Hoi!

Gestart door Fermentor, 07-09-2012 10:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fermentor

Hallo allen!

Ik ben Fermentor, aka Martijn.
Ik ben een geboren en getogen Brabander, maar woon sinds 3 jaar alweer in het erg mooie Deventer!

Na een tijdje gerommeld te hebben met het maken van wijn en mede ga ik me nu toch aan het 'echte' werk wagen,
het brouwen van bier.
In het dagelijks leven werk ik als operatie-assistent in een ziekenhuis.
Voordat ik in het ziekenhuis wereldje ben beland was ik microbiologisch analist.
Tijdens mijn opleiding en werk als analist heb ik veel ervaring heb opgedaan in het kweken van micro-organismen op grote schaal, helaas geen ervaring
met gisten opgedaan daarbij.
Maar wel met vele andere 'extremofiele' micro-organismen onder uiterst moeilijke kweekomstandigheden voor diverse toepassingen,
onder meer voor opruimen van zwavelverbindingen uit oppervlaktewater en rookgassen.

Leuk idee om nu weer bezig te gaan met het gebruiken van micro-organismen voor een ander zeer nuttig doel!

Heb me gedegen ingelezen hier op het forum, driewerf hulde! voor alle duidelijk info die ik hier kan vinden!!
Ik heb inmiddels via Marktplaats en dergelijke diverse 'hardware'op de kop weten te tikken om aan de slag te gaan.
Ik heb voor een paar tientjes een elektrische weckketel (deze ga ik primair voor maischen gebruiken), twee 'gewone' weckketels (voor hopkoken) en een platenkoeler op de kop getikt.
Een hevelfilter was met alle goede uitleg hier in een middagje in elkaar geknutseld. Ik ga het eerst zonder metalen vlechtwerk uitproberen, maar als dat tegenvalt, heb mijn filter zo gemaakt dat een vlechtwerk-optie mogelijk gaat zijn in de toekomst!
Ook twee gistvaten van 15 liter heb ik reeds aangeschaft, een wildkamp op 500 meter van je huis is erg fijn! Deze winkelketen heeft veel materialen op voorraad waar een beginnend zelfknutselende hobbybrouwer erg blij van wordt! (bijvoorbeeld voedselveilige slangen voor erg weinig geld!)

Mijn duurste aankoop was een barley crusher moutmolen, deze heb ik uit Duitsland te laten komen, maar ten opzichte van een maltmill vond ik de prijs nog wel meevallen.
Nu nog een refractometer en wat losse spulletjes voordat de eerste brouwdag gevierd kan gaan worden!

Om te beginnen wilde ik nog niet direct de stap naar t-gecontroleerd vergisten maken, eerste brouwsels ga ik zo maar eens proberen te vergisten.
Ik zie het als een mooi proces om al doende de diverse stappen naar nog meer controle over het eindresultaat te leren.

En het allerbelangrijkste natuurlijk, de ingrediënten voor het brouwsel moet ik ook nog kopen.
Weet iemand of er een winkel in de buurt van Deventer is die mout, hop e.d. verkoopt. Of moet ik toch naar Jubbega of Almere afreizen om inkopen te gaan doen.

Als eerste brouwsel wilde ik me gaan wagen aan een blonde of dubbele in 'trappist'-stijl, om toch een beetje in de buurt van mijn brabantse roots te blijven!

Nou ik ga jullie op de hoogte houden van mijn vorderingen op brouwgebied!
En ik vertrouw erop dat als ik ergens vastloop in mijn leerproces dat ik hier voldoende mogelijkheid heb om feedback te vragen en te krijgen!

Groeten!

