Dringend: teveel hop/te hoog EBU

Gestart door tommyboy, 06-09-2012 16:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tommyboy

Door iets te lang te koken valt het wort vrij bitter uit.

Als ik de extra kooktijd in BrouwVisie invoer krijg ik een EBU van 39.
Voor mijn recept is het ideale EBU tussen 16 en 30.

Het SG bedraagt nu 1057.

Is er een mogelijkheid om het EBU nog te verlagen?
Ik dacht aan aanlengen, maar ik vrees dat het brouwsel wel eens te flets zou kunnen uitvallen.

Dit recept hebben we gemaakt:


Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptProtputtersbier
Kenmerk
Brouwdatum3/09/2012
BiertypeBlond(e)
Aantal liters25
Gewenst begin SG1073 (8,0 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement100,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater30,4 liter
Maischdikte4,2 l/kg
Maischwater0,0 liter
Spoelwater16,5 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur11 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid38 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Moutextract licht59,6 %2809 gr8 EBC
Moutextract amber5,3 %248 gr18 EBC
Kristalsuiker15,0 %707 gr0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertauer Perle5,5 %55 gr100 minuten27 EBU
Cascade7,0 %25 gr25 minuten10 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Koriander5 gr5 Min.
Sinaasappelschillen5 gr5 Min.

Opmerkingen-



Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafbrew S-33
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C
Opmerkingengiststarter 400 cc (5 dagen opgekweekt uit buis)



maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
153°C20 minuten4,2 l/kg
263°C20 minuten4,2 l/kg
372°C40 minuten4,2 l/kg
478°C1 minuten4,2 l/kg

noot: negeer maischschema

tommyboy

Persoonlijke smaaktest van mij en mijn brouwbroeders:

vrij bitter/net niet te bitter.

Kleine_Schriek

Niets doen lijkt mij. Mijn Summer Ale met SG 1055 had een IBU van 40. Wat bitterder dan mijn normale 23 IBU blondes, maar prima te drinken. Straks gewoon proeven als het jongbier is en eventueel koudhoppen om meer hopsmaak erbij te krijgen als tegenhanger van het bittere.


Albertus

Je verdunt dan niet alleen de bitterheid maar ook de hopsmaak. Je SG gaat ook omlaag waardoor je GU/BU ratio niet veranderd en de bitterheidsbelevenis min of meer gelijk blijft. 

Ik zou zeker niet verdunnen.

Bert

hansm

Niets aan doen, eerst laten gisten en rijpen. Er zit na 2 dagen nog veel gist in en dat verhoogt de bitterheidsbeleving.

Bottelen en pas een paar weken daarna proeven. Misschien wordt het juist wel heel lekker!

En anders: bittere bieren leren waarderen, zoals velen onder ons :proost:

Henielma

En die berekening is ook maar een hele grove benadering. En het alfazuurpercentage van je toegevoegde hop ook. Dus ik zou er niets aan doen. Zo groot is het verschil niet.

RobinB

De bitterheid van het wort komt niet overeen met de bitterheid van het bier. Het bier is doorgaans (veel) minder bitter.
Gewoon laten vergisten en kijken hoe hij wordt.
Als je netjes gewerkt hebt, heb je genoeg tijd om em te laten rijpen, dan zal de bitterheid nog verder afnemen.

dennis

Gewoon afwachten, de bitterheid van jongbier kan zeer intens zijn en kan later best meevallen.

En mocht het niet meevallen dan gewoon een licht gehopt bier maken, vergisten en de twee met elkaar mixen!

Caspar

Lijkt me een prima bitterheid, waarom niet meteen dry hoppen met Cascade nu je toch bent uitgeschoten >:D !

39 gecalculeerde IBU is echt niet absurd voor een blonde hoor... Ik denk eigenlijk dat de Westmalle Tripel bitterder over komt.

RobinB

Westmalle tripel (what's in a name) is dan ook geen blond(e)! ;D

Caspar

Scherp ;) . Ik zie nu ook dat het begin SG geen 1073 is maar 1057... Mijn link naar de Westmalle Tripel was meer voor de vergelijking, ik vond 1073 wat fors voor een blondje.

Maar in dit geval wordt het dus een Bittere Blonde, dat is toch ook een heuse bier stijl tegenwoordig?

hansm

Citaat van: Caspar op 07-09-2012  10:47 uMaar in dit geval wordt het dus een Bittere Blonde, dat is toch ook een heuse bier stijl tegenwoordig?

Klopt, maar een Bitter Blond zit iets lager met z'n begin SG (tot 1052 dacht ik). Maar met 1057 wordt-ie iets voller, en erg lekker denk ik :brouwen:


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.