Double Trouble

Gestart door davadox, 28-08-2012 20:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

davadox

Zovast een kleine opzet gemaakt voor mijn brouwsel aankomende zaterdag.
Wat vinden jullie van mijn gistexperiment?
Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptDouble Trouble
Kenmerk#10
Brouwdatum1-9-2012
BiertypeDubbel
Aantal liters20
Gewenst begin SG1056 (6,1 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater29,3 liter
Maischdikte4,6 l/kg
Maischwater19,0 liter
Spoelwater10,3 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur43 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid31 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC72,3 %3501 gr3 EBC
Tarwemout7,7 %372 gr3 EBC
Special B2,8 %137 gr391 EBC
Caramunich2,8 %137 gr123 EBC
Basterdsuiker (bruin)14,3 %692 gr30 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertauer Perle7,1 %30 grFWH24 EBU
Saaz (CZ)3,1 %15 gr60 minuten6 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort3522 Belgian Ardennes
Gist toegevoegd als
OpmerkingenBij het koelen van mijn wort hevel ik het wort dat in mijn gistvat zit over naar mijn mandfles en op het achtergeleven gistslurry giet ik de net gebrouwen wort.
Gewoon een keer experimenteren of dit gaat.
De Kleine Minstreel heeft hier goede ervaring mee.

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
163°C40 minuten4,6 l/kg
272°C20 minuten4,6 l/kg
378°C1 minuten4,6 l/kg


Etn82

Begin van de zomer heb ik een rvs-gistvat overgenomen van Kleine Minstreel. Hij vertelde mij ook over deze techniek. Sindsdien heb ik ook aan aantal brouwsels op deze manier gebrouwen, en ik moet zeggen dat ik de ervaringen tot nu toe positief zijn. De laatste van de serie heb ik echter nog niet kunnen proeven omdat deze nog aan het nagisten zijn.


Ronald_

Als alles goed gaat doen wij dit vrijdagavond! Bokbier klaar naar fustje, Oerpils erop!

davadox

Roermasjientje is ook geregeld voor zaterdag  ;)

davadox

Wowww, dat vergist als een malle!
Door het waterslot eruit met 20 liter in een 30 liter vat.
Net maar even teruggekoeld van 19 naar 17 graden om hem koest te krijgen!
Hoe is het bij jullie gegaan Ronald?

fwouters

Citaat van: davadox op 01-09-2012  19:52 uWowww, dat vergist als een malle!
Door het waterslot eruit met 20 liter in een 30 liter vat.
Net maar even teruggekoeld van 19 naar 17 graden om hem koest te krijgen!
Hoe is het bij jullie gegaan Ronald?

Goed om te horen dat het experiment tot nu toe geslaagd is.
Hoe staat het er nu bij? Houd je hem nu een beetje in toom?
Ik ben benieuwd naar de smaak; kan nu al bijna niet wachten  :proost:

davadox

Ik verhoog nu dagelijks met 0,2 graden tot ik op 20 graden zit en dan overhevelen naar de mandfles.

fwouters

Lijkt me een strak plan!

RobinB

Het experiment is niet echt nieuw, meerdere forumleden (waaronder ik, maar vooral MO volgens mij) hebben dit toegepast. Het stamt een beetje uit het pre-gistmanagement tijdperk zeg maar 2005-2008?
(nog voor de aanmelding van kleine minstreel ;) )

De resultaten zijn voornamelijk goed wanneer je de koek van een lichter/kleiner bier gebruikt om een zwaarder/groter bier mee te vergisten. De koek van een erg zwaar bier is aanzienlijk minder vitaal en zal minder goede resultaten geven.

Bij-effect is de mogelijkheid van ongewenst heftige vergisting en initieel hogere diacetyl productie.
Dat laatste kan tijdens de nagisting/rijping worden opgeruimd.
Een te heftige gisting kan echter ook een overmaat aan esters en hogere alcoholen geven, wat minder gewenst is.

William

Citaat van: RobinB op 05-09-2012  22:03 uEen te heftige gisting kan echter ook een overmaat aan esters en hogere alcoholen geven, wat minder gewenst is.

Ik gebruik deze aanpak nu ook al zo'n twee jaar waarbij ik in het begin altijd de hele slurrie van het eerste brouwsel gebruikte. Dat is vaak teveel gist en daardoor teveel neveneffecten zoals je hiervoor beschrijft.

Ik probeer nu de hoeveelheid gistslurrie wat meer te doseren (maar hoe kwantificeer je activiteit van gist in een slurrie :-\ )

RobinB

MrMalty heeft richtlijnen, maar ook daarbij zijn bijvoorbeeld de vitaliteit en "dikte" van de slurry lastige variabelen.

William

Citaat van: RobinB op 05-09-2012  22:36 uMrMalty heeft richtlijnen, maar ook daarbij zijn bijvoorbeeld de vitaliteit en "dikte" van de slurry een lastige variabelen.

Precies, dus dat zegt allemaal niet zoveel. Ik laat de schuifjes dan maar op default staan.

RobinB

Toch kan je (lijkt me) aan de hand daarvan en enige systematiek wel wat ervaring opbouwen met redelijke accuraatheid.
Vooral als je je "opkweekbier" redelijk constant houdt qua volume en SG.

William

Citaat van: RobinB op 06-09-2012  07:44 uToch kan je (lijkt me) aan de hand daarvan en enige systematiek wel wat ervaring opbouwen met redelijke accuraatheid.
Vooral als je je "opkweekbier" redelijk constant houdt qua volume en SG.

Ja, dat  geldt voor de meeste dingen bij brouwen en vergisten. Je moet vooral je eigen brouwerij kennen en zolang je volgens een vast patroon werkt kun je alles redelijk reproduceerbaar doen. Ik merk zelf dat als ik bv eens een keer een veel groter volume ga brouwen dat bepaalde zaken minder goed uitkomen dan gepland.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.