Veel te zoete tripel. Hoe kan dat?

Gestart door Titus, 24-01-2005 19:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Titus

Mede brouwers,

Mijn laatste gebottelde tripel (poging was een Duvel achtig iets te brouwen) is een ware ramp geworden.  :(
Naast de vergisting problemen is de smaak werkelijk om te janken. Hij is belachelijk zoet ondanks een eind sg van 1020. En reken er maar op dat ik hier blij mee was want hij is blijven steken op 1040.
Als gist is Wyeast 1214 gebruikt. Waarschijnlijk mijn laatste keer.
Ik heb een brouwverslag gemaakt (zoals gewoonlijk) en hierbij toegevoegd. Het is teveel info om hier ff te plaatsen vind ik. Zoals je kunt lezen heb ik e.e.a. aan "bokkesprongen" gemaakt om het sg zo laag mogelijk  te krijgen.

Ik zou heel graag willen weten  :weetniet: waar die zoete smaak nu vandaan komt, hoe dat rijmt met een sg van 1020, wie ook een negatieve ervaring heeft met Wyeast 1214 en of die zoetheid nog in de toekomst gaat verdwijnen?

Greetz, Titus
 :proost2:



Caspar

Hoi Titus,

Naar mijn ervaring is een bier dat gebotteld wordt bij een eind SG van 1022 altijd zoet... Ik heb laatst ook een tripel gebrouwen met een vergelijkbare eind SG en deze is ook (te) zoet. Ik heb net een flesje dubbel opengetrokken welke nu 1,5 week in de fles zit, gebrouwen met dezelfde gist... deze smaakt inderdaad wel een beetje zoetig en vol (eind SG van 1015). Dit zal minder wordt naarmate het bier rijpt, vermoed ik.

Maaruh, als je een duveltje verwacht te drinken valt het helemaal tegen.. die heeft volgens mij sowieso een eind SG van 1008. Ach, zo langzaam maar zeker wordt mijn vergistingsgraad ook steeds hoger  :-\.

Groetjes Cas


MO

De Chimay gist is op zich wel een doorgister maar je kunt hem temperen via de 60 grC stop. Dat heb jij ook keurig gedaan door 30 min op 62 grC te maischen. Een hoog begin SG geeft ook een wat hoger eind SG, toch? Ik denk dus dat je echt wel 45 min nodig hebt om rond de 1012-1015 te geraken. Verder is dit een hele makkelijke gist in mijn ervaring. Geeft wat dunnige bieren. Maar dat wilde je ook met zoveel suiker in de stort neem ik aan.

Mag ik nog een ouwe koei uit de sloot halen en opmerken dat je ook bij 60 grC had kunnen inmaischen. Minder kans op oxidatie en kans op een betere schuimkraag.

Overigens weet ik niet hoe jij vindt dat een Duvel smaakt, maar koriander, spelt, tarwe en haver zitten er allemaal niet in hoor. Ik zou het gewoon een tripel noemen.

Johannes

Titus,

Volgens mij is een lager SG haalbaar met dit recept. Hogere temperaturen zorgen niet voor een slechtere vergisting, eerder beter, alleen heb je meer kans op bijproducten (bananensmaakjes e.d.) in je bier. Wellicht moet je de oorzaak zoeken in de hoeveelheid geënte gist, 1 zakje Wyeast voor 30 liter bier is wel wat aan de krappe kant. Ik zou deze gist zeker niet opgeven, zelf vind ik het een hele mooie gist. Het bier is nog relatief jong wellicht komt de smaak nog meer in balans zelf heb ik ooit een dubbel gebrouwen met eind SG 1020 dat was een mooi bier.