Martijn

heijligers

Welkom,

Bij Brouwland.com kun je brouwlandverdelers vinden.
In overijssel zijn dat:
CiteerVITISVINO - VAN REIN

Suetersweg 2a
7497 MZ BENTELO
Telefoon: +31/547 38 89 28
Fax: +31/547 29 27 85
E-mail adres: info@vitisvino.nl
webpagina: http://www.vitisvino.nl




DE SCHELLERDRIEHOEK

Oude Deventerstraatweg 96
8017 BD Zwolle
Telefoon: 038-4662902
E-mail adres: info@zelfbrouwen.nl
webpagina: http://www.zelfbrouwen.nl




Wijngaard de Landman

Tolhuisweg 17
8101 NV Raalte
Telefoon: +31 572364177
Fax: +31 847171796
E-mail adres: info@wijngaarddeLandman.nl
webpagina: http://www.wijngaarddelandman.nl
contact: Ralph Mulders
mob. +31 644554546

Fermentor

Dank je voor deze info over leveranciers, ik wist niet dat Brouwland herverdelers in Nederland had!
Een ritje naar Raalte is maar een kwartiertje rijden, een reis naar Almere is al bijna een 'expeditie' dat gaat schelen in de brandstofkosten!

Weet je hoe dit werkt mbt bestellen, moet ik dan via de herverdeler bestellen in Nederland of kan ik op de site van Brouwland een bestelling plaatsen
en daar aangeven dat ik het bijvoorbeeld in Raalte kom ophalen?

Adrie

Ha Martijn,

Welkom op dit mooie forum. In Zutphen hebben we een gezellige brouwvereniging: De Roode Toren. Als je zin hebt kun je eens komen kijken op een clubavond.

heijligers

Citaat van: Fermentor op 07-09-2012  10:55 uWeet je hoe dit werkt mbt bestellen, moet ik dan via de herverdeler bestellen in Nderland of kan ik op de site van Brouwland een bestelling plaatsen
en daar aangeven dat ik het bijvoorbeeld in Raalte kom ophalen?
Via de verdeler kun je bestellen.

Fermentor

@ heijligers
Dank voor de info! Ik ga de landman in Raalte benaderen om eea te bestellen.

@ Adrie
Dank voor de uitnodiging, lijkt me leuk om eens te komen kijken en is mooi in de buurt! in september gaat niet meer lukken ivm werk, maar wellicht kom ik wel op de clubavond in oktober!

groet,

Martijn

McMelloW

Bij Brouwmarkt in Almere kan je ook via internet bestellen. Bezorgkosten voor bestellingen boven de € 20 is maar € 4.95  Met de huidige brandstof prijzen kan je het echt niet voordeliger zelf halen. Met 1 à 2 dagen wordt het netjes thuis afgeleverd.

citrasimcoe

Welkom op het forum!

Ik bestel altijd bij Brouwmarkt via internet, dat gaat heel goed. Ik ben er ook een keer naartoe gereden maar dat vond ik niet veel toegevoegde waarde. Het handige van online bestellen is dat alle gegevens duidelijk naast elkaar staan en zo. Vooral voor mouten, gisten en hoppen is dit handig.

CiteerAls eerste brouwsel wilde ik me gaan wagen aan een blonde of dubbele in 'trappist'-stijl
Mijn advies zou zijn om als eerste brouwsel het heel simpel te houden qua recept: 1 basismout, 1 hopsoort en een 'neutraal' gist.
Als je meteen een complex recept doet leer je minder goed het effect van de verschillende ingrediënten.

Een andere tip: het boek van Adrie Otte, 'Verander water in bier'. Dat boek is heel actueel. En voor sommige info is een boek beter geschikt dan een forum  ;)

Succes met het brouwen van je eerste bier!  :biersmile:

Fermentor

@Aart
Dank voor je t aangaande Brouwmarkt, thuis laten bezorgen is natuurlijk ook een mogelijkheid!
Het boek van Adrie heb ik al eens gelezen, geleend van een collega, en is de aanschaf zeker waard, ook goeie tip!
Misschien ook wel goed idee om mijn eerste brouwsel simpel te houden, wellicht wil ik te snel te veel!

RobinB

Hoi Martijn,
Welkom op het forum!

Leuk om iemand erbij te hebben met een microbiologische achtergrond! :duimop:
Waar heb je gestudeerd en gewerkt? Of is dat (het werk) geheim/te privé?

Fermentor

@RobinB ; ik heb in Eindhoven MLO gedaan, Laboratoriumtechniek in Velp op Larenstein.

