dat ik ze zou kiezen om te klonen. Als het project binnen mijn planning past dan doe ik zeker mee, wat er ook uitkomt als keuze.

NewLine

Volgens mij zou het best kunnen dat gewoon de bekendste biertjes de poll gewonnen hebben (wel het is nog niet afgelopen). Voor velen zullen er denk ik veel bietjes in de lijst staan die onbekend zijn. Daar stem je dus niet op denk ik. Het viel me ook op dat toen ik hierboven iets schreef over de Hopgoblin (mooie brouwerij en iemand anders lekker biertje) dat ie ineens vooruit ging in de peiling. Kan toeval geweest zijn, maar misschien ook niet...

Ik denk dat als er van de te kiezen biertjes een mooie omschrijving zou zijn, en waarom het zo een interessante kloonkandidaat zou zijn, dat de uitslag wel anders zou kunnen zijn.

Verder zou ik het niet erg vinden om retroactief pas gekloonde bieren uit te sluiten?

Mijn eerste kloonpoging (ALBV) was voor mij een motivatie om eens wat verder te gaan in de hobby. Was bijvoorbeeld de 1e keer dat ik vloeibare gist gebruikte, en ik heb heel veel geleerd van dat project. Er mag dus best wel een beetje uitdaging aan zijn voor mij.

dennis

Citaat van: heijligers op 13-09-2012 &nbsp;07:18 uIk heb op de Kwak en de Karmeliet gestemd  :-[ , omdat ik zo'n bier graag eens zou brouwen.
Dat geeft niets, als je het maar niet weer doet (hebben we geen waarschuwend vingertje-smiley?) ;) Die bieren moet je zeker gaan brouwen en van de Karmeliet zijn goede voorbeelden in Bewezen recepten te vinden.

Iemand een goed kwak recept?

Citaat van: heijligers op 13-09-2012 &nbsp;07:18 uVeel bieren op de lijst heb ik nooit geproefd of niet zo bijzonder gevonden, dat ik ze zou kiezen om te klonen.
Voor mij geldt dat ook, ik tel zo 14 bieren die ik nog niet geproefd heb, al kan ik bij een heel aantal wel een voorstelling maken. Ik zou het niet erg vinden om daar een fust en een paar flesjes te hebben staan.

Citaat van: heijligers op 13-09-2012 &nbsp;07:18 uAls het project binnen mijn planning past dan doe ik zeker mee, wat er ook uitkomt als keuze.
:duimop: (die hebben we wel)

segtom

Ik doe ook wel mee :D lijkt me spannend om iets onbekend te proberen


Voor de Kwak zijn er verschillende recepten te vinden gewoon is zoeken op Kwak. Heb er een 'kloon' meegemaakt en nu staat er een verbetering te vergisten.

Adrie

Citaat van: Cisdevésser op 12-09-2012 &nbsp;23:52 uDemocratie ten top.

Eerst mogen we zelf kandidaten voorstellen.
Deze komen dan op een lijst waaruit we mogen kiezen.
Dan mogen we gaan we kiezen.
En vervolgens... zijn we niet tevreden over de uitslag van deze verkiezing.
dan maar de shortlist uitbreiden van 5 naar 10 zodat de eerste "winnaar"meer kans heeft om te verliezen....
Ik neem aan dat ik in de tweede ronde dan ook twee maal op dezelfde kandidaat mag stemmen?


Vind ik ook. Nu niet halverwege de regels gaan veranderen. Gewoon de top 5 en dan zien we wel wat eruit komt en wie er dan mee doen.

Caspar

Eensch... top 5. Maar ik denk wel voorafgaand even een discussie over de bieren anzich (waar we nu al een beetje mee bezig zijn). Een soort lijsttrekkers debat ;) .

Caspar

Is trouwens 2 stemmen per persoon ook in de top 5 verstandig? Zo is de kans wel groter dat er meer mensen achter het bier staan en krijg je niet een verdeeldheid a la PVDA / VVD.

Ronald_

1 Stem in de top 5 lijkt me logisch!

George81

De lol van een kloon is natuurlijk om zo dicht mogelijk bij het orgineel te komen (die je dus qua smaakomschrijving goed moet kennen).
Van de hele lijst ken ik maar 3 bieren waarvan ik er 1 niet veel aan vind en 1 al gekloond heb, dus voor mij is de interesse in het kloonproject minimaal, maar dat is puur persoonlijk. Ik wil alleen maar zeggen dat je van mijn stem vooral niks aan moet trekken.

Ik wist niet dat de Karmeliet al een ONK kloon bier is geweest anders had ik die nooit geopperd.
Ik ben inmiddels een goed ingewerkte thuisbrouwer maar aan gruit bieren zoals de Jopen Koyt ga ik echt nog even niet beginnen, dat is me nog te exotisch.
Ik kan me heel goed voorstellen dat de meer ervaren brouwers meer uitdaging zoeken en dat is denk ik ook wel de bedoeling van een gezamenlijk project.