:degroeten:

Johannes

Eduard

Ik ben het met Johannes eens, daar waar hij zegt dat een pakje Wyeast op 30 liter wel eens krap kon zijn. Als je een goede giststarter had of, zoals ik eens had geprobeerd, het bier op de gistkoek van een vorig bier liet gisten, dan was je hoogstwaarschijnlijk een stukje lager uitgekomen. En dat samen met factoren door anderen hier heeft dan uiteindelijk geleid tot het bier wat je nu hebt. Ik zou het gewoon wat langer bewaren, het kon nog best wel eens een smakelijk bier worden

 :gistsmile:

Groet uit Oslo

Eduard  samenvol

cornel

Hoi medebrouwers,

Bij het gebruik van Wyeast gebruik ik de XL versie.
Deze is ietsjes duurder maar men kan er ineens 40 liter mee vergisten,of een giststarter van
40 liter mee maken,voldoende om ongeveer 500 liter mee te vergisten.
zie bijgevoegde info.
 Wyeast XL 1214 BELGIAN ALE ( 6,54 eur )
(050.140.3)

 
BREWERS CHOICE XL
Deze zuivere vloeibare gistculturen bieden u dezelfde voordelen als de standaard verpakking, maar ze bevatten 3,5 x zoveel ! Ze zijn geschikt voor het opstarten van 40 liter wort. Een microbrouwerij kan dus makkelijk een giststarter van 40 liter aanmaken in één keer, welke voldoende is voor het opstarten van 500 liter. De belangrijkste voordelen op een rijtje :

Steriel verpakt in de speciale « smack-pack ».
175 ml inhoud met gistvoeding.
Eenvoudige aanmaak : verpakking samendrukken en op laten zwellen.
Bevat meer dan 3 maal de inhoud van een standard Wyeast-verpakking.
Lange bewaring : 6 – 12 maanden na productiedatum.

1214 Belgian Ale :
Bovengist van het type abdijbier. Geschikt voor bieren van hoge densiteit. Esterig. Middelmatige uitvlokking. Vergistingtemperatuur = 18° - 24°C. Vergistinggraad = 72% - 76%.
 

Schuimende groeten :degroeten:
Cornel

Adrie

Ja, Cornel, Wyeast zegt wel dat dat kan, maar in mijn ervaring kan het dus niet. Ik heb mijn Rochefort 8-kloon van 23 liter geënt met 1 XL pack (Belgian Abbey II) en ook die vergisting liep vast bij 1020. Na veel pijn en moeite wilde hij nog door naar 1018 en toen was het echt afgelopen. Een goed beluchte giststarter is altijd nodig, ook met een XLpack. Helaas.

Groeten,

A3

wim

Nu begrijp ik het niet zo goed meer. Het gaat toch om een goede hoeveelheid gistcellen die vitaal zijn (vandaar dus dat je de korrelgisten van SirIS niet hoeft te beluchten)?
Die XL packs zijn 3,5 X zo groot en de normale zou voldoende vitale cellen moeten bevatten voor een litertje of twintig, dan is 3,5X zoveel toch theoretisch zelfs voldoende voor max 70L en hoeft 23  L toch geen probleem te zijn? (En zelf zeggen ze 40l wat dus oog kan betekenen dat een normaal pack geschikt is voor 11.4l)

Hoe was de datuminformatie op de betreffende packs eigenlijk?

En Titus, je hebt toch wel de juiste vergistingsgraad behaald? Neem je een flesje mee ter proeving op de brouwdag?

:degroeten:

Wim

Adrie

Ha wim,

Een gewone bevat 2,5 miljard gistcellen, dit is genoeg voor 2,5 liter wort als je de minimale hoeveelheden gist per ml wort aanhoudt (1 miljoen gistcellen/ml wort in een wort van ongeveer 1050). een XL pack bevat 3,5 keer zoveel, dus genoeg voor bijana 10 liter wort.

Ik sluit niet uit dat het voor sommige bieren en sommige gistsoorten goed zou moeten kunnen gaan, maar met "lastige" gisten zoals de Belgische trappistengisten is het toch echt beter om een starter te maken, zeker in de zwaardere bieren. zoals ik al schreef is het met de Rochefort mis gegaan. Ik dacht ook dat een XL pack op 23 liter genoeg zou moeten zijn, maar helaas. De gist heeft me teruggefloten. Dezelfde ervaring heb ik met Trappist High Gravity: als je niet genoeg gist toevoegt, gaat het meestal mis. Hoe dichter je de 10 miljoen gistcellen per ml wort benadert, hoe beter.

