Refractiemeter

Gestart door Hai, 05-09-2012 11:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hai

Ik wil van de oude manier van SG meten af.

Heeft iemand een suggestie waar voor een leuke prijs toch goede refractiemeter kan kopen :groots:


fwouters

Heb ik ook, werkt goed! Redelijk snel ontvangen vanuit Hong Kong.
Voor die prijs een erg goede investering.

hobbybob

Yep deze heb ik ook, was inderdaad behoorlijk snel thuis ja. Werkt super (wel eerst ff kalibreren).

Joshua

Hebben die jongens ook een refractometer voor zwaarder spul 80%. Ik zie hem niet staan of kijk ik verkeerd.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Joshua op 05-09-2012  20:03 uHebben die jongens ook een refractometer voor zwaarder spul 80%. Ik zie hem niet staan of kijk ik verkeerd.
Wat ga je daar mee meten als ik vragen mag?

William

Citaat van: Joshua op 05-09-2012  20:03 uHebben die jongens ook een refractometer voor zwaarder spul 80%. Ik zie hem niet staan of kijk ik verkeerd.

Deze bijvoorbeeld (voor honing e.d.)

Joshua


Hoppenbrouwers

Citaat van: Joshua op 05-09-2012  20:17 ualcohol
Joh, maar van waar de zwaarte (80%) dan?

Joshua

Om te destilleren. Voor en naloop moet weg 80% is zuiver en goed. Nadien moet dit worden aangelengd. Dit kun je doen met bv mislukt bier.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Joshua op 05-09-2012  20:26 uOm te destilleren. Voor en naloop moet weg 80% is zuiver en goed. Nadien moet dit worden aangelengd. Dit kun je doen met bv mislukt bier.
Ah, voor moonshining dus ;)
Ik snap hem nu.

William

Met een brix-meter meet je de brekingsindex.

Voor water is deze 1,33 en voor ethanol is deze ongeveer 1,36 en er is een grofweg lineaire relatie met het alcoholpercentage, dus een 80% alcoholoplossing heeft ongeveer een brekingsindex van iets meer dan 1,35.

De brekingsindex van een 32% suikeroplossing (wat de standaard brixmeter kan halen) is ongeveer 1,38.

Je zou  een 80% alcoholoplossing dan ook uitstekend kunnen meten met een standaard brixmeter die tot 32° kan meten, daar heb je geen honingrefractometer voor nodig.

RobinB

Citaat van: Joshua op 05-09-2012  20:17 uAlcohol.


Daar heb je een andere schaalverdeling voor nodig dan brix.
Zie de post van William, een 32 brix refractometer is wel bruikbaar, maar je zal zelf de omrekenfactor moeten uitrekenen (en daarmee de correcte schaalverdeling).
:)

(ik kom dan op ca. 5,2 procentpunten alcohol per brix)

Jacques


RobinB

Citaat van: Jacques op 05-09-2012  21:21 uJe bent dus op zoek naar dergelijke refractometers
http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0&_nkw=Alcohol+Refractometer&LH_PrefLoc=2&rt=nc


Hmmm... Als ik die meetbereiken vergelijk met de gegevens van William, spreekt dat elkaar wat tegen?
Met deze meters zou je nl. eerder ca. 0,5 procentpunt alcohol per brix verwachten...
:weetniet:

William

Citaat van: RobinB op 05-09-2012  21:26 uHmmm... Als ik die meetbereiken vergelijk met de gegevens van William, spreekt dat elkaar wat tegen?
Met deze meters zou je nl. eerder ca. 0,5 procentpunt alcohol per brix verwachten...
:weetniet:

Dat viel me ook al op dus maar even een 90% alcoholdestillaat  ::) genomen en doorgemeten -> 20° Brix

Hai

Citaat van: henkg op 05-09-2012  12:09 uEr is een zoekfunctie. 'Refractometer' levert o.a. op:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18938.0.html

Over deze is men redelijk tevreden (andere leveranciers wellicht mogelijk):
http://www.ebay.nl/itm/RSG-100ATC-Black-rubber-strip-Brix-Beer-Sugar-Wine-Wort-SG-0-32-Refractometer-/300773268613?pt=BI_Cellular_Optical_Television_Test_Equipment&hash=item46077bdc85
Ik heb deze besteld

hansHalberstadt

De alcoholschaal is zeker niet lineair voor hoge alcoholpercentages. zie plaatje brekingsindex versus g/100ml voor een deel van de grafiek kun je zelfs dezelfde brekingsindex (=Brix waarde) krijgen voor 2 verschillende alcoholconcentraties.

HansH

RobinB

Citaat van: hansHalberstadt op 05-09-2012  23:11 uzie plaatje brekingsindex versus g/100 ml

Dit deel snap ik niet, je grafiek laat geen alc %vol zien?
Dat is wel waar William op doelde natuurlijk.

hansHalberstadt

Tussen g / 100 ml en vol% zit een vrijwel lineair verband. Als je de horizontale schaal vervangt door vol% krijg je dus vrijwel dezelfde vorm grafiek.
bijvoorbeeld 79 g / 100 ml= 100 vol% geeft 25.6 Brix aflezing op de refractometer
rond de 70 g / 100 m l= 89 vol% treedt de maximale Brix waarde op van 27.8 Brix.
57.8 g / 100 ml = 73.2 vol% geeft ook 25.6 Brix aflezing op de refractometer
5 g / 100 ml= 5.3 vol% geeft 2.25 Brix
10 g / 100 ml = 12.7 vol% geeft 4.85 Brix.

Je kunt dus wel alcohol meten (32 Brix meter is voldoende), maar geen sterke concentraties.
HansH

William

Citaat van: hansHalberstadt op 08-09-2012  08:09 uJe kunt dus wel alcohol meten (32 Brix meter is voldoende), maar geen sterke concentraties.
HansH

Inderdaad zit er brekingsindexmaximum  rond de 70-80%, waardoor je potentieel 2 alcoholpercentages kunt bepalen bij één brekingsindex. Dat is juist in het gebied waar je in geïnteresseerd bent.

Dit kun je echter gemakkelijk voorkomen door het sample tweemaal te verdunnen met water en de uitkomst maal twee te doen. Door te verdunnen zit je weer in het lineaire gebied. Dan kun je dus wel hogere alcoholpercentages meten met een Brixmeter.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.