Ik heb destijds stage gelopen bij vakgroep microbiologie en evolutiebiologie van faculteit biologie in Nijmegen, daar heb ik ervaring opgedaan
met het selecteren en kweken van micro-organismen die gebruikt worden voor afbraak van oa gemethyleerde zwavelverbindingen
 (zoals DMS, niet alleen een luchtverontreiniger maar ook een beruchte bier verontreiniger ;-) !)
Dat vond ik toen waanzinnig fascinerend en ben in die richting gaan doorstuderen.
Daarna heb ik bij diverse kleinere en grotere bedrijven gewerkt in die sector (water en bodemzuivering) via een detacheringsburo.
Er was in het werk wat ik leuk vond echter te weinig vastigheid en genoeg uitdagende projecten te vinden om
daar in verder te willen gaan in die tijd (praat over alweer 15 jaar geleden).
Ik zit nu alweer 15 jaar in de medische sector, bevalt me prima! Hoewel ik het soms wel jammer vindt om niet meer
met mijn oude kennis bezig te zijn.
Daarom nu maar thuis aan de slag met micro-organismen, en wel voor een ander nobel doel, een goed biertje!

Werk jij nog wel in de microbiologie?



RobinB

Ja, ik zit nu alweer bijna 10 jaar in de (medische) microbiologie, hoewel ik van origine geen (micro-)bioloog ben maar arts. :)
Hier is eea te lezen... ;)

Wel erg interessant, dergelijke projecten/bedrijven! In Groningen zit ook zo'n bedrijf, bioclear misschien ken(de) je ze wel?

Veel succes met het brouwen, je microbiologische kennis en "feeling" (VMT werken bijv.) zullen
zeker nog van pas komen! :D

Fermentor

Okee, medische microbiologie, dat is weer hele andere tak van sport, ook interessant, maar weer heel anders dan milieuchemische toepassingen.

VMT werken, ja dat kan ik nog wel misschien, sommige dingen verleer je nooit meer. Maar ook weer niet echt noodzakelijk toch, ik was niet van plan om pathogenen
of GGO's in het milieu los te laten. Wel handig om geen pathogenen / ongewenste mo's in mijn bier te krijgen natuurlijk!

Ik ga mijn best doen!
En als het niet wil lukken met het voorkomen van besmettingen, dan maar lambiek brouwen! >:D

John

Citaat van: Fermentor
ongewenste mo's in mijn bier te krijgen natuurlijk!
/quote]
Martin je bent gewaarschuwd!

Herman

Citaat van: Fermentor op 08-09-2012  13:32 uVMT werken, ja dat kan ik nog wel misschien, sommige dingen verleer je nooit meer. Maar ook weer niet echt noodzakelijk toch, ik was niet van plan om pathogenen
of GGO's in het milieu los te laten. Wel handig om geen pathogenen / ongewenste mo's in mijn bier te krijgen natuurlijk!
Welkom, ook al ben je in je post compleet niet te begrijpen voor de doorsnee lezer (waaronder ik). VMT, Pathogenen, GGO's, mo's.....

Fermentor

Ja, sorry voor dit staaltje van jargon! Ik geloof dat alleen RobinB snapt waar ik het over had, maar het was dan ook in reactie op zijn post.

Even een korte wiki voor de leken:
MO=micro-organisme
Pathogeen=ziekteverwekkend micro-organisme
VMT= Veilige microbiologische techniek dat is belangrijk in een lab zodat je bijvoorbeeld jezelf niet besmet met een pathogeen
of dat je per ongeluk een GGO (=genetisch gemodificeerd organisme) zomaar loslaat in het milieu..

Bij het brouwen komt die kennis van pas zodat je geen ongewenste gisten of bacteriën in je brouwsel krijgt.
Hopelijk snapt iedereen het weer een beetje!


John

Ik heb die kennis niet nodig: gewoon schoon werken!  :)

Overigens: lijkt me wel erg interessant...

RobinB

Citaat van: John op 14-09-2012  20:25 uIk heb die kennis niet nodig: gewoon schoon werken!  :)

Maar dat is juíst (een deel van) die kennis! ;)
Vakjargon kunnen we inderdaad best zoveel mogelijk vermijden (ik begon, excuses).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.