Wyeast test de gisten waarschijnlijk onder laboratoriumomstandigheden in een standaard wort, maar wij brouwen niet volgens standaardmethoden onder standaardomstandigheden, dus pakt het voor ons soms anders uit.

Dat blijkt ook uit de statistische analyse die ik heb uitgevoerd op mijn eigen bieren: bieren met veel toegevoegde gist gisten altijd verder door dan bieren met minder toegevoegde gist.

Groeten,

A3

wim

Eigenlijk zouden ze bij Wyeast dus iets genuanceerdere informatie moeten verstrekken (en bij Brouwland dus ook)
iedereen kan op zijn vingers natellen dat een trappistengist waarschijnlijk niet gebruikt gaat worden in een bier met als OG 1050.
Zelf nog niets met Wyeast gedaan. De laatste keer even in de verleiding geweest maar toch vast gehouden aan mijn idee dat het onzin is om het te gebruiken. De originele trappistengit opkweken is een groot genot en het enige voordeel van Wyeast is (en dat klopt dus niet eens)  dat je geen gistarter hoeft te maken en dus zeker bent van een goede en steriele aanvang van je vergisting. Zeeuwse gisbank lijk mij toch een veel betere bron, echte brouwerijgisten, Neerlands en goedkoper.

(Zeg kunnen we dat Amerikaanse bedrijf niet aanklagen?
Frustratie, therapiekosten, verminderde werklust, energie verspilt, werktijd minder efficient besteed want denken aan die gestopte vergisting en daardoor waarschijnlijk die promotie misgelopen :)  :D ;D :P )

:degroeten:

Wim

Huub Krekels

Hoi brouwers.

Ook ik heb de ervaring dat wy-eastgist, met name in de zwaardere bieren, de neiging heeft om stil te vallen, danwel dat deze moeilijk doorgist. Momenteel vermeerder ik de Wy-eastgist met gebruik van een giststarter alvorens ik deze aan het wort toevoeg. Ik heb daardoor mijn probleem met de Wy-east opgelost. (Overigens heb ik dit geleerd op dit forum.)

 :bijdrage_forum:

Gr.

Huub.

SiriS

Titus,

De verwachting van je eigen brouwsel was een Duvel, maar als je eigen bier nu eens proeft naast een Karmeliet of Brugsche Tripel? Verder mis ik in je receptuur/brouwmethode het verstijfselen van de niet gemoute granen (Spelt en Haver). Is dit bewust zo gedaan? Grootste gedeelte van de zetmeel conversie zal op deze manier bij de 72grC plaatsvinden wat veel onvergistbare suikers oplevert. Verhouding water:mout in de maisch lijkt me oke. maischschema is discutabel zeker in combinatie met de ongemoute granen. Optimale pH op 60grC tijdens het maisch proces is en blijft 5,3 en zeker niet 6,0; waarom zuur je wel je spoelwater aan met H3PO4 en niet je maisch? Is de hardheid (Duitse graden) van het maischwater hoog, vanwege de pH van 6,0. Dan is het misschien een optie om de maisch aan te zuren met HCl. Met een standaard Wyeast verpakking voeg je aan een wort van 1090 te weinig gist toe, giststarter maken is dus aan te raden.

Groet, SiriS

Hopmans

Zoutzuur geeft helemaal zoet bier.
Bovendien is het PWN water al verzadigd met chloriden.

Grt,

Hoppie

SiriS

Hoppie,

Dan lijkt me H2SO4 een mooie en voordelige oplossing.

