Is dit hop?

Gestart door Rickb, 07-09-2012 19:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rickb

Ik kwam vandaag in mijn achtertuin, iets wat ik niet erg vaak doe.
Het woekert inmiddels redelijk wild daar.
Had in het voorjaar al een klimplant op verschillende plekken afgeknipt omdat die zich overal tussendoor woekerde.
Vandaag zag ik dat al het wegknippen niet veel zin heeft gehad, maar tot mijn stomme verbazing zitten er bloemen op die volgens mij behoorlijk op hop bellen lijken.

Dus de vraag aan de ervaren hop gebruikers, is dit hop?




heijligers

 ;D Dat is hop, mooie hoeveelheid bellen.
Even een bloem tussen je vingers wrijven en ruiken  :D

Kleine_Schriek

Mmmmmmmmmmm hop inderdaad! Dat spul groeit inderdaad overal (behalve in mijn tuin).

Rickb

Heel moeilijk te zeggen.
Het probleem is dat ik nog nooit met verse hop gewerkt heb.

Het ruikt typisch groen, zoals zoveel planten ruiken wanneer je de sappen er uit wrijft.
Op de achtergrond een heel licht citrus achtig geurtje, maar net te ver weg om duidelijk te kunnen waarnemen.
De geur blijft redelijk hangen. Zelfs na het wassen van mijn handen is de geur nog duidelijk aanwezig.

Kleine_Schriek

Citaat van: Rickb op 07-09-2012  20:21 uHeel moeilijk te zeggen.
Het probleem is dat ik nog nooit met verse hop gewerkt heb.

Het ruikt typisch groen, zoals zoveel planten ruiken wanneer je de sappen er uit wrijft.
Op de achtergrond een heel licht citrus achtig geurtje, maar net te ver weg om duidelijk te kunnen waarnemen.
De geur blijft redelijk hangen. Zelfs na het wassen van mijn handen is de geur nog duidelijk aanwezig.
Dan is de hop nog niet rijp. Nog wachten tot ze knisperen die blaadjes. Waarschijnlijk krijgen ze dan ook kleine bruine topjes. Gewoon vaak voelen en ruiken. Dan krijg je een idee hoe hop rijpt.  Als ze rijp zijn dan plakt het ook heel erg aan je handen en ruik je hop, geen groen.

RobinB

Tenzij het een wilde hop is met weinig aroma...
Die zijn niet bruikbaar om mee te brouwen.

Rickb

Ik zal het in de gaten houden tot dat het rijp is.
Is dit ook daadwerkelijk te gebruiken?

Er hangen erg veel bellen in totaal aan. Een paar honderd schat ik zo.

Rickb

Citaat van: RobinB op 07-09-2012  20:43 uTenzij het een wilde hop is met weinig aroma...
Die zijn niet bruikbaar om mee te brouwen.

Hoe kan ik, als de hop rijp is, weten of het wild of bruikbaar is?

Kleine_Schriek

Citaat van: Rickb op 07-09-2012  20:47 uHoe kan ik, als de hop rijp is, weten of het wild of bruikbaar is?
Als het lekker ruikt, is het goed om te brouwen. Blijft het naar gras ruiken, dan is het niet brouwbaar.

Rickb

Duidelijk, thanks  :)

Oscar

Citaat van: Rickb op 07-09-2012  20:21 uHet probleem is dat ik nog nooit met verse hop gewerkt heb.

Bah... niet verse hop = oude hop = muffe geur = niet goed voor je bier.

Maar als bierbrouwer zijnde en niet weten hoe hop(bloemen) er uit zien... SCHANDE!  ;)

Rickb

Citaat van: Oscar op 09-09-2012  23:00 uBah... niet verse hop = oude hop = muffe geur = niet goed voor je bier.
"Nooit met met verste hop gewerkt hebben" = "Met oude hop gewerkt hebben"?
Terug naar school! ;)

Citaat van: Oscar op 09-09-2012  23:00 uMaar als bierbrouwer zijnde en niet weten hoe hop(bloemen) er uit zien... SCHANDE!  ;)
Hiervoor bied ik inderdaad mijn excuses aan en ga me diep schamen.
Schaamte was alleen nog dieper geweest als ik het gewoon aangenomen had en het was niet zo geweest.

Maar even zonder gekheid.
Ik ben recentelijk begonnen. Heb slechts met een paar bierkits gewerkt.
Ondanks dat het bierkits waren, was ik wel tevreden met het resultaat.
De wiki cursus blikbrouwen is een goede hulp gebleken.

Langzaam aan apparatuur aan het verzamelen / maken voor het "echte" werk.
Dat begint echt te kriebelen. Maar alles bij elkaar is toch een behoorlijk bedrag.
Mijn normale verantwoordelijkheden in het dagelijks leven gaan voor.
Ook als het wat langer duurt voordat ik het bij elkaar heb kom ik er wel.

En ik heb nog erg veel te leren  ;)
Wel scheelt dat ik nu weet hoe hop er -precies- uitziet  ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.