Zelf vind ik de Karmeliet echt een te gekke tripel en ik wil binnenkort een blonde & tripel gaan maken dus voor mij staat de keuze al vast.

RobinB

Helaas is ook de Koyt een (komend) ONK-kloonbier...

Erwin

Ik hoop een bier te gaan klonen waarvan ik het origineel ook kan kopen. Hobgoblin, ja, hoewel, extra strong, net als de pepermunt
http://lcbo.ca/lcbo-ear/lcbo/product/inventory/searchResults.do?language=EN&itemNumber=435743
Alle andere bieren denk ik niet, zou leuk zijn om hier een kwak met bijhorend glas in de winkel te zien.

edit: OLD SPECKLED HEN en PILSNER URQUELL is ook te verkrijgen

RobinB

Citaat van: Erwin op 14-09-2012 &nbsp;03:52 uIk hoop een bier te gaan klonen waarvan ik het origineel ook kan kopen. Hobgoblin, ja, hoewel, extra strong, net als de pepermunt
http://lcbo.ca/lcbo-ear/lcbo/product/inventory/searchResults.do?language=EN&itemNumber=435743

Gezien het alcoholpercentage lijkt me dat de gewone hobgoblin (5,5%). :)

heijligers

Citaat van: RobinB op 14-09-2012 &nbsp;07:37 uGezien het alcoholpercentage lijkt me dat de gewone hobgoblin (5,5%). :)
Gezien Erwins eerdere opmerkingen wordt dit in Canada gezien als "strong" ale.

In Zweden doen ze dat ook met bier waarin meer dan 3,8 % alcohol zit, dat is allemaal "Stark Ol".  :)

Adrie

Citaat van: RobinB op 13-09-2012 &nbsp;22:29 uHelaas is ook de Koyt een (komend) ONK-kloonbier...

Waarom  helaas? Als wij dat bier gaan klonen vergroot dat de deelname aan het ONK en de kans dat een forumlid wint.

De-Geert

Ik doe gewoon mee, onafhankelijk van het bier.

Nou ja, behalve dan Kwak & Karmeliet...
...en Brugse zot
...en Chouffe N'ice
 :)




dennis

Jongelui, nog een dag en dan ga ik de balans opmaken, dat zal morgenavond worden.

Op voorhand wil ik wel even duidelijk maken wat ik heb besloten en waarom.
  • Ik ga een paar bieren uitsluiten van de shortlist omdat er goede recepten van bekend zijn (karmeliet, kwak) of
  • Omdat de kans zeer groot is dat er binnenkort (ONK 2013) goede recepten van online gaan komen (Jopen Koyt)
De reden van uitsluiten is dus dat we niet, met een grote groep brouwers, een reeds aanwezig recept gaan perfectioneren maar dat we een bier zoeken met veel onbekenden. Met de groep kloonbrouwers gaan we dan gezamenlijk de diepte in om daar iets moois van te maken. Met als ultieme doel dat we met de conclusies, of recepten, onze bijdrage aan dat specifieke bier recept hebben geleverd.

Volgens mij houden we dan een top 5 over waar toch voor een ieder nog steeds een interessant bier in staat (stand van dit moment):
 - Hobgoblin
 - Pilsner Urquell
 - Andechser Doppelbock Dunkel
 - Brugse zot
 - Einbecker Ur-Bock

Zijn er mensen die de gelegenheid hebben om een korte inventarisatie van deze bieren te maken? Punten als:
 - verkrijgbaarheid
 - recept parameters om uit te diepen
 - beste project opzet: ieder voor zich zoals in bij ALBV of variëren met een set van parameters zoals bij weizen en ESB

De-Geert


segtom


Caspar

Ik denk dat het eerlijker is om de Einbecker om te ruilen voor de Kwak. Verder kan ik me wel vinden in jouw stelling :biersmile:.

heijligers



Citaat van: De-Geert op 16-09-2012 &nbsp;11:45 uLeve de Grote Leider!
Noord Korea is er niks bij  >:D

Op de Kwak na een redelijke aanpassing.

RobinB

Ik vind het een mooie en creatieve oplossing! :duimop:
Met het uitsluiten van de kwak kan ik geheel leven gezien, zoals gezegd, daar al een actieve kloondraad incl. geslaagde recepten van is. :)

Qua verkrijgbaarheid doet uiteraard de Brugse zot het goed, evenals pilsener Urquell.
De hobgoblin is sterk variabel afhankelijk; van Lidl acties goed tot vrij slecht.
Van de bocken lijkt me de Einbecker het best verkrijgbaar.

dennis

De shortlist heb ik in de finale poll opgenomen.

Bedankt voor jullie niet tanende interesse!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.