SiriS

Hopmans

De beste zelfs. Beetje droger bier.  ;)

Groetjes,

Hoppie

SiriS

Aleen beetje zuur toevoegen aan de maisch verhelpt natuurlijk niet het gehele probleem van een te hoge FG, in dit geval.

SiriS

MO

FG = final gravity = eind SG = eind soortelijk gewicht

Titus

OK, heel veel wijze woorden heb ik inmiddels gelezen.
dat van die giststarter is mij nu wel duidelijk. Als ik de kennis op dat moment had en de apparatuur had ik het zeker gedaan.
Van een kant ben ik wel blij dat een aantal van jullie ook zijn blijven steken bij 1020.
Ik vergelijk het bier niet met een Duvel. Mijn vorige Duvel brouwsel was met een ordinaire korrelgist vergist en leverde zonder de havervlokken een heel fijn bier op. Ik mag wel zeggen een van mijn beste brouwsels ooit.
Met de keuze van de Wyeast 1214 (de korrelgist hadden we niet meer maar wel de 1214) wist ik dat het geen Duvel zou worden maar gewoon hopelijk een lekkere tripel.

Voorwat betreft de zoetheid; de relatie tussen 1020 en de zoetheid van dit bier is bij lange na niet in verhouding.
Ik heb meerdere bieren geproefd en gebrouwen die rond de 1020 uitkwamen maar waren nimmer zo mier zoet als deze tripel is.

Ik was dan ook benieuwd wie deze ervaring ook heeft en of die zoetheid wellich iets te maken heeft met de aanwezigheid van (grotere) poly/di/tri/sacchariden/dextrines en/of dat de zoetheid in de loop van tijd toch weg kan trekken.

Wim,
ik neem zaterdag wel wat flesjes mee zodat iedereen kan proeven en kan oordelen.

Greetz,
Titus

 :proost2:

SiriS

Titus,

Welke "ordinaire" korrelgist heb je gebruikt. Zoals de titel van deze thread aan geeft wordt gevraagd hoe je een zoet bier kunt krijgen cq kunt voorkomen. Dat het een onbalans betreft was mij niet duidelijk, excusses. Dat een bier met een eind soortelijkgewicht van 1020 (te) zoet smaakt kan ook komen doordat er te weinig bitterstoffen aanwezig zijn; dat er te weinig hop is gebruikt. Typisch voorbeeld is hierbij is een Barley Wine waar een FG van 1025 zeker geen uitzondering maar dan wel met 60 - 80 IBU.

Groet, SiriS

wim

We druppelen er wel wat geisomeerd extract in om te kijken of het beter in balans komt. Zo ja dan wordt het gelijk goed te drinken en weet je wat er te doen staat.
(Is nog leuk ook, sinds dat flesje hier is doe ik eigenlijk in elk bier dat ik drink wel iets)

:degroeten:

Wim

cornel

Hoi medebrouwers,

Dan toch beter een overmaat aan gist te geven om de gewenste einddichtheid gemakkelijker te bekomen? :weetniet:
Aangezien ik steeds grotere hoeveelheden dan 40 liter brouw en (met Wyeast) steeds giststarters
maak, heb ik persoonlijk , de nadelen van de Wyeast hiervoor beschreven nog niet ervaren.

Schuimende groeten :degroeten:
Cornel

Adrie

Ha Cornel,

Ik denk dat amateurbrouwers niet bang hoeven te zijn voor een overmaat aan gist, tenzij je 100 gram gedroogde gist toevoegt op 10 liter wort.

Nog even terugkomend op het toevoegen van een pak Wyeast zonder giststarter. Gisteren sprak ik een lid van ons brouwgenootschap en hij had een bier van 1092 gebrouwen en daar 1 gezwollen pak Wyeast aan toegevoegd. Het ging om 3787 Trappist High Gravity (Westmalle). Bij hem stokte de gisting 1030. Weer een voorbeeld dat je met Wyeast altijd een goede giststarter moet maken.

Groeten,

A3

Titus

Citaat van: SiriS op 25-01-2005  17:06 uWelke "ordinaire" korrelgist heb je gebruikt. Zoals de titel van deze thread aan geeft wordt gevraagd hoe je een zoet bier kunt krijgen cq kunt voorkomen. Dat het een onbalans betreft was mij niet duidelijk, excusses. Dat een bier met een eind soortelijkgewicht van 1020 (te) zoet smaakt kan ook komen doordat er te weinig bitterstoffen aanwezig zijn; dat er te weinig hop is gebruikt. Typisch voorbeeld is hierbij is een Barley Wine waar een FG van 1025 zeker geen uitzondering maar dan wel met 60 - 80 IBU.

Groet, SiriS

Beste SiriS,
Kijk, dat zijn nu antwoorden waar ik iets aan heb. Thanks. Het lijkt mij een heel logisch verklaring. Dat ik daar niet aan gedacht heb. Dat testje wat Wim voorsteld lijkt mij heel nuttig.
O ja, die ordinaire korrelgist was van Brewferm.
Ik kan toch via jou Danstar korrelgist bestellen? Ik had ergens gezien waar maar misschien kun je me een persoonlijk berichtje sturen hoe en wat. Uit al die positieve verhalen wil ik deze gist ook wel es proberen.
Ik ga ook onze inkoopcommissie benaderen en bij hun deze gist promoten.

Ik check de bitterheid nogmaals. Misschien dat ik nog foutjes tegenkom in hoeveelheden etc.

greetz, Titus

Hopmans

Hey Brouwtoppers,

Gisteren een bezoekje gebracht aan 't Wort wat.
Een hoop indrukken gekregen.
Gesproken met Wim, Titus en Brewzilla ( Machtige installatie trouwens ).
Toffe gasten.
Hoe dan ook kreeg ik deze tripel voor geschoteld. Maar op dat moment associeerde ik Titus niet meer met de Titus van dit forum (De hersenen hebben het dan te druk met indrukken opnemen ). Ik vroeg wat voor bier is dit . Titus: De tripel. En nog niet doorgedrongen dat het deze tripel was Ha Ha.
Dus ik nam een slok, en heel spontaan was het: " Woow, maar dit is een lekker bier. Dit is echt een lekker bier." Titus keek mij al aan met verbazing.
Dus toch weer een bevestiging dat ik van de zoetere bieren hou.
Alhoewel er toch een bitter in zat. Het zit 'm naar mijn inziens in de gist.
1762 Belgian Abbey Yeast II toch?
ik vind het een Topper :brouwen: :proost: :hoera: :hoera: :proost2:
Vanavond de tweede soldaat maken.

* EDIT *
Ik zie dat er toch gebruik gemaakt is van het waarderingsysteem.
Ik zelf boycot dit systeem. Dat kan ik doen op een negatieve manier door iedereen 0 punten te geven, maar het kan ook op een positieve manier door iedereen het maximum te geven.
Dus bij deze........................

Groetjes,

Hoppie

Titus

Hoi Hoppie,
ben blij dat je het bier erg lekker vind. De gist is Wyeast 1214.
Er waren meerdere posiieve reacties op het bier. Ook bv Theo vd Voorde (niet de minste onder de Nederlandse bierbrouwers) vond het best een goed bier. JW en enkele andere vonden het zoete toch te zoet. Het plakkerig mondgevoel werd als onprettig ervaren. Ik moet wel zeggen dat langzamerhand het bier toch iets beter wordt.

Wim heeft lopen experimenteren met de zoete tripel en aroma en bitterhop toegevoegd. Ik moet eerlijk toegeven dat het bier dan de plakkerigheid verliest, maar qua smaak minder wordt. Het krijgt dan toch een chemisch smaakie. mijn volgende tripel krijgt dus meer bitterheid.

Zo Hoppie, ben benieuwd of je ook lid gaat worden van de club!?
Ik heb je blondje nog niet geproefd. Misschien later deze middag.
Thanks nog voor je gist!

greetz, Titus
 :proost2:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.